- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Wel een film die helemaal bij het IFFR past, maar inderdaad in de huidige competitieve festival setting, is dit een wereldpremière die niet zomaar gegeven is....of misschien zaten de grootste fans toch in Nederland? Wij waren destijds allemaal wel groot fan van dat debuut geloof ik!
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Eerste deel zit er op.
Grootste verrassing is Team Hurricane, verder waren La nuit a devoré le monde en What will people say (gelukkig sloegen ze halverwege niet deoh het meisje accepteert toch die oh zo mooie cultuur kant op, terwijl het daar wel heen leek te gaan sterk.
Beast moest een dagje indalen en heb ik vanwege de voorspelbaarheid te laag beoordeeld, maar is wel een sterke, goed opgebouwde film.
1 dieptepunt meegemaakt: Wij. Nadat Bero Beyer per sé zelf de intro moest doen, maar nog in een andere zaal zat werd er 10 tot 15 minuten vertraging aangekondigd. Okay, dat heb je wel eens, maar dat er vervolgens nog 3 personen op het podium verschijnen die ik zou willen typeren als douchebags (producer, schrijver van het boek en de regisseur en dat gecombineerd met een kwart zaal gevuld met feuten die om alles gingen joelen) die speeches afsteken alsof ze net een hele grote filmprijs hebben gewonnen en daarmee de film 40 minuten te laat begon is onacceptabel.
Verder is die film als tienerschokfilm nog wel aardig uitgewerkt, maar hebben ze en een hele matige cast en is er een groot probleem met de geloofwaardigheid, zo geloofde ik vanaf het eerste moment al niet in de samenstelling van de groep vrienden.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Persoonlijk zou ik het mooi vinden als mensen wat vaker hun stemmen zouden toelichten bij de films. Het helpt anderen een beter beeld te krijgen van de film dan enkel de vaak wisselende sterren. Dan vind ik het opvallend dat meningen wel in dit topic geplaatst worden maar niet bij de film zelf, of dat daar enkel subjectieve kreten bij geslaakt worden zonder uitleg.
Bij voorbaat dank 
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Dat snap ik en dat vind ik zelf ook fijn, maar voor mij geldt dat ik daar 1 niet heel veel tijd voor heb, 2 ik daar niet de schrijvende kwaliteiten voor heb en 3 ik daar gewoon geen zin in heb.
Komt ook bij dat ik (zie twee hierboven) dat niet kan zonder de hele film te spoileren.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Oh had t ook niet enkel gericht aan jou hoor! Snap je punt van schrijven maar geweldig hoeft t toch niet te zijn? En tijd...zelfs zij die 5-6 films per dag zien hebben wel een tiental seconden over voor een toelichtend zinnetje. Geen zin...tja. Maar is ook iha bedoeld, niet enkel qua iffr (al valt het me hier nu op omdat ik stemmen van bezoekers volg). Helpt meer bij de beeldvorming van een film dan enkel de sterren.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
(Willie) van mij mag je pogingen blijven doen. Die spoiler knop is dat driehoekje met dat uitroepteken.
Ik meen dat ik vorig jaar je Super Dark Times comment erg kon waarderen. La nuit devoré le monde en What will people say staan nu op de wishlist...maar ik vrees tijdgebrek... Comments plaatsen bij IFFR films helpt mij in ieder geval geweldig bij de verwerking van de IFFR films. De comment van sinterklaas bij Good Manners (zie eerste link hieronder) kan ik bv echt waarderen ookal waardeer ik de film zelf dan weer iets lager: de waardevolle punten wogen bij mij gewoon veel minder zwaar...dan het kado in de zak van sinterklaas (sorry flauwe gein moet gewoon bij die username.....). Ik realiseer me nu dat ik ook bij bv de 3 en 2,5 ster films (vrij laag in mijn ranking) toch erg veel plezier heb beleefd aan de eigenaardigheid die je met name op een festival als IFFR zal ervaren.
Speciaal voor Richardus mijn voorlopige comments; ook al heb ik het echte contemplatieve werk dat je meer zal bekoren... nog niet gezien...:
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Had ze idd al gezien
waaronder twee die ik ook op mn longlist had dus helpful!
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Behalve dan dat sinterklaas de hele film spoilert...
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Behalve dan dat sinterklaas de hele film spoilert...
Klopt wel ja...ff pm’etje gestuurd / meldinkje.
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
Dan spoilert de IFFR omschrijving ook.
"Volle maan." Dan zou het wel geen vampier of zombie worden denk?
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Oh had t ook niet enkel gericht aan jou hoor! Snap je punt van schrijven maar geweldig hoeft t toch niet te zijn? En tijd...zelfs zij die 5-6 films per dag zien hebben wel een tiental seconden over voor een toelichtend zinnetje. Geen zin...tja. Maar is ook iha bedoeld, niet enkel qua iffr (al valt het me hier nu op omdat ik stemmen van bezoekers volg). Helpt meer bij de beeldvorming van een film dan enkel de sterren.
Ik voelde me niet persoonlijk aangesproken, maar zette even uiteen waarom er van mijn kant niet zo veel verwacht hoeft te worden.
Ik heb nu toch pauze dus ik gooi er wat tegenaan.
Le nuit a devoré le monde: zombie apocalyps in Parijs, maar dan met existentiële inslag, want we volgen Sam die zich binnen in een appartementencomplex bevindt (letterlijk volgen, de camera is een groot deel van de tijd op hem gericht). Er wordt knap gebruik gemaakt van filters om de sfeer in de film uit te drukken. We zien Sam's gevoel veranderen van een soort opgewektheid naar een grijzig bestaan, hetgeen ook de mentale staat van hem weergeeft en een eindshot die mijns inziens op twee manieren is uit te leggen.
Beast: Zoals net geschreven vrij voorspelbaar, maar wel heel knap opgebouwd, jonge vrouw met flinke krassen wordt verliefd en dat tegen een achtergrond waarin er 3 meisjes vermoord zijn gevonden. Het koppel speelt het geloofwaardig.
Team hurricane: dit is zo'n film waarvan ik niet kan uitleggen waarom het goed is, maar ik werd als 35-jarige in de beelden van deze jonge meiden gesleurd en ik vond de vorm (4:3 en bij vlagen jaren 90 MTV stijl) heel goed werken. Op de gok gekocht, maar zeer verrast.
What will people say: verontrustend verhaal, als het zou kunnen zou ik de ouders het liefst door het doek heen willen slaan, misschien een beetje makkelijk verhaal, maar heel goed uitgewerkt en goed de valkuilen ontweken zodat het einde ook bevredigend is als ze geitenwollensokken alle vreemde cultuur is goed kant op waren gegaan had ik boos weggelopen, want had volstrekt ongepast geweest.
Bovenste vier zou ik wel willen aanraden, de drie hieronder waren aardig
- Cannibal club heeft een goed idee, maar werkt dat te beperkt uit en vervalt dan in iets wat heel standaard is
- Sultry: krachtige beelden over de impact van het halen van de Spelen naar Rio. Met een mooi ontsporend element er in
- Guarda in alto: sprookje over de mensen die op de daken in Rome wonen, de eerste 3 kwartier werkt dit heel goed, daarna gaat het gebrek van een richting de film een beetje opbreken.
Dikke afrader:
- Wij, zie vorige post boven.
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
En als niet onbelangrijke toevoeging: ik kreeg van la nuit a devoré le monde de Engelstalige versie te zien en was bij de aankondiging daarvan wat teleurgesteld, maar het taalniveau van de acteurs is zeer acceptabel en uiteindelijk zit er niet heel veel dialoog in, zodat ik mij daar niet aan gestoord heb.
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
En heeft iemand de complete lijst naar de publieksprijs al gevonden? Of mogen we niet verder kijken dan de top10, omdat anders de films onderaan geen kaarten meer verkopen?
Edit: hebbes Publieksprijs 2018 | IFFR
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Dan spoilert de IFFR omschrijving ook.
"Volle maan." Dan zou het wel geen vampier of zombie worden denk?
Heb je helemaal gelijk in. De IFFR omschrijving had ik gelukkig ook niet gelezen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Gisteren echt een legendarische passionele Q&A gehad bij Mirt Sost Shi Amit (1976) . Het soort Q en A's dat ik niet snel zal vergeten.
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Mooi, Gutland had Eine Symphony des Grauens van The monochrome set tijdens de aftiteling.
Dat was trouwens 1 van de weinige positieve dingen aan Wij, o.a. Colin Stetson als soundtrack en Connan Mockasin tijdens de aftiteling.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
En heeft iemand de complete lijst naar de publieksprijs al gevonden? Of mogen we niet verder kijken dan de top10, omdat anders de films onderaan geen kaarten meer verkopen?
Edit: hebbes Publieksprijs 2018 | IFFR
Nog geen resurrection van Kristof Hoornaert in deze lijst?
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Het is denk ik een kwestie van tijd tot The Guilty de top 5 komt binnenstormen. Wat een spanning, wat een film. Ook zag ik vandaag Lean on Pete: een uitstekend drama van de verschroeide aarde. Deze film scoort opmerkelijk laag in de publieksscore, net als bv Western. De plek van Good Manners (tot gisteren nr 50!) doet mij net zo goed glimlachen als verbazen!
Iemand nog tips voor de laatste dagen?
Piercing wordt getipt...als culthit....door IFFR...verder zet ik in op Pity op zaterdag...die vandaag mensen hopelijk al deed lachen en huilen...
...ook hoop ik donderdag te weten te komen waarom Tiempo Compartido betrekkelijk laag scoort...ik verwacht toch een gruwelijke dosis humor....
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Wat een dag, Eerst drie keer middelmaat tot matig achter elkaar, ben ik dit festival niet gewend (heb echt een bizar goed jaar). Daarna Last minute toch gekozen voor het bijzonder fraaie Western. En daarna een film die echt heel stevig binnenkwam: 3/4 (2017) in een bijna lege Cinerama 1. En dan voor de zoveelste keer de conclusie trekken dat ik de rest van het publiek schijnbaar niet begrijp of zij mij niet. Ook deze hangt weer onderin de publieksstrand te hangen,Gelukkig had ik een metgezel die het ook begreep of liever gezegd, voelde.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Ik kan het blokkenschema niet vinden op de website? Iemand wel?
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
Het is denk ik een kwestie van tijd tot The Guilty de top 5 komt binnenstormen. Wat een spanning, wat een film. Ook zag ik vandaag Lean on Pete: een uitstekend drama van de verschroeide aarde. Deze film scoort opmerkelijk laag in de publieksscore, net als bv Western. De plek van Good Manners (tot gisteren nr 50!) doet mij net zo goed glimlachen als verbazen!
Iemand nog tips voor de laatste dagen?
Piercing wordt getipt...als culthit....door IFFR...verder zet ik in op Pity op zaterdag...die vandaag mensen hopelijk al deed lachen en huilen...
...ook hoop ik donderdag te weten te komen waarom Tiempo Compartido betrekkelijk laag scoort...ik verwacht toch een gruwelijke dosis humor....
Ja Tiempo Compartido en ook 9 Doigts had ik vrij snel vastgezet in mijn schema, dus ik ben ook benieuwd hoe dat uitpakt.
Maar The Guilty gaat hoog scoren ja, op het puntje van mijn stoel gezeten en dat anderhalf uur lang
Edit: en ik zou wel weten aan wie ik de Big screen award zou geven, of misschien beter dat hij nog los opgepikt gaat worden, want zou het zo maar eens goed kunnen gaan doen in de filmhuizen.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Edit: en ik zou wel weten aan wie ik de Big screen award zou geven, of misschien beter dat hij nog los opgepikt gaat worden, want zou het zo maar eens goed kunnen gaan doen in de filmhuizen.
Succes Sundance:
Sundance: Magnolia Buys Danish Thriller ‘The Guilty’ – Variety
Gerucht/ suggestie remake:
‘The Guilty’ Review: Hollywood Will Want to Remake This 911 Thriller | IndieWire
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
L'Insulte mag de publieksprijs van mij gewoon winnen.
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Het is voor mij voorlopig zo'n editie dat het ontbreekt aan echte hoogtepunten. Tot nu toe beviel de Tiger-kandidaat Sultry mij het best van alles dat ik zag.
Campusano maakt aardige films over randfiguren uit de Argentijnse samenleving en is op zich wel ok.
An Evening with Beverly Luff Linn deed denken aan die Lemon van vorig jaar; grappen en grappig bedoelde situaties die maar zelden willen werken.
La estrella errante is een kandidaat voor de dag van de dwarse film in Eye, maar ik kan me ook voorstellen dat de beoordelingen gewoon vooral negatief zijn.
Vandaag verder met in ieder geval Tiempo Compartido en Piercing.
(Willie)
-
- 425 berichten
- 85 stemmen
L'Insulte mag de publieksprijs van mij gewoon winnen.
The Guilty is daar dik overheen gegaan.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Een wat teleurstellende score voor Resurrection. Had toch meer verwacht want velen zijn toch dergelijke cinema gewoon die het ifffr aandoen. Of vergis ik mij.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Ik heb het over resurrection van Kristof Hoornaert die staat op plaats 95.