• 15.746 nieuwsartikelen
  • 177.925 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.971 gebruikers
  • 9.370.338 stemmen

International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Zaterdag was idd vnml NLers, weekend ervoor niet. Vorig jaar zelfde patroon.

En ik ving op dat de zaalhosts bezoekers tot 10min na aanvang binnen mogen laten. Ze zouden ze moeten verbieden de zaal te verlaten tijdens de film, zoals bij Drift!

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Als mensen Engels praten (of Spaans/Duits/Frans) valt het me op dat zij lachen om andere zaken, ook datgeen waarvan je denkt: was dit een grap. Het valt vooral op die enkele keer in een zaal vol Nederlanders dat niet-Nederlanders om andere dingen lachen. Maar ook in het buitenland in de bioscoop. Niks mis mee, wel een constatering. Of anderen hebben daar andere gedachten bij?

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Ik vind dat ze buitenlanders die 10 min te laat komen aangelijnd en met een muilkorf mogen toelaten. ?

Hoe dan ook die 10 min is denk ik ook voor bv.:

- onvoorziene planning andere films want: soms later begonnen of zelfs 15 min later op schermen/bokkenschema dan aangegeven in vk bijlage,

- coulance overlopers,

- lastminute verkoop.

Verder ben ik vooral blij dat het IFFR op de laatste zaterdag meer is ingericht voor partygangers en op andere dagen en dagdelen, op bv kleine en grote kinderen. Het houdt het een beetje levendig. Het overgrote deel is het gewoon vrij spel voor cinefielen die hele dagen vrij nemen en 65plussers. Qua fatsoen heb ik geen excessen ervaren, maar het is mooi kut dat er iemand op straat (plein) flink is geslagen na een feest en overlijdt.

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5398 stemmen

Wat ze wel goed doen is dat ze mensen letterlijk opsparen, dus niet allemaal gelijk binnenlaten maar wachten tot 10 min. zodat er één intocht is en niet een tiental. Lijkt me verschrikkelijk daar dan tussen te staan (ben je al te laat, moet je nog wachten), maar dat is wel een teken dat er in de eerste plaats aan het publiek wordt gedacht.

Al lijken een paar berichten hierboven weer te insinueren dat niet alle zaalwachten zich aan die 'regel' houden.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Ik heb weer genoten, vandaag nog 2x5 en 1x4 kunnen scheuren. Weer zeg ik: volgend jaar meer. Sparen maar en dan week airbnb in R'dam.

Toplijstje?

The Rider

Drift

Jonaki

The Villainess

The Guilty

Beast

Tesnota

Foxtrot

Pororoca

Ravens

Meteorlar

Silent mist

Mutafukaz

Milla

Ik probeer bij lijstjes altijd ratio en emotie evengroot belang te geven ipv enkel droog naar de vooral rationele cijfers te kijken (bah): mijn hoofd zouThe Guilty boven Villainess zetten maar dat bruut genieten bij die laatste is minstens zo van belang. En zo komt andersom een 4.5* Jonaki toch boven zelfde scorende Guilty en hogere Villainess te staan. Raaarrrr!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

De 9 films die ik gezien heb:

1. Night is Short, Walk On Girl - 4*

2. Charlie en Hannah gaan uit - 4*

3. The Guilty - 3,5*

4. Only Yesterday (film uit 1933) - 3,5*

5. Peranbu (nog niet op MovieMeter) 3*

6. Blue My Mind - 3*

7. Les Garçons Sauvages - 3*

8. An Evening with Beverly Luff Linn - 2*

9. Gardo in Alto - 2*

De eerste twee zijn eigenlijk variaties op hetzelfde concept: een avondje uit op verschillende locaties, met maffe ontmoetingen ten gevolg.

Niet veel MovieMeterleden gezien dit jaar, maar heb het wel naar mijn zin gehad weer.

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Richardus schreef:

En ik ving op dat de zaalhosts bezoekers tot 10min na aanvang binnen mogen laten. Ze zouden ze moeten verbieden de zaal te verlaten tijdens de film, zoals bij Drift!

Ik heb het minst moeite met mensen die iets later de zaal inkomen. Op een festival gebeurt dat snel.

Maar bij Drift ergerde ik me dood aan mensen die de film niks vonden en maar bleven fluisteren en praten en lachen. En vooral op de momenten dat de film heel hypnotiserend werd. Dan heb ik liever dat ze weg gaan.

(Willie)

• 425 berichten
  • 85 stemmen

Het is ook wel de manier hoe het gebeurt, sommige komen binnen en gaan op het eerste de beste vrije plekje zitten, maar anderen gaan op hun gemak staan kijken en overleggen waar te gaan zitten of als er een plekje is vrijgehouden even op het gemak hun jas uit staan trekken en de rest van de groep gedag zeggen.

Weglopers snap ik soms niet, ik snap dat je The goose niet leuk kan vinden, maar waarom zou je na 50 minuten weglopen als de film 72 minuten duurt? Of bij a prayer before dawn gaan mensen na 5 minuten al weg.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Publieksenquete IFFRiG

1 The Guilty 4,72

2 The Insult 4,69

3 Une saison en France 4,53

4 Saving Brinton 4,52

5 The Reports on Sarah and Saleem 4,49

6 Radiance 4,41

7 Verrassingsfilm > Lucky 4,40

8 A Man of Integrity 4,34

9 Lady Bird 4,29

10 Film Stars Don't Die in Liverpool 4,29

11 Jusqu'á la garde 4,28

12 The Shape of Water 4,23

13 I, Tonya 4,20

14 Anna's War 4,19

15 Rabot 4,18

16 Dorst 4,10

17 The Doom Doc 4,09

18 Der Hauptmann 4,08

19 Phantom Thread 4,08

20 Foxtrot 4,06

(Willie)

• 425 berichten
  • 85 stemmen

1. A prayer before dawn

2. The guilty

3. Loveling

4. Team hurricane

5. La nuit devoré le monde

6. Tiempo compartido

7. Beast

8. Gutland

9. Sollers point

10. What will people say

11. Mutafukaz

12. Arrythmia

13. The goose

14. Guarda in alto

15. Sultry

16. Piercing

17. Outrage coda

18. El azote

19. Lady bird

20. The cannibal club

21. Wij

22. 9 doigts

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

mjk87 schreef:

Het valt vooral op die enkele keer in een zaal vol Nederlanders dat niet-Nederlanders om andere dingen lachen.

Wat me bij iffr opvalt is dat er een deel van het publiek (vaak maar een paar mensen, maar ze zitten er altijd tussen) heel hardop lacht om zaken die niet heel grappig zijn. Dat is natuurlijk wel subjectief, maar het is alsof ze willen laten zien dat ze het begrepen hebben of zo. En er zitten me ook wat te veel gezellig keuvelende mensen tussen die cultureel verantwoord komen doen, maar niet echt geintresseerd zijn.

Maar goed, ik ben ook niet zo'n festivalganger. Heb wel weer mijn jaarlijkse filmpje meegepakt. Maar dat sommigen over de 50 films gaan, vind ik indrukwekkend (bij gebrek aan een beter woord). Ik vind het leuk om er elk jaar effe te zijn en dan vind ik het heel snel ook wel weer mooi geweest (al is 1 filmpje wel wat weinig, dat worden er volgend jaar wel wat meer). Maar het blijft op zich een mooi evenement.

(Willie)

• 425 berichten
  • 85 stemmen

Ik blijf dat ook wel mooi vinden, van die mensen die menen dat elke film wel iets heeft om te lachen, het is natuurlijk ook hilarisch als een kind bruut verkracht en vermoord wordt en de dader vervolgens het kinderlijk uit zijn handen laat vallen (en ja, dit voorbeeld zuig ik net uit mijn duim).

Ook lijkt het publiek bij vlagen onder indruk van zaken die we toch al veel vaker gezien hebben, van een penetratie scene ligt toch tegenwoordig niemand meer wakker? Maar dat gegiebel en geroezemoes erna vertelt wat anders.

En de schok die een paar jaar terug bij Kill list door de zaal ging blijft voor mij een hoogtepuntje, jammer dat ik Audition niet mee heb mogen maken op het IFFR.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

IFFR Unleashed

Nog veel wat ik wil zien: NN, Videofilia, The Inseminator, Carcasse, Bella Vista, Black Blood ( ? ), Julien, Avanti Popolo en Above and Below. Even kijken wanneer en welk abonnement ik neem.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Hoogtepunten:

01. 3/4 (Ilian Metev)

02. Western (Valeska Grisebach)

03. Sollers Point (Matthew Porterfield)

04. Djon África (João Miller Guerra en Filipa Reis)

05. Los Vagos (Gustavo Biazzi)

06. La Nuit a dévoré le Monde (Dominique Rocher)

07. La vida y Nada Más / Life and Nothing More (Antonio Mendez Esparza)

08. A Fábrica de Nada / The Nothing Factory (Pedro Pinho)

09. Cocote (Nelson Carlo de Los Santos Arias)

10. Good Luck (Ben Russell)

11. Korparna / Ravens (Jens Assur)

12. Everyone in Hawaii Has a Sixpack Already (Marvin Hesse)

13. Jimmie (Jesper Ganslandt)

14. La Muerte del Maestro (José María Avilés)

15. Milla (Valérie Massadian)

Dieptepunten:

01. Ueta Raion / The Hungry Lion (Takaomi Ogata)

02. Hui Cai Hong / Their Remain Journey (John Clang)

03. All You Can Eat Buddha (Ian Lagarde)

04. Yakhonty. Ubiystvo / The Bottomless Bag (Rustam Khamdamov)

05. Benzinho / Loveling (Gustavo Pizzi)

Het was weer een erg goed jaar voor de jaaroogst uit Cannes, Locarno, Venetië en San Sebastian. Vooral die laatste heeft me geregeld verrast. Misschien eens een keertje naartoe gaan.

niethie

• 7319 berichten
  • 7240 stemmen

Zo ook weer bijgekomen. Toch wel de fijnste editie tot nu toe denk ik, met slechts 4 onvoldoendes...

Top 10:

1. Drift

2. Team Hurricane

3. Anna's War

4. The Florida Project

5. Charlie en Hannah Gaan Uit

Minder: Permanent Green Light, Sol Alegria, Les Garcons Sauvages en met name Elle und Nell.

Sociaal gezien mijn rustigste editie tot nu toe. Geen problemen mee gehad verder, ben toch nooit zo'n prater met dit soort events. Wel leuk om toch tussendoor weer wat nieuwe gezichten bij namen te hebben als Kevin_vp en Wolfmanrene.

Gooien jullie altijd mensen uit de groeps-app als hij niet binnen enkele uren reageert trouwens?

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

niethie schreef:

Sociaal gezien mijn rustigste editie tot nu toe. Geen problemen mee gehad verder, ben toch nooit zo'n prater met dit soort events.

Online ben je gelukkig wel een schrijver. Mocht je tijd of zin hebben je comments bij de film op een rijtje te zetten: vermakelijk/ leuk /interessant (zelfs al ben ik het niet eens)! Zo niet dan zoek ik ze zo af en toe wel op.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Gustavo Biazzi en Gustavo Pizzi. Ik dacht eerst dat het om een typfout ging

Enkele films waar jullie van vermoeden dat het nog arthouse hits gaan worden of die hoge ogen gaan gooien later op het jaar?

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Gustavo Biazzi en Gustavo Pizzi. Ik dacht eerst dat het om een typfout ging

Enkele films waar jullie van vermoeden dat het nog arthouse hits gaan worden of die hoge ogen gaan gooien later op het jaar?

Het is natuurlijk een containerbegrip 'arthouse' maar zie hieronder de top 20 van de Publieksprijs van 'arthouse hits' met schuingedrukt de LIMELIGHT films (die dus sowieso in de bios komen). De docu's (het zijn er nogal wat) heb ik er dan niet dik gedrukt, tenzij je die ook typeert als arthouse hits.

Publieksprijs top 20+ limelight

1. The Guilty 4,734

2. The Insult 4,618

3. Marquis de Wavrin, du manoir à la jungle 4,61

4. BEWAREN – of hoe te leven 4,589

5. AlphaGo 4,565

6. The Reports on Sarah and Saleem 4,517

7. What Will People Say 4,515

8. Zagros 4,505

9. Film Stars Don't Die in Liverpool 4,481

10. Rabot 4,479

11. Gangway to a Future 4,472

12. Saving Brinton 4,471

13. I, Tonya 4,448

14. The Cleaners 4,42

15. Latifa, le coeur au combat 4,416

16. Wajib 4,41

17. The Fortress 4,358

18. The Shape of Water 4,347

19. Jusqu'à la garde 4,347

20 Resurrection 4,34

Als je het de MM gebruikers vraagt zou je ook komen op films als Western, Anna's War.

gelet op lijstjes op dit forum en de gemiddelden scoren die goed na IFFR.

Maar The Guilty scoort gewoon goed op MM... het zou wel heel vreemd zou zijn wil deze niet in de bios op op Netflix komen tzt....

Phantomthread, was een speciale screening (dus deed niet mee om Publiekprijs) en scoort ook buitengewoon hoog op MM. Maar noem je dat nog arthouse?...ach...vast een goede film...

niethie

• 7319 berichten
  • 7240 stemmen

Mr Thee schreef:

(quote)

Online ben je gelukkig wel een schrijver. Mocht je tijd of zin hebben je comments bij de film op een rijtje te zetten: vermakelijk/ leuk /interessant (zelfs al ben ik het niet eens)! Zo niet dan zoek ik ze zo af en toe wel op.

Je bedoeld hier, of gewoon uiteindelijk bij elke film een review schrijven? Voor dat laatste doe ik mijn best, maar het schrijven gaat bij mij nooit zo soepel af dus ik moet het altijd wat forceren waardoor het allemaal wat langer duurt. Maar ik vind het wel altijd super leuk om te doen.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

niethie ja dat bedoel ik. Reviews met een eigenwijze en komische inslag zoals ondherstaande voorbeeld. Opvallend. Niet alleen herkauwen van plots of etaleren van filmkennis, en uitsluitend namedropping etc zoals je best vaak ziet.

En ach ja d/t foutjes...boeiend....

Voorbeeld:

An Evening with Beverly Luff Linn (2018)

Mocht je ze allen op een rijtje willen zetten is dat een extra service op dit forum... maar mss wat te veel gevraagd...

Bélon

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

Zo'n 25 films gezien, hoogtepunten:

Phantom Thread + Rotterdams Philarmonisch Orkest

Arrhythmia

Western

La Nuit a Dévoré le Monde

Pororoca

Fang Hua (Youth)

Mirt Sost Shi Amit (voornamelijk vanwege de geweldige Q & A met Haile Gerima)

Fango (no budget Argentijnse trash cinema)

Ben in het laatste weekend geveld door een venijnige griep. Die overvolle zalen zijn ook iets waar ik geen fan van ben, blij dat ik straks weer met m'n Cineville pas in een niet al te volle zaal kan genieten wanneer ik dat wil. Volgend jaar misschien wat minder films, ik ga iig niet meer lopen stressen met avondeten e.d. dat is niet zo fijn voor de gezondheid.

Wat mij betreft mag er volgend jaar weer een samenwerking met het Rotterdams Philarmonisch Orkest komen: Phantom Thread + RphO was wel het event van IFFR 2018.

Ouroboros van Basma Alsharif (camera: Ben Russell) draait woensdag 28 maart in WORM, Rotterdam

Malick schreef:

Uit Locarno had ik dit lijstje:

- Good Luck (Ben Russell)

- Dragonfly Eyes (XU Bing)

- Vinterbrødre (Hlynur Pálmason)

- Gemini (Aaron Katz)

- 3/4 (Ilian Metev)

- Il Monte delle Formiche (Riccardo Palladino)

- Meteorlar (Gürcan Keltek)

- Cocote (Nelson Carlo De Los Santos Arias)

- Era uma Vez Brasília (Adirley Queirós)

- Filmus (Clément Safra)

- In Praise of Nothing (Boris Mitic)

- Ouroboros (Basma Alsharif)

- Nous sommes jeunes et nos jours sont longs (Cosme Castro en Léa Forest)

- Prototype (Blake Williams)

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

...en net als ik Unleashed wil nemen, is de aanbieding van €60 weg...zo flauw. €90 is me net een brug te ver. Vooral omdat er nog geen duidelijkheid is over frequentie van verversing. Helaas.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

MUBI?

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Naah, al tijdje gehad maar mij te weinig aansprekends in het aanbod en ook duurder dan het mij qua aanbod aansprekender IFFRunleashed. Wachten op wat extra bestedingsruimte over een tijdje. Het was in deze 2 weken vakantie wel even fijn geweest, echt nét achter het net gevist.

Richardus

• 2128 berichten
  • 1196 stemmen

Contact met ze gehad over roulatie; er komen elke maand een stuk of 8 films bij en ze blijven een jaar-anderhalf jaar staan. Wordt mooie database dus, bijna niet van roulatie te spreken. Nu nog een Android app en/of Chromecast ipv ouderwets bedraad kijken en 't is bruikbaar

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Richardus schreef:

Contact met ze gehad over roulatie; er komen elke maand een stuk of 8 films bij en ze blijven een jaar-anderhalf jaar staan. Wordt mooie database dus, bijna niet van roulatie te spreken. Nu nog een Android app en/of Chromecast ipv ouderwets bedraad kijken en 't is bruikbaar

Mooi! Maruh...

Film >> Algemeen >> IFFR Unleashed

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Eerder in dit forum plaatste ik een link naar mijn openbare IFFR lijst van 2018.

Mijn voorpret is niet te stuiten. Derhalve hier ook een lijst

voor het komende jaar IFFR 2019. Ik houd het graag bij en sta open voor suggesties (bv PM's met vermoedens e.a).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.