ad
  • 139.968 films
  • 6.690 series
  • 20.275 seizoenen
  • 435.393 acteurs
  • 282.115 gebruikers
  • 8.113.057 stemmen

Het grote taaltopic

zoeken in:

Baggerman

• 10375 berichten
  • 7541 stemmen

Wist ik niet, maar ik heb werkelijk (in het Nederlands) nog nooit iemand deze meervoudsvorm horen gebruiken (en ik ben chemicus en verkeer dus wel in kringen waar deze woorden veel worden gebruikt!),

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Sympathieke actie:

Van Dale schreef:

Van Dale Online – 24/7 open

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Misschien komen de muren al op je af, drijven je kinderen je tot waanzin of vechten jij en je partner om die rustige studeerkamer. Of ben je juist een ijzersterk organisatieplan aan het schrijven? In opperste concentratie aan het knallen met je scriptie? Aan het genieten van persoonlijk videocontact met je leerlingen?

Corona levert extreme situaties op. Wennen aan werk en studie thuis geldt voor iedereen. Daar willen wij graag bij helpen! Daarom staan alle grote woordenboeken van Van Dale Online tot en met 6 april 2020 open, voor iedereen. Dat betekent dus 24/7 woordenboeken bij de hand, maar niet op tafel. Ruimte over voor die goede kop koffie uit eigen keuken. Elk nadeel ...

Ga naar alle woordenboeken:

Van Dale Online professioneel | Van Dale Online op school

Apollinisch

• 21229 berichten
  • 0 stemmen

Baggerman schreef:

Wist ik niet, maar ik heb werkelijk (in het Nederlands) nog nooit iemand deze meervoudsvorm horen gebruiken (en ik ben chemicus en verkeer dus wel in kringen waar deze woorden veel worden gebruikt!),

Mijn masterscriptie ging voor een belangrijk deel juist over intelligentietests, want tot nu heb ik altijd gedacht dat testen geen correcte meervoudsvorm is. Jammer wel, want ik heb tests ook altijd een lelijk woord gevonden.

Observator

• 18277 berichten
  • 3279 stemmen

Boeikens schreef:

Een groot leeuwendeel van de 1185 films heb ik gezien

Geinige verhaspeling die ik niet eerder heb gezien/gehoord.

Meen dat het of "Een groot deel" of "Het leeuwendeel" zou moeten zijn.

Boeikens

• 4249 berichten
  • 4569 stemmen

Van een Pleonasme gesproken

Of misschien toch eerder een Tautologie?

Kwestie van jullie hier nog wat discussievoer te geven

Onderhond

• 85415 berichten
  • 9938 stemmen

Vraagje voor de taalkenners hier.

Laatst botste ik nog eens op het woord illuster. Een woord wat bij mij een overwegend negatieve connotatie heeft en eerder in de richting van obscuur/louche/onbetrouwbaar/... gaat. Maar uiteraard is de werkelijke betekenis overweldigend positief, want het betekent zoiets als voornaam/vooraanstaand/hoog aangeschreven.

Na wat online en offline speurwerk ben ik blijkbaar niet de enige die hier last van heeft. Maar heeft iemand een idee waar de oorsprong van deze verwarring zou kunnen liggen?

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Wellicht heb je iets te veel gelezen over illuminati en heb je die negatieve klank op illuster geplakt.

mjk87

• 11339 berichten
  • 3230 stemmen

Het lijkt ook op sinister.

neo (crew)

• 15353 berichten
  • 8514 stemmen

Ik vind het te chique en te gewichtig, waardoor ik het negatief kan interpreteren. Voorbeeld.... Een illuster duo vind ik mythisch klinken en lijkt te suggereren dat het niet alleen een beroemd duo is, maar er ook een waardeoordeel aan vastgeplakt zit.

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Stem mee op het Van Dale Woord van het Jaar 2020 - woordvanhetjaar.vandale.nl

Iedereen kon het afgelopen jaar nieuwe woorden uit 2020 insturen. Van Dale Uitgevers nomineert 20 nieuwe woorden* voor de shortlist.

Welk nieuw woord wordt het Van Dale Woord van het Jaar 2020?

Stem nu op jouw favoriet

Stemmen kan t/m maandag 14 december 17.00 uur. Op dinsdag 15 december om 05.00 uur 's ochtends wordt op deze website het winnende Van Dale Woord van het Jaar 2020 bekendgemaakt.

Van Dale organiseert in België een soortgelijke verkiezing.

Ik heb gekozen voor anderhalvemetersamenleving

Misschien wel een van de saaiste woorden maar je kunt er toch ook moeilijk omheen (letterlijk en figuurlijk).

Film Pegasus (moderator films)

• 27516 berichten
  • 4536 stemmen

Bij die 'woorden van het jaar' valt altijd op hoe verschillend het Nederlands in België en Nederland is. Het woord anderhalvemetersamenleving heb ik bvb nog nooit gehoord en andere woorden zijn me echt wel vreemd. Terwijl knuffelcontact en lockdownfeestje praktisch dagelijks te horen zijn hier.

Geef mij maar knuffelcontact als woord. Dat was het kleine lichtpuntje in de beperkte sociale contacten.

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Ja erg vreemd. Dat woord kennen we hier niet.

persoon, buiten de eventuele leden van je gezin, met wie je nauw (fysiek) contact mag hebben, m.n. tijdens de coronacrisis

Is dat een excuuswoord voor minnares in coronatijd?

• 27516 berichten
  • 4536 stemmen

Kon zelfs familie zijn, buiten je gezin dan, waar je nauwer contact mee hebt. Je moet met iedereen 1,5m afstand houden. Maar omdat veel mensen alleen zijn, mag je 1 uitzondering hebben. Die persoon waar je dan nauwer contact mee hebt (kan goeie vriend(in) zijn, lief, broer of zus, ...) is dan je knuffelcontact.

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Ah ja, op die fiets.

Splinters

• 722 berichten
  • 902 stemmen

Dan heb ik toch liever het rivm dat zegt waar het op staat en naar buiten heeft gebracht dat jongeren/singles in coronatijd 1 seksbuddy mogen hebben. Bij deze nomineer ik daarom seksbuddy.

• 27516 berichten
  • 4536 stemmen

Knuffelcontact is er ook gekomen na de huidhonger.

• 27516 berichten
  • 4536 stemmen

In Vlaanderen is het woord van 't jaar gekozen met als grote winnaar 'Knuffelcontact'. Het won met een zeer grote voorsprong van covidioot en hoestschaamte.

'Ewa drerrie' is het kinderwoord van het jaar en 'simp' is tienerwoord.

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Nederland koos massaal voor anderhalvemetersamenleving.

1. anderhalvemetersamenleving 29,8%

2. fabeltjesfuik 11,0%

3. viruswappie 10,6%

4. blokjesverjaardag 8,7%

5. hoestschaamte 7,4%

6. coronamoe 6,5%

7. covidioot 6,1%

8. raambezoek 3,5%

9. lockdownfeestje 3,5%

10. kuchscherm 2,3%

11. eenzaamheidsvirus 2,2%

12. zelfquarantaine 1,9%

13. jojolockdown 1,7%

14. covid 1,5%

15. infodemie 0,9%

16. stekkergekte 0,8%

17. racismeknielen 0,7%

18. uitsluitingscultuur 0,6%

19. klimaatwanhoper 0,4%

20. testsamenleving 0,1%

Een knuffelcontact in een anderhalvemetersamenleving? | Van Dale - vandale.nl

• 27516 berichten
  • 4536 stemmen

Toch weer verschillende woorden die niet in beide lijsten staan. Toch nog 5,1% voor anderhalvemetersamenleving in Vlaanderen. Had ik hier nog nooit gehoord. En knuffelcontact wint dan met de vingers in de neus, terwijl het in Nederland niet gekend is.

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Taaltip: Cage’ / Cage’s / Cages nieuwe film

Onze Taal schreef:

De nieuwe film van Nicolas Cage kun je omschrijven als Nicolas Cage’ nieuwe film. Na Cage komt alleen een apostrof en geen s. Je spreekt de naam Cage zo’n beetje uit als ‘keedzj’, met een soort sisklank aan het einde. Bij een sisklank komt er geen bezits-s na de apostrof. In Cage’ nieuwste film volstaat de apostrof, net als bij combinaties als Kees’ mailtje en Alex’ bril.

Of dat ook geldt voor de filmrol van Carice, de vader van Bush en de moeder van Keith, is te lezen op de website van Onze Taal.

kappeuter (crew)

• 59780 berichten
  • 4979 stemmen

Onderhond

• 85415 berichten
  • 9938 stemmen

Interessant artikel. Dat omarmen van het organische van taal, dat zie je in België inderdaad veel te weinig. Althans, als het op TV over taal gaat, de gemiddelde Vlaming ziet z'n taal eerder als zachte klei die hij zelf naar believen mag kneden

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.