ad

Alternatieve titels: The World of Us / Buitenspel / 우리들

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Ga-eun Yoon

Met onder meer: Lee Seo-yeon

IMDb beoordeling: 7,5 (738)

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Over U-ri-deul

"It’s the bracelet I gave you. · So? · Just wondering why you’re still wearing it."

Sun is een schuchter meisje van 10. Hoewel ze haar best doet om er bij te horen op school, wordt ze door iedereen aan de kant geschoven. Ze is altijd de laatste die gekozen wordt bij een spelletje en ook telkens de eerste om er uitgespeeld te worden. Wanneer ze op de laatste dag van het schooljaar Jia ontmoet, lijkt alles te veranderen. Jia zal na de zomervakantie bij Sun in de klas komen en omdat ze nieuw is in de buurt, is ze maar wat blij om Sun meteen te leren kennen. De twee hangen heel de zomer samen rond. Tot het nieuwe schooljaar aanbreekt…

imageimage

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Ik vind U-ri-deul een prima film. Goed acteerwerk, een interessant verhaal en ik denk dat kinderen er wat van kunnen leren over vriendschap en hoe belangrijk het is om eerlijk te zijn en het goed te maken met elkaar, en volwassenen misschien ook . Ik had met Sun te doen. Ik heb hem in de Nederlands ingesproken versie gezien. Dat vind ik best jammer, want de originele taal heeft altijd mijn voorkeur, maar ik ben blij dat ik 'm gezien heb en ik geef 3,5*.

BBarbie

Mean Girls (2004) op een lagere school in Korea. Een bitter jeugddrama over jonge schoolkinderen, die ragfijn voor het voetlicht brengt hoe wispelturig kinderen kunnen zijn en hoe berekenend gemeen en venijnig in de omgang met elkaar. Het laat diepe sporen na.

Regisseur Ga-eun Yoon doet geen concessies en vertelt een oprecht en eerlijk verhaal over de pijn, die kinderen elkaar aandoen. Een verhaal waarin geen plaats is voor valse sentimenten. Toch laat vooral het wel en wee van de aandoenlijke Sun je niet onberoerd. Wanneer zij wat verdwaasd haar lot ondergaat, is het toch wel even slikken.

Yoon weet aan de beide protagonisten naturel acteerwerk van hoog niveau te ontlokken. Ik hoop dat we van Soo-in Choi (Sun) in de toekomst nog meer zullen horen. Het einde van deze film nodigt volgens mij een vervolg uit...

avatar van Movsin

Movsin

The damage of being cold shouldered...

Een drama bij youngsters. Cfr de jacht op vrienden (?) op de sociale media.

Maar plots is daar het jongere broertje dat met een ontwapenend "wij willen vooral spelen" de weg opent om al dat nutteloos, meedogenloos wederzijds pijn doen weg te vegen.

Een teder en gevat filmpje waarbij ik steeds met bewondering mocht kijken naar dat gezichtje van het meisje Sun dat heel subtiel zoveel uiteenlopende emoties zo natuurlijk en spontaan én herkenbaar kon weergeven.

Voor kids maar evenzeer voor volwassenen die evenzeer eens mogen nadenken vooraleer ze voor welke idiote reden ook iemand emotioneel pijnigen.