- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik gun hem absoluut een Oscar, maar niet op deze manier. Het is nu meer een excuuswinst geworden die vorig jaar al bepaald was. Juist nu hij net een van z'n mindere (degelijk, niet slecht) rollen neerzet.
Ik zou denk ik liever niet winnen dan zó.
De rest was niet beter. Leo is een waardige winnaar!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Schijnbaar is er dus verschil tussen "zwart en wit".
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vind het ook een slap oscarfilmjaar. Vorig jaar was ik blij met Birdman, maar dit jaar zijn het weer typische oscarformulefilms geworden. Pure marketing en niets meer dan dat. Maar goed, ook dit jaar ben ik erin getrapt en heb wel een aantal gezien. Room en Ex Machina waren voor mij de enigen die de typische oscarfilm ontstijgen.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Overigens, waarom klaagt niemand over het gebrek aan Aziaten bij de oscars? Selectief anti-racisme beleid. Ook dat vrouwen en mannen onderscheiden worden is eigenlijk bullshit. Beste acteur en beste actrice.... Ik snap dat het bedoeld is om discriminatie tegen te gaan, maar toch het voelt dubbel.
Bobby Briggs
-
- 213 berichten
- 7964 stemmen
Waarom klaag niemand over het feit dat Spotlight een snertfilm van formaat is?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
Ik had alleen beste mannelijke bijrol verkeerd. Valt reuze mee.
Adapted Screenplay ook. Maar verder nette score, beter dan ik had.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Verbazing vooral. Ik dacht dat ze met The Revenant eindelijk een grote winnaar van formaat zouden hebben die alle belangrijke prijzen zou winnen. Ook vreemd dat een van de minste Bondsongs ever Writing’s On The Wall ineens een Oscar wint.
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Inarritu won vorig jaar ook al. Willen ze niet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
MUSIC (ORIGINAL SONG)
Iets wat traditie getrouw snel naar een Bond-film zou gaan. Toch denk ik dat daar dit jaar een uitzondering op wordt gemaakt; Sam Smith is wellicht veel vrouwelijker maar het heersende gevoel was bij het uitbrengen van het nummer voornamelijk dat hij geen Adele is. Daarnaast hebben we dit jaar 'Simple Song #3' uit 'Youth' wat gedurende de film zo gemystificeerd wordt dat het tegen het einde een verademing is om hem te horen. En bovendien wel heel erg mooi geschreven en uitgevoerd.
Skyfall is de enige Bondsong ooit die een Oscar heeft gewonnen. Live and let die, Nobody does it better (Spy who loved me) en For your eyes only kregen een nominatie. De rest werd zelfs niet genoemd, zelfs Shirley Bassey niet. Zo evident is het ook niet voor een Bondfilm om een Oscar binnen te halen. Op 24 Bondflims is de award van Sam Smith nog maar de 5e Oscar die de franchise kon winnen...
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik vind het vrij beschamend inderdaad, dat uitgerekend deze bondsong een Oscar wint.
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
How do I live? How do I breathe?
When you're not here I'm suffocating
I wanna feel love, run through my blood
Tell me is this where I give it all up?
For you I have to risk it all
Cause the writing's on the wall

Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Ik vind het een aardig nummer die eerst moest groeien. Oscar is een beetje overdreven, dat wel.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5224 stemmen
Nu is "beste" voor welke categorie dan ook vrij subjectief, de technische uitgezonderd, maar beste song is dat in het kwadraat. Veilige middle of the road liedjes winnen de Oscar voor beste song meestal. Had daarom gedacht dat Lady Gaga hem wel zou binnenslepen, al helemaal na haar introductie door de vice-president en haar "ik ga naar huis met die Oscar" performance.
Verder opvallende momenten: grappigste stukje kwam van Louis CK bij het introduceren van de winnaar van de beste korte documentaire, maar de winnares nam hem zijn ironische opmerkingen niet in dank af door te beginnen met het statement dat ze gelukkig al een Oscar had.
En dat stukje bij de bioscoop in Compton vond ik nogal curieus- de boodschap was kennelijk dat zwart publiek alleen naar zwarte films gaat, sterker, alleen zwarte films ként? Vond Chris Rock sowieso niet zo sterk, hij begon nog wel redelijk scherp maar na 10 grappen over gebrek aan diversiteit geloofde ik het wel- er is toch nog wel meer gebeurd in 2015? En zoals ik al eerder opmerkte was zijn koekjes-grap een kopie van Ellen's pizza.
Maar goed, het was iets beter dan vorig jaar.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Damn, 15/24.. Mijn slechtste jaar ooit

Leuke wending van Spotlight. Zo zie je maar wat de "preferential ballot" kan doen... Ook Mark Rylance was een fijne verrassing.
Grootste SHOCK was toch wel Ex Machina voor VFX, niet dat het onverdiend was, maar ik denk dat letterlijk niemand die zag aankomen. Enige verklaring is dat Revenant, Mad Max en Star Wars de stemmen hebben gesplit...
Verder was de grootste wtf win toch Sam Smith voor één van de minste Bond songs ooit.. en wat een lachwekkend slechte act voerde die daar uit. En ook nog eens doen in zijn speech alsof hij de "eerste openlijke homo is die ooit won"... wat helemaal niet waar is.
En Chris Rock als host.. Hij begon wel best oké, maar moest echt elke grap tot het einde over zwarten gaan? Begon me heel snel te vervelen en het lag er allemaal toch te dik op, bracht het hele #OscarsSoWhite gedoe in een nog slechter licht.
Hoogtepunt van de show waren de montages van Best Sound Editing & Sound Mixing! Die ook nog eens perfect aantonen waar het verschil nu tussen beiden zit.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Leo zijn Oscar 
Stallone die hem niet krijgt 
The Revenant of Mad Max geen beste film 
Straks maar effe wat hoogtepunten kijken. Ben vooral enorm blij dat DiCaprio, 1 van de beste acteurs van de laatste 20 jaar, eindelijk zijn prijs heeft. Hij had er al 3 moeten hebben, minimaal.
PS: Sam Smith zijn Bond song wint een Oscar? Hahahahahaha. Het moet niet gekker worden.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
synec, haha leuk, maar 'LoganPaul' is een heel bekende 'komiek' op Facebook/YouTube etcetera. Dit is dus in scène gezet, ik kon uit je reactie niet opmaken of je dit al wist. 
Wel een begrijpelijke reactie overigens. Toen ik vanmorgen de liveblog van NOS terug las was het ook even genieten hoor. Niet alleen om zijn acteerprestatie(s), Dicaprio als mens lijkt me ook zo'n nuchtere en mooie kerel. Zijn passie voor de natuur vind ik ook zo iets, zijn Instagram bestaat voor 100% uit het steunen van de natuur, zijn speech was niet zomaar een ingeving. Hij is al jaren hiermee bezig. Heb nog nooit iemand zich negatief horen uiten over hem.
http://media2.intoday.in/indiatoday/images/stories/leonardo-oscars-2016-story_647_022916035827.jpg
Koning!
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
synec, haha leuk, maar 'LoganPaul' is een heel bekende 'komiek' op Facebook/YouTube etcetera. Dit is dus in scène gezet...
Ja joh?
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Lees eens verder ouwe. 
Het kan prima dit niet te weten als je dit zomaar voor je snufferd krijgt.
Filmkriebel
-
- 9955 berichten
- 4647 stemmen
Welverdiende oscar voor DiCaprio. Hij moest die al veel eerder gekregen hebben...
Hoogtepunt : Alicia Vikander die een Oscar krijgt
Dieptepunt (zoals velen) : de Bondsong
De verrassing : Spotlight
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Gisteravond op Net5 een lange samenvatting van een uurtje of 2 gekeken. Was leuk gedaan, tempo zat er zo goed in en alles op wat kleinere Oscars na kwam wel aan de beurt.
Ik vond de show niet zo geweldig (maar wel oke). Begrijpelijk dat Chris Rock het over de zwarte problemen bij de Oscars heeft, maar om daar nu echt de hele show bij werkelijk elke zin over te praten is storend. Het statement was zo veel te overdreven. Ik miste een stel echt goede grappen, ook al was Rock best vermakelijk. Ook de speeches van de winnaars waren bijna allemaal tenenkrommend suf en clichématig, op een toffe speech van DiCaprio na. En de emoties bij Morricone vond ik ook wel mooi.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Net als mijn voorganger heb ik de samenvatting van net5 gezien. Expres voortijds niet al te veel winnaars opgezocht, zodat sommige uitreikingen tot het laatste moment een verrassing zouden blijven. De belangrijkste awardwinners waren me al gespoilerd, maar die wilde ik eigenlijk ook al wel weten, en ik heb niet echt m'n best gedaan die te vermijden.
Opzich een degelijke show, Chris Rock was een leuke host maar nergens echt een bijzondere (z'n grappen traden op den duur flink in herhaling); de uitreikingen verliepen redelijk correct, zonder grote verrassingen.
Het meest content ben ik met de meer dan terechte winst van Di Caprio. Wat mij betreft had niemand anders nu mogen en kunnen winnen. Niet omdat het de 5e keer was (ook al is het hem daardoor extra gegund), maar omdat deze rol m.i. een navenante bekroning verdiende.
Het meest verrassend vond ik de award voor beste bijrol. Die ging naar de overbescheiden Mark Rylance. Niet naar 'Rocky' Stallone, 40 jaar na dato, en niet naar Tom Hardy.
Het meest op het verkeerde spoor gezet was ik betreffende de Oscar voor beste film. Door de prognoses was ik gefocust op de tweestrijd Big Short- Revenant, maar het oerdegelijke Spotlight ging er met de winst vandoor. Mijn mening? verdiend.
Het meest geroerd was ik door de Oscar voor Morricone. Een mooie kroon op zijn prachtige loopbaan.
Het meest verbaasd was ik door de categorie 'visual effects'. Waarom is dat beeldje niet naar Star Wars gegaan?
Al met al een redelijke, maar tegelijk ook (te) matte uitreiking. Wel kan ik met vrijwel ieder toegekend beeldje wel leven. Vrijwel alle toewijzingen vond ik verdiend (ik moet wel zeggen, er waren nog aardig wat categorieën waar ik geen directe voorkeur/mening over had).
kos
-
- 46687 berichten
- 8844 stemmen
Ik vond vooral die Black Month grappen een beetje raar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
9 van de 24 fout voorspelt. Met name met dank aan Mad Max, die meer technische Oscars won dan ik dacht. En hoewel Rylance nou ook geen echte schok was, had ik die toch niet verwacht. De enige grote verassing was Ex Machina bij effecten: de enige in de categorie die ik géén kans gaf. Lijkt me wel grappig om eens een jaar te hebben waarin overal een onverwachte winnaar is. Blijf dromen.
De uiteindelijke prijzen weerspiegelen mijn gevoelens over de films: heel degelijk, met weinig uitschieters omlaag of naar boven. Spotlight is dan ook de ideale winnaar eigenlijk: een prima film, heel goed gemaakt, zonder echt veel persoonlijkheid te hebben. Er waren nominaties in de running waar ik gepassioneerd over was (alles wat met Carol te maken heeft, The Big Short, Inside Out, The World of Tomorrow), maar uiteindelijk was er maar één echt geweldige winnaar: Alicia Vikander. Zelfs al zou mijn stem naar Mara zijn gegaan, ik kan niet anders zeggen dan dat Vikander werkelijk spectaculair is in The Danish Girl. Nou vooruit: die winst voor Son of Saul en het script van The Big Short mogen er ook zijn. Tegenover die gematigde gevoelens van de nominaties en winnaars stond gelukkig ook dat ik maar zware afkeer voelde voor één genomineerde en dat was Eddie Redmayne, grappig genoeg ook uit The Danish Girl. Die heeft gelukkig nooit kans gehad. Ik zeg erbij dat ik Mark Rylance ook tot de zwakste genomineerden van de acteurs vond behoren.
Van de show heb ik helaas totaal niets kunnen zien, dus geen mening over Chris Rock of de speeches.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Verder was de grootste wtf win toch Sam Smith voor één van de minste Bond songs ooit.. en wat een lachwekkend slechte act voerde die daar uit. En ook nog eens doen in zijn speech alsof hij de "eerste openlijke homo is die ooit won"... wat helemaal niet waar is.
Werkelijk om te janken dat juist 1 van de allerslechtste Bond songs ooit dit wint. Zegt weer genoeg.
Moet nog een paar films zien (Revenant, Danish Girl), waarvan ik vooral van eerstgenoemde zeer hoge verwachtingen heb, maar vond dat er verder sowieso weinig spectaculairs bij zat dit jaar, op 'Mad Max' na, die fantastisch was. Winnaar 'Spotlight' vond ik ook niet meer dan prima.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Het onderscheid tussen film/regisseur is toch niet zo heel moeilijk denk ik. De ene heeft met absolute kwaliteiten van de film te maken, de andere met de effectieve meerwaarde van de regisseur.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Q.E.D.
nummer2
-
- 447 berichten
- 29 stemmen
Het onderscheid tussen film/regisseur is toch niet zo heel moeilijk denk ik. De ene heeft met absolute kwaliteiten van de film te maken, de andere met de effectieve meerwaarde van de regisseur.
Hoe is dat effect van de regisseur waar te nemen?
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
maar uiteindelijk was er maar één echt geweldige winnaar: Alicia Vikander. Zelfs al zou mijn stem naar Mara zijn gegaan, ik kan niet anders zeggen dan dat Vikander werkelijk spectaculair is in The Danish Girl. Nou vooruit: die winst voor Son of Saul en het script van The Big Short mogen er ook zijn.