- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Jammer dat The Revenant je niet beviel
.. En minimalistisch was misschien het foute woord, doelde ermee op de weinige dialoog dat hij heeft om mee te werken. Fysiek trekt hij er inderdaad soms wel wat bekken op los, maar hierin overdrijft men wel wat, alsof dat het enige was. Vond zijn rol wel wat meer dan dat hebben. Vaak was het anders ook wel een "stille performance", waar het vaak enkel in de blik zat en zijn manier van doen. Hij heeft verder misschien maar één enkel 'shine moment' in de film, zijn enige monoloog daar in de hut, maar die haast volledig apatisch fluisterend was (ongetwijfeld zijn oscar clipje voor morgen). En voor dit geheel winnen blijf ik toch onconventioneel vinden voor Oscar standards, die toch vaak eerder net voor het tegenovergestelde gaan. Was het niet Dicaprio, zou deze rol niet eens genomineerd zijn geweest, hoe goed ook gespeeld of hoe moeilijk de opnamens ook waren.
Verder zie ik The Big Short enkel winnen als het inderdaad montage wint. Zelfde voor Spotlight, wint die ergens nog een andere Oscar naast Scenario, hebben we onze winnaar. Want ik zie beiden niet Beste Film winnen met slechts 1 andere Oscar. Wel een splitjaar, want Inarritu zal wel het beeldje voor regie krijgen.
Ik blijf gokken op The Revenant, maar wel leuk deze 3-way race. Hoop echt op enkele shockers morgen..
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
Blanchett is te veel typetje (al past het bij de showy rol) alleen wordt ze weggespeeld door Mara.
Pardon, weggespeeld door Mara? Blanchett geeft hier een masterclass en speelt misschien wel de rol van haar carrière. Zie haar de oscar nog wel winnen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Mijn gevoel zegt dat het een split wordt en The Big Short wint en Iñárittu regie.
Ik zou Matt Damon de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol wel gunnen. Maar als we toch een verrassing krijgen deze avond is het dat Miller of Scott (vanwege de gunfactor) 'm voor regie krijgen, want ik weet ook vrijwel zeker dat DiCaprio gaat winnen. Ben 'm nog steeds beetje moe en vond deze prestatie verder ook niet heel bijzonder verder.
Schijnbaar wint Larson overal, anders zou ik de categorie beste vrouwelijke hoofdrol lastig te voorspellen vinden.
Eens met de opmerking hier eerder dat beste mannelijke bijrol voor Carrell zou moeten zijn, die staat er dus vreemd genoeg niet tussen,
Ik sluit me aan bij de opmerking van TOR over hoofdrol/bijrol, als het gaat om de functie in het verhaal. Er zijn leuke statistiekjes op het web te vinden over de langste en kortste screentime voor hoofd- en bijrollen. Voor winnaars en nominaties. De winst van David Niven is die zin nog steeds wel bijzonder, heel kort en of je het de hoofdrol (in de zin van functie in het verhaal) zou moeten noemen - ik weet het niet.
En tot slot, fingers crossen voor Mara. Al had ze uiteraard ook in de categorie hoofdrol op mijn sympathie kunnen rekenen.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
Is dit jaar interessant. Hij zou niet snel naar een animatie film gaan maar 'Inside Out' is wel ontzettend inventief en verdient hem mijn inziens zonder twijfel. 'Spotlight' zou ook nog kunnen maar ik ben bang dat die er in het algeheel dit jaar continu naast gaat grijpen (ondanks dat het een goede film is). Wat doet het zwaar voorspelbare 'Bridge of Spies' trouwens tussen de nominaties?
WRITING (ADAPTED SCREENPLAY)
Die gaat volgens mij naar 'The Big Short' er zitten onwaarschijnlijk veel inventieve dialoog-constructies in. Niet alleen om uit te leggen hoe die "ingewikkelde crisis" nou tot stand is gekomen maar ook los daarvan in personages die zich a-la Kevin Spacey in 'House of Cards' tot de camera wenden en de absurditeit van de feitelijke gebeurtenissen benadrukken. Zeer inventief scenario, misschien wel een van de besten in deze categorie sinds jaren.
VISUAL EFFECTS
Wordt het de beer uit 'The Revenant'? De robot uit 'Ex Machina', het spektakel van 'Mad Max: Fury Road' of überhaupt hoe ze mars realistisch hebben gemaakt in 'The Marian'? Ik kan me in ieder geval niet indenken dat een film die zo'n amateuristisch ogende sith lord heeft als de nieuwe 'Star Wars' er mee vandoor gaat. Wat dit jaar voornamelijk interessant lijkt is in welke hoedanigheid de effecten het drama van de film kunnen ondersteunen. Dan nog blijven 'Ex Machina', 'The Marian' en 'The Revenant' over. Dan gok ik voor 'The Revenant'.
SOUND MIXING
Qua geluid zijn vooral 'Mad Max' en 'The Revenant' dit jaar stevige concurrenten. Ik denk dat de beste mixage naar 'The Revenant' gaat vanwege de dramatische ruimte die er in geluid wordt geschept. Het gebruik van stilte is in deze film werkelijk subliem. Ook de manier waarop in het begin in surround het knisperen en vallen van sneeuw wordt gebruikt en de kwaliteit van de klank is bizar. Maar het zegt niets over geluidsmontage…
SOUND EDITING
Die zou namelijk zomaar naar 'Mad Max: Fury Road' kunnen gaan vanwege de enorme hoeveelheid futuristische geluiden die deze film als een enorme krachtige motor door de zaal heen pompen. De enorme brute kracht van deze film en het gevoel van de achtbaanrit hebben voornamelijk met de inventiviteit van het geluid en de montage te maken.
PRODUCTION DESIGN
Dat zou 'Carol' kunnen zijn vanwege het fantastische oog voor detail; ik had het zeldzame gevoel naar een authentieke jaren '50 situatie te kijken. 'Mad Max' met de bijzondere fantasie en de te gekke Deense huisjes in 'The Danish Girl' zijn ook imponerend maar ik gok in dit geval op 'Carol'.
MUSIC (ORIGINAL SONG)
Iets wat traditie getrouw snel naar een Bond-film zou gaan. Toch denk ik dat daar dit jaar een uitzondering op wordt gemaakt; Sam Smith is wellicht veel vrouwelijker maar het heersende gevoel was bij het uitbrengen van het nummer voornamelijk dat hij geen Adele is. Daarnaast hebben we dit jaar 'Simple Song #3' uit 'Youth' wat gedurende de film zo gemystificeerd wordt dat het tegen het einde een verademing is om hem te horen. En bovendien wel heel erg mooi geschreven en uitgevoerd.
MUSIC (ORIGINAL SCORE)
Weer een goede dit jaar, de enige categorie waarin ik 'Bridge of Spies' geen misplaatste nominatie vind en het was een genot om John Williams weer te horen in de nieuwe 'Star Wars'. Waarschijnlijk gaat Morricone er mee aan de haal; Tarantino creëert in zijn western 'The Hateful Eight' enorm veel ruimte voor hem. Die vult hij bij Tarantino met dezelfde bombast (plus een stukje venijnigheid) in zoals hij dat vijftig jaar geleden deed bij Sergio Leone en Sergio Corbucci. Een van de weinige soundtracks die ik waarschijnlijk vaker zal beluisteren dan dat ik de film kijk.
MAKEUP AND HAIRSTYLING
Ik gok op 'Mad Max: Fury Road' hij is natuurlijk ook erg goed in 'The Revenant' maar wat uitbundiger in 'Mad Max'.
FOREIGN LANGUAGE FILM
Gedoodverfde winnaar gezien de hoeveelheid prijzen en enorme release lijkt 'Son of Saul'. Zelfs als deze niet zo overladen zou zijn met prijzen is dit typisch een categorie die voor oorlogsverhalen gaat.
FILM EDITING
Ook erg moeilijk. De weinige schnitts in 'The Revenant' zijn natuurlijk een heel sterke keuze en de constructie en het tempo van 'The Big Short' zijn waanzinnig. 'Mad Max: Fury Road' heeft echter zo veel baat bij haar pompende montage en weet de kijker hier zo goed in mee te slepen en te vergeten dat je in een bioscoop zaal zit dat deze hem waarschijnlijk zal winnen.
DOCUMENTARY (FEATURE)
In de voorspellingen wijzen de meesten 'Amy' aan; dat zou ik teleurstellend vinden. Ik vind juist dat deze documentaire enorm tekort schiet omdat we vrij weinig zelf mogen observeren; eenieder die aan het woord is moeten we daar maar op geloven, we krijgen ze niet te zien en kunnen vrijwel niemand uit elkaar halen. In plaats daarvan kijken we naar de meest afgrijselijke pre-iPhone telefoon-foto's waarbij je de verleiding moet weerstaan om de pixels te tellen. Volgens mij zal de academie sowieso qua onderwerp voor het stevigere 'The Look of Silence' kiezen.
COSTUME DESIGN
Dit jaar ook een frappante. Wordt het de langzame transformatie van man naar vrouw in 'The Danish Girl', de geloofwaardige winterse western-setting van 'The Revenant' of de extravagante en idiote kostuums en maskers in 'Mad Max: Fury Road'? Ik zou voor de laatste gaan ware het niet dat dat pak van Matthias Schoenaerts in 'The Danish Girl' zo verdomde goed staat. Maar echt heel goed. En de kleding maakt in die film een ontwikkeling door dus dat zal hem waarschijnlijk wel worden.
CINEMATOGRAPHY
Tarantino zal wel denken dat je niet om een film heen kunt die in 70mm is geschoten maar ik denk dat hij regelrecht naar 'The Revenant' gaat. Er zijn zulke opmerkelijke keuzes in cameravoering gemaakt die je dichter bij de personages en de situaties brengen dat ik me niet kan indenken dat dat onopgemerkt voorbij zal gaan. En dat staat nog los van Inarritu's eis om met enkel natuurlicht te draaien.
ANIMATED FEATURE FILM
'Inside Out', een van de beste Pixar-films in tijden. Heel vernuftig gemaakt.
ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Als grote kanshebber wordt Alicia Vikander gezien maar ik heb juist erg het gevoel dat haar personage in 'The Danish Girl' te weinig weerstand bied in het verhaal en te weinig laat zien van wat er echt in haar omgaat. Wat Rooney Mara doet in 'Carol' vind ik in ieder geval fantastisch. Ze speelt haar rol met zo veel nuance dat ik geneigd ben voor haar te gaan. Echter is er ook de laatste tijd een trend om in de supporting categorie voor een Tarantino-rol te gaan en dat zou in dit geval helemaal niet verkeerd zijn. In de oase aan dialogen in 'The Hateful Eight' is Jennifer Jason Leigh met haar onbetrouwbaarheid en doortraptheid een factor die voor de broodnodige spanning zorgt. Als zij dit minder had gespeeld was de gehele film ineengezakt en dat zou de Academy weleens kunnen gaan belonen.
ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Sylvester Stallone wordt als de gedoodverfde winnaar beschouwd. Ik heb 'Creed' nog niet kunnen zien dus neem maar aan dat dat zal kloppen. Ik vond in ieder geval Tom Hardy in 'The Revenant' en Christian Bale in 'The Big Short' beide waanzinnig. Van mij mag hij naar Hardy.
ACTRESS IN A LEADING ROLE
Ik vind beide vrouwelijke actrice categorieën dit jaar vele malen interessanter dan de mannelijke. Cate Blanchett is voortreffelijk in 'Carol' en geeft in mijn ogen een iconische vertolking. Charlotte Rampling wordt echter gezien als de grootste kanshebber en dat vind ik eigenlijk terecht. '45 Years' draait volledig om haar vertwijfeling en ze weet dit met zo veel overtuiging en nuance te spelen dat ze bijna de volledige film draagt.
ACTOR IN A LEADING ROLE
Eddie Redmayne doet weinig bijzonders in 'The Danish Girl' en krijgt in zijn transformatie naar vrouw vrij weinig weerstand, vooral heel veel begrip. Wat voor de realiteit prachtig is maar voor een film niet zo spannend. Ik denk eigenlijk dat DiCaprio er dit jaar weer naast grijpt. Hij had hem voor vrijwel alle andere nominaties veel beter kunnen krijgen dan voor deze film; ik vind hem namelijk een beetje miscast. Zijn uitstraling is niet rauw genoeg voor zo'n verbitterde en verharde rol. Hij moet iemand spelen die in het keiharde western als een stier met een rode lap op wraak uit is. Dat speelt hij goed maar het was overtuigender geweest als een grovere acteur dit had gespeeld. Ik hoop dat de oscar dit jaar naar Michael Fassbender gaat die als Steve Jobs volledig overtuigend was en in al diens autistische trekjes heel stiekem een stukje verandering laat zien.
DIRECTING
Ik denk dat die naar een andere zal gaan dan naar de 'Best Film'. Ik denk dat Inarritu hem weer gaat krijgen voor 'The Revenant'. Het is een simpel verhaal wat onwaarschijnlijk mooi en goed is verteld. De grote drijfkracht van deze film is niet het verhaal maar zijn zijn keuzes.
BEST PICTURE
'The Revenant' wordt door velen gezien als de gedoodverfde winnaar maar ik denk dat deze misgrijpt. Hij is niet voor niets niet geselecteerd in de scenario-categorie; het is namelijk een film met een simpel verhaal die interessant is gemaakt door de regie-keuzes. Ik denk dat ze dit jaar gaan voor een film die ook erg inventief is gemaakt maar die qua inhoud veel relevanter is en veel zegt over de huidige tijdsgeest; 'The Big Short'.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
Pardon, weggespeeld door Mara? Blanchett geeft hier een masterclass en speelt misschien wel de rol van haar carrière. Zie haar de oscar nog wel winnen.
Ik heb bij Blanchett altijd het idee naar een actrice te kijken die even laat zien welke technieken ze beheerst. Technisch uitstekend maar ze weet me nooit helemaal mee te nemen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik kijk het morgen wel in samenvatting. Jammer dat zoiets altijd op dagen is dat ik daarna moet werken. Was het zaterdags op zondag, had ik het wel gekeken. Hoop dat dit het jaar van DiCaprio wordt. En dat George Miller voor Mad Max beloond wordt. Plus, Stallone mag wel een Oscar pakken voor zijn rol in Creed. Zou wel een fraai einde zijn voor een loopbaan die vast niet al te lang meer gaat duren.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Vroeg me af in hoeverre dat Oscar-circus voor mij persoonlijk potentieel interessant is. Op basis van 'behaalde resultaten in het verleden' dan, want er zijn allerlei andere redenen te bedenken om evengoed geïnteresseerd te zijn, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Ik heb uitgezocht welke oscar-winnaars Beste Film en Beste Niet-Engelstalige Film in mijn persoonlijke top 250 (editie mei 2015) voorkomen. Jaartal is van de release, niet van de uitreiking. Het cijfer tussen haakjes verwijst naar de plaats in mijn toplijst:
Beste Film:
1942 Casablanca (204)
1950 All about Eve (247)
1967 In the Heat of the Night (215)
1972 The Godfather (177)
1975 One Flew over the Cuckoo's Nest (208)
1992 Unforgiven (110)
2014 Birdman (140)
Beste Niet-Engelstalige Film:
1954 La Strada (90)
1957 Le Notti di Cabiria (109)
1960 Jungfrukällan (62)
1961 Såsom i en Spegel (40)
1963 8½ (18)
1973 Amarcord (60)
1979 Die Blechtrommel (223)
1981 Mephisto (213)
1982 Fanny och Alexander (80)
1994 Utomlyonnye Solntsem (182)
2012 Amour (181)
Nou, valt niet tegen. Maar aangezien Bergman en Fellini niet meedoen, duik ik er toch maar gewoon vroeg in, vanavond 
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Ik heb de samenvatting maar op opnemen gezet, ik vind de uitreiking dit jaar toch wel erg interessant, daar ik meer genomineerde films zag dan ooit.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Benieuwd hoe Chris Rock het gaat doen als host, zeker met de hele #OscarsSoWhite controverse. Gaan er enkele harde ongemakkelijke grapjes worden gemaakt of zal hij zich eerder inhouden en maar safe meespelen...
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
Ik heb bij Blanchett altijd het idee naar een actrice te kijken die even laat zien welke technieken ze beheerst. Technisch uitstekend maar ze weet me nooit helemaal mee te nemen.
Cate's vertolking van Carol deed me aan Gilda denken. Maar ik kan je volgen; genuanceerd commentaar 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Jammer dat The Revenant je niet beviel
..
Ik geef The Revenant vier sterren, dus ik vind hem wel degelijk goed. Niet mijn favoriet, maar zeker een prima film.
Charlotte Rampling wordt echter gezien als de grootste kanshebber en dat vind ik eigenlijk terecht.
Volgens wie? Niet volgens alle grote pijlers in ieder geval. Als Larson hem zou verliezen zou dat nu echt een schok zijn.
Donkerwoud
-
- 8660 berichten
- 3940 stemmen
Mooi genuanceerd artikel over de recente discussie over zwarte acteurs: Sneeuwwitje in Hollywoud – De Groene Amsterdammer
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Had wel gedacht dat Stallone niet ging winnen. Werd plots de absolute frontrunner toen hij een staande ovatie kreeg op de nietszeggende Golden Globes, maar zonder SAG of BAFTA? Don't think so.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ze doen wel heel erg hun best om het goed te maken voor #oscarsowhite. Ze hebben zelfs een Aziaat die een prijs mag uitreiken:p
Edit: zo'n beetje alle uitreikingen worden trouwens gedaan door zwarte acteurs.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Ennio Moricone!!!!!
Geen persoon in de geschiedenis van Oscars verdient dat beeldje meer dan hij.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5224 stemmen
Ennio Moricone!!!!!
Geen persoon in de geschiedenis van Oscars verdient dat beeldje meer dan hem.
Klopt maar niet voor The Hateful Eight.
Weinig enerverende Oscar-avond tot zover. Chris Rock doet de pizza-grap van Ellen Degeneres nog eens dunnetje over. Volgend jaar Louis CK presentator?
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Of gewoon Gervais, vind Rock echt een vervelend mannetje. Maar goed, alles beter dan Neil Patrick Harris. Die was echt te triest voor woorden vorig jaar.
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Spotlight met twee Oscars en toch nog best picture winnen 
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Absoluut niet verwacht. Had niet alles in die categorie gezien maar vond de overige genomineerde ook sterker.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
Ja hoor, de brave oerdegelijke en ietwat slappe film (Spotlight) wint de belangrijkste prijs. Rylance is een positieve verrassing.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Volledige lijst:
BEST PICTURE
Spotlight
ACTOR IN A LEADING ROLE
Leonardo DiCaprio, The Revenant -
ACTRESS IN A LEADING ROLE
Brie Larson, Room
ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Mark Rylance, Bridge of Spies
ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Alicia Vikander, The Danish Girl
ANIMATED FEATURE FILM
Inside Out
CINEMATOGRAPHY
The Revenant
COSTUME DESIGN
Mad Max: Fury Road
DIRECTING
The Revenant
DOCUMENTARY (FEATURE)
Amy
DOCUMENTARY (SHORT SUBJECT)
A Girl in the River: The Price of Forgiveness
FILM EDITING
FOREIGN LANGUAGE FILM
Son of Saul
MAKEUP AND HAIRSTYLING
MUSIC (ORIGINAL SCORE)
The Hateful Eight
MUSIC (ORIGINAL SONG)
“Writing’s On The Wall,” Spectre
PRODUCTION DESIGN
SHORT FILM (ANIMATED)
Bear Story
SHORT FILM (LIVE ACTION)
Stutterer
SOUND EDITING
SOUND MIXING
VISUAL EFFECTS
Ex Machina
WRITING (ADAPTED SCREENPLAY)
The Big Short
WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
Spotlight
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Ik zelf ga The Revenant deze week pas beschouwen, maar het is hem gelukt: LEO! 
Ik gun het hem enorm.
Ook Morricone verdient zijn eerste Oscar zonder twijfels. Prachtige soundtrack had het tegenvallende TH8. Once Upon a Time in the West heeft hem dus niet gewonnen destijds, ik ga eens even zoeken welke soundtrack die dan wél heeft gewonnen... 
Mad Max wint verrassend veel. Verder heb ik te weinig van alle genomineerden gezien om alles goed te beoordelen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik gun hem absoluut een Oscar, maar niet op deze manier. Het is nu meer een excuuswinst geworden die vorig jaar al bepaald was. Juist nu hij net een van z'n mindere (degelijk, niet slecht) rollen neerzet.
Ik zou denk ik liever niet winnen dan zó.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
De eerste en laatste zin van mijn commentaar bij "SPOTLIGHT":
Een dijk van een film. (...) Al met al reden genoeg om reikhalzend uit te zien naar de Oscaruitreiking.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Ik gun hem absoluut een Oscar, maar niet op deze manier. Het is nu meer een excuuswinst geworden die vorig jaar al bepaald was. Juist nu hij net een van z'n mindere (degelijk, niet slecht) rollen neerzet.
Ik zou denk ik liever niet winnen dan zó.
De vraag is dan wel of dat jouw persoonlijke kijk hierop is of dat het meer feit dan mening is. Zoals ik al zei ga ik hem deze week bekijken, ben erg benieuwd. Ik betwijfel of de grootste prijs voor een acteur wordt gegeven uit troost, dit lijkt me erg sterk.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
De vraag is dan wel of dat jouw persoonlijke kijk hierop is of dat het meer feit dan mening is. Zoals ik al zei ga ik hem deze week bekijken, ben erg benieuwd. Ik betwijfel of de grootste prijs voor een acteur wordt gegeven uit troost, dit lijkt me erg sterk.
Aangezien ik het zeg is het sowieso mijn mening. Maar ik hoor het daarnaast om me heen ook veel; Leo werd weggespeeld door Hardy.
En wat dat andere punt betreft: elk jaar werd het al meer zo'n dingetje - gaat Leo nu eindelijk winnen? Over zijn rol in The Revenant hoor(de) je nagenoeg niets, enkel of hij als persoon zou gaan winnen. Dus ja, ik denk wel degelijk dat dit een goedmakertje is voor de jaren waarin hij wél had moeten winnen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Maar wat dat betreft vind ik het sowieso een vrij vlakke editie van de Oscars. Ik heb lang niet alle films gezien, maar op Vikander na heb ik nergens het idee dat échte wereldprestaties beloond zijn. Na The Danish Girl hing er in de bioscoopzaal nog zo'n buzz in de lucht: 'wát was ze goed'. Bij zo'n Brie Larson heb ik dat letterlijk niemand horen zeggen en over Spotlight heb ik ook geen bevlogen verhalen gehoord/gelezen.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Spotlight won alleen omdat het een grote film was over een relevante controversiële politieke/ethische kwestie. Di Caprio won door middel van medelijden stemmen.
Verder roept de 'black actor' discussie nogal een dubbel gevoel op. De nadruk dat nu op zwart vs wit wordt gelegd is racisme op zich zelf. Schijnbaar is er dus verschil tussen "zwart en wit". En dat idee wordt nu wel erg benadrukt.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Ik had alleen beste mannelijke bijrol verkeerd. Valt reuze mee.