• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.962 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.988 gebruikers
  • 9.370.978 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Basto

• 11921 berichten
  • 7397 stemmen

Exact mijn punt. Die dame begrijpt het.

John Milton

• 24220 berichten
  • 13384 stemmen

Spike Lee ook. Spike Lee, Jada Pinkett Smith Call for Oscar Boycott | Variety

Ja Jada kan haar mening wel verwoorden. She means it too...

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12836 stemmen

Weet zo niet ... die headline slaat toch werkelijk nergens op?

John Milton

• 24220 berichten
  • 13384 stemmen

Nee dat is je reinste clickbait inderdaad, he doesn't call for anything, he's stating his personal feelings. Was me niet eens opgevallen die overdreven headline

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Ook wel eens fijn om zo'n nuchter standpunt over de controverse te horen:

John Milton

• 24220 berichten
  • 13384 stemmen

I agree with you (and House). Very well said.

P.s.: New Oscar Rules Established to Increase Diversity - slashfilm.com

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

The Economist: Film and race: How racially skewed are the Oscars?

Interessant artikel dat stelt dat zwarte acteurs (in deze eeuw) niet heel erg worden achtergesteld en als het gaat om gewonnen Oscars het zelfs vrij goed doen vergeleken met hun aandeel in de bevolking. Het zijn andere minderheden zoals Latino's en Aziaten die worden achtergesteld (en daardoor zijn blanken oververtegenwoordigd).

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Voorspellen jullie hier ook de winnaars? In dat geval:

Beste Film- zie ik eigenlijk alleen the Revenant winnen. Enige andere 'partij' lijkt me the Big Short, vanwege de maatschappelijke relevantie.

Beste Regisseur- Ook hier vermoed ik de man achter the Revenant, andere favoriet is George Miller (Mad Max). Innaritu won hem natuurlijk reeds voor Birdman, anders had er voor mij hier ook geen twijfel bestaan.

Beste Mannelijke Hoofdrol- Dit is de categorie die mij dit jaar verreweg het meest interesseert, om de eenvoudige reden dat het dit jaar alles of niets is voor Leo di Caprio. Wint 'ie em dit jaar niet, dan heeft a) de jury écht een hekel aan hem en b) wint 'ie em waarschijnlijk nooit meer. Een meer grensverleggende prestatie dan in the Revenant gaat Leo denk ik niet meer neerzetten. De man speelt fenomenaal en heeft tot het uiterste moeten gaan om zijn personage zo te vertolken. Mijn enige favoriet, met afstand. Zou niet meer dan terecht zijn.

Beste vrouwelijke hoofdrol- Logisch lijkt het dat Jennifer Lawrence hier wint, maar ik vond haar prestatie in Joy nu niet zo denderend dat ik haar zonder meer op #1 zou zetten. Tuurlijk was ze goed, maar ik gok toch op een oudere actrice die waardering oogst vanwege haar lange carrière . Charlotte Rampling verwacht ik, en anders Cate Blanchett. Moet wel zeggen dat ik 45 Years en Carol allebei niet gezien heb.

Beste vrouwelijke bijrol- JJL was fenomenaal in the Hateful Eight. Anders wordt het Rooney Mara als aanstormend talent. McAdams was goed, maar niet uitzonderlijk genoeg.

Beste mannelijke bijrol- Stallone zal de absolute gunfactor van de massa hebben, en wellicht ook van de jury. Ik vermoed (en hoop) op Mark Ruffalo. Sterke emotionele rol in Spotlight. Had niet beter gecast kunnen worden. Tom Hardy was ook fenomenaal in the Revenant, maar werd toch nog weer overklast door Di Caprio. Bovendien lijkt voor the Revenant winst is ten minste drie andere categorieën al zeker (en meer voor de hand liggend). Bovendien voelen de rollen van Ruffalo en Stallone veel meer aan als hoofdrollen. Over de breedte vind ik de genomineerden in deze categorie sterker dan the male leads denk ik.

Beste muziek- The Force Awakens!!

Beste niet-Engelstalige film- Son of Saul

Beste song- Dat zal Bond wel worden.

Beste lange animatiefilm- Inside Out

De andere categorieën laat ik even voor wat het is.

Dit is het eerste jaar dat ik er écht voor ga zitten (nouja, ik zal het wel nergens live kunnen volgen, zeker daar het waarschijnlijk 's nachts is), temeer omdat ik dit jaar meer genomineerde films heb gezien van tevoren dan ooit tevoren. Ik ben erg benieuwd, ook naar andere voorspellingen/verwachtingen.

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Ik wacht nog even met voorspellen tot de DGA awards dit weekend, aangezien die de Oscar race definitef zal schikken. Ik gok nog steeds op Miller of Inarritu. Als Inarritu wint, blijft het spannend tot de dag zelf. Als The Big Short wint, wint deze bijna zeker beste film bij de Oscars. Laatse keer dat een film heeft gewonnen op de Oscars zonder de PGA, SAG of DGA, was Braveheart in 1995.

PGA: The Big Short

SAG: Spotlight

DGA:???

Ik hoop trouwens dat Miller de DGA wegkaapt, en The Revenant zal waarschijnlijk wel winnen op de BAFTAs, die ook al de Globes heeft gewonnen. Dan wordt het pas echt spannend tussen 4 films. Al geloof ik nooit dat Mad Max beste film kan winnen op de Oscars, maar dan wel Beste Regie zou kunnen scoren.

tbouwh, Leonardo Dicaprio gaat 100% winnen, maak je geen zorgen. Hij heeft de SAG, Globe en BFCA.. (en zonder twijfel ook de BAFTA) Hij kan echt niet meer verliezen.. dit is zijn jaar ! En ik denk dat DiCaprio hierna nog zeker enkele malen genomineerd gaat worden en waarschijnlijk nog eenmaal een Oscar gaat winnen. Hij is zonder twijfel de grootste filmster van het moment en nog maar 41(!)

Ricky Roma

• 302 berichten
  • 26 stemmen

DGA is voor Iñárritu. Zal wel een split worden tussen regisseur en beste film volgens mij.

Iemand een idee of er dit jaar een bioscoop/filmhuis is waar een oscarweekend georganiseerd wordt waar alle genomineerde films vertoond worden?

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

appelsenperen schreef:

Iemand een idee of er dit jaar een bioscoop/filmhuis is waar een oscarweekend georganiseerd wordt waar alle genomineerde films vertoond worden?

Pathé De Munt.

Het Pathé Oscar Weekend - Pathé - pathe.nl

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Stemfraude

Waarom doet Cate Blanchett bij de Oscars mee in de categorie beste actrice, terwijl Rooney Mara, haar tegenspeelster in Carol, het met een bijrolnominatie moet doen? Het is allemaal politiek.

(via de Filmkrant)

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

En om nog even terug te komen op de black-white discussie is dit ook wel een aardige insteek:

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Laatste voorspelling...

Film: The Revenant

Regie: Alejandro González Iñárritu, The Revenant (1e regisseur in 65 jaar dat 2x achter elkaar wint)

Acteur: Leonardo DiCaprio, The Revenant (met een staande ovatie!)

Actrice: Brie Larson, Room

Mannelijke Bijrol: Sylvester Stallone, Creed

Vrouwelijke Bijrol: Alicia Vikander, The Danish Girl

Original Screenplay: Spotlight

Adapted Screenplay: The Big Short

Montage: Mad Max: Fury Road

Cinematografie: The Revenant

Production Design: Mad Max: Fury Road

Costume Design: The Danish Girl (alt. Mad Max: Fury Road)

Makeup & Hairstyling: Mad Max: Fury Road

Original Score: Ennio Morricone, The Hateful Eight

Original Song: "Til It Happens to You", The Hunting Ground

Sound Editing: The Revenant (alt. Mad Max: Fury Road)

Sound Mixing: The Revenant

Visual Effects: Star Wars: The Force Awakens (alt. The Revenant)

Animated Feature: Inside Out

Foreign Language Film: Son of Saul

Documentary Feature: Amy

Animated Short: Bear Story

Documentary Short: Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah

Live Action Short: Shok

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Het zou belachelijk zijn dat Leonardo DiCaprio de Oscar zou krijgen, enkel om het feit dat hij al zo vaak genomineerd was. Voor mij was het zeker niet z'n beste rol ooit.

Ik heb de genomineerde hoofdrollen gezien en ik vond Eddie Redmayne in 'The Danish Girl' de beste, met als goede tweede Michael Fassbender in 'Steve Jobs'..

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

Je kan er inderdaad moeilijk om heen dat DiCaprio die Oscar gaat winnen net om die reden. Elke andere acteur zou zelfs genegeerd zijn voor die rol in The Revenant. Ik heb enkel Fassbender's Jobs nog niet gezien, maar ik vond DiCaprio wel met afstand de beste uit de genomineerden. Het is een erg minimalistisch en vooral fysieke performance, maar dat maakt het zeker niet minder sterk. Goed acteren hoeft niet altijd veel dialoog en gehuil te zijn (waar de Oscars vaak voor vallen met de typische Oscar-bait rollen) en net om die reden wil ik ook dat een performance als deze eens wint. Superster of niet, Hugh Glass zou één van de meest geinspireerde en onconventionele Oscar wins zijn van de laatste jaren als je het mij vraagt.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

DiCaprio had hem moeten winnen voor The Great Gatsby, Django Unchained en/of The Wolf Of Wall Street. In The Revenant vind ik Tom Hardy beter, maar die is niet eens genomineerd...

Mocht het echter tussen DiCaprio en die beschamend slechte rol van Redmayne gaan, heb ik geen enkel bezwaar als eerstgenoemde hem wint.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Zwolle84 Hardy staat gewoon bij de nominees voor beste mannelijke bijrol hoor

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

tbouwh schreef:

Zwolle84 Hardy staat gewoon bij de nominees voor beste mannelijke bijrol hoor

Ja, maar da's dan weer zo des Oscars'. Met die nominatie ben je meer een voetnoot, terwijl Hardy wat mij betreft de smaakmaker van de film is. En hij is min of meer evenveel in beeld als Leo.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Zwolle84 schreef:
(quote)

Ja, maar da's dan weer zo des Oscars'. Met die nominatie ben je meer een voetnoot, terwijl Hardy wat mij betreft de smaakmaker van de film is. En hij is min of meer evenveel in beeld als Leo.

Mja, ik snap je punt wel, ik vond Hardy ook briljant, een volwaardige 'tweede hoofdrol'. Echter, het onderscheid tussen de 'eenzame held' en diens survivaltocht door de wilde natuur krijgt toch alle nadruk. Kijk alleen al maar naar de titel en de filmposter. Hardy is dan toch meer de antagonist, die aan het einde niet verrassend het onderspit delft. E.e.a. vind ik bij Carol (hoofdrol Blanchett en bijrol Mara) toch een stuk discutabeler (al dient hierbij wel gezegd te worden dat ik die film niet gezien heb). Ik denk eigenlijk dat Hardy heel tevreden zou zijn, mocht 'ie die Oscar voor beste bijrol pakken. Veel liever dat dan geen nominatie, dat Di Caprio de hoofdrolnominatie zou krijgen stond vanaf het begin toch al wel buiten kijf.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Ach ja, ze moeten toch keuzes maken in deze opzet. Het liefst had ik gewoon één Oscar voor beste acteur (m/v) met 20 genomineerden. Dan zegt het tenminste iets.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Enfin, mijn jaar zit erop. In animatie mis ik één film (Shaun), twee bij buitenlandse film, twee bij song en shorts en docu's interesseren me sowieso niet. Verder alle andere films uit de andere categorieën gezien. Dan hier mijn lijstje.

Best Picture

The Revenant. Mag hem winnen, al mag Mad Max of Brooklyn hem ook pakken, maar die zijn kansloos. Zolang het maar niet het oerdegelijke Spotlight wordt.

Best Director

Vooruit, doe eens gek: Miller. En dat zou ook terecht zijn. McKay of Iñárritu mogen hem ook winnen.

Best Actor

Dan toch DiCaprio? Ik zie liever Fassbender met een knetterende prestatie. DiCaprio deed z'n best maar wist me niet te raken. Damon is niet bijzonder, Cranston aardig en Redmayne lachwekkend.

Best Actress

Dat gaat Larson worden, maar Ronan moet hem hebben. Larson is niet slecht maar had het script tegen. Blanchett is te veel typetje (al past het bij de showy rol) alleen wordt ze weggespeeld door Mara. Lawrence was niet speciaal en Rampling bracht enkel irritatie.

Best Supporting Actor

Stallone gaat hem winnen (niet terecht), Rylance mag hem hebben. Hardy is ook sterk, Bale is aardig, Ruffalo bloedirritant. Eigenlijk had Steve Carell hem moeten krijgen.

Best Supporting Actress

Sterk veld. Vikander gaat hem winnen en volledig terecht. Ook Mara of Winslet verdient het beeldje. McAdams en Leigh zijn goed maar niet bijzonder.

Best Original Screenplay

Doe nog eens gek, Inside Out. En Spotlight gaat overal buiten vallen.

Best Adapted Screenplay

The Big Short. Ook terecht. Room had verkeerde keuzes in het script, Carol liep ook niet lekker het tweede deel. Brooklyn en The Martian waren aardig maar vooral regie en sfeer waren daar o zo belangrijk.

Best Animated Feature Film

Inside Out

Best Foreign Language Film

Son of Saul. Holocaust doet het altijd goed in dit soort verkiezingen, maar ik vond het maar een matige film. Mustang en Theeb nog gezien en die waren prima. Ik gun het Theeb wel, een western in het Midden oosten.

Best Original Score

Ennio Morricone, en dan ook alleen voor die muziek in de intro. De rest was allemaal niet heel bijzonder (nee, ook Star Wars niet). Gek dat uitgerekend The Revenant hier geen nominatie had.

Best Original Song

Lady Gaga, vanwege de naam.

Best Sound Editing

The Revenant. Prima, al mogen alle vijf de films deze wel winnen

Best Sound Mixing

Ook The Revenant, had best ook Mad Max of Star Wars mogen worden.

Best Production Design

Bridge of Spies. Had Brooklyn ook wel mogen hebben of Star Wars (maar geen nominatie). Verder alles behalve de kitsch van The Danish Girl.

Best Cinematography

The Revenant. Terecht, al mag Deakins best eens winnen, alleen al voor die scène met nachtkijkers. Al heeft Deakins beter werk afgeleverd. Mad Max zou ook mogen, met dat rood in de woestijn.

Best Makeup and Hairstyling

Mad Max

Best Costume Design

Mad Max. Had Carol ook mogen zijn.

Best Film Editing

The Big Short. Kan ik heel goed meeleven, timing was geweldig vaak (voor de humor), tempo uitstekend en paar scènes met lekkere snelle cuts. Max Max mag ook winnen.

Best Visual Effects

Star Wars. The Revenant had vooral verborgen cgi (net als oud-winnaar Forrest Gump) maar juist de cgi onzichtbaar maken (dus levensecht) bij beelden waarvan je weet: dit is cgi, is nog knapper. En dus is Star Wars terecht. Ook vooral door de combinatie met handwerk en dus weten hoeveel je moet gebruiken.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

synec

• 752 berichten
  • 439 stemmen

mjk87: Gek dat uitgerekend The Revenant hier geen nominatie had.

Sakamoto werd gediskwalificeerd omdat hij op enkele tracks credits heeft gedeeld met twee anderen. Compleet belachelijke diskwalificatie regel... (En dan te denken dat het wel oke is dat John Williams zijn muziek gewoon grotendeels recycleerd..) Ach. Jammer want vond de muziek in The Revenant echt geweldig. Moricone mag hem winnen, niet omwille van The Hateful Eight, maar om zijn legendarische oeuvre die tot schande nog nooit beloond is geweest.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Ah oké bedankt voor de uitleg synec.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Vreemd want bij The Last Emperor waar Sakamoto won deelde hij toch ook de credits met Byrne en Su?

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

synec schreef:

maar ik vond DiCaprio wel met afstand de beste uit de genomineerden. Het is een erg minimalistisch en vooral fysieke performance,

Minimalistisch? Ik zou niets in The Revenant minimalistisch willen noemen. Het is een simpel verhaal uitvergroot met de dramatiek van een opera. Dat vind ik ook gelden voor het acteerwerk van DiCaprio, die gezichten mag trekken, schreeuwen en grommen zoveel hij maar wil. Hij zegt misschien niet veel, maar fysiek is het juist een nogal brede rol. Dat DiCaprio daarmee scoort is niet eens zo uniek. Het verschil met veel soortgelijke films is dat DiCaprio zo veel mogelijk van de stunts zelf gedaan heeft en de opnames waren afmattend. Het was een fysieke uitdaging voor DiCaprio. Dat is iets wat de Oscars wel kunnen waarderen. Dat heeft Bullock kennelijk haar nominatie voor Gravity opgeleverd en won Adrien Brody zelfs zijn prijs. Om nog maar te zwijgen van al die nominaties voor acteurs die enorm aangekomen of vooral afgevallen zijn voor een rol.

Zwolle84 schreef:

(quote)

Ja, maar da's dan weer zo des Oscars'. Met die nominatie ben je meer een voetnoot, terwijl Hardy wat mij betreft de smaakmaker van de film is.

Ik zou een nominatie voor bijrol nooit een voetnoot noemen, maar het is wellicht ook wel handig om te weten dat ooit alleen de categorieën Acteur en Actrice bestonden, totdat bleek dat daarin nooit bijrollen genomineerd werden. Die worden toch te veel overschaduwt door hoofdrollen. Daarom werd de bijrolcategorie in het leven geroepen. Ik zie Hardy in The Revenant overigens ook als een bijrol. Dat heeft niet zozeer te maken met schermtijd, maar ook over diens positie in het verhaal. Hij staat in functie van de overlevingstocht van DiCaprio. Overigens worden schurken meestal in de bijrolcategorie geplaatst.

Dit jaar is zoals je wel meer hoort moeilijk te voorspellen. De voorgangers van de Oscars zijn bij veel categorieën zeker bij Beste Film alle kanten uitgeschoten en zijn ditmaal een moeilijke leidraad. Maar ik hou wel van deze uitdaging en soms durf ik dan ook wel van de algemene voorbeschouwingen af te wijken. Al kan dit evengoed ervoor zorgen dat ik slechter scoor dan ooit, wie weet.

Mijn voorspellingen:

Beste Film: The Big Short

Persoonlijke favoriet: The Big Short

Uitleg: Een gevaarlijke keuze, maar alles wijst op een driestrijd tussen Spotlight, The Revenant en The Big Short. De meesten gaan voor The Revenant, maar vergeten daarbij dat The Revenant een film is die naast veel bewonderaars juist ook veel haters heeft. Ondanks de technische prestaties vinden velen het een lege, zelfs lachwekkende film. Ik denk dat dit tegen de film gaat werken. Spotlight lijkt me gevoelsmatig gezien dan de winnaar, maar de ervaring leert dat gevoel niet zo belangrijk is bij deze voorspellingen dan ratio. De ratio leert mij hier dat Spotlight nauwelijks echt gescoord heeft bij de voorgangers van de Oscars en The Big Short wel. Een persoonlijke noot: het zou leuk zijn als de meest eigenzinnige film van de nominaties eens wint.

Beste Regie: Alejandro Gonzalez Iñárittu voor The Revenant

Mijn keuze: Adam McKay voor The Big Short

Hier ga ik toch wel voor The Revenant, want zeker de laatste jaren worden hier vooral technische prestaties gewaardeerd. En zelfs tegenstanders vinden Iñárittu hier indrukwekkend werk leveren, zeker gezien de omstandigheden waarin het gefilmd is. Insiders beweren dat een eerbetoon aan George Miller hier ook niet uitgesloten is. Zou ook wel eens leuk zijn, als iemand hier een wint voor een meer pulpy actiefilm.

Beste Mannelijke hoofdrol: Leonard DiCaprio voor The Revenant

Mijn keuze: Michael Fassbender voor Steve Jobs

Hier bestaat geen twijfel over. Het is het jaar voor DiCaprio en hij heeft ook geen écht geliefde tegenstander. Laat ik daarom deze ruimte eens gebruiken om te zeggen dat ik Eddie Redmayne hier één van de slechtste acteerprestaties die ooit genomineerd is heb zien afleveren. Ik heb weinig tijd op het moment, maar hopelijk kom ik nog eens aan een recensie voor die treinramp genaamd The Danish Girl toe.

Beste Vrouwelijke Hoofdrol: Brie Larson voor Room

Mijn keuze: Cate Blanchett voor Carol

Hier heb ik weinig over te zeggen, want ik zag Room nog niet, maar Larson wint alles en iedereen zegt dat ze gaat winnen, dus waarom zou ik hier anders voorspellen? En voor wie. Ik vraag me wel af of Blanchett hier niet frontrunner zou zijn geweest als ze niet al twee jaar geleden gewonnen zou hebben. Ik vond dat een aangrijpende, diepe en complete performance. I

Beste Mannelijke Bijrol: Sylvester Stallone voor Creed

Mijn keuze: Sylvester Stallone voor Creed

Deze categorie is nog redelijk open en dat komt denk ik omdat er geen echt speciale acteerprestatie bij zit. Ik vond Mark Rylance en Mark Ruffalo zelfs matig, met inhoudelijk weinigzeggende rollen. De andere drie waren zeker prima, maar in andere jaren zou ik geen van hen een persoonlijke favoriet noemen. Ik denk dat de sentimentele ode die Creed levert aan Stallone nog het meest op me inwerkte en dat lijkt ook voor de stemmers tot nu toe te gelden. Is het dan niemand opgevallen dat Walton Goggins in The Hateful Eight echt een enorm goede acteerprestatie had?

Beste Vrouwelijke Bijrol: Alicia Vikander voor The Danish Girl

Mijn Keuze: Rooney Mara voor Carol

De vrouwencategorieën zijn dit jaar wel oneindig veel sterker dan de mannenversies. Al is het hier wat flauw omdat geen mens ter wereld vind dat Mara een bijrol is en dat geldt ook zo ongeveer voor Vikander. Vikander lijkt het voortouw te nemen en waarom ook niet. Zij is de enige reden dat die film uit te zitten is en bij mij niet op 1* staat. Ze geeft leven aan een film die ondanks dat het uit het leven gegrepen is juist het leven niet weet te vinden. Mara zou ik echter niet onderschatten en Winslett ook niet. Ik heb wel echt medelijden met McAdams, zij is enorm categoriefiller hier.

Adapted Screenplay: The Big Short

Mijn keuze: The Big Short

Lijkt wel een uitgemaakte zaak. Iedereen kan de prestatie zijn van een script die een bijna onbegrijpelijk onderwerp begrijpelijk én entertainend maakt.

Original screenplay: Spotlight

Mijn keuze: Inside Out

Mijn voorkeur gaat naar de grote reeks aan vondsten in Inside Out, maar de Oscars vallen toch vaak in deze categorie voor strakke vertellingen met scherpe dialogen. Spotlight is hier wel een inkoppertje en daar heb ik verder niet echt iets op tegen.

Beste Animatiefilm: Inside Out

Mijn keuze: Inside Out

Hoe goed de critici (en ik ook) Anomalisa ook vinden, Inside Out is wellicht de meest creatieve Pixar tot nu toe en alom geliefd. Kan niet echt missen.

Beste Niet-Engelstalige Film: Son of Saul

Mijn keuze: Son of Saul

Veel besproken film over een aangrijpend onderwerp. Interessant is dat de film stilistisch enorm arty is, maar wel op een manier die iedereen kan begrijpen. Dat werkt de film hier in het voordeel, al heeft Mustang zeker kans als underdog.

Beste Cinematografie: The Revenant

Mijn keuze: Carol

The Revenant bevat het soort cinematografie waarvan iedereen in een oogopslag ziet dat het knap is (hebben ze in de VS Viktoria al gezien?) en wint vaak het beeldje. Ik merk zelf dat ik minder vaak de voorkeur heb voor die films (al waardeer ik het zeker!). De subtielere schoonheid van Carol ontroerd mij meer. Ben ik trouwens de enige die niet zag wat er uitzonderlijk was aan de beelden van Sicario?

Beste Montage: The Big Short

Mijn keuze: The Big Short

Gaat denk ik tussen Mad Max en The Big Short. Die laatste speelt zichtbaar met montage, wat vaak in het voordeel werkt, maar ook knappe actie monteren wint wel eens waardering. Toch ga ik voor The Big Short, want ik zie die als de grote winnaar van de avond en dat betekend toch meer dan twee prijzen.

Beste Production Design: Mad Max: Fury Road

Mijn keuze: Mad Max: Fury Road

Heel moeilijk. Mist voor mij een uitschieter, maar het design van Mad Max springt ondanks de kilometers woestijn het meest in het oog. Wellicht ook voor de Academy?

Beste Kostuums: The Danish Girl

Mijn keuze: Carol

The Danish Girl heeft een echte rol voor de kostuums en is ook het type periodefilm dat hier goed scoort. Het zou wel grappig zijn als ze hier eens honderd 100% de andere kant op gaan, door de groteske kostuums van Mad Max te eren. En dat zou best eens kunnen gebeuren.

Beste Make-Up: Mad Max: Fury Road

Springt het meest in het oog, al zouden de verminkingen van DiCaprio en Hardy hier ook kunnen winnen. De 100 Jaar Oude Man die Uit Het Raam Klom en Verdween is wel een grappige derde.

Beste Muziek: Ennio Morricone voor The Hateful Eight

Mijn Keuze: Ennio Morricone voor The Hateful Eight

Dat Morricone nog nooit gewonnen heeft is wellicht het meest onbegrijpbare Oscarfenomeen ooit. Het wordt vooral een carrièreprijs (al heeft hij al een officiële), zelfs al weet Tarantino de verder sterke muziek eigenlijk niet echt effectief te gebruiken. Het helpt trouwens dat er dit jaar geen echte uitschieter zit in de categorie. En nee, Williams op bekend terrein met Star Wars is dat ook niet.

Beste Lied: 'Til It Happens to You

Mijn Keuze: Writing's On the Wall

Hoorde het Lady Gaga nummer vandaag pas voor het eerst en die vind ik nog best goed ook. Ik heb een hekel aan de Weeknd en ook aan dit nummer, maar het is best een aardig rijtje aan genomineerden. Leuk ook dat zoiets als Simple Song #3 hier ook meedoet. Zou er zelf niet aan gedacht hebben dat die hier in de categorie past. De grote verrassing voor mij is Writing's On the Wall, die ik aanvankelijk vreselijk vond maar die totaal op z'n plaats viel tijdens de openingscredits van Spectre. Sindsdien smaakt het nummer me stiekem wel.

Beste Sound Mixing: Mad Max: Fury Road

Mijn Keuze: Mad Max: Fury Road

Beste Sound Editing: The Revenant

Ik zuig in deze categorieën. Het is meestal een spektakel. In andere woorden: alle genomineerden (oké, Bridge of Spies is niet zo spectaculair als de titel doet vermoeden). Ik spreid, geheel onverstandig, mijn kansen over de twee bij de Oscars meest populaire films.

Beste Special Effects: The Revenant

Mijn Keuze: Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

Hier wint vaak een mix tussen praktische en digitale effecten. En aan die wetenschap heb ik weer een niets, want dat geldt voor ze allemaal. Ik denk dat de beer van The Revenant wint, maar ik zie ze op Ex-Machina allemaal wel winnen. Zelf kies ik voor Star Wars omdat die na de levenloze prequel-trilogie weer het leven in effecten terugvondt.

Beste Documentaire: Amy

Mijn Keuze: Alleen Amy gezien, dus geen stem, al vond ik die wel goed.

De meest besproken docu van het jaar over een aansprekend onderwerp en van een gerespecteerde maker. De andere films maken desondanks zeker een kans, maar ik denk dat dit evengoed het jaar Amy wordt.

Beste Korte Documentaire: Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah

Mijn keuze: Last Days of Freedom

Claude Lanzmann is een bekend gezicht en zal daardoor alleen al meer gezien zijn onder de stemmers. Jammer, want Last Days of Freedom is prachtig en enorm aangrijpend.

Beste Korte Animatiefilm: Sanjay's Super Team

Mijn keuze: World of Tomorrow

Ik zag slechts twee films in deze categorie, maar desondanks gaat mijn persoonlijke keuze zonder schroom naar World of Tomorrow, omdat het niet alleen mijn favoriete short, maar ook gewoon mijn favoriete film van 2015 was! Sanjay's Super Team heeft een experimentele vorm voor Pixar en een aardig gebruik van de Hindoereligie, maar wist me desondanks niet te pakken. Maar ik ben in de minderheid en ik denk dat die gaat winnen.

Beste Korte Speelfilm: Stutterer

Ik moet me schamen. Ik werk op een filmfestival voor korte films, zie dan ook talloze shorts en we hebben al deze vijf genomineerden op kantoor... En ik zag er niet één. Stutterer schijnt veel mensen aan te spreken, dus ik ga voor die.

Als afsluiter, hier is een sterke essay over waarom The Big Short de beste film voor Best Picture is. Haalt er nog meer uit dan ik al opmerkte. Er zit veel in die film.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.