• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.962 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.988 gebruikers
  • 9.370.982 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Uiteraard. Ik heb Jos "grindbak" Verstappen nog live aan het werk gezien, dus ik snap dat de regels er al zo lang zijn. Maar als er één sport is waar de regels constant veranderen, dan is het de F1 wel. Dat de wagens er tussenuit worden gehaald en er gewoon nog één ronde extra aan wordt vastgeplakt is trouwens geen regel, maar de beslissing van de wedstrijdleider die nergens vaststaat. Als de wagens er niet tussenuit waren gehaald, of als de wedstrijd achter de SC was afgevlagd, was dat ook een juiste beslissing geweest. Er is gewoon op dit moment te veel onduidelijkheid over de regels. En dat is jammer.

Er is toch geen extra ronde aan vast geplakt? Ze hebben het normale aantal gereden toch?

Achter de SC afvlaggen had ook gekund. Dat was misschien terechter geweest voor Hamilton, maar wel een zuur einde voor de neutrale fan in vergelijking met het hele seizoen. Dat was de race an sich ook, maar gelukkig maakte de wedstrijdleiding er nog iets leuks van.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

We hebben nog weken een avondlockdown. Gelukkig begint het WK darts woensdag. Laatste keer op RTL, daarna achter de decoder van Viaplay helaas. Hoop ieder geval op een mooi WK en goddank zijn er fans aanwezig.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Splinters schreef:
(quote)

Je hebt een eigen doelpunt gemaakt en een beste ook. Ik eet dagelijks vlees, en eet ook nog steeds iedere dag een mango en meer exotisch fruit. En vooruit, ook ik rijd in een auto, en maak eens in de paar jaar een vliegreis. Dan max verstappen. Max verstappen rijdt in de f1, de meest fossiele sport die bestaat. Hij is nota bene wereldkampioen geworden in een oliestaat. Max verstappen bezit daarnaast talloze dikke slurpende auto's, en vliegt de godvergeten wereld rond in zijn privejet.
En ondanks dat kus je zijn voeten en zou ik een aso zijn. Hoe dan?

Wat heeft het precies voor zin om er een persoonlijke vete van te maken op een openbaar sport topic?
Ik heb trouwens nieus voor je: De hele wereld is hypocriet.Deal with it of ga de politiek in. Als je een goed verhaal hebt zal ik op je stemmen.

Zo niet dan kun je het beste maar een beetje genieten in het leven, zoals van het beste F1 seizoen sinds mensenheugenis. Als we morgen de F1 opheffen is de wereld niet opeens een stuk beter ofzo.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Lewis - Campbell wel een potentieel lekker potje. De winnaar tegen Gary op donderdag. Ook niet verkeerd.

Voor de liefhebbers: Sportpools

Sportpools - WK Darten 2022

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Fenomeen! 2977 driepunters nu. Het record afgepakt van Ray Allen en die gaat hij nog flinke aanscherpen dit seizoen en de komende jaren.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

happie schreef:

(embed)

Fenomeen! 2977 driepunters nu. Het record afgepakt van Ray Allen en die gaat hij nog flinke aanscherpen dit seizoen en de komende jaren.

Schitterend. Curry heeft ook echt het basketbal veranderd (small ball basketball). En een ambassadeur voor de sport. Altijd beleefd en collegiaal. Jammer dat zijn 'splash brother' Thompson nog steeds geblesseerd is.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

wavanbuuren schreef:

(quote)

Zo niet dan kun je het beste maar een beetje genieten in het leven, zoals van het beste F1 seizoen sinds mensenheugenis. Als we morgen de F1 opheffen is de wereld niet opeens een stuk beter ofzo.

Wat mij betreft hoeft de f1 helemaal niet weg. Dit bewijst alleen, zoals je spoilert, dat de morele verontwaardiging behoorlijk misplaatst is.

Met dank overigens aan sander schimmelpenninck die een rake tweet de wereld heeft ingestuurd.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Wat mij betreft hoeft de f1 helemaal niet weg. Dit bewijst alleen, zoals je spoilert, dat de morele verontwaardiging behoorlijk misplaatst is.

Met dank overigens aan sander schimmelpenninck die een rake tweet de wereld heeft ingestuurd.

Daar zijn we het heel snel over eens. De geest is uit de fles en die gaat nooit meer terug. En zo lang iedereen blijft redeneren vanuit zijn eigen gelijk (wat gebeurt op zo ongeveer 90% van alle maatschappelijke thema's) komen er ook geen oplossingen. Hooguit wat symptoombestrijding, waar de helft meestal achteraf ook nog eens op de verkeerde uitgangspunten gebaseerd blijkt te zijn.

Zolang de Formule1 voor een bedrag ver achter de komma aan CO2 uitstoot verzorgt kies ik er voor om ervan te genieten zoals het bedacht is, namelijk als sportevenement. En wat dat betreft hebben we het meest boeiende gevecht gezien dit seizoen sinds mensenheugenis, ongeacht de bizarre uitkomst. En dat vindt men niet alleen in de UK of in NL.

Al die pseudo BN-ers (die tweet bedoel je denk ik?) boeien me zo weinig dat ik daar niet eens over praat. Maar blijkbaar eten ze goed van de aandacht die het genereert. Net als Max overigens, maar die heeft tenminste nog talent.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Schitterend. Curry heeft ook echt het basketbal veranderd (small ball basketball). En een ambassadeur voor de sport. Altijd beleefd en collegiaal. Jammer dat zijn 'splash brother' Thompson nog steeds geblesseerd is.

Ja hij is qua gedrag zeker een voorbeeld. Hij had ook 511 minder games ervoor nodig. Hij zal nog even scherper moeten worden, want zijn coach heeft een scoringspercentage van 45,4% en hij 43,1. Dus daar valt nog wat te halen voor hem.

Thompson is op de weg terug. Hij speelt inmiddels voor de Warriors in de G league om ritme op te doen. Zijn coach daar zei al, dat hij zijn eerste 18 schoten gelijk raakte. Verwachting is dat hij zijn NBA rentree gaat maken eind december/begin januari. Voor het eerst sinds de play-offs van 2019. Benieuwd welk niveau hij nog kan halen.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

[quote]happie schreef:

(quote)

Vraag is of dezelfde beslissing zou genomen zijn als de rollen van Hamilton en Verstappen omgedraaid waren. Of wanneer we een spektakelrijke race gezien hadden in plaats van deze gebaarde muis. De race op zich was een domper en de spanning was helemaal weg. En dat nadat de media, zeker in de lage landen, zoveel reclame gemaakt heeft voor de "race van de eeuw".

Ik heb er mijn twijfels over. Kijk, ben zeer tevreden dat Max WK is, maar ik had het verloop graag anders gezien. OK, regels zijn regels, maar een topsporter wint liever op eigen kracht dan met een portie geluk (of noem het pech van de tegenstander).

Zeker voor niet F1-volgers is deze ommezwaai weinig fijn onthaald denk ik en zullen de vooroordelen alleen maar standhouden. Niet dat ze gelijk hebben, maar dat is wel de perceptie. Grote probleem was dat beslissing A of B altijd een 100% tegenoverstelde uitslag ging geven. Met deze beslissing wist Masi dat Max WK ging worden, dat is nog het meest vervelende. Hamilton kreeg geen faire kans meer ongeacht zijn dominantie in de race.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Nu, los van Masi moet wél gezegd dat Redbull het tactisch ongelooflijk sterk heeft gespeeld. Poker tot en met, maar wel vanuit het verdomhoekje waarbij er niets meer te verliezen was. Die luxe had Mercedes niet. Hamilton liep achter de tactische feiten aan om al dan niet te pitten en te anticiperen.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

[quote]Fisico schreef:

(quote)

Het valt nu extra op omdat het de alles beslissende race was. En dat begrijp ik ook wel.

Toch is er veel voor te zeggen dat de beslissing om Hamilton "slechts" 10 seconden tijdstraf te geven op Silverstone veel ingrijpender was dan deze beslissing.

En dat Hamilton zijn plek niet hoefde terug te geven in ronde 1 sloeg natuurlijk ook nergens op (al zal hij er anders vast wel weer voorbij zijn gegaan).

Dat is precies de reden waarom ik, hoewel bevooroordeeld, durf te stellen dat er niks is af te dingen op de titel van Max, met alle begrip voor Hamilton fans die hier flink ziek van zijn.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Nee, er valt niets af te dingen op de titel van Max, toch niet als je het hele seizoen in rekening brengt, alleen vind ik ondanks de ontlading dat het wat met een vervelend gevoel is. Deze titel zal jammer genoeg gecontesteerd blijven bij Hamiltonfans en bij niet notoire volgers van de F1 die de regels te weinig kunnen inschatten. En dat is jammer, in de eerste plaats voor Max zelf.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Fisico schreef:

Nu, los van Masi moet wél gezegd dat Redbull het tactisch ongelooflijk sterk heeft gespeeld. Poker tot en met, maar wel vanuit het verdomhoekje waarbij er niets meer te verliezen was. Die luxe had Mercedes niet. Hamilton liep achter de tactische feiten aan om al dan niet te pitten en te anticiperen.

Red Bull heeft sowieso een perfect jaar gehad. Zover ik kan herinneren echt 0 tactische fouten. Sterker, Max won een paar keer door sterke tactische zetten. Mercedes heeft er vaker naast gezeten.

Het was ook zo flauw dat plots de regels aangepast werden voor de tijd van een pit stop, omdat Mercedes had geklaagd. Red Bull kreeg ze geregeld onder de 2 seconden en Mercedes niet.

stfuympos

• 13359 berichten
  • 731 stemmen

Er is helemaal niks bijzonders gebeurt met de F1. Behalve dat het super spannend was dit jaar sinds

de hybrid tijd. (puur door max) en rake aanpassing. Het hele seizoen niet. masi deed gewoon wat ie moest doen. De race de race laten. Hamilton kan het alleen zich zelf kwalijk nemen. Liep gewoon achter de feiten aan. Als Hamilton 1 punt meer had dan was max ook niet er voorbij gekomen. Die race in Saudi arabie was het meest tekenend. En echt werelds gereden door Hamilton. Ongelofelijk dat ie niet uitviel. Normaal gesproken als je naar een f1 auto kijkt valt ie uit elkaar. En tja elk team zoekt het uiterste op. Vleugel hier klagen daar niks nieuws onder de zon. En wat Max betreft tja. Gewoon Ander niveau als de rest op Hamilton na. Misschien Alonzo ook in het rijtje. Rest is opvulling. Alleen Norris zie ik nog wel als uitdager hoewel ook poep laatste races. En russel krijgt gewoon pak slaag van Hamilton.

En ik las iets over die linkse Amerikaanse show die de hak nam over de de F1. Daily show?

Bij Indycar als je 20 Seconden voor ligt word de race Gewoon Genaturaliseerd.

Sorry voor typ fouten en onnodige hoofdletters.

Wel misselijk van meelopers en dan met name bnrs bleh.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

stfuympos schreef:

Er is helemaal niks bijzonders gebeurt met de F1. Behalve dat het super spannend was dit jaar sinds

de hybrid tijd. (puur door max) en rake aanpassing. Het hele seizoen niet. masi deed gewoon wat ie moest doen. De race de race laten. Hamilton kan het alleen zich zelf kwalijk nemen. Liep gewoon achter de feiten aan. Als Hamilton 1 punt meer had dan was max ook niet er voorbij gekomen. Die race in Saudi arabie was het meest tekenend. En echt werelds gereden door Hamilton. Ongelofelijk dat ie niet uitviel. Normaal gesproken als je naar een f1 auto kijkt valt ie uit elkaar. En tja elk team zoekt het uiterste op. Vleugel hier klagen daar niks nieuws onder de zon. En wat Max betreft tja. Gewoon Ander niveau als de rest op Hamilton na. Misschien Alonzo ook in het rijtje. Rest is opvulling. Alleen Norris zie ik nog wel als uitdager hoewel ook poep laatste races. En russel krijgt gewoon pak slaag van Hamilton.

En ik las iets over die linkse Amerikaanse show die de hak nam over de de F1. Daily show?

Bij Indycar als je 20 Seconden voor ligt word de race Gewoon Genaturaliseerd.

Sorry voor typ fouten en onnodige hoofdletters.

Wel misselijk van meelopers en dan met name bnrs bleh.

Die hoofdletters en typfouten daar heb ik geen probleem mee, maar ik vind het wel een onsamenhangend verhaal verder.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Fisico schreef:

Nee, er valt niets af te dingen op de titel van Max, toch niet als je het hele seizoen in rekening brengt, alleen vind ik ondanks de ontlading dat het wat met een vervelend gevoel is. Deze titel zal jammer genoeg gecontesteerd blijven bij Hamiltonfans en bij niet notoire volgers van de F1 die de regels te weinig kunnen inschatten. En dat is jammer, in de eerste plaats voor Max zelf.

Ik kan je met zekerheid zeggen dat er ook een pak neutrale fans zijn die vinden dat het niet eerlijk is verlopen en vinden dat Lewis is bestolen is, waaronder ikzelf ook. De safety car procedure is niet op de correcte manier uitgevoerd.

Ofwel hadden alle gedubbelden zich mogen ontdubbelen en dat had de safety car pas mogen binnengaan aan het einde van de volgende ronde. aangezien er maar 1 ronde over was zou de race in zo een geval onder SC zijn beëindigd en was Lewis de (terechte) winnaar geweest. De 2de optie was de gedubbelden laten zitten en dan kon de ronde zo worden afgewerkt. In dat geval had Max kunnen winnen maar het zou niet gemakkelijk zijn geweest.

Masi koos aanvankelijk de eerste optie (en om die reden besloot Mercedes ook om Lewis niet te laten pitten dus tactische fout I don't think so, hadden ze wel gepit dan ging Red Bull Max niet pitten en had Mercedes vrij zeker verloren) maar op het laatste moment veranderde Masi toch van gedacht (onder druk van Horner die hem zou hebben toegeroepen we only need 1 lap to do the job of was het van bovenaf beslist door Liberty Media die een soort Hollywoodfinale wilden?) om enkel de wagens die tussen Lewis en Max zaten zich te laten ontdubbelen maar niet die tussen Max en nummer 3 Carlos Sainz zaten. Masi heeft dus ter plaatse een nieuwe regel uitgevonden en op die manier over de titel beslist. lewis was de spreekwoordelijke sitting duck, onmogelijk dat Mercedes daar op had kunnen anticiperen. Hoewel Max geen schuld heeft aan die beslissing, zal er wel een asterisk achter die titel blijven staan. Dit is onvertoond en veel mensen waren hier terecht verontwaardigd en boos over. Bovendien was de geloofwaardigheid van de F1 al niet zo groot meer en die heeft vooral bij de long time fans een serieuze knauw gekregen. Wil Liberty Media een eerlijke sport of een spektakelshow waarop ze via willekeur een kampioen kunnen aanduiden die op dat moment cool of goed bij het publiek ligt.

De 'fans' die Lewis vooral wilden zien verliezen zijn niet automatisch Max fans maar pro eenieder die Lewis kon verslaan. Dat zijn het soort die al snel verveeld geraken als er te vaak dezelfde rijder wk wordt. dominantie is echter niet vreemd zeker niet deze eeuw, 5x achter elkaar Schumacher, 4x achter elkaar Vettel en idem voor Lewis die er ook nog 3 andere won. Dat hij de beste wagen heeft is niet zijn fout evenmin dat zijn teamgenoot niet sterk genoeg was. Max heeft na Ricciardo ook geen teamgenoot gehad die hem iets in de weg kon leggen. Ondanks die gegevens zullen die anti's hem fake of een papieren kampioen noemen en alles negeren wat hij goed doet en zijn rivalen verkeerd aangezien dat niet in hun haatcampagne past. Ik hoop dat ze allemaal hebben gezien dat Lewis zijn verlies aanvaardde ondanks dat hem serieus onrecht is aangedaan en Max ging feliciteren. Ik hoop dat al die mensen die hem een omhooggevallen celeb vinden die woorden ook inslikken. Hij staat bovendien ook niet echt achter het protest van Mercedes tegen de FIA.

Persoonlijk vind ik wel dat er iets moet gebeuren want de FIA zal zelf niet gaan toegeven dat ze fout waren. Masi als racedirecteur of wie dan ook de onreglementaire beslissing nam die de einduitslag manipuleerde, zal moeten verdwijnen. Doen ze hier niets aan en je geeft de fans het gevoel dat zij zomaar kunnen doen wat ze willen in de naam van entertainment en hun eigen regels aan hun laars kunnen lappen, dan is de sport dood en is het zoals sommige zeiden een ordinaire Netflix reality show of WWE waarin alles al op voorhand is beslist en zonodig kan gefixt worden.

Toto kreeg veel overzicht heen, maar wie de F1 lange tijd volgt zou moeten weten dat Horner en vooral Helmut Marko een lamentabele reputatie hebben als het gaat om tact. Klagen om oneerlijkheid als ze niet konden winnen en als ze niet presteerden was dat altijd de fout van een ander. Ze zaten op een moment bijna zonder motor omdat ze Renault aardig beschimpt hadden, maar moesten uiteindelijk toch terugkomen op die beslissing omdat ze geen andere optie kregen. Marko moet zowat de meest bittere mens zijn die ik ken (behalve als het over Max gaat) en heeft een flink aandeel in het kraken van een aantal van hun Red Bull juniors.

Dus ja ik vrees dat als Max deze titel gaat behouden hij er best meer kan winnen, want dit zal alle pro argumenten ten spijt toch met dank aan de FIA randje behouden en het label papieren kampioen krijgen vooral bij degene die de sport al lange tijd volgen. Het is immers ongezien dat de FIA op zo een radicale en onverwachte manier ingreep en dus eingelijk op een oneerlijke manier over de titel heeft beslist. Ik ben het bovendien niet echt eens dat Max de titel meer zou hebben verdiend. Beide waren uitstekend en als het volgens het boekje was. Ik ben niet zo voor Max zijn do or die aanpak. Ik vind het persoonlijk niet sportief, maar dat zal wel zijn omdat ik eerder van de oude stempel ben (volg de sport al meer dan 30 jaar). je kan zeggen jamaar Silverstone dan kan je ook weer zeggen jamaar Monza en zo kan je nog wel over en weer pro en contra de ene of de andere. Maar in Saudi Arabië heeft Max een erg slechte beurt gemaakt en mag de FIA danken dat hij een lichte straf kreeg. Ik heb veel reacties gelezen van fans ook vooral die de sport al lang volgen die niet begrepen waarom Max geen zwarte vlag kreeg voor alle stoten die hij daar uithaalde en misschien nog een race ban erbovenop. Daar had het dus eigenlijk al bijna beslist kunnen zijn in het voordeel van Lewis.

Sorry voor de lange post maar ik wilde toch even nog wat info geven die hier niet werd vermeld en mogelijks over het hoofd werd gezien.

PS stfuympos je vertelt onzin. Masi heeft juist wel beslist over de einduitslag, dus je argument dat hij ze liet racen houdt geen steek. het is juist door zijn ingrijpen op verschillende momenten dat ook veelmensen dit hebben ervaren als een anticlimax (no pun intended). Dat gaan ook veel mensen onthouden misschien nog meer dan spannendste ooit (hetgeen ook weer totaal subjectief is). Het soms wel ingrijpen wanneer het niet moest of weer niet wanneer het wel moest heeft ook zeker zijn effect gehad waarom het zo 'spannend' bleef.

Ik ga op je andere punten niet in, want volgens mij snap je het meest essentiële niet dat het in de F1 voor 80% of meer om de wagen gaat.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Dank voor je uitvoerige uitleg alexspyforever! Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik na de ongeveer 20-jarige periode Schumacher-Hakkinen-Alonso-Vettel (ik durf de naam Fisichella niet in het rijtje te zetten ) eventjes weg ben geweest uit de F1. De F1, de steeds veranderende regels en technologische evolutie is complex. Gelukkig heeft mijn 11-jarige zoon blijkbaar de microbe te pakken waardoor ik samen met hem de F1 terug met meer interesse volg. Maar mijn afwezigheid of oppervlakkige interesse heeft er de voorbije 10 jaar enorm op ingehakt en daar heb ik geen problemen mee om dit toe te geven.

De F1 zou na de dalende interesse terug een boost moeten gekregen hebben. De wat halfslachtige en kunstmatige aanpassingen van de regels is daar niet de reden van geweest. De huidige afwikkeling van het de laatste race is dit evenmin geweest bij het neutrale publiek. Een sport leeft van legendarische gevechten tussen grote rivalen, dat is in het wielrennen zo, net als de F1 of pakweg het darts. Het voetbal is daarentegen zodanig groot dat daar al dat kunstmatig gedoe met VAR en de witteboordencriminaliteit weinig invloed heeft op de populariteit van het spelletje. Maar je voelt dat de F1 (FIA) zich in de eigen voet heeft geschoten. Het zal de Vlaamse en Nederlandse Max-newbies worst wezen, maar die haken dra wel terug af en wat dan?

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Over de laatste race heb je voornamelijk gelijk Alex. Ik mis alleen de nuance over de rest van het seizoen waar Hamilton over de hele linie weinig te klagen heeft gehad. Siverstone was ook belachelijk en had in punten meer impact.

Verder is het te hopen dat het veld met de nieuwe regels wat meer naar elkaar toe komt en dat er meer race actie zal zijn. De tijd zal het leren, al is de kans natuurlijk groot dat de twee er weer bovenuit gaan steken.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Red Bull heeft sowieso een perfect jaar gehad. Zover ik kan herinneren echt 0 tactische fouten. Sterker, Max won een paar keer door sterke tactische zetten. Mercedes heeft er vaker naast gezeten.

Het was ook zo flauw dat plots de regels aangepast werden voor de tijd van een pit stop, omdat Mercedes had geklaagd. Red Bull kreeg ze geregeld onder de 2 seconden en Mercedes niet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In Barcelona en nog een race in het begin (schiet me even niet te binnen welke) lag Max voor maar maakte Lewis een extra stop, waarna hij ruim 20 seconden dicht reed en won. Daar had Mercerdes tactisch de overhand terwijl Red Bull sneller was.

Over het hele seizoen gezien hadden ze tactisch wel de overhand, zeker op het einde toen het er om ging. Al was Lewis op het einde van het seizoen gewoon sneller en is de jager tactisch altijd in het voordeel.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Onderstaand artikel is veelzeggend:

https://www.telegraaf.nl/sport/414579607/fia-wil-lessen-trekken-uit-abu-dhabi-en-gaat-slotfase-race-uitgebreid-analyseren

Overigens vind ik verstappen de terechte kampioen. Wel heeft hij dikke mazzel gehad. Als latifi niet tegen de muur zou zijn gereden had ik exact hetzelfde gezegd over hamilton. Een coureur kan er immers niets aan doen dat de regels multi-interpretabel zijn. En als alles een seizoen lang dicht bij elkaar zit en de regelgeving is multi-interpretabel dan heb je om wereldkampioen te worden nu eenmaal een dosis geluk nodig.

Zo. Tijd voor darts. Wat gaat het wk brengen? Zo legendarisch als vorig jaar kan het alvast niet worden, want vorig jaar kroonde voor het eerst in de geschiedenis iemand zonder overgewicht zich tot wereldkampioen.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Ik heb niet veel met Price, maar wel knap hoe stoïcijns hij altijd blijft doorsmijten. Hij is gisteren letterlijk vanaf de eerste tot en met de laatste pijl uitgefloten.

Anderson tegen Lewis. Van de Top 10 spelers heeft Anderson misschien het zwaarst getroffen. Daarna de nummer 11 Cross met eventueel Barney.

Vandaag de eerste Nederlander in actie met Landman.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

[quote]Fisico schreef:

(quote)

Dat is inderdaad de vraag en daar heb ik ook mijn twijfels over, dat de beslissing hetzelfde was. Ze moeten gewoon één regel vaststellen en daar naar achteraf verwijzen. Bijvoorbeeld altijd de achterblijvers weghalen of dan toch de dezelfde tijdsverschillen blijven hanteren, maar ik weet niet in hoeverre dat de veiligheid in gevaar brengt.

Overigens is de vraag hoe het was afgelopen, als Mercedes wel was gaan wisselen naar de rode band of eerder al naar versere witte. Hamilton gaf het zelf al aan bij de VSC, dat het een risico was om hem buiten te laten. Ze wisten immers al, dat hij sneller was op de witte band, dan had hij aan het einde ook versere banden gehad.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Je moet gewoon de regel opnemen dat er altijd geëindigd wordt met een racelap, dan ben je van alle gezuer af. Ik vind dat er gedurende de laatste jaren vrij concequent gehandeld is met de safetycar (inclusief standaard "unlappen"), alleen afgelopen zondag niet. De oplossing voor dat deel is toch ook weer niet zo ingewikkeld?

Ik stoor me eigenlijhk meer aan de willekeur "leaving de track and gaining an advantage" en "pushing of the track".

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Ja dat laatste is inderdaad pure willekeur continue.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Overigens is de kans aanwezig dat verstappen binnen een paar jaar onder toto voor mercedes rijdt. Hamilton is immers op leeftijd, mercedes een topleverancier.

Dat besef is bijzonder grappig.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Dat denk ik niet, want Hamilton haalt net zoals Verstappen meer uit zijn auto, dan het gros dat zou kunnen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

wavanbuuren schreef:

Over de laatste race heb je voornamelijk gelijk Alex. Ik mis alleen de nuance over de rest van het seizoen waar Hamilton over de hele linie weinig te klagen heeft gehad. Siverstone was ook belachelijk en had in punten meer impact.

Verder is het te hopen dat het veld met de nieuwe regels wat meer naar elkaar toe komt en dat er meer race actie zal zijn. De tijd zal het leren, al is de kans natuurlijk groot dat de twee er weer bovenuit gaan steken.

Het silverstone incident zal natuurlijk vaker worden aangehaald vooral door Max fans. Het was dan ook een race incident en zeker niet Lewis die Max opzettelijk van de baan reed. Beide werden ook schuldig bevonden, Lewis iets meer maar dat wil helemaal niet zeggen dat Lewis bewust Max uit de race wilde krijgen en er zelf geen slachtoffer te worden. Als hij dat zou kunnen aan zo een snelheid dan is hij wel een heel straffe piloot. Het was niet hij die bruusk van richting veranderde maar Max die veel te optimistisch zijn plaats voor Lewis wou innemen er op gokkend dat Lewis ineens zou verdwijnen. Wees ook niet blind dat bij eerdere duels Lewis meestal in de remmen ging om Max te ontwijken of het was al een paar keer prijs geweest door Max agressieve rijstijl. Lewis zei op een moment als ik dat ga blijven doen, maak ik het wel makkelijk voor Max. Voor hetzelfde geld lagen ze er in Silverstone allebei uit of enkel Lewis. In het laatste geval vraag ik me af in welke bochten de Max fans zich dan gingen wringen om het goed te praten?

De perceptie van Silverstone en ook andere incidenten zijnte vaak gekleurd door het oogpunt van de fan. Zo wordt Monza teveel afgedaan als een dommigheid van een gefrustreerde Max terwijl als je goed kijkt, de inhaalpoging nooit succesvol kon zijn. Idem dito met de inhaalpoging van Max in AD. Hij kwam van ver, deed eigenlijk een divebomb en het zou niet op een reglementaire wijze gelukt zijn of zonder brokken te maken als Lewis niet besloot de bocht af te snijden. De Max fans zien natuurlijk enkel dat Lewis een onterecht voordeel haalde en zijn plaats moest afstaan. Wat belet dan anderen om dit bij Max te gaan proberen, met een grotere kans dat het in een collision uitmondt. Ik hoor de reacties van Red Bull al. De vele tarmac run ofs hebben dit soort situaties natuurlijk in de hand gewerkt waardoor dit soort penalty's ineens nodig werden.

Een ander voorbeeld van fan favoritisme is het moment in Abu Dhabi, de crash. De reactie van Graaf Machine en andere Max fans die zegt dat Lewis domweg op Max inreed moet ook weer in zijn juiste context worden gezien. De bedoeling was inderdaad dat Max Lewis zijn plaats zou teruggeven na heel veel aandringen van de race director. Max stemt uiteindelijk toe, Lewis is nog niet helemaal op de hoogte. Vervolgens gaat Max Lewis willen doorlaten precies in de DRS zone waar hij lewis gewoon meteen kon terug inhalen en zo eigenlijk geen verlies zou lijden. En dat is trouwens ook later gebeurd toen Max Lewis wel op een fatsoenlijke manie rliet passeren deed hij ook gewoon een re-pass met DRS. Lewis vond het eerst vreemd dat Max zo traag ging rijden maar dan zal het wel duidelijk zijn geweest, hij moest hard in de remmen maar verdorie DRS zone, ik ga nog wat wachten en dan ging Max een beetje weaven en boem. Vele niet-Max fans en neutrale fans zagen er een brake test in en hadden een zwarte vlag verwacht voor Max. Ik dacht ook dat dit het einde van de race van Lewis ging zijn en het kampioenschap, maar gelukkig viel de schade mee. Dat is wellicht ook het geluk geweest voor Max dat hij er met een lichte straf van af kwam (het had geen effect op de einduitslag) en geen diskwalificatie, 0 punten of race ban aan de broek kreeg. Dit was voor mij dan ook het besef dat de FIA wilde dat het kampioenschap moest beslist worden in de laatste race. Ik durfde nog niet denken dat ze er alles aan wilden doen om een nieuwe kampioen te creëren (daar dacht ik aan toen Lewis die gridstraf kreeg voor die achtervleugel die iets te breed was). Ze hebben ook gezien wat het gevolg was. Lewis gaat niet in een hoekje zitten huilen dan, hij zal wel boos zijn maar dan haalt hij ook zijn beste niveau.

Was het eerlijk verlopen in de laatste race hadden beide rijders 9 races gewonnen en had Lewis de titel gewonnen omdat hij 6 of 7 punten meer had gescoord. Max zou niet het stigma hebben gekregen met dank aan de FIA en wees maar zeker dat hij nog meer gemotiveerd zou zijn om het volgende jaar de titel wel te pakken. Vooral Max en zijn fans zijn de grote verliezers en ook de F1 in het algemeen, want nu gaan wel veel mensen een stuk minder respect hebben voor Max want hem werd een hand boven het hoofd gehouden door de FIA zelfs al beweren ze van niet en had Max ook niet gewild dat hij op die manier heeft gewonnen. Long time fans als ik kun je ook niet zo makkelijk bij de neus nemen. Ik heb de hele evolutie van eind jaren 80 gezien met relatief weinig regels tot heel veel regeltjes die vaak veranderden en de focus kwam steeds meer te liggen op de entertainmentfactor. Het is uiteindelijk zo ver gekomen dat een race director eigenhandig de regels kan veranderen of aanpassen in de naam van entertainment ondanks dat het gewoon 1 rijder gaat bevoordelen. Zelfs mijn oude moeder die niets snapt van autorace besefte ook dat Lewis geen enkele kans maakte op zijn oude banden.

Je moet gewoon de regel opnemen dat er altijd geëindigd wordt met een racelap, dan ben je van alle gezuer af. Ik vind dat er gedurende de laatste jaren vrij concequent gehandeld is met de safetycar (inclusief standaard "unlappen"), alleen afgelopen zondag niet. De oplossing voor dat deel is toch ook weer niet zo ingewikkeld?

De eerlijkste oplossing was een rode vlag geweest, dan hadden beide rijders van banden kunnen wisselen en de resterende ronden na een standing restart kunnen uitvechten. Op die manier is unlappen ook niet meer nodig. Ook niet perfect maar wel beter dan de manier waarop ze het nu hadden aangepakt. Maar consistentie in het toepassen van de eigen regeltjes blijft een zwak punt vooral van de wedstrijdleiding.

Fisico

ik kom later nog even terug op je bericht, het brengt bij mij herinneringen terug die ik even op een rijtje moet zetten

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

wavanbuuren schreef:

Ik stoor me eigenlijhk meer aan de willekeur "leaving de track and gaining an advantage" en "pushing of the track".

In principe is het makkelijk op te lossen, maar het zou dan weer (te) veel geld kosten. Run of tarmacs vervangen door grind, zand of gras zodanig dat dit geen voordeel oplevert of in het ergste geval een opgave.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Splinters schreef:

Overigens is de kans aanwezig dat verstappen binnen een paar jaar onder toto voor mercedes rijdt. Hamilton is immers op leeftijd, mercedes een topleverancier.

Dat besef is bijzonder grappig.

Oh.

Hilarisch zeg.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.