• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.234 stemmen

Weertopic

zoeken in:

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Ach en wee, net een paar spetters regen op m'n kop gehad.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

In oktober viel extreem veel regen (en er komt nog veel meer aan) | Binnenland | NU.nl

Uiteraard weer regen, regen, regen, afgewisseld met buien en tussendoor wat neerslag. Ook echt dat verlekkerde 'en er komt nog veel meer aan!' Nog een weekje doorbijten en ik mag gelukkig weer naar de zon, want dit is echt niet te harden.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Janken gaat door. Otherfool is the same fool. Jammer dat topicterroristen zo hun gang kunnen gaan. Maar dat is de tragiek van websites als Moviemeter, waar de topicterreur van bovenaf gefaciliteerd wordt.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

otherfool schreef:

In oktober viel extreem veel regen (en er komt nog veel meer aan) | Binnenland | NU.nl

Uiteraard weer regen, regen, regen, afgewisseld met buien en tussendoor wat neerslag. Ook echt dat verlekkerde 'en er komt nog veel meer aan!' Nog een weekje doorbijten en ik mag gelukkig weer naar de zon, want dit is echt niet te harden.

Ik word er ook niet goed van. Fijn dat je volgende week naar de zon kunt. Jaloersmakend ook.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Splinters Ik voel je pijn. Als ik nu naar buiten kijk zie ik zowaar een waterig zonnetje. Elke straal is meegenomen.

Graaf Machine Topicterrorist Mooi woord.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

En wat nu? Wat nu? De zon komt er hier een beetje door.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

otherfool schreef:

Splinters Ik voel je pijn. Als ik nu naar buiten kijk zie ik zowaar een waterig zonnetje. Elke straal is meegenomen.

Graaf Machine Topicterrorist Mooi woord.

Je moet toch ergens je lol uit halen. Dan maar uit taalkunst.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

2023 is recordnat! - weeronline.nl

2023 was dus het Natste Jaar Ooit. Half Nederland dreigt inmiddels weggespoeld te worden, rivieren treden buiten de oevers, zandzakken voor de deur. Dit jaar vast meer van dit soort ellende.

Pecore

• 923 berichten
  • 1691 stemmen

Tien maanden herfst en twee maanden bloedheet, daar gaan we naartoe. Als liefhebber van een ouderwets Nederlands klimaat word ik daar ook wel een beetje droevig van.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Volgens mij hadden we vorig jaar juist een droge (en schitterende) herfst, dus niet direct zo somberen. Maar dat de algemene trend is dat zowel droge als natte periodes langer gaan duren, dat klopt natuurlijk wel.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

eRCee schreef:

Volgens mij hadden we vorig jaar juist een droge (en schitterende) herfst, dus niet direct zo somberen. Maar dat de algemene trend is dat zowel droge als natte periodes langer gaan duren, dat klopt natuurlijk wel.

Dit ja inderdaad. En we hebben een geweldige lente gehad met bijna geen regen. Of geen regen zeg maar. Kan me nog herinneren dat ik de tuin in mei en juni heel veel heb moeten sproeien, anders was alles in het voorjaar al doodgegaan door de droogte. Kurkdroog was het. April ook volgens mij.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

eRCee schreef:

Het is natuurlijk een beetje locatieafhankelijk, maar als men ijkpunt De Bilt neemt, dan was de meteorologische herfst van 2023 (1 september - 30 november 2023) de op één na *natste* sinds het begin van de neerslagmetingen in 1901.

Als je het wilt hebben over de astronomische herfst (21 september - 21 december 2023) op dezelfde locatie, dan praten we over de NATSTE herfst sinds het begin van de metingen in 1901.

Met de aantekening dat we dan praten over 469,8 mm, waar de één na natste (1974) al een straatlengte achterstand heeft, namelijk 400,7 mm.

Nee, de herfst van vorig jaar was van alles en nog wat, maar absoluut niet droog.

Een en ander valt na te zoeken op de prima weerstatistiekensite: Weerstatistieken KNMI - Actuele weergegevens.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Mooie discussies hier, lekker gedetailleerd ook.

Laatst een beetje nat geworden en het een beetje koud gekregen...

maar ik leef nog...

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Graaf Machine schreef:

Het is natuurlijk een beetje locatieafhankelijk, maar als men ijkpunt De Bilt neemt, dan was de meteorologische herfst van 2023 (1 september - 30 november 2023) de op één na *natste* sinds het begin van de neerslagmetingen in 1901.

Ik doelde op de herfst van 2022. Dus niet afgelopen jaar maar het jaar daarvoor.

Stephan123

• 236 berichten
  • 1223 stemmen

De regen mag wel eens afgelopen zijn.. daar wordt je droevig van. Geef mij maar liever dat weer eerder deze week.

Koud maar zonnig .

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Ik doelde op de herfst van 2022. Dus niet afgelopen jaar maar het jaar daarvoor.

ok, het jaar is nog jong dus die fout is zo gemaakt.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Godallemachtig wat een heerlijk weer de laatste twee dagen. Of misschien wel drie dagen. Zelfs vorige week was het al zalig. Toen ik afgelopen week in Enschede rondliep, op weg naar Concordia (om het filmgerelateerd te houden) bedacht ik me al dat het wel lente leek, maar nu helemaal hoor. En dan dat de avonden ook al weer wat later beginnen. Laat het seizoen maar losbarsten, ik heb er weer zin in.

Jullie ook?

Joy4ever

• 4609 berichten
  • 1832 stemmen

La Primavera! Mijn favoriete jaargetijde. Het kan me niet vroeg genoeg beginnen en lang genoeg duren.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Het is veel te koud. De zon is veel te zwak. Nog minstens 7 weken tot het beter weer wordt. Minstens, want over een week of 7 zou echt alles mbt de luchtdrukverdeling mee moetne zitten. En die kans is klein.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Splinters schreef:

Het is veel te koud. De zon is veel te zwak. Nog minstens 7 weken tot het beter weer wordt. Minstens, want over een week of 7 zou echt alles mbt de luchtdrukverdeling mee moetne zitten. En die kans is klein.

Haha, daar hebben we de goeie ouwe Splinters weer. We hebben je gemist! Gelukkig heeft otherfool het van je overgenomen in de tussentijd .

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Man, man, man, afgelopen week al weer twee keer met de deur open geslapen. Het wordt nu ook echt niet meer koud. Heb de winterjas al weer opgeborgen. En nu, begin februari, gaat het snel hoor. In vroeger tijden kon het nog koud worden in februari, maar dat gaat nu gewoon niet meer gebeuren. De dagen worden weer snel langer, en nog even en het is gewoon weer lente. Heerlijk. Ik geniet daar wel van. Vanmorgen even door de tuin gelopen, je ziet de bomen en struiken zinderend genieten van de aankomende vreugdevolle maanden.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Graaf Machine schreef:

Man, man, man, afgelopen week al weer twee keer met de deur open geslapen. Het wordt nu ook echt niet meer koud. Heb de winterjas al weer opgeborgen. En nu, begin februari, gaat het snel hoor. In vroeger tijden kon het nog koud worden in februari, maar dat gaat nu gewoon niet meer gebeuren. De dagen worden weer snel langer, en nog even en het is gewoon weer lente. Heerlijk. Ik geniet daar wel van. Vanmorgen even door de tuin gelopen, je ziet de bomen en struiken zinderend genieten van de aankomende vreugdevolle maanden.

Nou ja, maart is tegenwoordig kouder dan december. Pasen is kouder dan kerst. Dus er kan nog best wat aankomen. 1 april 2022 hadden we nog sneeuw. Mijn tuin kwam ook al tot leven toen, maar die sneeuw vonden de plantjes niet zo leuk .

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Nou ja, maart is tegenwoordig kouder dan december. Pasen is kouder dan kerst.

Heeft men dan niet door dat men gewoon dingen kan opzoeken?

Van de laatste tien jaar bijvoorbeeld (om dat te vatten onder 'tegenwoordig') was het alleen in 2015 (met die idioot warme decembermaand) en 2018 het geval dat maart kouder was dan december.

Pasen kouder dan kerst was in diezelfde tien jaar alleen in 2015 het geval (voor het gemak heb ik alleen eerste paasdag en eerste kerstdag opgezocht).

Weer is moeilijk te voorspellen, maar oh zo makkelijk achteraf op te zoeken. Waarom men dat zo vaak niet doet en maar wat uit een slecht geheugen gaat peuteren is me een groot raadsel.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Heeft men dan niet door dat men gewoon dingen kan opzoeken?

Van de laatste tien jaar bijvoorbeeld (om dat te vatten onder 'tegenwoordig') was het alleen in 2015 (met die idioot warme decembermaand) en 2018 het geval dat maart kouder was dan december.

Pasen kouder dan kerst was in diezelfde tien jaar alleen in 2015 het geval (voor het gemak heb ik alleen eerste paasdag en eerste kerstdag opgezocht).

Weer is moeilijk te voorspellen, maar oh zo makkelijk achteraf op te zoeken. Waarom men dat zo vaak niet doet en maar wat uit een slecht geheugen gaat peuteren is me een groot raadsel.

Ik ben dan ook een expert in het 'op gevoel ouwehoeren over het weer' . Ben het wel met je eens dat een langdurige vorstperiode (met langdurig bedoel ik tegenwoordig langer dan een week) nu niet meer echt realistisch is. Zeker gezien de weerkart voor de rest van februari.

Blijft uiteraard wel staan dat je pas vanaf midden april echt kan zeggen dat het niet meer gaat vriezen (tegenwoordig dan, vroeger misschien nog wel later). Dus dat de natuur nu tot leven komt is mooi, maar een korte vorstperiode in maart kan desastreus uitpakken voor sommige planten.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Ik ben dan ook een expert in het 'op gevoel ouwehoeren over het weer' . Ben het wel met je eens dat een langdurige vorstperiode (met langdurig bedoel ik tegenwoordig langer dan een week) nu niet meer echt realistisch is. Zeker gezien de weerkart voor de rest van februari.

Blijft uiteraard wel staan dat je pas vanaf midden april echt kan zeggen dat het niet meer gaat vriezen (tegenwoordig dan, vroeger misschien nog wel later). Dus dat de natuur nu tot leven komt is mooi, maar een korte vorstperiode in maart kan desastreus uitpakken voor sommige planten.

Ik ben het dan wel met jou eens dat het nog wel even koud kan worden hoor, maar dat is voorspellen, dat is heel moeilijk.

Weten we nog de overgang van februari naar maart in 2018?

In de Bilt zomaar drie ijsdagen op rij, waarvan 28 februari zelfs een maximumtemperatuur van -4,6 graden! En 5 nachten matige vorst op rij.

Overigens was het 4 maart al weer 11,3 graden.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
Ik ben het dan wel met jou eens dat het nog wel even koud kan worden hoor, maar dat is voorspellen, dat is heel moeilijk.

Weten we nog de overgang van februari naar maart in 2018?

In de Bilt zomaar drie ijsdagen op rij, waarvan 28 februari zelfs een maximumtemperatuur van -4,6 graden! En 5 nachten matige vorst op rij.

Overigens was het 4 maart al weer 11,3 graden.

En we zijn het beide eens dat de lente niet snel genoeg kan komen haha;-).

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ik zit nu in de trein, regen klettert. Grijze akkers en kale takken. Fantastisch weer.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Ik vind deze wel interessant:

Golfstroom in de Atlantische Oceaan nadert kritiek punt, en dat is een groot probleem | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Overigens is het probleem een grote hoeveelheid zoet smeltwater. Zoet smeltwater zout maken lijkt mij in ieder geval veel minder complex dan het het dimmen van de zon. Het zoutgehalte van het water bepalen zou mogelijk moeten zijn. Zeg ik hier even vanaf mijn telefoon. Maar mocht het nodig zijn dan lijkt de oplossing binnen handbereik. Het zou in ieder geval een sterk staaltje adaptatie zijn.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Splinters schreef:

Ik vind deze wel interessant:

Golfstroom in de Atlantische Oceaan nadert kritiek punt, en dat is een groot probleem | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Overigens is het probleem een grote hoeveelheid zoet smeltwater. Zoet smeltwater zout maken lijkt mij in ieder geval veel minder complex dan het het dimmen van de zon. Het zoutgehalte van het water bepalen zou mogelijk moeten zijn. Zeg ik hier even vanaf mijn telefoon. Maar mocht het nodig zijn dan lijkt de oplossing binnen handbereik. Het zou in ieder geval een sterk staaltje adaptatie zijn.

Interessant ja. Wordt trouwens wel betwist door andere wetenschappers Trouw Golfstroom. De wetenschappers weten blijkbaar niet eens wanneer het kantelpunt bereikt wordt. Kan over 20, 100 of zelfs 1000 jaar zijn. Ja, zo kan ik ook wel dingen gaan voorspellen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.