• 15.952 nieuwsartikelen
  • 178.904 films
  • 12.262 series
  • 34.063 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.233 gebruikers
  • 9.387.046 stemmen

Het grote gamestopic

zoeken in:

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

tovenaar schreef:

Ga naar http://www.marktplaats.nl en zoek op Perfect Dark. Altijd wel mensen die hem willen verkopen! Maareh... tis een leuk spel, maar haalt het ab-so-luut niet bij Goldeneye hoor. Zowel de single- als de multiplayer zijn bij Goldeneye beter.

Ja, ik heb via die site talloze aanbieders benaderd. Maar ik was altijd te laat, of de prijs was te hoog.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik van iemand hoor dat Goldeneye echt veel beter is.

Ben zeer benieuwd, want Goldeneye heeft inderdaad wel een erg hoge standaard gezet. Aan de andere kant is het een product van Rare, een bedrijf dat in het verleden bewezen heeft zichzelf te kunnen overtreffen.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Het ligt er een beetje aan wat je goed vond aan Goldeneye denk ik. Het beste van Goldeneye vond ik dat de dingen waarop je moet knallen, altijd iets van deze wereld is; soldaten, hekken, computers, etc. In Perfect Dark worden het weer meteen aliens enzo en andere rare monsters, die ook nog eens onzichtbaar kunnen worden enzo... das minder in mijn straatje. Personages spreken me veel meer aan.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Ja, het realisme vond ik zeer gaaf aan dat spel. Zo kon je je goed inleven in je rol als James en het verhaal.

Wat een shooter voor mij goed maakt is het achterliggende verhaal en een mooi uitgewerkt strategisch element. Dat het niet zo'n knallen-om-het-knallen-spel is. Als Perfect Dark hieraan voldoet, dan heb ik verder met die aliëns en monsters geen probleem .

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Dionysos, gewoon een emulator downloaden. Dan kan je m gewoon op je pc spelen, totdat je m vindt voor de N64.

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Iemand nog bekend met het 3D-spel Wolfenstein 3D? Ik heb het altijd al een leuk spel gevonden, omdat het gewoon een eenvoudig spel is; niet te veel, niet te weinig. Tevens heeft het spel altijd goed gedraaid op alle systemen. Ik moet wel toegeven; naarmate je langer door de gangen loopt om een nieuwe deur of sleutel te vinden, kan er na een tijdje verveling komen.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

Iemand nog bekend met het 3D-spel Wolfenstein 3D? Ik heb het altijd al een leuk spel gevonden, omdat het gewoon een eenvoudig spel is; niet te veel, niet te weinig. Tevens heeft het spel altijd goed gedraaid op alle systemen. Ik moet wel toegeven; naarmate je langer door de gangen loopt om een nieuwe deur of sleutel te vinden, kan er na een tijdje verveling komen.

De moeder aller shooters!

Ik heb het volgens mij nooit tot het einde gehaald, maar heb er als klein jochie veel uurtjes ingestoken. Op een gegeven moment werd dat eindeloze dwalen me ook iets teveel van het goede. Bovendien kwam men toen niet veel later met spellen als Doom, Quake en Duke Nukem 3D en is Wolfenstein een beetje in de vergetelheid geraakt.

Een tijdje terug heb ik een keer Return to Castle Wolfenstein gespeeld, dat was ook wel erg tof. Lekker grimmige nazi-sfeer.

Alleen jammer dat er geen Duitse herders meer in het spel zaten :evil.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Wie kent Wolf 3d nou niet... Er is trouwens al wat gediscussieerd over ook, U. En ik speel de gratis multiplayer stand-alone mod van RTCW: Enemy Territory helemaal stuk. Zit bij een clan etc... Echt geweldig waar voor je geld.

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Goed dat je het zegt Dionysos >> Duke Nukem 3D. Dat is toch een spel waar ik altijd al van gehouden heb. Vroeger zovaak gespeeld (vooral in de zomervakantie via het netwerk). De verbinding tussen mij en de computer zou nog sterker zijn dan secondelijm! Vooral die muziek ook (heb thuis op diskette alle nummers staan). Dat level op de maan (Dark Side) en dat hotel (Hotel Hell) en nog veel meer levels kon ik echt eindeloos lang doorspelen.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Ik vond vooral de leuke grapjes en quotes van Duke cool. En het tippen van de stripsters natuurlijk .

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Phoenix schreef:

Echt geweldig waar voor je geld.

Das nogal snel als het gratis is natuurlijk . Duke 3D is ook geweldig. Build is de allerbeste editor die ik ooit gebruikt hebt. Maps waren in een handomdraai klaar. Daarna heb ik het nog geprobeerd met HL. Dat ging best aardig met Worldcraft maar toch niet zo lekker als bij Build. Gelukkig is er nu een windows versie van Duke verschenen (nog een beta versie maar de ontwikkeling gaat door, hopelijk dalijk ook een D3D versie en natuurlijk een Quake-style mouselook) zodat ik die juweeltjes van maps eindelijk weer ns kan spelen . Ik ga de kunst van het levels creeren maar weer oppakken bij Doom III, die met een in-game editor komt. Modders heaven!

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Ja, ik was ook helemaal verslingerd aan Duke Nukem 3D. Het sloot goed aan bij mijn carrière als beginnende puber met al die naakte wijven enzo . Het hele spel uitgespeeld, talloze add-ons ervoor gekocht en heel veel met die leveleditor zitten klooien.

I'm gonna blow your head off and shit down your neck!

(afbeelding)

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Ik weet nog heel goed met dat derde level van de eerste episode (Death Row). Dan kwam ik weleens van die schermen tegen waarin je een camerapunt kon bekijken. Telkens zag ik die sub liggen. Ik kon het niet over mijn ziel verkrijgen om codes te gebruiken, maar destijd was ik barslecht in dat soort spellen. Ik stond altijd zo boos te kijken als ik hem zag.

SilverGun

• 1151 berichten
  • 818 stemmen

Ik heb ze beide gespeeld op een emulator en ik vond Perfect Dark ook leuker. Ze halen het trouwens allebei never nooit nie bij een pc shooter.

Ik ben het erg oneens met beide punten. Perfect Dark heeft nergens de levels die zo ontzettend goed ontworpen zijn en op allerlei verschillende manieren geklaard kunnen worden zoals GoldenEye ze had. De ruimtes in elk level van GE kon je optimaal benutten terwijl PD veel onnodige stukken heeft of uitgebreide delen waar weinig te beleven valt. De laatste vier levels van PD zijn zelfs ronduit repetitief opgezet en daardoor saai. Verder is het behalen van cheats d.m.v. het uitspelen van een level binnen een vastgestelde tijd in Perfect Dark geen donder aan; in GE was dat een geweldige uitdaging waarbij de tijdslimiet precies goed was bepaald. In PD is het meestal óf te makkelijk óf onmogelijk. De lineaire opzet van de missies is ook minder uitnodigend om de levels uit je hoofd te leren.

GoldenEye heeft een bepaalde eigen identiteit door de perfecte samenhang van alle revolutionaire elementen die het spel zo uniek en puur maken. Games als Tetris, Doom, Super Mario World en Halo hebben dat ook. En Perfect Dark mist dat, hoewel ik het spel verder een grandioze topper blijf vinden.

PsychoBoyJack

• 244 berichten
  • 72 stemmen

Ben het helemaal eens met silvergun. Goldeneye mag dan ook een aantal levels hergebruiken, maar ik vind, qua leveldesign, het 1 ste-, 2 de-, 4 de- en 5 de- level onovertroffen.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

SilverGun schreef:

Ik ben het erg oneens met beide punten.

Ik heb niets gelezen over mijn andere punt: ze halen t niet bij pc shooters. Overigens moet ik wel er bij zeggen dat ik ze beide niet uitgespeeld heb ivm fouten in de emulator (een sneeuw map bij GoldenEye was helemaal zwart en ik kon de vijanden niet zien). Ik vraag me trouwens wel af wat er zo revolutionair aan GE was? Helemaal niets volgens mij, op de pc had je al betere shooters. Misschien dat iemand me kan overtuigen.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

Ik heb niets gelezen over mijn andere punt: ze halen t niet bij pc shooters. Overigens moet ik wel er bij zeggen dat ik ze beide niet uitgespeeld heb ivm fouten in de emulator (een sneeuw map bij GoldenEye was helemaal zwart en ik kon de vijanden niet zien). Ik vraag me trouwens wel af wat er zo revolutionair aan GE was? Helemaal niets volgens mij, op de pc had je al betere shooters. Misschien dat iemand me kan overtuigen.

Wat ik zo gaaf vond en vind aan Goldeneye is dat het niet zo'n hersenloos schiet-op-alles-wat-beweegt-spel is. Je moet echt nadenken over elke stap die je doet, je niet zomaar laten zien aan de vijand en niet pardoes iedereen overhoop schieten. Het heeft echt een mooi uitgewerkt tactisch element.

Shooters op de PC waren tot dan toe grafisch superieur, maar misten nog die tactische facetten die Goldeneye in zich heeft. Volgens mij is dat veelal te wijten aan het feit dat toen nog elke game in het genre zwaar gebaseerd werd op Wolfenstein en Doom. Niet veel later hebben ze die balans weer rechtgetrokken door games als Rainbow Six en Half-Life uit te brengen.

Nog een groot pluspunt is het realisme. In Goldeneye loop je rond in een wereld die zo in het echt kan bestaan en doe je dingen die in realiteit niet geheel onmogelijk zijn. Natuurlijk minder extravagant, het blijft James Bond. Hierdoor kun je je echt vereenzelvigen met degene die je aan het besturen bent en wordt alles net een tikkie spannender.

Op de PC was alles zeer fictief, meer SF gericht [ook weer terug te voeren op Doom]. Knallen op niet-bestaande wezens met niet-bestaande wapens. Daar heb ik, zoals eerder aangegeven, niet zo heel veel problemen mee, maar het schept wel wat meer afstand tussen de gamer en het spel.

Daar komt bij dat deze game de beste 3D-shooter ooit was op een console, iets wat ie wat mij betreft nog is.

Eigenlijk ben ik van mening dat je consoles als die van Nintendo en de PC niet met elkaar kan en mag vergelijken. Het is een totaal andere tak van sport, zeg maar.

Disclaimer: het is al ruim 7 jaar geleden dat ik me voor het laatst intensief met games bezighield, dus mocht er iets niet kloppen in mijn betoog: don't shoot me!

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Kent iemand Das MoorHuhn ? Dat spel om Duitse Kalkoenen te slechten...

SilverGun

• 1151 berichten
  • 818 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Je mag eerst wel eens aangeven op welke manier console shooters inferieur zijn aan PC shooters naast de onmenselijke bewegingen die je kunt uitvoeren met een muis, dan heb ik in ieder geval iets concreets om op te reageren.

Er zijn verschillende punten die GE revolutionair maken. Dionysos heeft de meeste daarvan al aangehaald. GE heeft allerlei facetten gestandaardiseerd die in elke shooter die op het spel volgden zijn ingebakken.

Zoals de mogelijkheid om met een sniper geweer in te zoomen, een magazijn in elk wapen die herladen moet worden, realistische wapens en tegenstanders, animaties die verschillen per 'hitpoint' op een vijand (schiet een soldaat in z'n voet en hij gaat hinken bijv.), 'gadets' naast het standaard wapenarsenaal, camera's die ontweken moeten worden of anders zorgen voor alarm, een sterk verhaal die de missies met elkaar linkt, verschillende doelen om te voltooien (bescherm een personage, fotografeer een object, blijf ongezien, etc.). En dat is lang niet alles. Zie mijn vorige post voor nog een paar voorbeelden bijvoorbeeld.

De manier waarop GoldenEye al die nieuwigheden feilloos met elkaar verbindt tot een coherent geheel en daarmee het FPS genre een stap verder helpt, maakt het spel revolutionair.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

Mmm ik dacht dat HL eerder uitkwam dan GoldenEye maar ik vergiste me. Dan heeft GoldenEye idd wel nog wat vernieuwingen gehad. Maar realistisch? Het zag dr aardig uit voor die tijd (voor een console dan, Quake was strakker) maar toen ik het spel speelde kon ik alles 'guns blazin' halen en het ongezien blijven was niet echt nodig omdat je toch iedereen kon afmaken. Een tactisch element heb ik niet echt gezien, op de gadgets na. Maar nogmaals, ik heb het spel niet helemaal uitgespeeld.

Console shooters zijn op de eerste plaats superieur op het gebied van de graphics. Als een console uitkomt is ie eigenlijk al verouderd en ik denk niet dat je spellen als Doom III dalijk kan spelen op de GameCube. En idd speelt de muis + toetsenbord combinatie hemels, iets wat je van een controller niet kan zeggen. Metroid Prime speelt niet onaardig maar met muis + toetsenbord zou het een stuk fijner zijn.

Ook is de pc shooter altijd nog superieur op het gebied van online gamen. Leuk om op een console tegen elkaar te spelen maar de echte kick is om in een team game met 32 man te zitten, maar dit argument zal snel niet meer gelden als de consoles steeds betere voorzieningen gaan aanbieden voor het online gamen. Dan nog geef ik de voorkeur aan een pc shooter (ook omdat ik geen console heb )

pjotr

• 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Zeg dát dan!

jester

• 809 berichten
  • 1253 stemmen

FisherKing schreef:

Kent iemand Das MoorHuhn ? Dat spel om Duitse Kalkoenen te slechten...

Ja, dat ken ik. Ik had het op mijn oude PC staan, nu heb ik het niet meer. Het was toch een promo spel voor een whisky-merk of zo?

Ik zie nu dat het in Duitsland een serieus spel is geworden, dat je moet kopen enzo, zo kende ik het niet.

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Ik heb zojuist A2 Racer II geinstalleerd. Ik heb het altijd al een leuk spel gevonden, maar ik begin me nu echt gigantisch te ergeren aan die sirenes van de politie. Geluid uitzetten kan niet, want dan zit je helemaal niet meer in het spel... A2 Racer (I) was trouwens ook wel leuk. Iemand anders nog bekend met dit spel?

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

A2 Racer 4 (De politie slaat terug) is volgens mij al 2 jaar uit Ik heb dat vroeger ook veel gespeeld ja, vond het toen wel leuk.

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Ik ben ook zo dol op Grand Theft Auto (eerste deel). Ik deed die missies nooit, maar het gaf zo'n kick om met je auto voor de politie te vluchten en dat soort dingen.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

Ik ben ook zo dol op Grand Theft Auto (eerste deel). Ik deed die missies nooit, maar het gaf zo'n kick om met je auto voor de politie te vluchten en dat soort dingen.

Fuck yeah, dat was me een gaaf spel!

Zoveel mogelijk auto's kapen en voorbijgangers platrijden, om vervolgens je auto over te laten spuiten en er ongemerkt tussenuit te knijpen terwijl de halve stad in brand staat :evil.

Die missies waren op zich wel tof, beetje werken voor de mafia enzo, maar naarmate het spel vorderde begon het erg op elkaar te lijken. Dat was wel jammer.

Hmm, toch weer eens downloaden .

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Bij GTA 1 en 2 heb ik ook nooit missies gedaan. Bij 3 wel. Toch vind ik deel 1 nog de leukste!

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3284 stemmen

1 was wel lache alleen in de 3e stad was t echt een pijn in je reet om de benodigde punten te halen om het uit te spelen. Bij 2 was dit weer veel te makkelijk, omdat je zo een tank kon jatten die niet kapot kon. 3 is erg leuk alleen die doe ik niet meer zo vaak omdat GTA: VC nog leuker is. Ik heb ook eindelijk 100% gehaald. Wel grappig, de bonussen die je dan krijgt, vooral t extra pakje. Deel 1 van GTA is meen ik ook gratis te downen via de legale weg.

KillaJah

• 356 berichten
  • 856 stemmen

Ik ben nu met StarWars Knights Of The Old Republic bezig. Echt een super rpg. Het enige nadeel is dat ik nu niet zo veel kan moviemeteren.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

Deel 1 van GTA is meen ik ook gratis te downen via de legale weg.

Vandaag inderdaad GTA 1 legaal binnengehaald. Zit ziek thuis, dus eindelijk weer eens tijd. Hoei, dat spel heeft niet aan plezier ingeboet. De gameplay is ronduit geniaal, heb me opperbest vermaakt vandaag .

sn@ke

• 2077 berichten
  • 888 stemmen

GTA vice city is wel een topper in het genre . Momenteel speel ik het spel erg veel maar de missies worden wel wat eentonig en de graphics kunnen beter. Al is de gameplay wel cool voor een paar weken ofzo maar dat steekt wel tegen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.