- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Studio Sport
Studio Sport
Art
-
- 13507 berichten
- 3671 stemmen
Ik las een stukje op teletekst dat een arts heeft gezegd dat een verstoorde houding testosteron/epistesteron niet een bewijs van dopinggebruik hoeft te zijn. En, zo zegt de arts Kuipers, testosteron werkt niet van vandaag op morgen. 's Avonds zo'n middel toedienen heeft geen enkele zin, aldus deze arts. Ik ben benieuwd wat de contra-expertise gaat brengen 
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ook dat nog, Pereiro wint omdat het team van de dopingzondaar hem een half uur cadeau geeft.
Niet alleen door Phonak, ook door CSC en T-Mobile. Voor Sastre en Klöden nu dus extra zuur, die hadden de tour dus kunnen winnen. Dat krijg je van dat conservatief rijden. Eén ding is in ieder geval goed aan deze zaak: de aanvaller wordt beloond en zijn team heeft nooit verzaakt, de andere teams wel.
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2726 stemmen
Waarom ga je er toch zo makkelijk van uit dat al die fietsers eigenlijk best wel harder kunnen? Je zag op de laatste klim dat dat gewoon niet waar is. Sastre kon met pijn en moeite uiteindelijk iets terugkomen en de rest was gewoon niet goed genoeg.
Achteraf moet ik je toch gelijk geven Kijkert.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3907 stemmen
Ik ben benieuwd wat de contra-expertise gaat brengen 
heb volgens mij nog nooit gehoord dat die niet hetzelfde resultaat geeft
kos
-
- 46816 berichten
- 8940 stemmen
Uitgegeven: 27 juli 2006 17:11
Laatst gewijzigd: 27 juli 2006 17:37
MAASTRICHT - Sportarts en dopingdeskundige Harm Kuipers reageerde donderdag verbaasd op de positieve dopingtest van Tourwinnaar Floyd Landis. Bij de Amerikaan werd na de 17e etappe in de ronde van Frankrijk een te hoge concentratie testosteron aangetroffen. Bovendien was de verhouding testosteron/epitestosteron niet in orde. "Het is vreemd, want dit middel werkt niet van vandaag op morgen", aldus Kuipers.
De arts legt uit: "Testosteron is een spierversterkend middel. Het hoort bij de groep van anabole steroïden. Het zorgt ervoor dat een man een man is. In de sport wordt het gebruikt om weefselopbouw te stimuleren. Epitestosteron is een afbraakmiddel van testosteron, dat door het lichaam zelf wordt geproduceerd."
Disbalans
Volgens Kuipers is een disbalans tussen testosteron en epitestosteron niet per definitie een bewijs voor het gebruik van dope. "Daar moet vervolgonderzoek duidelijkheid over geven. Ik weet niet of dat urineonderzoek al is gedaan. Normaal gesproken is dat mogelijk binnen een week. Daaruit blijkt dan dat een sporter daadwerkelijk testosteron van buitenaf toegediend heeft gekregen."
De plotse opleving van Landis in de rit naar Morzine, nadat hij een dag eerder totaal was ingestort, is volgens Kuipers geen bewijs voor het gebruik van testosteron. "Het werkt niet zo snel. 's Avonds zo'n middel toedienen heeft geen enkele zin. De verhoogde concentratie testosteron is op zich geen verklaring voor die opleving."
Kuipers: "Dit bericht verbaast me ook echt, want hij reed goed en dan weet een renner dat hij gecontroleerd gaat worden. Maar een positieve test hoeft niet per definitie te betekenen dat een renner weet dat hij dope gebruikt. Een sporter wil maar één ding en dat is zo hard mogelijk rijden. Ze geloven iedereen die zegt dat hij hem hard kan laten rijden. Landis kan gerust te goeder trouw zijn."
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
En, zo zegt de arts Kuipers, testosteron werkt niet van vandaag op morgen.
Dat dacht ik ook altijd, ja. Wel opvallend dat hij net na die ene etappe wordt betrapt op iets dat niet meteen werkt.
Art
-
- 13507 berichten
- 3671 stemmen
Dat dacht ik ook altijd, ja. Wel opvallend dat hij net na die ene etappe wordt betrapt op iets dat niet meteen werkt.
Apart dat hij niet gelijk na die etappe uit de Tour is gezet.
Art
-
- 13507 berichten
- 3671 stemmen
heb volgens mij nog nooit gehoord dat die niet hetzelfde resultaat geeft
Check zijn ploegmaat Guidi, die vandaag trouwens een etappe ergens won, eens 
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2726 stemmen
[Apart dat hij niet gelijk na die etappe uit de Tour is gezet.
Die testen kunnen best lang duren. Anders hadden ze die contra-expertise ook allang af natuurlijk.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3907 stemmen
Ik verwacht dat die verder nauwelijks gecontroleerd was tot op dat moment. had volgens mij pas 1 dag de gele trui gehad en nog geen etappe gewonnen dus veel zal die nog niet gecontroleerd zijn van te voren. Wat ik juist altijd raar vind aan die controles is dat die renners de dagen erna ook gecontroleerd worden maar dat er dan niks gevonden wordt.
Art
-
- 13507 berichten
- 3671 stemmen
We zullen het allemaal wel weer zien
Ik hoop gewoon dat dit een foutje is want anders krijgt de Tour dit jaar helemaal een kleurloze winnaar 
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2726 stemmen
Pereiro Sio vind ik nou niet bepaald kleurloos.
Ach ja, wat zit ik eigenlijk te zeuren.
Ik stouw me zelf noodgedwongen ook iedere dag vol met doping.
Art
-
- 13507 berichten
- 3671 stemmen
Pereiro Sio vind ik nou niet bepaald kleurloos.
Kleurloos is misschien iets verkeerd gekozen maar een mooie winnaar is anders.
moviefreak#1
-
- 14391 berichten
- 25202 stemmen
Mwah hij heeft gevochten als een leeuw. Hij reed zelfs de beste tijdrit van zijn leven.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Een Belgische arts zei net wel op tv dat testosteron kan helpen herstellen, ook op korte termijn.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Ik geloof niet dat Landis *bewust* doping heeft gebruikt. Meer valt er niet over te zeggen. Afwachten maar.
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Landis zou op een regenachtige dag eens een wedstrijdje cappuccino's drinken zijn aangegaan met trainingsmaat Zabriskie.
Landis was winnaar met 13 cappuccino's op die dag.
Ik stouw me zelf noodgedwongen ook iedere dag vol met doping.
In de leer gegaan bij Landis zeker?
Dit moet onderzocht worden. Ik vermoed banden met Phonak. 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Achteraf moet ik je toch gelijk geven Kijkert.
Sorry Zelva, maar dit soort gelijk geven heeft mij geen waarde.
Als straks de contraexpertise in Landis' voordeel uitvalt, neem je dan je 'gelijkgeverij' weer terug?
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Tjah om prof te worden kan je idd ook nix anders dan dopen, zonder dope wordt niemand prof...
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Apart dat hij niet gelijk na die etappe uit de Tour is gezet.
Omdat er nog zoiets als 'contra-expertise' bestaat?
Lijkt mij logisch die eerst af te wachten.
moviefreak#1
-
- 14391 berichten
- 25202 stemmen
Logisch 
Basso, Ullrich, Sevilla, Mancebo en het hele team van Vino mochten niet eens starten en die hebben niet eens een controle gehad.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Logisch 
Basso, Ullrich, Sevilla, Mancebo en het hele team van Vino mochten niet eens starten en die hebben niet eens een controle gehad.
Dat vond ik belachelijk, maar een belachelijke beslissing wordt niet goed gemaakt door eenzelfde belachelijke beslissing nog eens te nemen.
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2726 stemmen
Als straks de contraexpertise in Landis' voordeel uitvalt, neem je dan je 'gelijkgeverij' weer terug?
Ja.
Als Landis zelf denkt dat ie onschuldig is, hoeft ie toch ook niet met de noorderzon te vertrekken?
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2726 stemmen
Het zou best kunnen dat Landis dezelfde huisarts frequenteert. Is ie vaak in Nederland? 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Ja.
Als Landis zelf denkt dat ie onschuldig is, hoeft ie toch ook niet met de noorderzon te vertrekken?
Ik kan niet in 's mans hoofd kijken, maar als ik naar mijn idee onterecht van doping zou worden beschuldigd na een Tour gewonnnen te hebben, zou ik zeker enige dagen nodig hebben om in alle rust de schok te verwerken.
moviefreak#1
-
- 14391 berichten
- 25202 stemmen
Zou trouwens wel leuk zijn voor Team CSC. Niet alleen krijgt Sastre dadelijk rit 17 toegewezen (hij was tweede achter Landis) maar hij stijgt ook nog naar de derde plaats in het algemene klassement.
moviefreak#1
-
- 14391 berichten
- 25202 stemmen
Het zou best kunnen dat Landis dezelfde huisarts frequenteert. Is ie vaak in Nederland? 
Hij was er zelfs gisteren nog 
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2726 stemmen
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.