• 17.257 nieuwsartikelen
  • 182.325 films
  • 12.566 series
  • 34.773 seizoenen
  • 656.033 acteurs
  • 200.431 gebruikers
  • 9.464.918 stemmen

Studio Sport

zoeken in:

moviefreak#1

• 14391 berichten
  • 25202 stemmen

Maar de Vuelta word ook ongelofelijk spannend. Ik hoop op revanche van Vino of Basso

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

timbo_ schreef:

Vuelta vind ik altijd verreweg de minste van de grote rondes. De namen die daar meestal boven komen drijven zijn altijd beduidend minder dan in de Giro en tour vind ik.

Het verschil tussen Giro en Vuelta is op dat punt toch niet zo groot. Het komt maar zelden voor dat de winnaar van de Giro of Vuelta ook mee kan komen in de Tour.

citybird

• 4964 berichten
  • 4158 stemmen

einduitslag Sportpools: Subleague MovieMeter

1 165 eva 5641 17 3 1218

2 312 Sanvean 5386 153 4 1159

3 513 De Willies -- 101 4 1100

4 552 Sir Tinus -- 0 3 1091

5 560 stinissen -- 0 4 1088

6 655 Zavo 4482 0 4 1065

7 823 Menni -- 0 3 1031

8 924 Timmy 710 1 7 1008

9 1046 timbo_ 2742 141 7 981

10 1173 citybird 6034 16 4 955

11 1325 Freud 277 0 4 925

12 1365 Bahamarama 4797 0 5 916

13 1406 starbright boy -- 0 4 907

14 1409 PartyMarty -- 66 6 906

15 1446 Vicks -- 221 4 899

16 1465 Leno -- 26 4 895

17 1480 smurfinnekes 1557 0 6 892

18 1507 Speedy23 3155 221 3 884

19 1507 AHWA -- 82 5 884

20 1588 tovenaar 1772 0 4 861

21 1851 K!p Kurry 3299 85 5 776

22 2109 deuxVELO -- 0 7 512

in het subleague klassement staat Moviemeter op plaats 48

Sanvean

• 173 berichten
  • 2596 stemmen

citybird schreef:

2 312 Sanvean 5386 153 4 1159

Tweede uiteindelijk.

Ondanks Zabel als kluns die me heel wat punten heeft gekost. Nou ja, 8e bij rondemaster, 2e bij sportpools....redelijke Tour gedaan.

Tja, de Tour is voorbij dus nu kan de eindafrekening worden gedaan. En vallen we weer het zwarte gat in, want de sportzomer is alweer voorbij.

Voor mij zal deze Tour toch de boeken ingaan als een waarin drie kanshebbers vooraf al werden uitgesloten van deelname en waarin een andere (Valverde) al na een paar dagen uit koers viel.

Dan blijf je dus met een aantal subtoppers over waarvan eentje de koers wint. Nou goed, dat moet dan maar. Landis heeft echter niet echt een grote reputatie, niet zoals andere eenmalige tourwinnaars zoals Pantani en Ullrich vind ik.

Verder was dit een tour van de domme beslissingen en laffe rijden (T-Mobile, CSC), waardoor juist deze teams (terecht misschien) buiten de boot vallen. Als de nummer een gewoon ver mag weglopen van deze teams in de etappe naar Morzine, en de nummer 2 dertig minuten mag uitlopen, zul je als T-Mobile wel balen dat je toch nog 3e eindigt op slechts 1:29.

Gelukkig viel er toch nog wel het e.e.a. te genieten, zoals de Rabo-overwinningen die stuk vcoor stuk mooi waren, met als mooiste mss wel de etappe van Menchov waarin Boogerd zo fenomenaal was.

Uiteindelijk vind ik dit een "redelijke" Tour qua genot en spektakel, ik zat me vaak te ergeren aan het laffe rijden en aan de tactische beslissingen (fouten dus) van de heren ploegleiders uit Duitsland en Denemarken.

Dat resulteert uiteindelijk in een (onnodige) overwinning voor weer een Amerikaan. Hopelijk gaan de Europeanen volgend jaar wat slimmer koersen, zeg. Of nemen ze andere ploegleiders in dienst.

Maar goed, ik heb me wel redelijk vermaakt al met al, al blijft het een tour van de gemiste kansen en gemiste renners voor mij.

Hopelijk zijn er nog genoeg liefhebbers over voor een potje poolen tijdens de Vuelta. I'll see you then.

En lekker genieten van de Eneco Tour natuurlijk.

starbright boy (moderator films)

• 22636 berichten
  • 5258 stemmen

Hoewel je niet helemaal ongelijk hebt vond ik dit de spannendste, spectaculairste en vermakelijkste tour, juist mede door die tactische blunders, in heel erg lange tijd en ik denk dat de etappe van Landis uiteindelijk veel meer zal blijven hangen in de wielergeschiedenis dan de uitsluiting vooraf van de toppers. Die komt echt in het rijtje van Lemond die op de laatste dag met 8 seconden wint, de solo van Chiapucci en die dag dat Indurain de tour verloor en Bruyneel het ravijn in reed en er nog veel meer gebeurde in 1996. Echt een etappe voor de geschiedenisboekjes. Hoe Landis zich gaat verhouden tot Ullrich en Pantani is uiteindelijk nog erg onzeker en of hij een eenmalige tourwinnaar zal zijn, daarvan ben ik ook nog niet zo zeker. Dat zal de toekomst uit gaan wijzen.

13e bij sportpools trouwens en vierde bij rondemaster. De volgende keer iets langer nadenken over mijn sportpools team en dat gaat vast beter. Count me in voor die Vuelta-pool trouwens.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

starbright boy schreef:

Hoewel je niet helemaal ongelijk hebt vond ik dit de spannendste, spectaculairste en vermakelijkste tour, juist mede door die tactische blunders, in heel erg lange tijd

De laatste week heeft veel goed gemaakt, maar de eerste twee weken vond ik toch niet om aan te zien eerlijk gezegd. De tour van 2003 was leuker, ondanks dat Armstrong toen uiteindelijk toch won. Daar zat gewoon meer klasse in, met renners als Armstrong, Ullrich, Vinokourov, Mayo, Beloki. Deze tour was toch een beetje "koning eenoog in het land der blinden".

Landis heeft wel meer respect gekregen door dé rit en ik vind 'm toch ook sympathieker dan Armstrong, maar ik zal nooit fan van 'm worden denk ik. Wat dat betreft heb ik eigenlijk een haat-liefde verhouding met de tour, er wint zelden iemand waar ik echt voor ben. De laatste was Pantani en laat dat nu uitgerekend in een jaar zijn geweest dat ik in Amerika zat en de tour niet kon volgen.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Ik zie dat ik de Rondemaster op het nippertje nog heb gewonnen. Weer een MM-poule gewonnen, het begint al een beetje te wennen.

• 22636 berichten
  • 5258 stemmen

De eerste week was gewoon een sprintweek zoals ieder jaar. De tweede week vond ik al uitermate boeiend en de derde week sloeg alles.

Maar ik merk dat ik anders kijk naar de tour. Ik denk dat jij sterkere sympathieën en antipathieën hebt. Ik ga meer gaandeweg van renners bepaalde renners houden door hun rijgedrag, strijdlust, drama's, karakter of wat dan ook. Ik vond deze tour, zoals een Belgische ex-renner vandaag op de vlaamse TV zei menselijk en daar was ik na zeven jaar Armstrong erg aan toe.

En kijk uit met blinden-eenoog vergelijkingen. De laatste keer dat ik dat weleens hoorde was in 1999 toen Armstrong won (en Ullrich, Pantani en een aantal outsiders ontbraken en nummer 2, Zülle, door een achter een valpartij te zitten ongeveer evenveel tijd verloor in het begin van de tour als hij aan het einde tekortkwam).

Sanvean

• 173 berichten
  • 2596 stemmen

Zavo schreef:

De laatste week heeft veel goed gemaakt, maar de eerste twee weken vond ik toch niet om aan te zien eerlijk gezegd. De tour van 2003 was leuker, ondanks dat Armstrong toen uiteindelijk toch won. Daar zat gewoon meer klasse in, met renners als Armstrong, Ullrich, Vinokourov, Mayo, Beloki. Deze tour was toch een beetje "koning eenoog in het land der blinden".

Zo denk ik er ook over.

Deze Tour was wel spannend hoor, interessant ook. Maar de uiteindelijke uitkomst bevredigt niet zo. Ik zei dan ook vantevoren al dat ik liever geen Amerikaan zag winnen, dus ja.

Er zit gewoon te weinig klasse in een tour-winnaar die in een bergrit 10 minuten verliest. Dat hij dan uiteindelijk nog wint kan alleen maar bij de gratie van de zwakke tegenstanders.

Wat betreft de Vuelta trouwens: dat wordt me ook wel een interessante, open koers, nu de meeste Spaanse toppers op "de lijst" staan en niet mee zullen doen.

Dat biest perspectief voor aanvaller Sastre (het is hem gegunt om die ronde te winnen trouwens), én voor de man die zijn titel moet verdedigen natuurlijk: Menchov.

Over vijf weken begint de Vuelta trouwens al. Dat is wel erg vroeg na de Tour. Over "menselijk" gesproken. En dan verwacht de Vuelta-leiding veel toppers (en dus Tour-rijders) aan de start...

Maar goed, ik kijk er wel weer naar uit. De Vuelta van vorig jaar was ook bijzonder boeiend... (én bevredigend qua uitkomst).

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Wat hebben de ploegen in deze Ronde van Frankrijk verdiend? Een overzichtje.

1. Phonak (Zwi) 496.280 euro

2. Caisse d'Epargne (Spa) 236.330

3. T-Mobile (Dui) 219.660

4. CSC (Den) 160.580

5. Rabobank (Ned) 141.870

6. Davitamon-Lotto (Bel) 137.820

7. Lampre (Ita) 76.850

8. AG2R (Fra) 75.800

9. Saunier Duval (Spa) 71.170

10. Gerolsteiner (Dui) 66.830

11. Crédit Agricole (Fra) 52.240

12. Bouygues Telecom (Fra) 41.750

13. Milram (Ita) 41.030

14. Cofidis (Fra) 37.160

15. Discovery Channel (VSt) 34.130

16. Liquigas (Ita) 33.130

17. Française des Jeux (Fra) 31.710

18. Quick.Step (Bel) 30.970

19. Euskaltel (Spa) 28.590

20. Agritubel (Fra) 15.200

Het Zwitserse Phonak verdiende bijna een half miljoen euro (496.280) aan prijzengeld in de 93e Ronde van Frankrijk, die zondag door de Amerikaanse kopman Floyd Landis gewonnen werd. Het belangrijkste gedeelte van deze som was de 450.000 euro die Landis kreeg als eindwinnaar.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

Het komt maar zelden voor dat de winnaar van de Giro of Vuelta ook mee kan komen in de Tour.

Ahem, dat is een fabeltje, dat door de laffe seizoensopbouw van Armstrong in de wereld is geholpen.

Armstrong, groot ronderenner, heeft het nooit aangedurfd om 2 Grote Ronden in één jaar voor de winst te gaan, en in zijn kielzog werd dat gedrag de laatste jaren gekopieerd door renners die Armstrong wilden verslaan.

Vóór het tijdperk Armstrong tel ik bijvoorbeeld:

1998 Pantani wint Giro en Tour.

1995 Rominger wint Giro, 8e in Tour.

Jalabert wint Vuelta (ná de Tour), 4e in Tour.

1993 Indurain wint Giro en Tour.

Rominger wint Vuelta (vóór de Tour), 2e in Tour.

1992 Indurain wint Giro en Tour.

1990 Bugno wint Giro, 7e in Tour.

1989 Fignon wint Giro, 2e in Tour.

Delgado wint Vuelta, 3e in Tour.

1987 Roche wint Giro en Tour.

Herrera wint Vuelta, 5e in Tour.

1986 Pino wint Vuelta, 8e in Tour.

1985 Hinault wint Giro en Tour.

Delgado wint Vuelta, 6e in Tour.

1982 Hinault wint Giro en Tour.

Dit jaar had ik Basso goede kans gegeven om goed te klasseren in de Tour, en wellicht te winnen.

En als over 5 weken de Vuelta begint, zou Floyd Landis allang weer in vorm moeten kunnen zijn, maar hij zal het ook wel niet gaan proberen er twee te winnen in één jaar.

Laat de renners een voorbeeld nemen aan Giovanni Battaglin, die in 1981 de Vuelta won, drie dagen later in de Giro startte, en die óók winnend afsloot. Dát zijn renners!

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Je vergeet de belangrijkste nog: Eddy Merckx.

Wint de Ronde van Frankrijk én de Giro in 1970, 1972 en 1974.

En wint de Giro en de Vuelta in 1973.

Dat was een renner.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

speedy23 schreef:

Je vergeet de belangrijkste nog: Eddy Merckx.

Wint de Ronde van Frankrijk én de Giro in 1970, 1972, 1974.

En wint de Giro en de Vuelta in 1973.

Die was ik niet vergeten, ik stopte maar bij 1982.

In 1980 won Hinault ook Giro en Tour.

In 1979 won Zoetemelk de Vuelta en werd 2e in de Tour.

In 1978 won Hinault Vuelta en Tour.

etc. Ja, Merckx vergeet ik natuurlijk nooit, maar ik wou ook duidelijk maken dat het eigenlijk bij de periode Armstrong opeens ophoudt.

Dan vind ik alleen nog Heras, die in 2000 de Vuelta won na 5e in de Tour geworden te zijn.

Dat Merckx ook een seizoen de Giro en Vuelta won, dat wist ik niet. Was hij toen niet geblesseerd voor de Tour, dat jaar? Ocana won toen in elk geval. Jammer. Merckx was de renner die het in zich had één seizoen alle drie de ronden te winnen (en als toetje nog effe wereldkampioen worden. )

• 22636 berichten
  • 5258 stemmen

Nee, Merckx werd dat jaar een beetje onder druk gezet niet in de tour te starten omdat ze het maar saai vonden dat hij telkens met overmacht won. Merckx had zoiets: als ik niet welkom ben dan kom ik niet.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

Nee, Merckx werd dat jaar een beetje onder druk gezet niet in de tour te starten omdat ze het maar saai vonden dat hij telkens met overmacht won. Merckx had zoiets: als ik niet welkom ben dan kom ik niet.

Maar dan wel effe in Spanje en Italië laten zien wie er de beste ronderenner is, prima zaak van Merckx.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

kijkert schreef:

Ahem, dat is een fabeltje, dat door de laffe seizoensopbouw van Armstrong in de wereld is geholpen.

Dat fabeltje gaat dus al 8 jaar lang op. Dat ligt niet aan Armstrong, het laat simpelweg zien dat de winnaars van de Giro (Simoni, Cunego, Savoldelli) niet goed genoeg waren voor de Tour en dat de Giro in status voor mij dus een stuk lager staat.

maxcomthrilla

• 15587 berichten
  • 2878 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Dat fabeltje gaat dus al 8 jaar lang op. Dat ligt niet aan Armstrong, het laat simpelweg zien dat de winnaars van de Giro (Simoni, Cunego, Savoldelli) niet goed genoeg waren voor de Tour en dat de Giro in status voor mij dus een stuk lager staat.

Ik vond Cunego deze tour toch best aardig rijden. Vooral de laatste week en omdat hij pas 24 is, zie ik hem de tour nog wel een keertje winnen. Andere kanshebbers voor volgend jaar: Valverde, Sastre, Rujano, Mentsjov en Kloden.

Nog even een opvallend citaat van Erik Breukink in De Telegraaf van vandaag: Pieter Weening is iemand die in de toekomst in de bergen voor zijn kansen moet gaan. In deze tour hebben we echter andere keuzes gemaakt. ( Aldus Breukink die tevreden was over de gehele Nederlandse inbreng binnen de Rabo - ploeg ).

Ik zie Weening met de vorm van deze tour echt geen klassementsrenner worden.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3907 stemmen

Ik zie na deze tour en de Giro van dit jaar Rujano niet echt als een kanshebber voor de komende jaren. Tijdrijden kan die niet echt en in de bergen zie ik hem geen tijd winnen op de wel tijdrijders. Begin steeds meer te denken dat Rujano een eendagsvlieg was

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Andere kanshebbers voor volgend jaar: Valverde, Sastre, Rujano, Mentsjov en Kloden.

Volgend jaar zal men serieus rekening moeten houden met Vinokourov, ditmaal onder leiding van Walter Godefroot. Onthoud mijn woorden.

CAPIpsv

• 766 berichten
  • 636 stemmen

Vino verwacht ik veel van.

Rujano had ik veel van verwacht maar heb hem niet gezien deze TOUR. Dus ook volgend jaar niet.

Zelva

• 2188 berichten
  • 2726 stemmen

Vinokoerov is dan al ruim 33. Wordt vrij lastig denk ik.

Discovery Channel wil trouwens Landis weer terug, nu als kopman.

Zelva

• 2188 berichten
  • 2726 stemmen

maxcomthrilla schreef:

[

Nog even een opvallend citaat van Erik Breukink in De Telegraaf van vandaag: Pieter Weening is iemand die in de toekomst in de bergen voor zijn kansen moet gaan. In deze tour hebben we echter andere keuzes gemaakt. ( Aldus Breukink die tevreden was over de gehele Nederlandse inbreng binnen de Rabo - ploeg ).

Ik zie Weening met de vorm van deze tour echt geen klassementsrenner worden.

Voor je kansen gaan in de bergen, hoeft toch niet te betekenen dat je meteen voor het klassement gaat?

Zelva

• 2188 berichten
  • 2726 stemmen

CAPIpsv schreef:

Rujano had ik veel van verwacht maar heb hem niet gezien deze TOUR. Dus ook volgend jaar niet.

Volgens Bram Tankink had hij gezegd dat hij het geel ging pakken op Alpe d'Huez.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Zelva schreef:

Vinokoerov is dan al ruim 33. Wordt vrij lastig denk ik.

Klöden is er 36. Kijk eens naar wat die vent nog presteert.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

speedy23 schreef:

(quote)

Klöden is er 36. Kijk eens naar wat die vent nog presteert.

Volgens mij is Klöden geboren in 1975... Dan ben je 31, geen 36.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3907 stemmen

Kloden is inderdaad van '75. Maar neem bijvoorbeeld Gonchar die is wel 36 en reed toch ook een erg knappe tour.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Waarschijnlijk bedoelde Speedy die ook.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Juist. Ik denk dat ik last begin te krijgen van die tropische temperaturen hier.

maxcomthrilla

• 15587 berichten
  • 2878 stemmen

Zelva schreef:

(quote)

Voor je kansen gaan in de bergen, hoeft toch niet te betekenen dat je meteen voor het klassement gaat?

Maar ik zou zo graag eens een Nederlander zien meestrijden om de tourzege.

• 22636 berichten
  • 5258 stemmen

Als er op dit moment een Nederlander rondrijdt die dat misschien ooit gaat kunnen, dan is het Thomas Dekker en niet Weening, wat toch echt meer een type aanvaller in de zwaardere etappes is. Die man kan slechter tijdrijden dan Boogerd, zelfs al is hij in absolute topvorm.

33 is overigens erg oud voor een tourzege. Armstrong was vorig jaar ook 33 en was daarmee een van de oudste tourwinnaars ooit. Ik geloof dat er 3 nog ouder waren ofzo.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.