menu

Film / Festivals en evenementen / De Oscars

zoeken in:
Kijkcijfers Oscars bereiken diepterecord: link.

Basto schreef:
(quote)

Al bijna 20 jaar geen Amerikaan meer...

Correctie: 5 Amerikanen, hij pikte alleen de niet-Amerikaanse winnaars eruit.

Wel maar één vrouwelijke winnaar in de laatste 20 jaar, en het is inmiddels alweer tien jaar geleden. Dus diversiteit...

goongumpa schreef:
Waarom mag een Koreaanse film plots meedoen voor de 'gewone' Oscars? Daar is toch de categorie 'beste buitenlandse film' voor? Omdat hij zo goed is volgens de Academy, of Amerikaans geld? Wat zijn de regels nu eigenlijk?
De regels zijn, sinds jaar en dag, dat een film die het jaar daarvoor in de VS uitkwam mag meedingen. Daar is niks 'plots' aan. Er hebben al eerder buitenlandse films diverse 'gewone' Oscars gewonnen, er zijn ook al meerdere buitenlandse films geweest die de Oscar voor beste film hebben gewonnen.

Basto schreef:
(quote)

Al bijna 20 jaar geen Amerikaan meer...

Wel Amerikanen, maar niet veel.
2000 - Soderbergh
2001 - Ron Howard
2004 - Clint Eastwood
2006 - Martin Scorsese
2007 - Coen broers
2009 - Kathryn Bigelow
2016 - Damien Chazelle (Amerikaanse nationaliteit, maar een Franse vader en een Canadese-Engelse moeder)

O, die had je er tussen uitgehaald... was me niet direct opgevallen. Vond het ook best bizar.

Je kunt geen talkshow aanzetten of het gaat over diversiteit, racisme, politiek statement enz. Vreselijke vertoning van al die gelikte miljonairtjes die vanuit hun ivoren toren de wereld even gaan vertellen hoe het moet.

En zeker dit jaar waren de genomineerde films en regisseurs van absolute topkwaliteit. Dan moeten vrouwen maar beter hun best doen zou ik zeggen

martijn011 schreef:
En zeker dit jaar waren de genomineerde films en regisseurs van absolute topkwaliteit.
Zijn ze niet elk jaar van absolute topkwaliteit, volgens jou?

skinny_tie schreef:
(quote)
Zijn ze niet elk jaar van absolute topkwaliteit, volgens jou?

Nee, absoluut niet. Dit jaar waren alle genomineerde films erg sterk. Er zijn ook jaren geweest dat bijvoorbeeld Bridge of Spies en the Big Short waren genomineerd. Films die nog niet in de buurt komen van de genomineerde films van dit jaar.

Maar als het niet standaard topkwaliteit is dat genomineerd wordt, dan kun je toch moeilijk zeggen dat vrouwen niet aan bod komen doordat ze niet goed genoeg hun best doen?

Dit zijn de films die geregisseerd zijn door een vrouw en een (kleine) kans maakte op een nominatie voor beste regisseur.
- Little Women, Hustlers, Queen &Slim, Atlantics, Honey Boy, High Life, The Farewell, Booksmart, Portrait of a Lady on Fire (ik weet niet of de regisseur kans maakte omdat het niet de Franse inzending was), Harriet, Clemency, The Nightingale, A Beautiful Day in The Neighborhood.

Allemaal sterke tot degelijke films, maar dat de regisseur van Hustlers na Gerwig de meeste kans maakte is al een teken aan de wand. The Farewell en Booksmart zijn twee van mijn favoriete films van het jaar maar dat komt door het script en het acteerwerk, niet door de regie. En ik kies de Safdie broers voor Uncut Gems nog boven al deze vrouwelijke regisseurs om eerlijk te zijn. Er zijn maar vijf plaatsen...

skinny_tie schreef:
Maar als het niet standaard topkwaliteit is dat genomineerd wordt, dan kun je toch moeilijk zeggen dat vrouwen niet aan bod komen doordat ze niet goed genoeg hun best doen?

Dat is zo, ik zeg ook niet dat de vrouwen niet hun best doen, maar als een vrouw bijvoorbeeld de film 1917 had gemaakt zoals Mendes het nu gedaan had dan was ik ook lyrisch geweest. Het zou me een worst zijn of een vrouw, een man of een koe een goede film maakt, als het maar een goede film is.
Ik onderschrijf wat IH88 hieronder zegt over de films van vrouwelijke regisseurs. De waarheid zou heus wel ergens in het midden liggen, maar elke keer dat gezeur over vrouwen, zwarten enz. komt me onderhand de keel uit

IH88 schreef:
The Farewell en Booksmart zijn twee van mijn favoriete films van het jaar maar dat komt door het script en het acteerwerk, niet door de regie.
Maar dat kan allicht ook op het conto van de regisseur geschreven worden, er is niet voor niets een term als 'acteursregie'.

De hoeveelheid Oscarnominaties voor films van vrouwelijke regisseurs lijkt mij eerder een symptoom dan het echte probleem; dat is dat nog lang niet evenveel vrouwen de kans krijgen om grote films te regisseren als mannen, wat weer eruit voortkomt dat vrouwen niet evenveel kansen krijgen om middelgrote films..., etcetera.

Precies. Overigens is de discussie erover ook een teken van een afgenomen tolerantie voor deze ongelijkheid (die waarschijnlijk de facto een stuk kleiner is dan 30 jaar geleden), oftewel, vooruitgang.

martijn011 schreef:
Dat is zo, ik zeg ook niet dat de vrouwen niet hun best doen
Je schreef letterlijk dat vrouwen maar beter hun best moeten doen.

skinny_tie schreef:
(quote)

Het ging me er om dat de genomineerde films van dit jaar, toevallig allemaal door mannen geregisseerd, stuk voor stuk goede films zijn. Dus er valt niks op tegen te hebben dat er dit jaar geen films zijn genomineerd die geregisseerd zijn door vrouwen.
En ja, de lat ligt hoog, dus dan moet dit ook een soort wake-up call zijn voor vrouwen om nog beter hun best te gaan doen. Maar dat geldt niet alleen voor vrouwen, ook voor de regisseurs wiens films ook nog nooit genomineerd zijn geweest.

skinny_tie schreef:
(quote)

De hoeveelheid Oscarnominaties voor films van vrouwelijke regisseurs lijkt mij eerder een symptoom dan het echte probleem; dat is dat nog lang niet evenveel vrouwen de kans krijgen om grote films te regisseren als mannen, wat weer eruit voortkomt dat vrouwen niet evenveel kansen krijgen om middelgrote films..., etcetera.

Laten we dit nieuwe decennium dan maar goed beginnen.
-Birds of Prey
- Mulan
- Black Widow
- Candyman
- Wonder Woman
- Eternals

Zitten vijf films bij die in de top 10 qua box office kunnen/zullen komen.

Vrouwen in generieke keurslijven ... als het daarvan moet komen zou ik niet teveel hoop koesteren.

Qua Oscarnominaties niet nee. Geen van deze 6 films zal een nominatie krijgen (misschien visuele effecten). Maar qua kansen op grotere producties is het natuurlijk wel een goed teken. Het is een kwestie van tijd dat Star Wars (misschien zelfs James Bond) volgen. Dan moeten ze het alleen niet zo slecht doen als BoP, want dan is het snel afgelopen .

skinny_tie schreef:
(quote)
Maar dat kan allicht ook op het conto van de regisseur geschreven worden, er is niet voor niets een term als 'acteursregie'.

Dit dus, onder andere.

Maar dan nog. Ergens tussen 10-15% van de films in Hollywood wordt geregisseerd door vrouwen. Aangezien we er vanuit kunnen gaan dat vrouwen niet slechter of beter zijn in het regisseren van een film, zou je verwachten dat bij vijf genomineerden per jaar er minstens om het jaar een vrouw bij zit.

Het punt is niet dat er niet ieder jaar iemand genomineerd wordt, maar dat het bijna nooit gebeurt.

De enige nominaties ooit voor een vrouw voor beste regie:
Lina Wertmüller voor Seven Beauties (1976)
Jane Campion voor The Piano (1993)
Sofia Coppola voor Lost in Translation (2003)
Kathryn Bigelow voor The Hurt Locker (2009) - enige winnaar ooit
Greta Gerwig voor Lady Bird (2017)

Statistisch gezien klopt dat gewoon niet. En dat komt inderdaad omdat deels vrouwen weinig kans krijgen om prestige-films te maken, en deels omdat ze zeker nog niet voor vol aan worden gezien (door hun mannelijke collega's, nota bene; die bepalen de nominaties). Overigens kun je exact hetzelfde verhaal houden voor zwarte regisseurs, met exact dezelfde redenen. Ook daar begint het bij het aanbod. Voor een deel ligt dat omdat studio's huiverig zijn voor risico's, en de markt voor vrouwen- of zwarte films relatief klein is (grootste groep zijn mannen tussen 18-35, en daar wordt dus op gemikt). Maar waarom kan een vrouw (of zwarte regisseur) niet een film als bijvoorbeeld 1917 of The Irishman regisseren? Zei Bigelow. Maar het kost hen gewoon veel meer moeite om financiering van hun films los te krijgen.

Het zou ook al helpen indien al die critici, uit de filmwereld zelf, hun pijlen zouden richten op de juiste doelwitten. Dus op de studio's die vrouwen te weinig opportuniteiten geven en niet op filmorganisaties die geen nominaties hebben gegeven.

Maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om bijvoorbeeld de academy af te zeiken in de awards-periode, want dat is een vaag orgaan dat weinig kan en zal terugdoen. Van de studio's zijn ze bang, dus dan zetten maar stoer een grote bek op tegen het verkeerde doelwit, dat zich sowieso niet kan verdedigen.

Critici zouden er vooral goed aan doen om zich netjes bij het recenseren van films te houden. Al dat pen-activisme is enorm irritant en levert vooral bitter weinig op.

skinny_tie schreef:
(quote)

En zo is het toch ook? Schijnbaar doen ze het goed, maar niet goed genoeg. Anders hadden ze wel een Oscar-nominatie gehad de afgelopen jaren. Net als dat een donkere of Aziatische acteur zelden genomineerd word. Het is nou niet dat The Academy expres een briljante film of fenomenale acteerprestatie negeert.

Onderhond schreef:
Critici zouden er vooral goed aan doen om zich netjes bij het recenseren van films te houden. Al dat pen-activisme is enorm irritant en levert vooral bitter weinig op.

Ik snap het sentiment en ben het er deels ook wel mee eens, toch denk ik dat dingen uiteindelijk wel in beweging komen als mensen maar lang en hard genoeg aan de boom blijven schudden. In die zin gaat mijn eerdere opmerking op: de discussie zelf is al een teken van verandering.

eRCee schreef:
Ik snap het sentiment en ben het er deels ook wel mee eens, toch denk ik dat dingen uiteindelijk wel in beweging komen als mensen maar lang en hard genoeg aan de boom blijven schudden. In die zin gaat mijn eerdere opmerking op: de discussie zelf is al een teken van verandering.

Alleen is het amper te voorspellen of het effectief positieve verandering is, of knee-jerk reactions van de mensen die zich er aan irriteren.

Het mag ook best wel een keer benoemd worden in een goed uiteengezet artikel, maar niet in elke review. En ook niet alles is symbolisch, cruciaal of kritiek, integendeel zelfs.

Ajax&Litmanen1 schreef:
En zo is het toch ook? Schijnbaar doen ze het goed, maar niet goed genoeg. Anders hadden ze wel een Oscar-nominatie gehad de afgelopen jaren. Net als dat een donkere of Aziatische acteur zelden genomineerd word. Het is nou niet dat The Academy expres een briljante film of fenomenale acteerprestatie negeert.

Da's wel héél naief, niet? Bong is 6 maand geleden al begonnen aan z'n promotiecampagne voor de Oscars, zulke fratsen zijn echt niet nodig als er enkel en alleen naar kwaliteit gekeken wordt.

kappeuter (crew)
Hollywood geeft Netflix billenkoek - NRC

Coen van Zwol schreef:
Tien nominaties, nul Oscars: het falen van ‘The Irishman’ was typerend voor de magere oogst van Netflix dit jaar. Waar lag dat aan?

Onderhond schreef:
(quote)

Da's wel héél naief, niet? Bong is 6 maand geleden al begonnen aan z'n promotiecampagne voor de Oscars, zulke fratsen zijn echt niet nodig als er enkel en alleen naar kwaliteit gekeken wordt.

Ze hebben toch allemaal een promotiecampagne gedaan? Dat hoort er nou eenmaal bij.

Ik geloof er helemaal niks van dat ze een vrouwelijke regisseur of donkere acteur expres boycotten.

Amerikanen zijn over het algemeen ook niet zo dol met Mexicanen, maar zij winnen ook geregeld Oscarprijzen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ze hebben toch allemaal een promotiecampagne gedaan? Dat hoort er nou eenmaal bij.

Ik geloof er helemaal niks van dat ze een vrouwelijke regisseur of donkere acteur expres boycotten.

Amerikanen zijn over het algemeen ook niet zo dol met Mexicanen, maar zij winnen ook geregeld Oscarprijzen.

In een echte boycot geloof ik ook niet, maar da's wat anders als zeggen dat echte kwaliteit wel komt bovendrijven of dat bepaalde mensen maar beter "hun best" moeten doen.

Er is maar een beperkte groep films (van alle uitgebrachte films) die campagne voeren, voor "buitenlandse" films is dat al helemaal uitzonderlijk. Daarnaast zijn de budgetten die daarvoor uitgetrokken voor elke film ook nog erg verschillend.

En als je verder kijkt naar bijvoorbeeld stemgedrag, merk je al meteen dat er geen verplichting is om alle films gezien te hebben. Wie "films van vrouwen" iets minder aanspreekt, hoeft er niet eens naar te kijken maar mag toch gewoon lekker meestemmen in elke categorie.

Wat niet wil zeggen dat ik zomaar achter geblèr als "Gerwig heeft een regisseursnominatie vast dus ook maar meteen voor beste film" sta, maar dat je er niet komt met enkel kwaliteit lijkt me wel érg duidelijk.

Onderhond schreef:
(quote)

In een echte boycot geloof ik ook niet, maar da's wat anders als zeggen dat echte kwaliteit wel komt bovendrijven of dat bepaalde mensen maar beter "hun best" moeten doen.

Er is maar een beperkte groep films (van alle uitgebrachte films) die campagne voeren, voor "buitenlandse" films is dat al helemaal uitzonderlijk. Daarnaast zijn de budgetten die daarvoor uitgetrokken voor elke film ook nog erg verschillend.

En als je verder kijkt naar bijvoorbeeld stemgedrag, merk je al meteen dat er geen verplichting is om alle films gezien te hebben. Wie "films van vrouwen" iets minder aanspreekt, hoeft er niet eens naar te kijken maar mag toch gewoon lekker meestemmen in elke categorie.

Wat niet wil zeggen dat ik zomaar achter geblèr als "Gerwig heeft een regisseursnominatie vast dus ook maar meteen voor beste film" sta, maar dat je er niet komt met enkel kwaliteit lijkt me wel érg duidelijk.

Volgens mij maakt het vrij weinig uit wie er regisseert, als het maar aanslaat. Ik kan me nog wel The Hurt Locker herinneren van Kathryn Bigelow die de Oscar van 2010 won boven Avatar, Inglourious Basterds en District 9. Het komt misschien niet zo vaak voor, maar ik vermoed dat het filmwereldje dan ook heel lang vooral een mannenwereldje is geweest. Prima dat dit verandert, maar dan wel net zo hard worden afgerekend als ''de man''. Er zijn ook genoeg mannelijke regisseurs met hoog niveau films die nooit in de buurt van een Oscar kwamen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:23 uur

geplaatst: vandaag om 07:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.