- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Gmail
Gmail
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Ik zou maar oppassen wat je met je Gmail-account doet en ook met wat je naar Gmail verstuurt. Google gooit niks weg, dus alle mailtjes worden bewaard, ook die van accounts die niet meer bestaan. En dit geldt ook voor mailtjes verstuurd naar een Gmail-adres, als je zelf niet eens Gmail hebt.
Mijn advies: pas erg op wat je naar Gmail-adressen stuurt, ik overweeg persoonlijk om ze volledig te boycotten.
Zonder in een politieke discussie te vervallen: Dit gaat , met dank aan de EU, binnenkort gelden voor al het internetverkeer in heel Europa (1-3 jaar bewaarplicht). Daar is Gmail straks dus niet meer uniek in. Wat je ook neemt, het wordt altijd bewaard. Dat vind ik persoonlijk een ernstiger zaak dan wat Google doet.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Dat is wat anders dan alles bewaren met het doeleinde er reclame aan te koppelen en wie weet wat ze er in de toekomst mee doen. Het ergste vind ik nog dat het dus ook gaat om mail die gestuurd wordt naar een gmail-adres. Die mensen hebben nergens toestemming voor gegeven, dit valt dus buiten hun "privacy" policy, kortom ze doen ermee waar ze zin in hebben.
Ik ben niet van plan mee te werken aan een database waarin straks alle e-mailverkeer, gekoppeld aan zoekgedrag (via de cookie die Google achterlaat) voor eeuwig bewaard wordt. En wat dacht je van die Gmail-invitations? Dat is gewoon een manier om personen aan elkaar te koppelen. Ze weten natuurlijk van wie jij die invitation hebt gekregen.
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Ik ben nog niet echt overtuigd van de ernst. Oké, mijn google-ads zullen worden aangepast aan mijn emailverkeer. Maar zulke dingen gebeuren volgens mij bij vrijwel alle gratis internet-emaildiensten al jaren. Ze zijn geen haar beter of slechter. Iemand die zijn G-Mail account door dit soort berichten opzegt en een Yahoo adres neemt hoeft echt geen betere zaken te verwachten. Google is niks heiliger of fouter dan het gros van de grote bedrijven online,
En meewerken aan databases is sowieso niet meer te vermijden. Wat je ook doet. Dat was mijn punt.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik ben nog niet echt overtuigd van de ernst. Oké, mijn google-ads zullen worden aangepast aan mijn emailverkeer. Maar zulke dingen gebeuren volgens mij bij vrijwel alle gratis internet-emaildiensten al jaren. Ze zijn geen haar beter of slechter.
Misschien niet, maar ze hebben wel veel meer mogelijkheden om gegevens te koppelen, omdat ze ook de grootste searchengine hebben. En de "privacy" policy van Google is wel zo vaag dat hij eigenlijk betekenisloos is. Ook wordt nergens uitgesloten dat mail die jij naar gmail stuurt later misschien wel als zoekresultaat in Google verschijnt.
Hotmail en Yahoo zou ik trouwens ook niet gebruiken. Een ander punt is dat gmail een heel slecht voorbeeld geeft aan andere gratis e-maildiensten om ook zo te werk te gaan. Je krijgt niet voor niks 2 gieg, ze willen juist dat je veel opslaat op hun server, denk je dat ze dat zomaar doen?
Maar die nieuwe regelgeving is iets heel anders. (Daar ben ik het overigens ook niet mee eens.) Je moet eerst ergens van verdacht worden en dan mag justitie jouw internetverkeer bekijken, dat is heel wat anders dan dat het zo'n beetje op straat komt te liggen.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Ik heb sinds vandaag een betaald email adres. Voor een euro in de maand ben je van alle gezeik af. Ik neem het risico niet, ik wil mijn email graag privé houden. Het zou toch ook niet leuk zijn als het postkantoor kopieën van al je post bewaard, en er doorheen snuffelt om te zien of ze je nog wat kunnen verkopen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
He, he, en ik maar denken dat ik de enige ben die wantrouwig is jegens Gmail en dergelijke mail-diensten. Gelukkig nu in ieder geval niet meer 
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen

Ik zou iedereen willen aanraden de e-mail van z'n betaalde provider te gebruiken, dan ben je meestal veel beter beschermd en een beetje provider biedt ook (gratis )spam- en virusfilters. Een gratis webmailadresje erbij voor als je ergens moet registreren of zo is wel handig, maar ik zou dan een onbekende nemen. Ook heel handig hiervoor is mailinator.com, hier kun je tijdelijk een e-mailadresje gebruiken zonder te hoeven registreren of in te loggen.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Pfff wat veel paranoide mensen zeg. Zolang ik geen last van reclames en dergelijke heb gebruik ik mooi mijn 2 gig bij Gmail.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Precies. Internet gebruikers zijn zo weer weg, als je je dienst niet goed aanbied. Verder heeft GMail het beste spam-filtertje dat ik ooit heb gezien.
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Misschien niet, maar ze hebben wel veel meer mogelijkheden om gegevens te koppelen, omdat ze ook de grootste searchengine hebben.
In vergelijking met andere echte grote webdiensten? Dat valt wel mee. Yahoo heeft de een na grootste (denk ik) search engine om nog maar te zwijgen over wat Microsoft allemaal uitspookt.
Zover gaan ze toch niet. Dat hoeft maar een paar keer te gebeuren en iedereen is weer weg bij Gmail.
Dat wilde ik horen. Een pot nat is het.
Vast niet, maar er zijn nauwelijks gratis emailaanbieders die méér te vertrouwen zijn. Verpesten kun je ze toch al niet meer. Winst willen ze maken. En als gratis diensten winstgevend moeten zijn...
Daar heb ik dan weer weinig vertrouwen in. Helemaal als je bedenkt dat Nederland (op Italië na) al de grootste telefoonafluisteraar ter wereld is. Ik ben ervan overtuigd dat internetverkeer meer en meer voor actieve opsporing gebruikt gaat worden. Dus email die op verdachte woorden wordt gefilterd. Zeker niet alleen bij mensen die al verdacht zijn.
Uteraard, maar dat is mijn punt nooit geweest. Webmail en het mailadres van je provider zijn twee verschillende dingen. Het tweede heeft altijd de voorkeur voor privacygevoelige zaken. Het kwam alleen op mij over alsof jij Gmail evil vond en de concurenten niet of minder. Over een tijdje heb ik echter wellicht geen mogelijkheid voor providermail. Vandaar. Maar we zijn het meer eens dan we dachten.
Ik heb sinds vandaag een betaald email adres. Voor een euro in de maand ben je van alle gezeik af.
Waar precies?
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Vast niet, maar er zijn nauwelijks gratis emailaanbieders die méér te vertrouwen zijn. Verpesten kun je ze toch al niet meer. Winst willen ze maken. En als gratis diensten winstgevend moeten zijn...
Maar, wat ik me nou steeds afvraag... Waar baseer je dat vertrouwen op? Kun je me dat eens uitleggen?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Die vraag kan je ook omdraaien, waar baseer je dat wantrouwen op? Ooit van iemand gehoord dat ze last hebben gehad met hotmail of zo?
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Het staat er wat onduidelijk. Maar ik bedoel vooral dat ik Gmail niet meer wantrouw dan andere grote webmaildiensten. Niet dat ik ze volledig vertrouw.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Die vraag kan je ook omdraaien, waar baseer je dat wantrouwen op? Ooit van iemand gehoord dat ze last hebben gehad met hotmail of zo?
Nee, nog niet van gehoord. Al moet ik wel zeggen dat de hoos aan spam de laatste tijd weer groeit... 
Maar waarom wil je de vraag omdraaien eigenlijk? Kun je me geen antwoord geven op de vraag die ik stelde?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Jawel, ik heb geen reden om ze te wantrouwen en zodra ik merk dat er wel wat aan de hand is ben ik weg.
Spam is trouwens je eigen schuld, moet je maar een Gmail adres hebben, dan heb je daar geen last van
.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Waar precies?
Ik heb toch niet zoveel ruimte nodig, en ik hou mijn Gmail er wel naast voor onbelangrijke zaken. Ik vond het ook wel leuk dat je hier een emailadres krijgt met [email protected] . En mijn internetabonnement is bij KPN en daar krijg je geen email adres bij.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Haha ik zit ook bij KPN.... krijg je iig geen spam.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Jawel, ik heb geen reden om ze te wantrouwen en zodra ik merk dat er wel wat aan de hand is ben ik weg.
Ik heb in het algemeen steeds meer moeite met de huidige tendens, waarin het steeds normaler en geaccepteerder lijkt te worden dat allerhande (overheids-) instanties en bedrijven steeds meer informatie over iedereen opslaat en naar believen kan gebruiken. En daarbij dat ook steeds meer informatiebronnen gekoppeld worden, waardoor in principe je hele handel en wandel gevolgd kan worden. Een ontwikkeling waar niemand enige controle, laat staan inzicht in heeft.
En natuurlijk kan iedereen zich daaraan onttrekken, maar daar zijn dan wel steeds meer ingrijpende levensveranderingen nodig. (Een hutje op de hei volstaat al niet meer.) Aan de andere kant heb ik geen behoefte om mee te werken aan het vergroten van de informatie-opslag over mijzelf in ruil voor 2GB.
Daar is mijn wantrouwen op gebaseerd.
.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Dan ben je wel te laat, want dan staat al jouw mail nog steeds op hun server.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Ik heb in het algemeen steeds meer moeite met de huidige tendens, waarin het steeds normaler en geaccepteerder lijkt te worden dat allerhande (overheids-) instanties en bedrijven steeds meer informatie over iedereen opslaat en naar believen kan gebruiken. En daarbij dat ook steeds meer informatiebronnen gekoppeld worden, waardoor in principe je hele handel en wandel gevolgd kan worden. Een ontwikkeling waar niemand enige controle, laat staan inzicht in heeft.
Ach ze weten toch al alles van je. Of je moet aan het begin van de maand al je geld opnemen bij de bank en alles daarna contant betalen (wat je ook willen gaan verhinderen), nooit meer een pc gebruiken, nergens abonnee van zijn, nergens lid van zijn.
Alleen dan zullen ze weinig van je weten.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Flauw, Petey. Mijn antwoord hierop staat in dezelfde post, onder het stukje dat je gequote hebt. 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Maar hoe weet jij dat de email services waar je voor moet betalen dit ook niet doen?
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Uit de privacy-verklaring van mijn provider (xs4all):
"XS4ALL stelt geen profielen samen van klanten op grond van surfgedrag of inbelgedrag. Van uw individuele verrichtingen op internet wordt niets opgeslagen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan:
E-mails en e-mailadresseringen
Bezoek aan websites (surfgedrag)
Abonnementen op nieuwsgroepen
IRC-chats en -verbindingen"
Binnenkort worden ze misschien verplicht wel gegevens op te slaan (waar xs4all zich trouwens actief tegen verzet), maar die worden dan zeker niet zomaar ter beschikking gesteld aan iedereen of verkocht.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Heeft gmail zelf nog gereageerd op deze aantijgingen (die met de dag serieuzer worden)?
Bij mijn weten niet, of wel?
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Privacyporbleem of niet, wie is er in godsnaam geinteresseerd in mijn vakantiefoto's of mijn correspondenties over de tijd dat we volgende week gaan afspreken aan de bioscoop? Ik erken het probleem dat jullie aanstippen, maar ik zie voor mij persoonlijk geen enkele reden om daarvoor van gmail af te stappen.
Tussen haakjes, de opslagcapaciteit is verhoogd tot oneindig, ze hebben een teller geplaatst die de capaciteit continu doet verhogen 
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Privacyporbleem of niet, wie is er in godsnaam geinteresseerd in mijn vakantiefoto's ....
Wij natuurlijk!!!!!!!!!!!!!
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Privacyporbleem of niet, wie is er in godsnaam geinteresseerd in mijn vakantiefoto's of mijn correspondenties over de tijd dat we volgende week gaan afspreken aan de bioscoop? Ik erken het probleem dat jullie aanstippen, maar ik zie voor mij persoonlijk geen enkele reden om daarvoor van gmail af te stappen.
Tussen haakjes, de opslagcapaciteit is verhoogd tot oneindig, ze hebben een teller geplaatst die de capaciteit continu doet verhogen 
Het gaat over veel gewichtiger dingen. Als je je daar niet voor interesseert ben je geen gesprekspartner meer. Soit.
Sorry.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Zit je nog steeds in die underground beweging Fisherking? 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, bij "underground" en "in het verzet" voel ik me het prettigst. Zouden meer mensen moeten doen 
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ja ik ben natuurlijk óók bij het verzet, maar ik loop daar niet zo mee te koop als jij. Sterker nog, gisteren heb ik stiekem weeral een geniaal misleidend spoor achtergelaten ergens op deze site.