- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- MM Filosofie
MM Filosofie
Jimmiie
-
- 586 berichten
- 51 stemmen
@ JacoBaco
Je kon gewoon voor geen meter voetballen.
En daarom haat je voetbal 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ok, je hebt me door!! 
@mar007: Dus deel 3 sla je over of kijk je die vanavond? The Matrix. Ja, wat kan ik erover zeggen. Hij staat in mijn top 10.
(deel 1)
Het lijkt overigens alsof The Matrix erg veel overeenkomsten met de bijbel en Jezus Christus heeft.
Maar ik denk dat heel erg veel films hun inspiratie uit de bijbel halen.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@jacobaco
the matrix revolutions komt morgenavond op veronica ga ik zeker nog een keer kijken,
ik neem het op dan kan ik die irritante reclames doorspoelen.
vanavond even geen film ga hgt kijken. 
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik zag net een razend interessante documentaire op National Geographic: Beyond the Cosmos.
Uiteraard eerst wat historie van gedachten over het heelal en ons bestaan (Newton, Einstein, Higgs). maar ook wat gedachten over andere en nieuwe mogelijkheden.
Eigenlijk helaas te veel om in het kort te herhalen. Ik kan deze serie docu's (4 stuks) slechts aanraden 
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Waarom waarheden zover zoeken terwijl heel interessante waarheden heel dichtbij gevonden worden? Bijvoorbeeld: wat doet filmkijken met een mens?
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@narcissusbladsp.
ja inderdaad wel interessant.
iemand vind een film eng terwijl een ander het helemaal niet eng vind,of iemand vind een film
ontroerend en een ander vind het saai enz
wat doet een film met je?
het doet wat met je emotie toch?
ik denk dat hoe je een film beleefd ook met je gemoedstoestand te maken heeft.
zodra ik tijd heb zal ik even de moeite nemen om het filmpje te bekijken. 
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@jacobaco
toch na de matrix reeks weer gezien te hebben heeft het inderdaad wel wat overeenkomsten
met jezus en de bijbel.
na jouw laatste bericht even gekeken en ja het heeft wel wat inderdaad.
had het eerder zo nog niet bekeken wel grappig.
maar niet te serieus nemen hoor 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
@mar007: Dat is al te laat. Ik heb mezelf er al uitgebreid in verdiept en toen kwam ik tot de conclusie dat ik het serieus neem.
En wat onze hersenen betreft. Ik blijf erbij, het is het minst begrepen orgaan in ons lichaam.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Ik lees op het ogenblik de vertaling "Het empathische Brein" en ik heb het gevoel dat het boek van belang is. Met het concept van spiegelneuronen vallen veel eigenschappen van een mens op zijn plaats. Hoe leren we? Ontstaan van taalvermogen, emoties, imitatie, simulatie, lichaamstaal, expressies etc. Christian Keysers is een hersenwetenschapper met een brede blik en durft persoonlijk te zijn met aansprekende voorbeelden... hij kan goed schrijven, zijn verhaal is coherent. Ik denk dat het beeld van hoe we tegen neuronen aankijken enorm aan het veranderen gaat. Er zijn 100 miljaard neuronen! Het is een universum opzich. eigenschappen van neuronen werden vaak onderzocht bij mensen die een neurologisch storing hadden (toevallen etc). spiegelneuronen kunnen niet alleen 'gestoord' gedrag verklaren maar vooral ook, en dat is belangwekkend, gedrag dat we als 'gewoon' beschouwen.
Mijn naam NarcissusBladsp. geeft al aan dat ik al heel lang geinteresseerd ben in de 'spiegel van de mens'. Nabootsing, je inleven, is bij acteren en vaak onbewust ook in het gewone dagelijkse leven heel vanzelfsprekend: spelen van een 'rol'... En wat te denken van filosofisch begrip 'reflecteren'?
Veel klassieke en moderne schrijvers, die er toe doen, (Homerus, Plato, Zhuang Zi, Rumi, Shakespeare, Goethe, Nietszche, Kafka en vele, vele anderen) hadden en hebben ideeën ('intuïties') over de nabootsende eigenschap van de mens. Mijn favoriete schrijver Elias Canetti * heeft er een heel indrukwekkende levensbeschouwing aan gewijd. Zijn sleutelbegrip "verwandlung" (jawel door Kafka geinspireerd) heeft nu een belangrijke neurologische basis gekregen... Vele transformaties van de mens begint immers met een nabootsing... het voelen van verwantschappen, associaties etc...
Films worden interessant als je met een personage kan identificeren...d.w.z. je spiegelt je in iemands identieit...je voelt verwantschap....je kunt je inleven...dan pas komt 'reflectie' opgang.
Fascinerend is dat een toonaangevende wetenschappelijk blad (Science was het geloof ik)) het onderzoeksartikel over spiegelneuronen eerst niet wilde accepteren....en dat de ontdekking van spiegelneuronen door toeval tot stand is gekomen. Terwijl voor veel kunstenaars ' nabootsen' en 'inlevingsvermogen' een open boek zijn.
Mirror neurons met een citaat van Canetti uit zijn "Masse und Macht" ("Crowds and Power")...
Dit recente filmproject heeft ook met Canetti te maken...en met intens reflecteren.
[een psychiater (of die duitse literaire criticus *
) wil zijn patient domesticeren...d.w.z normaliseren. Mensen die in een kliniek worden opgenomen hebben in de loop van de tijd de neiging te hospitaliseren....d.w.z. .ze voelen zich min of meer thuis.....wat weer met identificeren te maken heeft...]
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Waarom waarheden zover zoeken terwijl heel interessante waarheden heel dichtbij gevonden worden? Bijvoorbeeld: wat doet filmkijken met een mens?
Ik kom hier op terug, Narcissus. Ik ben al op de helft van je college 
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Ik kom hier op terug, Narcissus. Ik ben al op de helft van je college
Dat college is een deel van een reeks colleges over De Zwerm
Dat Jaap van Ginnken alleen al de Franse socioloog Gabriel Tarde (laat staan Canetti) niet noemt bekent om zijn werk betreffende imitatie ( en zo een mooie verbinding had kunnen leggen met spiegelneuronen verbaast me nogal...(nou ja niet echt).
Econome en filosofe Noordegraaf gebruikt in haar lezing het woord kuddegrag. Dat heeft ze vast aan Nietzsche ontleend, maar om de moderne massamens van de 20e en 21e eeuw meer logisch en coherent te beschrijven had ze beter kunnen spreken van massagedrag. Vroeger en zeker in het verre verleden, was de mens omringt door kuddes dieren en had daar zelfs een soort van intieme binding mee. (In oude mythen en volksverhalen kunnen mensen in gedaante van dieren veranderen en omgekeerd..'verwandlung' dus). Tegenwoordig is de mens voornamelijk omringd door...mensen...d.w.z. zeggen door gelijken. Wat meer gelijk aan elkaar is lijkt imitatie te stimuleren...(denk bijvoorbeeld aan onze gelijkvormige winkelstraten in onze steden)
Trouwens het woord zwerm heeft voor mij ook veel meer associaties met de vluchtige massavorming in cyberspace. Vooral de financiële. maar ook de vluchtige manier waarop filmpjes op You Tube door massa's worden bekeken en een middel voor marketing kunnen worden...
Voor Canetti was imitaite een oppervlakte verschijnsel en gedaanteverandering een diepte fenomeen...in het Duitse woord verwandlung zijn ze perfect met elkaar verbonden. Waar bij het woord wand extra curieus is...als of je door een maskerachtige spiegelwand heen moet...of door coulisses van contexten.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik moest meteen aan de 'hundredth monkey effect' denken toen ik dit las (ben nog niet verder gekomen met de colleges:()
Men is al eerder (jaren '70) bezig geweest met het vermoeden van een collectief bewustzijn (of iets anders?) en heeft dus al tests gedaan zonder verder iets op het huidig niveau van neuronen te weten.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Het woord "collectief" associeer ik direct met een meer gesloten gemeenschap. Canetti's "Massa en Macht" eerste indeling is die van open en gesloten massa's (vgl. open en gesloten verzameling) waarbij de mogelijkheid van groei het verschil uitmaakt. Canetti gebruikt ook het concept psychische massa...dat is in de bovenstaande context heel vruchtbaar...
Mediadeskundige Rick Dolphijn in zijn lezing" "I am a Crowd" citeert Marshall McLuhan menigmaal. McLuhan was al vroeg bekent met Canetti's "Massa en Macht"... zijn klassiek boek "Understanding Media" uit 1964 zijn al citaten van Canetti te vinden. Dolphijn gaat er volkomen aan voorbij en leeft zich lekker uit in zijn 'mikado' abstracties.... terwijl Canetti al in 1935 de perfecte roman over de massa en individu heeft geschreven...of Luigi Pirandello in zijn roman Iemand, niemand, hondertduizend uit 1926...
Filosofen, zo schijnt het, lezen eerder filosofen en romanschrijvers romans...twee gesloten 'massa's' eh..m.a.w. collectieven.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ok, bij collectief dacht ik zelf aan een alles doordringend en alles omvattend bewustzijn. Kun je wellicht ook een gesloten gemeenschap noemen, maar goed.
Bij de apen betreft het inderdaad gelijksoortige wezens die in een zelfde stukje leerproces zitten. Jij hebt het (volgens mij) meer over een bepaald vermogen tot aanpassen.
Bij de Tree of Life hebben we het ook al over zoiets gehad, over aanpassen, evolutie, vergeving en verzoening. De twee laatsten klinken vreemd in deze context, maar kan m.i. ook te maken hebben met het vemogen aan te passen in bewustzijn en te veranderen, te evolueren.
Misschien is er meer mogelijk dan wij denken qua 'aanpassing'
Maar misschien dacht jij toch weer een net andere richting uit?
PS Verwandlung in mythologie is bv mogelijkheid van veranderen van mens in dier, terwijl omgekeerd niet kan (of schade oplevert of enorm verlies van energie). Hier is m.i. een hierarchie aan te nemen, een vooruit kunnen en niet achteruit.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Een collectief bewustzijn: dat wat waar we allemaal bewust van zijn. Bij Jung, bijvoorbeeld, wordt dat al gauw iets metafysisch: het collectieve onbewuste.
Canetti mijdt dit soort categorien en blijft, gelukkig, meer concreet aards. Het gaat bij hem om de voorstelling die individuen en gemeenschappen van massa's hebben. Canetti deelt de massa's in originele categorieën in met allerlei gradaties bv hetzemassa, omkeringsmassa, jachtmeute, klaagmeute, massakristal...maar ook beschrijft hij massasymbolen en meer... Die categoriën en symbolen vind hij, bijna vanzelfsprekend terug in mythen, reisverslagen en beschrijvingen van wanen...poëzie.
Voor Canetti is er inderdaad meer mogelijk dan aanpassing: menselijk geschiedenis bewijst dat: door rechniek veranderen we onze wereld. Darwins "evolutie" is voor het natuurlijk geheel. Canetti's "verwandlung" is meer voor de mens. De verandering kan bij de mens immers meer ..veel meer acuut zijn. Canetti: "Bevel is ouder dan taal"...
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Concreet aards is gelukkig ergo metafysisch is ongelukkig?
Ik denk graag op alle niveau's en het helpt soms om op het meest abstracte niveau te denken voor het overzicht.
Ok, Canetti herkent patronen en geeft ze namen (ik kan alleen iets over poëzie zeggen
)
Wat bedoel je precies met het laatste, behalve dat taal na evolutie is voortgekomen uit 'bevel' (weet niet de exacte inhoud van dat begrip volgens Canetti)
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Metafysica, grenzen poëzie: "Echte liefde valt niet in woorden uit te drukken"...
Liefde: imitatie, van gedaante veranderen, plat: wie heeft de broek ...eh rok... aan, maar bij waarachtige liefde?
Als massa's voor een pop-podium staan en de band en/of zanger(es) aanbidden zingt iedereen gelijktijdig mee... Da's liefde, je voelt je een massa, een universum, het eeuwige nu, daarom zijn veel artiesten verslaafd aan optredens en publiek verslaafd aan artiesten. Maar een lezer kan heel intiem juichen!
Tja...woorden zijn als vreemde oppervlakten: maskers... voelen is iets anders. Nuchter: spiegelneuronen, neurotransmitters, adrenaline...
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Heb je nu een vraag over waarachtige liefde? 
Zoals jij zegt, synchroon één zijn?
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Zo verwoord je echte liefde! Nico op zijn best!
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Natuurlijk heb je gelijk en dat vind ik ook. Zijn we nu dan uitgepraat? 
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
'We' zijn tot niets verplicht. Maar mij viel op hoe Nico, als DWDD's echte 'commander in chief', zijn liefde voor Triggerfinger met een heerlijk eerlijke salvo verwoordde... Ik vond het een mooi voorbeeld van reflectie dat mijn "gevoel tijdens het kijken van dat programma iets extra's gaf: noem het substantie, noem het massa... actievere neurotransmitters. Het zette, overigens zeer sympathieke, Dijkgraaf mooi in het perspectief.
Tijdens de utizending sprak vertrekkende theoretische fysicus Dijkfgraaf met Van Nieuwkerk over belangrikje geleerden die in zijn nieuwe geïsoleerde 'hoofdkwartier' hebben verbleven. (Natuurlijk ver van verderfelijke invloeden van de minder intelligente mens
) Geleerdheid en gekte kwam ook nog ter sprake. Het deed me direct aan Canetti's arrogante Professor Kien uit de roman "Die Blendung" (vert. als "Het Martyrium") denken:
"Want ze waren ontwikkelde lieden en ontwikkeling is de verdedigingsgordel van het individu tegen de massa in hemzelf." (pag: 505)
'Massa' staat voor mij ook voor het gewone, banale, het voor de handliggende, de hoeveelheden dat je omringt.... taal: woorden... maar vooral de belangrijkste 'eenheden': de andere mensen. Filosofie spreekt meer afstandelijk van "de Ander". Canetti's abstracties zijn ingebed in het volle leven van de mens. Lees zijn ene (!) roman of zijn fascinerende autobiografie...en natuurlijk "Massa en Macht".
Niet onbelangrijk: Canetti studeerde chemie...
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Massa is er in overvloed, daar is de natuur op ingericht. Jezelf omringen met mensen als massa..., vind ik moeilijk als ik er niets (meer) mee gemeen heb, als ik niets voel of als het niets toevoegt. De 'ontwikkeling van lieden' kan zo m.i. eenzaamheid veroorzaken, het niet (voldoende) meer kunnen delen met de 'massa' en geen behoefte meer hebben aan massa. Dat kan ook bevrijdend werken trouwens 
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@mar007: Dat is al te laat. Ik heb mezelf er al uitgebreid in verdiept en toen kwam ik tot de conclusie dat ik het serieus neem.
En wat onze hersenen betreft. Ik blijf erbij, het is het minst begrepen orgaan in ons lichaam.
helaas weet ik daar alles van,heb zelf een aantal psychische klachten en geloof me
dat is zwaar en frustrerend en veranderd uiteindelijk je hele leven.
je krijgt te maken met artsen,opnames,medicijnen,therapieen en dan nog weten ze zoveel
niet wat ons brein betreft.
uiteindelijk leer je met je klachten omgaan maar beter worden of genezen zit er niet in
althans volgens de psychiaters.
al met al inderdaad het minst begrepen orgaan in ons lichaam zijn onze hersenen.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
De menselijke hersens zijn ook het meest complexe wat er bestaat in het ons bekende universum: materie komt tot bewustzijn.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
De menselijke hersens zijn ook het meest complexe wat er bestaat in het ons bekende universum: materie komt tot bewustzijn.
Maar zijn we, zoals ook Justine in Melancholia denkt, een intelligente eenling in het heelal? Dat is maar de vraag. Misschien komt Robert Dijkgraaf met zijn theoreten (in Princeton's splendid isolation) tot bevindingen die het tegendeel gaan spreken. Canetti's idee van "open massa" kan een mooi unverseel uitgangspunt zijn. De mens sluit zch maar al te graag op in (eigen bekende) dimensies...
helaas weet ik daar alles van,heb zelf een aantal psychische klachten en geloof me
dat is zwaar en frustrerend en veranderd uiteindelijk je hele leven.
je krijgt te maken met artsen,opnames,medicijnen,therapieen en dan nog weten ze zoveel
niet wat ons brein betreft.
uiteindelijk leer je met je klachten omgaan maar beter worden of genezen zit er niet in
althans volgens de psychiaters.
al met al inderdaad het minst begrepen orgaan in ons lichaam zijn onze hersenen.
Bijvoorbeeld: het mijden van psychiaters kan, bij sommige kwalen, een begin van een genezing zijn: mentale rolverwisseling... obsessieve rups van psychische categoriën die teveel bevestiging zoekt... ontpopt zich uiteindelijk tot vrije vlinder die zich, zonder zelfbeklag, niet meer in hokjes laat stoppen.
Om met 'patient' David Lynch te spreken "keep an open mind" 
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
David Lynch heeft geniale uitspraken. Hij zou zomaar een nieuwe guru kunnen zijn 
Hij is inderdaad al tijden bezig met trancedente meditatie, ‘to create a field of peace’. Ja, dat denk ik ook al tijden, dat het mogelijk is om dat of andere dingen op die manier te bewerkstelligen. En dat je met genoeg mensen (of met voldoende concentratie van de eigen aandacht) de gangbare vibe/gedachte kunt veranderen. Precies zoals het 'hundredth monkey effect' dus.
Dat ontvangst alleen met een 'open mind' kan plaatsvinden lijkt mij dan logisch, hoewel op een gegeven moment verder tegenstribbelen geen nut meer heeft, door de kracht van de massa.
Of materie IS bewustzijn en wij beseffen dat niet.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Effect van 100 apen? We zijn één korreltje van een emmer vol zand.
Je hebt Dijkgraafs college toch niet gemist hè Dreiecke? Mooi idee van Dwdd!
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Best interessant... We weten echt nog maar zoooo weinig.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Of materie IS bewustzijn en wij beseffen dat niet.
Bewustzijn is een diep mysterie dat filosofen, psychologen, theologen en andere denkers al eeuwen verbijsterd heeft. Hoewel het zo intiem en vertrouwd is, is bewustzijn moeilijk te definiëren.
Het mysterie van het bewustzijn, Shirley Nicholson - katinkahesselink.net