• 14.179 nieuwsartikelen
  • 172.444 films
  • 11.549 series
  • 32.710 seizoenen
  • 636.470 acteurs
  • 197.466 gebruikers
  • 9.252.056 stemmen

Het grote taaltopic

zoeken in:

Graaf Machine

• 9445 berichten
  • 1265 stemmen

Speelklok en Pierement is ook tof. Daar zal ik nog wel eens een bezoekje brengen.

Baggerman

• 10823 berichten
  • 8196 stemmen

Graaf Machine schreef:

Deze uitdrukking kende ik niet, kwam het net tegen op FB: Klink liggen.

De metselaar op het plaatje maakt toch ook een selfie? Tja, dan krijg je zoiets, heeft niets met klinkliggende steigerplanken te maken.

Graaf Machine

• 9445 berichten
  • 1265 stemmen

Baggerman schreef:

(quote)

De metselaar op het plaatje maakt toch ook een selfie? Tja, dan krijg je zoiets, heeft niets met klinkliggende steigerplanken te maken.

"klinkliggende steigerplanken". Jij kent de uitdrukking dus wel.

Heeft het nog een taalkundige connectie met klinkers (ik bedoel de straatstenen, niet de letters a, e, i, u, o en y).

kappeuter (crew films)

• 74657 berichten
  • 5950 stemmen

Graaiflatie is Woord van het Jaar 2023 - nos.nl

NOS schreef:

'Graaiflatie' is met een overgrote meerderheid verkozen tot het Woord van het Jaar 2023. Van de bijna 15.000 stemmen die werden uitgebracht bij de verkiezing van Van Dale was zo'n twee derde voor dit begrip.

Graaiflatie verwijst naar het stiekem opdrijven van de prijzen in tijden van crisis. Of, zoals de officiële definitie van Van Dale luidt: "Inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen."

Op de tweede plek eindigde vreugdebier (bier dat supporters uit blijdschap op het veld gooien) en de derde plaats was voor nepobaby (iemand die zijn baan te danken zou hebben aan zijn beroemde ouders).

Film Pegasus (moderator films)

• 30886 berichten
  • 5376 stemmen

Altijd weer opvallend dat veel van die 'woorden van het jaar' in Nederland bekend zijn geworden, maar niet in Vlaanderen (of andersom). Van graaiflatie of vreugdebier nog nooit gehoord. Wel nepobaby.

kappeuter (crew films)

• 74657 berichten
  • 5950 stemmen

Het is juist opvallend dat graaiflatie zowel in Nederland als in België woord van het jaar is geworden.

Film Pegasus (moderator films)

• 30886 berichten
  • 5376 stemmen

Krimpflatie ken ik wel. Dat producten/inhoud kleiner wordt voor dezelfde prijs. Graaiflatie zegt me niets. Maar dat kan hier wel verschillen per provincie. Wij gebruiken vooral tussentaal, zodat woorden kunnen verschillen in Vlaanderen naar gelang de streek.

kappeuter (crew films)

• 74657 berichten
  • 5950 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74657 berichten
  • 5950 stemmen

jippie2010

• 2595 berichten
  • 7835 stemmen

Een kleine verwisseling kan een groot verschil maken. Ik ben liever verongelijkt dan verongelukt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.