3/4 (2017)

Alternatieve titel: Three Quarters

Bulgarije

geregisseerd door Ilian Metev
met Mila Mihova, Nikolay Mashalov en Todor Veltchev

Mila is een begaafde pianiste met een mooie toekomst. Haar vader heeft echter meer aandacht voor de ringen van Saturnus dan de doelen die ze voor ogen heeft en haar broer probeert haar af te leiden met zijn irritante talent voor het absurde. Todor, hun vader, lijkt ook niet in staat om om te gaan met de angsten van zijn kinderen. Het drietal spendeert hun laatste zomer samen en worstelt om daaraan een betekenis te geven.

avatar van Seam
Zoveel goede waarderingen zonder een bericht?

avatar van eRCee
Heel fraai. De film volgt een gezin van drie, die allemaal bezig zijn met hun eigen besognes en elkaar op afstand houden. Een naderend afscheid staat voor de deur, want zus Mila wil piano gaan studeren in Duitsland, maar de gezinsleden slagen er niet in om in de tijd die hen samen rest de afstand te overbruggen. 3/4 is geschoten in een zeer consistente stijl van medium close-ups, waarin establishing shots en point-of-view shots volledig ontbreken. Vooral de buitenscenes bij daglicht zijn erg mooi. Het kader is smal. Elk personage zit dus stilistisch opgesloten in zijn eigen wereld, en in de off-screen space vinden regelmatig dingen plaats die voor de kijker onduidelijk blijven. Ook de spanningsopbouw is vreemd: er blijven gaten in het verhaal die nooit worden ingevuld. Dit resulteert echter wel in een prachtig mooi einde. Tijdens de aftiteling klinkt een ingetogen Bach. Actrice Mila Mihova nam de pianoscenes zelf op, zo blijkt uit de aftiteling (en hier ook zichtbaar), des te opvallender dat haar handen bij het spelen buiten beeld blijven.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Blu ray in de VS (overigens regiogebonden in tegenstelling tot wat hier staat, dus je hebt een regiovrije blu ray speler nodig).
link.

Voor mij een van de mooiste films van de laatste paar jaar. Is echter in tegenstelling tot Metevs documentaire-debuut niet echt uit het festivalcircuit geraakt.