- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote gamestopic
Het grote gamestopic
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
MP is geen shooter, maar een adventure. Je kunt niet eens lopen en rondkijken tegelijkertijd. En je hebt een lock-functie, waarmee je vijanden in je vizier blijft houden. De nadruk ligt dus op het exploratie element en niet op het schieten. Slecht voorbeeld dus 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
En "strakker" zegt me ook niet veel. De krappe donkere gangetjes van Quake halen het nergens bij GoldenEye's frisse omgevingen met variërende en originele architectuur en interactieve objecten vind ik dan weer. Maar de grafische nadruk ligt bij beide games op totaal verschillende punten, dus een een goede vergelijking is eigenlijk slecht te maken.
Ja de vergelijking gaat een beetje mank. Misschien kan je het beter met Half Life vergelijken en dan vind ik HL toch verreweg de beste. Quake's achitectuur is trouwens echt meesterlijk, als die gasten bij Id iets kunnen is het wel prachtige maps maken. En dat van die krappe gangetjes, tsja daar moet je van houden. Een tv monitor heeft een veel mindere resolutie dan een pc scerm, dat Quake er dus strakker uit ziet is logisch, dat ligt niet aan de emulator.

Ik heb zelf geen console, maar vrienden van me wel en daar heb ik vaak gespeeld. Volgens mij kan je met MP wel om je heen kijken en lopen tegelijk hoor, maar zeker weten doe ik t niet. Beter voorbeeld: Medal of Honor. Op de pc is dat hemels spelen, met de console gaat t ook wel alleen veel minder. De actie komt op een pc zo veel beter tot zn recht.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Ik neem aan dat je met "architectuur" in dit geval "levelontwerp" bedoelt, en in dat geval heb je inderdaad gelijk. Maar ik reageerde op hoe het er grafisch uitziet en niet op hoe sterk het leveldesign is (in zowel GoldenEye als Quake van uitzonderlijk hoog niveau naar mijn mening, als we het er toch over hebben). Mijn opmerking over de architectuur ging meer over de grafische opzet van individuele kamers of omgevingen.
En Medal of Honour is inderdaad veel beter speelbaar op een PC. Die games zijn echter ook zo opgezet dat ze op een PC het best tot hun recht komen. En bovendien zijn de MoH games vaak poorten van originele PC games waardoor het dus niet echt een eerlijke vergelijking is.
Maar Halo speelt bijvoorbeeld weer beter op een Xbox; de gameplay is dusdanig opgesteld dat je het beter zonder muis dan mét muis kunt spelen, omdat het onmenselijke richtvermogen dat je daar mee hebt namelijk niet bij de game past. Verder liggen de knoppen van een Xbox-controller goed binnen handbereik; een keyboard is minder praktisch voor de mogelijkheden van het spel.
In Metroid Prime kun je pas om je heen kijken als je de R trigger ingedrukt houdt. Vervolgens kun je een object of een vijand locken door je vizier er op te plaatsen en de L trigger in te drukken. Zo'n systeem werkt niet in shooters maar past perfect in de context van Metroid Prime als adventure spel met sporadisch een gevecht.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Mijn opmerking over de architectuur ging meer over de grafische opzet van individuele kamers of omgevingen.
Ach so! Daar heb je bij Quake geen last van
. Maar dat is ook logisch, aangezien GoldenEye realistisch is en Quake totaal niet.
Dat is niet waar. Frontline (?) op de cube is geen poort. De maps zijn allemaal anders en het heeft toch een iets andere 'feel'.
Ik heb nog nooit een Xbox in mn klauwen gehad en dus ook nooit Halo gespeeld (ook niet voor de pc) dus daar kan ik niet over oordelen. Volgens mij is het wel een kwestie van smaak want alle reviews die ik gelezen heb voor de pc versie waren erg positief.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Frontline is inderdaad console-exclusief, maar daarom gebruikte ik het woordje 'vaak' ook 
Het gaat me er vooral om dat het een fabeltje is dat PC shooters zo superieur zijn t.o.v. console shooters. Eerst was er GoldenEye en nu Halo die het genre een nieuwe richting in duwen, beide console games van origine. Dat kan van geen enkele FPS op PC gebied worden gezegd na Half-Life.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Dadelijk wel weer. Na HL2 en Doom III.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Voor mij is een console bij gamen duidelijk inferieur, omdat de graphics altijd minder zijn dan van een redelijk degelijke pc met bijpassende spellen en vanwege de ingewikkelde besturing van de meeste spellen van tegenwoordig (prefereer dan toch echt muis en toetsenbord boven controller).
Spellen die ik graag speel zijn op consolegebied vaak minder leuk/mooi: FPS en strategie spellen (turnbased en real time).
Er zijn volgens mij sinds Half-Life nog wel een aantal vernieuwende FPS-en geweest op de PC:
Medal of Honor: AA, Clive Barker's Undying, Battlefield 1942, XIII, Deus Ex (beste spel ooit), Red Faction.
Hebben toch allemaal wel wat toegevoegd aan het genre,volgens mij
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Voor mij is een console bij gamen duidelijk inferieur, omdat de graphics altijd minder zijn dan van een redelijk degelijke pc...
Wat een ongelofelijke onzin zeg.
Het gaat mij altijd nog om het concept van de games - de meest originele spellen verschijnen nu eenmaal op de consoles. En the looks...och op een pc ziet alles er ook hetzelfde uit vind ik.
Trouwens wel eens Samba di Amigo op een pc gespeeld ?...:P
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Wat een ongelofelijke onzin zeg.
Het gaat mij altijd nog om het concept van de games - de meest originele spellen verschijnen nu eenmaal op de consoles. En the looks...och op een pc ziet alles er ook hetzelfde uit vind ik.
Inderdaad ja. Bovenal, een spel moet lekker spelen. Wat heb je aan de visuele masturbatie van de makers als de gameplay onder de maat is? Helemaal niets dus.
Oh, een goed verhaal is ook nooit weg, maar dat hangt voor mij van het genre spel af.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Ben ik het mee eens hoor, maar wilde alleen maar aangeven dat ik PC games vrijwel altijd mooier vind en lekkerder vind spelen. Vind ik toch wel een duidelijk pre van PC boven console...
En aangezien tegenwoordig steeds vaker alles geport worden van PC naar console of andersom, heb je dus vaak identieke spellen (op graphics en besturing na dan). In zo'n geval heb ik sowieso liever de PC versie...
Ga me nou niet wijsmaken dat je liever lelijke graphics of een k*tbesturing hebt. Want zo'n controller is meestal klote van ontwerp en voor sommige spelsoorten compleet ongeschikt (voor andere trouwens wel weer erg geschikt) maar laten DIE spelsoorten waarvoor consoles minder geschikt zijn (FPS, RTS en RPG) nu juist mijn favo genres zijn.
"Het gaat mij altijd nog om het concept van de games - de meest originele spellen verschijnen nu eenmaal op de consoles".
Weet niet precies wat je hier bedoeld, maar als het om variatie in het games-aanbod gaat, dan wint de PC toch echt. In principe zijn alle games-genres op de console ook wel op de PC te vinden, maar genres als TBS (turnbased strategy), RTS en RPG zijn echt niet aanwezig op een console.
"En the looks...och op een pc ziet alles er ook hetzelfde uit vind ik".

"Trouwens wel eens Samba di Amigo op een pc gespeeld ?..."
Nee, ken het hele spel niet.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Ga me nou niet wijsmaken dat je liever lelijke graphics of een k*tbesturing hebt.
Wel, natuurlijk is een goede besturing een pré. Maar voor de console valt ook te pleiten dat sommige PC spellen zo fukking veel knopjes en combinaties in zich hebben dat de gameplay erg frustrerend en onoverzichtelijk wordt. Geef mij dan maar een gamepad.
Dat ben ik met je eens, de meeste controllers spelen gewoon niet lekker. Ook een hoofdreden waarom ik zo'n Nintendofan ben; hun controllers zijn wel goed. OK, met uitzondering van die van de NES dan, maar ik heb er dan ook geen
.
Hoe verklaar jij het ongelooflijke succes van een Zelda dan? 
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Voor mij is een console bij gamen duidelijk inferieur, omdat de graphics altijd minder zijn dan van een redelijk degelijke pc met bijpassende spellen en vanwege de ingewikkelde besturing van de meeste spellen van tegenwoordig (prefereer dan toch echt muis en toetsenbord boven controller).
Spellen die ik graag speel zijn op consolegebied vaak minder leuk/mooi: FPS en strategie spellen (turnbased en real time).
Er zijn volgens mij sinds Half-Life nog wel een aantal vernieuwende FPS-en geweest op de PC:
Medal of Honor: AA, Clive Barker's Undying, Battlefield 1942, XIII, Deus Ex (beste spel ooit), Red Faction.
Hebben toch allemaal wel wat toegevoegd aan het genre,volgens mij
Een overtuigende spelwereld heeft vooral te maken met de manier waarop de opzet van de levels, de pacing, de sfeer, originele en goed uitgewerkte spelideeën, elementen als animatie, belichting, anti-aliasing, physics, etc. een geheel vormen. Graphics zijn daarbij slechts een onderdeel van zo'n spelwereld, maar zijn niet het belangrijkste. Het talent van de ontwikkelaar (die al die elementen geslaagd moet laten samensmelten), is dat wél. En aangezien er betere ontwikkelaars actief zijn op console gebied dan op PC gebied naar mijn mening (Nintendo, Bungie, Capcom, SEGA, etc.), interesseert het me geen hout dat er PC games zijn die er oppervlakkig bekeken misschien beter uitzien dan de meeste console games.
Voor ladingen FPS en strategie spellen moet je inderdaad op de PC wezen, dat ga ik niet ontkennen.
En de spellen die je opsomt zijn nou niet bepaald verantwoordelijk geweest voor een grote verandering van richting op het gebied van schietspellen zoals GoldenEye, Half-Life of Halo dat waren. Elke afzonderlijke game bevat één of meerdere leuke ideeën maar staat niet te boek als een dergelijke mijlpaal, door het feit dat de game òf leunt op dat ene leuke spelidee en de overige cruciale onderdelen niet goed uitgewerkt heeft, òf een leuke uitstap is maar verder geen nieuwe elementen heeft geïntroduceerd of op een nieuwe manier bestaande ideeën uitgebreid heeft die vervolgens door vele opvolgers is/zijn gebruikt en dat het spel daarmee het genre in een nieuwe richting heeft geduwd.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Nee, ken het hele spel niet.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
FF wat anders, ik denk dat dit het enige Lord of the Rings spel is dat me echt cool lijkt:
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
....maar genres als TBS (turnbased strategy), RTS en RPG zijn echt niet aanwezig op een console.
Kijk je wel eens verder dan die grijze bak die bij je thuis staat ?
De beste RPG's zijn namelijk allemaal op consoles verschenen.
Final Fantasy, Suikoden III, Golden Sun, Phantasy Star, Kingdom Hearts, Fire Emblem, Skies of Arcadia en Grandia II.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Heb je ooit een game als Super Monkey Ball, Super Mario 64, Soul Calibur, Pikmin, Metroid Prime, etc. gezien op de PC? Dacht het ook niet nee.
Die spellen zijn grotendeels ook te vinden op de PC (althans het 'type' spel), Super Mario is gewoon een 3d platform spel, en Soul Calibur een vechtspel. Zijn er mijns inziens genoeg van.
Metroid Prime zul je inderdaad nooit op de PC aantreffen, want het is een Nintendo licentie, maar doe nou niet of het de wereld op zijn grondvesten heeft doen schudden. Toch allemaal wel eens eerder gezien (wat niet wegneemt dat het een erg goed spel is trouwens
)
Klopt, ik moet zeggen dat spellen als Final Fantasy enzo niet in me op waren gekomen
(i know: STUPID), maar ik doelde eigenlijk meer op Baldur's Gate en dat soort spellen... (wat OOK RPG's zijn, maar toch weer ff anders)
Komt toch weer smaak om de hoek kijken he: Final Fantasy heeft me nooit ECHT kunnen boeien, althans niet zo erg als bijv. Baldurs Gate.
Dus omdat ik dat spel niet ken, zou ik niet weten wat ik van controllers vind
Kromme redenering. Ik heb op genoeg consoles gespeeld en weet hoe de controllers eruit zien.
Tuurlijk was ik daar aan het generaliseren, maar ik vind controllers gewoon vaak irritant spelen. Ik heb ook een controller voor me PC (don't ask me why, gebruik hem nooit). Punt is dat spellen steeds vaker steeds meer knopjes nodig hebben en daardoor worden controllers nodeloos ingewikkeld. Gevolg: je krijgt controllers met zo'n 'bewegingskruisje' + een joystickje + 8 knoppen bovenop + 4 achterop + 2 onderop... Dat vind IK niet fijn spelen.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
maar genres als TBS (turnbased strategy), ..... zijn echt niet aanwezig op een console.
En dan heb je natuurlijk nog de allercoolste (en kleinste) TBS ooit : Advance Wars 2. 
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Op de PC moet je maar net de juiste configuratie hebben om een spel te spelen zoals het er achterop de verpakking uitziet. Vandaar dat screenshots van nog uit te komen PC spellen me nooit iets doen. Op een console weet je daarentegen altijd wat je te wachten staat.
Mee eens, dat kan soms echt verneukerij zijn... Maar als je weet waar je op moet letten heb je nooit problemen. 
Ook helemaal mee eens, maar ik vind dat dit PC spellen over het algemeen beter lukt dat console spellen.
Persoonlijk vind ik alle genoemde onwikkelaars echt ONinteressant. En Bungie is als ik me niet vergis een PC spellen ontwikkelaar, die nu toevallig het X-Box spel Halo hebben gemaakt.
Dat ik zeg dat ik graphics op PC beter vind wil niet zeggen dat dat het enige is dat ik belangrijk vind. Verhaallijnen en 'immersive gameplay' vind ik op de PC ook beter. Dit is nou namelijk niet iets waar bijv. Nintendo en SEGA nou zo om bekend staan.
Kan iemand mij eens uitleggen wat de vernieuwing van Halo is? Heeft echt niks toegevoegd wat er al niet was. Vond het, na alle ophef, eigenlijk nogal tegenvallen. Begrijp me niet verkeerd: Goed spel, maar niet vernieuwend en zeker niet revolutionair.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
En dan heb je natuurlijk nog de allercoolste (en kleinste) TBS ooit : Advance Wars 2. 
Hahaha, ja dat is leuk
Vind uberhaupt een handheld wel leuk. heb zelf lang een Gameboy gehad...
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Hoe verklaar jij het ongelooflijke succes van een Zelda dan? 
Ik ga me in een hoekje zitten schamen. Inderdaad, Zelda rules echt!!Fantastische spellen heb ik dat altijd gevonden. Heb die nieuwe nog niet kunnen spelen, ben er wel ongelofelijk benieuwd naar. Nog meer Zelda-fans hier?
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Ik ga me in een hoekje zitten schamen. Inderdaad, Zelda rules echt!!Fantastische spellen heb ik dat altijd gevonden. Heb die nieuwe nog niet kunnen spelen, ben er wel ongelofelijk benieuwd naar. Nog meer Zelda-fans hier?
Ik ben vooral een groot liefhebber van Zelda: Ocarina of time. Zelden zo'n mooi, groot, en verslavend spel gespeeld.
Over de opvolger, Majora's Mask, ben ik weer wat minder te spreken. De sfeer was wel lekker creepy, zeker voor Zelda-begrippen, en het idee erachter was ook wel geinig. Alleen het geheel was wat slordig uitgewerkt en het speelde lang niet zo fijn als OoT. Jammer
.
Ik ben ook zeer benieuwd naar dat nieuwe deel op de Cube. Het duurt nog een weekje voordat het ding hier staat, maar dan gaat dat spel eens uitgebreid getest worden.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ik vond Majora's Mask vooral irritant omdat het om tijd ging. En als er iets niet bij Zelda games past is het wel een tijdslimiet...
Ocarina of Time vind ik echter serieus een van de allerbeste games ooit gemaakt. The Windwaker zal ook wel in m'n alltime top 10 komen... ben best een Zelda fan dus 
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Ik heb verder grote moeite om je serieus te nemen aangezien je blijkbaar geen console bezit maar wel een mening hebt over zaken die je in dat geval eigenlijk helemaal niet kunt beoordelen. Dus ik laat het hierbij.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Wist niet zo goed waar ik dit neer moest zetten, maar dit is wel een vet apparaatje. Leuk kerstkadootje
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Ik ben ook gruwelijke Zelda-fan. Ik vond Majora's Mask trouwens wel een verfrissende Zelda in de reeks. Het was eens een keer wat anders. Je kon morphen in andere mannekes en daarmee had je ook eens wat anders te doen dan de aloude boomerang om je heen gooien. 
De beste Zelda-game blijft ook voor mij The Ocarina of Time. Alhoewel... de eerste twee op de NES waren ook great! En a Link to the past was trouwens ook heerlijk hehe.
Zijn er nog meer mensen die The Legend of Zelda Collector's Edition bonusdisk hebben voor de Gamecube? Ik heb het dus niet over die disc die je bij Wind Waker kreeg!
Op de The Legend of Zelda Collector's Edition bonusdisk staan:
- The Legend of Zelda (NES)
- The Legend of Zelda II: The Adventure of Link (NES)
- Ocarina of Time (N64)
- Majora's Mask (N64)
Top toch? Ik vind het in ieder geval heerlijk!
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
In die genres bestaan geen noemenswaardige games op de PC.
En dat is maar goed ook. Een vechtspel werkt op een pc echt voor geen meter. En het leukste is natuurlijk om je vrienden af te maken
. Platformers heb je nog wel op een pc maar dat speelt ook stukken minder dan op een console.
Spellen als Civilization moeten ze dan weer niet uitbrengen op een console want dat speelt daar weer niet fijn op (bestaan ze eigenlijk wel voor een console?).
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Ik heb verder grote moeite om je serieus te nemen aangezien je blijkbaar geen console bezit maar wel een mening hebt over zaken die je in dat geval eigenlijk helemaal niet kunt beoordelen. Dus ik laat het hierbij.
Beetje kinderachtige houding hoor
. Ik heb trouwens een NES, een SNES en een Gameboy gehad, dus weet best waar ik over praat. Vriend van me heeft een X-Box en ik heb ook vaak op SEGA machines gespeeld.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
In die genres bestaan geen noemenswaardige games op de PC. Dat was het punt.
Op gebied van vechtspellen ben ik dat wel met je eens (daar is een console zeker beter) alhoewel de PC toch ook wel echte klassiekers kent, zoals bijv. One Must Fall.
Zeker op het gebied van platform spellen is er op PC's genoeg wat van waarde is geweest. Maar volgens mij heb jij daar hetzelfde probleem als ik op consoles (volgens jou): je weet gewoon niet waar je over praat. Prince of Persia is volgens mij, na Mario, het belangrijkste platformspel ooit ontwikkeld. Daarbij moet je bijv. de Commander Keen spellen niet vergeten.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Die moeten zeker niet vergeten worden! Een revolutionair spel en weer van Id. Tot commander Keen had men geen idee dat je op een pc ook snel bewegende beelden kon laten vertonen. Ik denk dat John Carmack de beste games programmeur ooit is. Er zijn maar weinig mensen die in zijn schaduw kunnen staan.