- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Turkije (was: Midnight Express/Ararat)
Turkije (was: Midnight Express/Ararat)

yarakhasan
-
- 48 berichten
- 304 stemmen

chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Voor alle geïnteresseerde forumleden,
Het Centrum voor Holocaust- en Genocidestudies organiseert op donderdag 17 juni as. om 16:00 een lezing van dr. Hilmar Kaiser over de deportaties van verschillende etnische minderheden van het Ottomaanse Rijk tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op dit moment is er nieuw bronnenmateriaal gevonden in o.a. Ottomaanse archieven. De bevindingen in het onderzoek van de spreker vormen de basis van deze lezing. De lezing vindt plaats op de Universiteit van Amsterdam, faculteit Geesteswetenschappen. De lezing zal gehouden worden in het Engels. De spreker zal openstaan voor vragen en reacties uit het publiek.
De lezing is vrij toegankelijk, maar er wordt verzocht zich aan te melden via [email protected]
Dr. Hilmar Kaiser
Donderdag 17 juni 2004, 16:00 uur
PC Hoofthuis, Universiteit van Amsterdam, Spuistraat 134, zaal 104
Voor een routebeschrijving kan je mij een pm sturen of je kijkt natuurlijk gewoon op de site van de uva.
Dr. Hilmar Kaiser (1961) studeerde aan de Universiteit van Bochum en promoveerde aan het European University Institute in Florence, waarna hij twee jaar in Istanbul heeft gewoond voor onderzoek. Hij is de auteur van talrijke studies over het Ottomaanse Rijk, waaronder At the Crossroads of Der Zor: Death, Survival and Humanitarian Resistance in Aleppo, 1915-1917 (London: Taderon, 2002); Imperialism, Racism, and Development Theories: The Construction of a Dominant Paradigm on Ottoman Armenians (Princeton, NJ: Gomidas Institute, 1997); en “Migration, Deportation, and Nation Building: The Case of the Ottoman Empire,” in: René Leboutte (ed.), Migration and Migrants in Historical Perspective: Permanencies and Innovations (Bruxelles: Peter Lang, 2000), pp.273-292.

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2066 stemmen
Er is niet echt sprake geweest van echte genocide, dan bedoel ik gaskamers of fusoliers.
Maar meer deportatie uit de noordelijke gebieden van het Turkse rijk destijds, de Armeniërs werden gezien als een bedreiging omdat ze vooral 'christelijk' waren en de Turken dus vreesden dat ze gingen samen werken met de Russen die de Turken langzamerhand aan het waren verdrijven.
De Turkse regering bedacht dus een oplossing; grootschalige deportatie naar gebieden waar de Armeniërs geen bedreiging konden vormen, ze wouden de Armeniërs compleet issoleren van de buitenwereld.
Dus duizenden anders wel miljoenen Armeniërs werden gedeporteerd naar de Syrische woestijnen, de tochten waren zo embargelijk dat velen onderweg stierven aan de hitte en hongersnood.
Ook werden er velen wel vermoord, maar de meesten zijn toch omgekomen in kampen of tijdens de voettochten door de woestijn.
Dit betekend dat de Turkse regering (toen) verantwoordelijk was voor de meer dan 1 miljoen doden, maar meer in-direct dan direct.
Turken en Armeniërs zijn/waren aartsvijanden, omdat de Turken in de meerderheid waren konden de Armeniërs dus weinig beginnen.
Dat de Turkse regering dit ontkend komt denk ik omdat ze niet het imago van Duitsland willen hebben en omdat ze bij de E.U. willen aansluiten.
Maar het westen had de Armeniërs toendertijds allang kunnen helpen maar in plaats daarvan daarvan lieten ze ze stikken, bijna net zo slecht als de (genocide) zelf.
Ook was er ten tijde van de genocide een andere regering aan de macht met agresieve leiders, net zoals Hitler en zijn gang ligt de schuld dus bij een kleine groep machtige mensen en niet een heel land zelf.

ThaMovieVoter
-
- 3638 berichten
- 2066 stemmen
Btw, de personen die verantwoordelijk waren voor de (genocide) zijn bijna allemaal na de oorlog door een Armeniër vermoord, het lag erg diep.

kos
-
- 45664 berichten
- 8225 stemmen
Overigens nu een zeer aardige 24-uurs uitzending over Turkije en al haar facetten op TV-5. Ook interessant qua EU-uitbreiding enzo.

Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Ik heb er stukjes van bekeken. O.a. een mooie, kleine documentaire over dichter Nazim Hikmet en beelden met geluid van Atatürk die ik nog nooit eerder had gezien (een persconferentie met naar ik meen Calvin Coolidge). Jammer dat ik net niet ( ) genoeg Frans kende om de discussie van studenten in het Galatasaray Lyceum te kunnen volgen.
Overigens moet ik zeggen dat ook deze Franse zender niet die orientalistische visie* die men heeft over Turkije kan loslaten. Het is net of de kameramannen de opdracht is gegeven vooral geen vrouwen zonder hoofddoek te filmen. Als ooggetuige kan ik bevestigen dat deze in overvloede aanwezig zijn overal in Istanbul.
En dan die Arabische intromuziek steeds...
Een factor wat ik ook menigmaal heb opgemerkt bij programma's als Netwerk op de Nederlandse zender...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.