- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Ik twijfel wel een beetje aan je 4e punt. De categorie stemmers over wie het hier gaat bestaat voor 90% (gokje) uit mensen die het forum niet checken of vrijwel nooit online zijn. Dit betekent dus ook dat ze de regel van een minimum van 100 stemmen niet eens mee zouden krijgen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Als die regel er uberhaupt komt, moet dat ook kenbaar gemaakt worden. Tevens vind ik het niet gastvrij. "Welkom op MovieMeter!!! (blablabla). Verder willen we jullie erop attent maken dat je stem pas echt meetelt als je minimaal 100 stemmen hebt uitgebracht!" Ik vind het maar suf.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Is dat ook niet wat IMDb doet?
aegron
-
- 4030 berichten
- 1271 stemmen
Als die regel er uberhaupt komt, moet dat ook kenbaar gemaakt worden. Tevens vind ik het niet gastvrij. "Welkom op MovieMeter!!! (blablabla). Verder willen we jullie erop attent maken dat je stem pas echt meetelt als je minimaal 100 stemmen hebt uitgebracht!" Ik vind het maar suf.
Voor de gewone rating mag het cijfer prima meetellen, maar voor de top 250 (ed) kan dan gewoon een uitzondering gemaakt worden.
Jordy, is dit moeilijk uit te rekenen? Of kan je hier net zo'n lijstje voor produceren als met de gemiddeldes op leeftijd?
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Imdb kent die 2-jaars regel niet, daar heerst veel meer de waan van de dag in de top 250 als hier.
Verder ben ik het volledig met starbright boy eens.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Imdb kent die 2-jaars regel niet, daar heerst veel meer de waan van de dag in de top 250 als hier.
Oneens, 'slechts' 43 titels uit de periode 2000 - nu.
Op MovieMeter (zonder 2-jaars-regeling) plusminus 75!
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Dus om op recente films te mogen stemmen, moet je 2 jaar wachten?
Ik begrijp het eigenlijk niet, wat heeft de ''nieuwheid'' van een film met het gemiddelde te maken. Je kijkt een film, vint hem goed of slecht, je geeft een cijfer. Later als je van gedachte verandert, kan je je stem verhogen/verlagen, dus maak je niet ongerust, als (de meeste) mensen binnen 3 jaar (dan wordt het dus 5 jaar, zoals jij voorstelt) van gedachte veranderen en hun stemmen verlagen, krijg jij je zin.
Jullie begrijpen mijn punt nog niet. De meeste mensen hier zullen hun stem nooit veranderen, simpelweg omdat ze daar de moeite niet toe nemen of hier niet meer komen. Deze vele, vaak extreem hoge stemmen (die binnen de 2-jaar periode vallen) blijven echter wel meetellen als de film de top 250 in gaat. Zo krijg je dus een vertekend beeld. Een oudere film heeft immers nooit de kans op zo'n hype gehad, simpelweg omdat moviemeter toen nog niet bestond. In het huidige tempo heb je straks een top 250 met bovenaan de bekende namen en onderaan voornamelijk films van na 2000. Daarom is mijn vraag: Is het niet mogelijk om in ieder geval als voorbeeld uit te rekenen wat het gemiddelde van Kill Bill, Finding Nemo en Pirates of the Caribbean is van 2004, 2005 en 2006. En dan apart (per jaar)berekend! Dus bij het gemiddelde van nu (2006), niet de beoordelingen van de jaren daarvoor meenemen. Er hoeven van mij echt geen stemmen gewist te worden of proefperiodes verlengt, maar de top 250 zou volgens mij beter kunnen worden berekend.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Ik ben het wel eens met het nadeel dat Lord Flashheart schetst. Recente films krijgen kort na de release veel hoge stemmen die later zelden herzien worden. Dat kleurt de top-250 en zal hem alleen maar nadrukkelijker kleuren. Het is de vraag of dat heel erg is (ik hecht zelf nauwelijks waarde aan die lijst), maar als je er veel waarde aan hecht, kan ik me voorstellen dat je een evenwichtiger lijst wilt.
Ik ben alleen niet zo voor de voorgestelde oplossingen van Lord Flashheart. Imdb lost het anders op: zij laten voor de top-250 alleen de stemmen meetellen van 'regular voters'. Ik weet niet exact wat ze daarmee bedoelen, maar ik kan me voorstellen dat je
- een bepaald minimum aantal stemmen moet hebben uitgebracht
- gedurende minimaal een bepaalde periode
- met een enigszins normale verdeling
en misschien nog wel wat criteria.
Volgens mij zou de lijst daar evenwichtiger van worden. Maar het lijkt me wel vrij veel werk om dat te specificeren, af te stemmen en te bouwen.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Ik ben het wel eens met het nadeel dat Lord Flashheart schetst. Recente films krijgen kort na de release veel hoge stemmen die later zelden herzien worden.
Een klein onderzoekje leert dat dat minder het geval is dan ik net nog vermoedde. Als het waar zou zijn wat LF stelt (en ik hierboven ook), dan zouden de recente films die in de top-250 staan relatief vaak een dalende stemhistorie hebben. Ik heb het gecontroleerd voor de top-100 en dat is niet het geval. Het valt dus allemaal wel mee.
Het voorbeeld dat LF zelf aanhaalt is ook al geen goede, want het gemiddelde van Butterfly Effect stijgt alleen maar.
Overigens denk ik nog wel dat de imdb-aanpak een evenwichtiger lijst op zou leveren dan de huidige, maar het lijkt me veel werk en het zal op deze site (waar veel inspraak mogelijk is) altijd discussie oproepen, omdat de afstelling van de criteria altijd arbitrair blijft.
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Ik snap niet hoe je zoveel waarde kan hechten aan die top 250. Je eigen blik op film is het meest belangrijk. Wat eruit komt als je al deze verschillende visies bij elkaar brengt in bijvoorbeeld een top 250 lijkt mij hoogstens interessant, maar zeker niet iets om je over op te winden.
Je kan wel strijden voor een top 250 die jou beter lijkt, maar het heeft geen zin want de meningen hier zijn zo uiteenlopend. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat the green mile en the shawshank redemption in de top 250 staan. Moet ik daarom nu allerlei regels of veranderingen willen toebrengen zodat ik mijn zin krijg? Misschien gaat de discussie hier dan wel een beetje over het feit dat mensen te lui zijn om hun stem te veranderen (wat ik trouwens wel een extreme vorm van luiheid vind), of gewoon simpelweg de site niet meer bezoeken, maar dat is nou eenmaal iets wat een stemsysteem met zich meebrengt. Vooralsnog blijf ik het onzin vinden om je er druk over te maken, ga lekker films kijken of maak je eigen top 250, of schrijf eens een goede recensie in plaats van altijd maar te zeiken over dit soort onbelangrijke dingen.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Nog 1 stem nodig voor opname in top 250:
Zit nu in de pakketservice, dus zal niet lang duren...
3 stemmen:
The Man Who Shot Liberty Valance
4 stemmen:
Tokyo Monogatari (Ozu)
5 stemmen:
Kumonosu Jô (Kurosawa)
Mr. Deeds Goes to Town (Capra)
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4555 stemmen
3 stemmen:
4 stemmen:
Tokyo Monogatari (Ozu)
En ze zijn het alledrie meer dan waard!
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Ik ga White Heat vandaag of morgen kijken.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
3 stemmen:
4 stemmen:
Tokyo Monogatari (Ozu)
5 stemmen:
Kumonosu Jô (Kurosawa)
Mr. Deeds Goes to Town (Capra)
Lashou Shentan en The Night of the Hunter moeten ook nog 5 stemmen voor ze in de top 250 komen.
Liberty Valance mag er van mij snel in.
aegron
-
- 4030 berichten
- 1271 stemmen
ook 5 stemmen: The Manchurian Candidate met een 3,75 gemiddeld.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
White Heat gezien en goedgekeurd, 4.5 Sterren.
Binnengekomen in de top250 op plaats 65.
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Een nieuwe nummer een in de top 250. Dat is uiteraard de Godfather.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ook vreemd: A Fistful of Dynamite dendert ineens de lijst uit. Stond recent nog rond de 200 en nu is hij weg zonder ook maar eerst even onderaan gebalanceert te hebben.
En nou staat hij er weer in rond de 200. Die film is nog erg gevoelig voor hoge of lage stemmen blijkbaar. Ik gun het Leone in ieder geval.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2854 stemmen
Zojuist een leuke ontwikkeling gesignaleerd: In maart van dit jaar stond Halloween nog op 3,62* en nu kruipt hij voorzichtig richting de top 250: 3,67*! Ook Jaws is t.o.v. maart wat omhoog gegaan. Van 3,63* naar 3,65* Alleen zie ik die nooit in de top 250 komen omdat hij nu al meer dan 1.000 stemmen heeft en dus minder gevoelig is voor verschuivingen.
Leuk ook dat Jeunet `s City of the Lost Children t.o.v. maart van 3,64* naar 3,69* is geklommen. Jeunet `s andere film: Delicatessen dringt ook aan: maart 2006: 3,66* augustus 2006: 3,69*.
606
-
- 23881 berichten
- 12279 stemmen
Zojuist een leuke ontwikkeling gesignaleerd: In maart van dit jaar stond Halloween nog op 3,62* en nu kruipt hij voorzichtig richting de top 250: 3,67*! Ook Jaws is t.o.v. maart wat omhoog gegaan. Van 3,63* naar 3,65* Alleen zie ik die nooit in de top 250 komen omdat hij nu al meer dan 1.000 stemmen heeft en dus minder gevoelig is voor verschuivingen.
Leuk ook dat Jeunet `s City of the Lost Children t.o.v. maart van 3,64* naar 3,68* is geklommen. Jeunet `s andere film: Delicatessen dringt ook aan: maart 2006: 3,66* augustus 2006: 3,69*.
goed opgemerkt.
en ja leuke ontwikkeling ben ik het mee eens
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2290 stemmen
"Kakushi-Toride no San-Akunin" heeft ook nog maar 1 stem nodig.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4555 stemmen
The Shawshank redemption staat terug op één! het heeft niet lang geduurd voor The godfather...
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 4040 stemmen
Il Mio Nome è Nessuno heeft nog één stem nodig voor de Top-250.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Ik heb The Night of the Hunter de top250 in gestemd, al kan ik er zelf niet zoveel mee 
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5754 stemmen
Stand by Me wordt ook steeds hoger. In juli stond hij nog o 3,73 en 5 stemmen geleden was die 3,78 (inmiddels weer 3,77) ! 
Goed nieuws natuurlijk, want zo'n film mag de top 250 niet uit 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Er hebben de laatste tijd ontzettend veel films de honderd stemmen bereikt is me opgevallen. The Hidden Fortress, The Night of the Hunter, Hard Boiled om er een paar te noemen. The Man Who Shot Liberty Valance heeft echter geen stem meer gekregen sinds hij uit de pakketservice is, helaas. En deze maand passeren er ook opvallend veel films de 2 jaar-grens. De onderste titels gaan denk ik flink plaats maken de komende tijd. Jammer dat Paris, Texas al verdwenen is.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2854 stemmen
Stand by Me wordt ook steeds hoger. In juli stond hij nog o 3,73 en 5 stemmen geleden was die 3,78 (inmiddels weer 3,77) ! 
Goed nieuws natuurlijk, want zo'n film mag de top 250 niet uit 
Leuk ja, dat Stand By Me het zo goed doet.
Een andere film die langzaam omhoog sluipt is toch wel The Lion King. Ongeveer een half jaar geleden stond hij op nog genoteerd als 3,75* en nu al 3,79*!
Verder ook mooi dat als alles zo blijft The Notebook boven Before Sunrise terecht gaat komen in de top 250.
Mark86
-
- 268 berichten
- 520 stemmen
Hoe is La Meglio Gioventù sinds een paar dagen van plek 11 naar 6 gestegen??
starbright boy (moderator films)
-
- 22422 berichten
- 5129 stemmen
Door van 4.20 naar 4.21 gemiddeld te gaan. Dat is al genoeg. Het zit allemaal hel dicht bij elkaar tussen nummer 6 en 11 en de volgorde veranderd heel vaak.