• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.066 acteurs
  • 199.011 gebruikers
  • 9.372.253 stemmen

Evolutie vs. creationisme

zoeken in:

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Door de oerknal zou het universum zich nog steeds uitbreiden. Voor altijd dus eigenlijk. Ons zonnestelsel is inmiddels als een zandkorrel in de sahara, maar zelfs dat is nog veelste klein.

Men heeft lang gedacht dat aan dode materie (allerlei soorten moleculen die in niets afwijken van de fundamentele fysico-chemische wetten) waaruit levende materie wordt opgebouwd iets moest worden toegevoegd zodat ze levend kon worden. Voorbijgestreefde concepten zoals entelechie en vis vitalis verwezen naar dit iets. Wat is levende materie dan eigenlijk, want bij analyse vindt men in organismen niets anders dan dode moleculen? Thans is men van mening dat de georganiseerde samenhang van op zich dode stoffen spontaan een werkzaam geheel vormt dat we levend noemen. Over welke eigenschappen gaat het? De basale eigenschap van àlle levende materie is dat ze haar werkzame structuur slechts kan behouden wanneer ze energie van buitenuit capteert en deze transformeert tot eigen materie, met andere woorden wanneer er een metabolisme is. Elke molecule op zich hoeft geen externe energie te capteren en te spenderen zodat ze zichzelf in stand kan houden. Voor levende materie als een afgebakend systeem met een eindige hoeveelheid interne energie geldt dit echter wél, en daaruit volgt al meteen dat àlle levende materie bestaat uit noodzakelijk open systemen, waardoor een energieflux gaat. etc.. etc..

Toch vind ik het raar dat ik vroeger dus eigenlijk een weekdiertje was. Wij stammen uiteindelijk af van de Apen, maar er zijn nu nog steeds Apen.. Waarom? Omdat we afstammen van de Aapachtige. Jaja, nou, het is een missing link., lijkt mij

Anatolia

• 2666 berichten
  • 1511 stemmen

JacoBaco schreef:

Toch vind ik het raar dat ik vroeger dus eigenlijk een weekdiertje was.

Niet jij, maar je voorvader van tig miljard jaar terug was dat. Jij was vroeger dit (bevrucht eicel). En nu heb je als het goed is een lichaam van bijna 2 meter, 2 benen, 2 armen, 20 vingers, 2 ogen etc. Raar hè?

[qoute]Wij stammen uiteindelijk af van de Apen, maar er zijn nu nog steeds Apen.. Waarom? Omdat we afstammen van de Aapachtige. Jaja, nou het is een missing link., lijkt mij [/quote]

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

God schreef:

Gij zult niet stelen.

Doe dus niet alsof je die teksten zelf hebt geschreven JacoBaco.

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Anatolia schreef:

Niet jij, maar je voorvader van tig miljard jaar terug was dat. Jij was vroeger dit (bevrucht eicel). En nu heb je als het goed is een lichaam van bijna 2 meter, 2 benen, 2 armen, 20 vingers, 2 ogen etc. Raar hè?

Dat weet ik, dat het mijn voorvader was tig miljard jaar terug. Maar vond het wel leuk om te zeggen.

En uiteraard bedankt voor het filmpje.

Apollinisch schreef:

(quote)
Doe dus niet alsof je die teksten zelf hebt geschreven JacoBaco.

Jij ongelovige!

Glacius

• 4297 berichten
  • 3031 stemmen

Zou me eerst maar eens verdiepen in de evolutietheorie JacoBaco. Tuurlijk is het een belachelijk idee dat een aap spontaan in een mens veranderd. De exacte processen en bewijzen die worden aangevoerd kennen doet wonderen.

Het blijft grappig voor mij persoonlijk, als een aanhanger van een geloof wetenschappelijke theorieën of uberhaupt andere theorieën dan die van het algemeen geaccepteerde geloven belachelijk probeert te maken omdat het ongeloofwaardig overkomt. Als er ergens ongeloofwaardgheden in staan die niet overeenkomen met de waargenomen en/of aantoonbare realiteit tot dusver, dan is het de bijbel/koran e.d. wel.

John Lee Hooker

• 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Evolutie natuurlijk! Met alle respect... maar waarom zou je Überhaupt in het creationisme geloven? Ergens in geloven dat je nooit zult kunnen verklaren, je gelooft gewoon een verhaaltje. Sure, God knipt in z'n vingers en daar is water. Dagje later zet 'ie er maar een paar schapen bij, waarom niet.

De evolutie van Darwin kun je nagaan. Bacteriën die langzaamaan een wezen vormen.... er zijn al miljoenen onderzoeken, experimenten gedaan op dit gebied en het is is het meest logische dat het op deze manier is verlopen.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Glacius schreef:

Het blijft grappig voor mij persoonlijk, als een aanhanger van een geloof wetenschappelijke theorieën of uberhaupt andere theorieën dan die van het algemeen geaccepteerde geloven belachelijk probeert te maken omdat het ongeloofwaardig overkomt. Als er ergens ongeloofwaardgheden in staan die niet overeenkomen met de waargenomen en/of aantoonbare realiteit tot dusver, dan is het de bijbel/koran e.d. wel.

Grappig en treurig liggen weer eens heel dicht bij elkaar. Ik zie zo'n clipje met Dawkins en denk; wat een engelengeduld heeft die man toch ook. Laten we het er over eens zijn dat er 0,0 bewijs is dat er iets is als een Onbewogen Schepper. Ik gun een ieder zijn of haar geloof hoor, daar niet van, maar om het daar nu 13 pagina's over te hebben in het 2011 van Kennisland Nederland...

joyce.bb

• 41 berichten
  • 0 stemmen

er was al iets.,..omdat per saldo beschouwd,ook "niets" een iets is.Het heeft n naam dus het is al ïets".

God is een creatie van de mensen..er is geen enkel dier dat gelooft in "god".Er is geen enkel dier dat handelt naar al die 10 geboden.

Begrijp me niet verkeerd,iedereen mag geloven wat ie wil,en er alle baat bij hebben,...maar t blijft geloof.

wat mij betreft geloof ik niet. ik weet. (alles)

icm alias bm silverlake doet u de groeten.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

De wetenschappelijke gemeenschap claimt dat 15-20 miljard jaar geleden, een moeilijk te definiëren evenement, de Big Bang, het begin was van alle tijd en ruimte (lengte, breedte, hoogte). Deze Big Bang leidde tot het ontstaan van het heelal. In de loop der jaren is dit model verfijnd om te kunnen verklaren hoe sterren en sterrenstelsels, ons eigen Melkwegstelsel, ons zonnestelsel en onze eigen planeet, de Aarde, zijn gevormd.

Het intrigeert me echter om te zien hoe weinig aandacht is geschonken aan de vraag: hoe de Big Bang kon gebeuren? Wat heeft het veroorzaakt? Er bestond immers niets voor de Big Bang, geen tijd/ruimte, geen heelal, geen energie en geen materie. Dan boem, na de ‘knal’ zijn ineens alle energie en materie aanwezig die nodig zijn om ons heelal te ontwikkelen. Hoe kan dat?

Wanneer we aannemen dat dit zou zijn gebeurt onafhankelijk van een “externe” kracht, zoals een 'Schepper', dan zijn we meteen in conflict met een van de best bewezen en beproefde wetten van de natuur: de wet van behoud van energie (of materie), technisch beter bekent als de eerste wet van de thermodynamica. Dit principe stelt vast dat:: “In een gesloten systeem, gedurende elke transformatie, zal de netto toename of afname van energie nul blijven”.

Dr. William Lane Craig heeft dit oorzaak en gevolg probleem samengevat in wat men noemt het 'Kalam cosmological argument'. Het Kalam argument gaat als volgt:

Wat begint te bestaand heeft een oorzaak.

Het heelal begon te bestaan.

Daarom heeft het heelal een oorzaak (noem het God, of Schepper)

Dit principe (wet) in van toepassing op alle dingen in onze kosmos. In de wetenschappelijke samenleving is er geen enkel verschil van mening over deze wet. De enige uitzondering op deze wet zou de Big Bang zijn. Maar dan nog, hoe kan iets komen van niets?

De wetenschap heeft hier geen verklaring voor; zelfs de meest hoogbegaafde denkers staan voor een raadsel. Eerlijke wetenschappers zijn gedwongen om toe te geven dat de Big Bang een overtuigend bewijs is voor het bestaan van "een Schepper".

(Windmill.org)

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Nomak schreef:

@ Reinbo

Maar er moet volgens jou dus ook nog iets anders bestaan buiten het haast onmetelijk grote universum.

Onze planeet is maar een zandkorrel in een sterrenstelsel, en zo zijn er miljoenen sterrenstelsels in het universum dat dus eigenlijk het grootste is dat wij kennen. En dat universum wordt dus steeds groter. De enige theorie die ik kan bedenken is dat er iets is dat nog veel groter is dan het universum.

Je denkt te veel binnen het 3 dimensionale model. Er bestaat veel meer buiten ons universum, je moet dat alleen niet binnen een 3D model willen zien. Stel dat je geest echt ergens heen gaat na de dood. Waar zou dat zijn? Waarschijnlijk toch ergens buiten de fysieke wereld zoals wij die kennen. En de aarde zie ik niet eens als zandkorrel, maar als een stukje vaste energie.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

otherfool schreef:

Grappig en treurig liggen weer eens heel dicht bij elkaar. Ik zie zo'n clipje met Dawkins en denk; wat een engelengeduld heeft die man toch ook. Laten we het er over eens zijn dat er 0,0 bewijs is dat er iets is als een Onbewogen Schepper. Ik gun een ieder zijn of haar geloof hoor, daar niet van, maar om het daar nu 13 pagina's over te hebben in het 2011 van Kennisland Nederland...

Darwin Dawkins Stephan J Gould

Dat zou verplichte lesstof moeten zijn in kennisland Nederland Otherfool! Ik voel met je mee...

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

John Lee Hooker schreef:

Ergens in geloven dat je nooit zult kunnen verklaren, je gelooft gewoon een verhaaltje. Sure, God knipt in z'n vingers en daar is water. Dagje later zet 'ie er maar een paar schapen bij, waarom niet.

Maar een aap die langzaam in een mens veranderd is wel logisch? De evolutietheorie is net zo abstract als het creationisme.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Nee dat is het niet... Creationisme gebruikt geen natuurwetenschappelijke methodes om bewijzen aan te voeren, slechts pseudo-wetenschappelijk geouwehoer.

Bovendien GELOOF ik niet in de evolutietheorie ik DENK dat het een juiste kan zijn om ons huidige wereldbeeld te verklaren. Een subtiel maar belangrijk verschil...

Big-T

• 556 berichten
  • 395 stemmen

chevy93 schreef:

(quote)
Maar een aap die langzaam in een mens veranderd is wel logisch? De evolutietheorie is net zo abstract als het creationisme.

Nee vind ik niet, de mens is een aap en dat is een feit. De evolutie van aap tot mens is ook niet in een dag gebeurd. En volgens mij waren er zelfs zo'n 2000 generaties apen voor nodig voordat de mens ontstond. Klinkt vele malen logischer dan god schiep de aarde op dag 1, vind je ook niet

Glacius

• 4297 berichten
  • 3031 stemmen

Daarnaast tonen bacteriën en virussen toch al aan dat mutaties daadwerkelijk plaatsvinden onder verschillende invloeden. Dit heeft misschien niet direct iets te maken met de evolutietheorie maar wel met de mogelijkheid om zich aan te passen.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Dus direct met de evolutietheorie, je hebt zoiets als micro en macro evolutie. Dit vindt overigens niet alleen plaats in bacteriën en virussen maar in alle levende wezens.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Toch zijn er steeds meer wetenschappers die bijdraaien en toegeven dat er toch wel een schepper moet bestaan. De velen opgravingen die momenteel nog steeds plaatsvinden geven vaak de juistheid van de bijbel aan.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

O ja? Zoals welke of wie?

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Erwinner schreef:

Toch zijn er steeds meer wetenschappers die bijdraaien en toegeven dat er toch wel een schepper moet bestaan.

???

Moet bestaan nog wel. Pseudo-wetenschappers dan toch zeker?

De velen opgravingen die momenteel nog steeds plaatsvinden geven vaak de juistheid van de bijbel aan.

Sorry hoor, maar dit is lachwekkend.

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Tijd = afstand. God's profetische blauwdruk van gebeurtenissen uit het verleden, in het heden en zelfs van de toekomst zijn tot op de centimeter nauwkeurig af te lezen aan de afstanden op Aarde ten opzichte van de Tempelberg in Jeruzalem; om precies te zijn, de plek waar eens het heilige der Heiligen was, waar de Ark van het Verbond stond.

Even een greep uit een profetie.

Het conflict in Georgië leidt uiteindelijk tot het uitbreken van de Derde Wereldoorlog, waaronder de bijbelse Gog-Magog invasie van Israël. Hierbij zullen kernwapens worden gebruikt. Steden over de hele wereld zullen in vlammen opgaan. De door Rusland geleide legers vallen Israël binnen maar worden op bovennatuurlijke wijze, met behulp van UFO's, verslagen.

De antichrist verschijnt ten tonele. Hij zal zich presenteren als de lang verwachte messias van de mensheid, en beweren dat hij met behulp van bovennatuurlijke krachten, 'god' (de UFO's) tussenbeide is gekomen.

Als dit gebeurd, geloven jullie me dan?

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Ik heb al gekkere dingen gelezen in dit topic...

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Maar niet veel

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Tijd=Afstand

Toen de profeet Ezechiël de verwoesting van de Eerste Tempel voorspelde, deed hij dat op een plek in het huidige Irak, waar hij naartoe verbannen was, die 587 zeemijlen van het Tempelplein in Jeruzalem verwijderd is. De Tempel werd inderdaad verwoest in 587 voor Christus. Tijd=Afstand.

Bijzonder is ook de relatie met de 'val van Babylon'. Deze vond in 539 voor Christus plaats. Als we bij dit jaartal 2520 jaar optellen, en de 33 jarige bediening van Jezus Christus op Aarde er niet bijtellen, dan komen we uit in 1948, het jaar van de stichting van de staat Israël.

Napoleon verklaarde in het jaar 1799 dat Israël een Joodse staat moest worden. Tussen het Tempelplein tot het hartje van het oude Parijs, vlakbij de Notre Dame, bevinden zich exact 1799 zeemijlen. Dit is niet alleen te controleren maar ook af te lezen op een 'wereldwegwijzer', een mijlpaal die daar is geplaatst. Tijd=Afstand.

Tot de Stichting van de Staat Israël waren de Britten de heersers van het toenmalige 'Palestina'. Reeds in 1917 verklaarden de Engelsen in de Balfour Declaratie dat de Joden hun eigen staat, Israël, moesten krijgen. De eerste VN-vergaderingen vonden plaats in de Engelse hoofdstad Londen.

Israël werd in 1948 na een VN-resolutie gesticht. Net zoals in Parijs staat in hartje London staat 'mijlpaal' met daarop de exacte afstanden in zeemijlen naar diverse plaatsen op de wereld. Vanaf deze mijlpaal is de afstand naar het Tempelplein in Jeruzalem: 1948 zeemijlen. Tijd=Afstand.

Ook andere, niet direkt aan Israël gerelateerde belangrijke historische gebeurtenissen houden zich aan de door Flynn ontdekte de TIJD=AFSTAND regel. Neem bijvoorbeeld Alexander de Grote, die in 333 voor Christus de Perzen versloeg, waardoor hij Egypte kon veroveren. Deze slag in 333 vC. vond plaats bij Issos, dat precies 333 zeemijlen van het Tempelplein is verwijderd.

Als de TIJD=AFSTAND regel zó ongelooflijk accuraat blijkt als het gaat om gebeurtenissen uit het verleden, kan het dan ook net zo accuraat blijken te zijn als het gaat om de toekomst?

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Het Bijbelse getal 2520 is van zeer grote profetische betekenis. Bij de meeste christenen is dit getal alleen bekend vanwege de lengte van de Grote Verdrukking, die 7x360 dagen lang zal duren (een bijbels jaar = 360 dagen).

Iedereen die op de middelbare school basis-wiskundeles heeft gehad, zal weten dat het getal 'pi' de verhouding weergeeft tussen de omtrek en de middellijn van een cirkel. Dit getal is 3,14159…. (oneindig na de komma). Het getal 'pi' wordt gezien als een universele constante, een basiswaarde, één van de belangrijkste wiskundige wetten.

Het getal 'pi', vermenigvuldigt met het bijbelse getal 2520, geeft als uitkomst de gemiddelde diameter (in mijlen) van de Aarde (ca. 12738 km.). De Tempelberg in Jeruzalem bevindt zich exact 2520 voet boven zeeniveau; De berg Nebo, van waaraf Mozes vlak voor zijn overlijden werd toegestaan het Beloofde Land te zien, is te vinden in een rechte lijn naar het oosten, vanaf het Tempelplein precies 25,20 mijl. Mede omdat in Ezechiël 41 staat dat de Ark vanuit het oosten zal terugkeren naar de Tempel, geloof ik dat de Ark onder de berg Nebo verborgen is.

In het nu apocriefe boek 2 Makkabeeën, tot 1885 nog gewoon opgenomen in de toonaangevende Engelse King James bijbel, staat overigens letterlijk dat de profeet Jeremia de Ark van het Verbond verborgen heeft in een grot onder de berg Nebo.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Die dronken monnik had alleen Jezus' geboortejaar verkeerd uitgerekend, jammer dan

Wel een leuk verhaaltje weer.

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

Over evolutie gesproken; Google (Ads) is duidelijk:

(afbeelding)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Serieus he... Er zijn lui die dit echt geloven en in hun vrije tijd maar zitten te rekenen met historisch en geografisch kwakkelende aannames

trebremmit

• 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Als je maar lang genoeg rekent kom je vanzelf op een getal wat je bevalt.

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Dat is absoluut waar ja.

Eén van de belangrijkste grondleggers van de moderne wetenschap, de in de 17e eeuw levende Isaac Newton, was tevens een fervente bijbelonderzoeker. Hij besteedde het grootste deel van zijn leven (zeker 2/3) aan het bestuderen van de bijbelse profetieën, en geloofde dat God hem specifieke kennis had gegeven over de eindtijd zoals die in de bijbelboeken Daniël en Openbaring worden omschreven. Die kennis omvatte onder andere het feit dat de afmetingen van de Tempel van Salomo en van de (nog) niet gerealiseerde Tempel in Ezechiël, geprojecteerd kunnen worden op de tijd, en dat deze naadloos overeenkomen met belangrijke gebeurtenissen in de wereld.

Volgens Newton en Flynn zijn de Tempels van God, inclusief de Ark van het Verbond, intersecties tussen het tijdelijke, de Aarde, en het eeuwige, de Hemel. Het is de plek waar God, de Schepper van het begrip 'tijd', kontakt maakte met de mens. Het woord 'tempel' in het Latijn verwijst hier ook naar: 'temporal'.

Isaac Newton kwam meer dan 300 jaar geleden al tot de conclusie dat de wedergeboorte van de staat Israël, op haar authentieke locatie, de sleutel zou vormen voor het begin van de eindtijd, de onthulling van eerst de antichrist, en daarna de ware Messias, Jezus Christus.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het hele idee van ergens in geloven vind ik al stupide en arrogant. Alsof wij als simpele 3 dimensionale wezens die nog geen 10000 jaar van evolutie en nog geen 200 jaar van technische evolutie uberhaupt in staat zouden zijn er ook maar iets van te begrijpen. Het is alsof je van een mier verwacht dat hij de relativiteitstheorie kan bevatten. Als ik ergens in geloof is het wel in onze beperkingen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.