- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Als ik Nike was zou ik de Keniaanse trainingspakken commercieel op de markt brengen, als ze dat al niet hebben gedaan.
SergioMalick
-
- 1230 berichten
- 1833 stemmen
En mogen we stemmen voor het moment van de Olympische Spelen? Ik heb niet alles gezien, maar een aantal stijgen er wel bovenuit.
Mijn hoogtepunten
- De wederopstanding van Dumoulin
- Het brons en zilver op de marathon voor België en Nederland.
- Het dubbele goud van Hassan
De dieptepunten
- Het plankje van Mathieu
- De vergissing van Van Vleuten
Wat hebben we nog meer ?
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Dat dachten ze in 1980 ook van het toen nooit deelnemende China.
Maar India doet al wel een tijd mee.
Vanaf de eerste keer dat China met de zomerspelen mee deed (1984), zijn ze op 1988 na altijd in de top 4 van het landenklassement geëindigd. De potentie was er dus wel al, maar de (waarschijnlijk) politieke onwil hield het tegen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Dat dachten ze in 1980 ook van het toen nooit deelnemende China.
We zullen zien. Ik ben wat sceptischer. Voor China is het echt een prestigestrijd en wordt er onnoemelijk veel geld in geïnvesteerd. Bij dat land wist je gewoon dat het qua sport zo kon exploderen als er maar wat structuur en geld tegenaan gegooid zou worden. Echt een sportgekke natie waarbij van jongs af aan kinderen soms letterlijk gedrilld worden om het beste uit zichzelf te halen. China heeft ook geen één nationale sport maar meerdere sporten waarin ze in uitblinken.
India is voor mij toch echt cricket en hockey. En dat ze al zolang niks gewonnen hebben in het hockey is wel een teken aan de wand. Als het je nationale sport is, hoe kan je dan zover wegzakken.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Oude medaillespiegels bekijken vertelt wel wat over de geschiedenis: Roemenie was tweede in 1984 (door de afwezigheid van de Sovjet unie voor een deel) en fris zal het niet geweest zijn, maar tweede is wel heel extreem. Dit jaar op 46 en van 53 naar 4 medailles.
edit: de teloorgang is voor een deel veel later dan ik dacht. In 2004 had Roemenie nog 19 medailles waarvan 10 in het turnen. Bij het turnen betekenen ze niets meer. Je kunt volkomen weggevaagd worden in sporten die je decennialang domineert.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
En mogen we stemmen voor het moment van de Olympische Spelen? Ik heb niet alles gezien, maar een aantal stijgen er wel bovenuit.
Mijn hoogtepunten
De dieptepunten
Wat hebben we nog meer ?
Aardige dieptepunten, maar er is natuurlijk maar één groot dieptepunt. Dat waren de coronabesmettingen waardoor Rojer letterlijk uit zijn kamer werd gehaald en in quarantaine moest. Candy Jacobs de skateboardster en taekwondoka Oogink waren ook heel sneu (zachtjes uitgedrukt). Daar kan geen plankje of vergissing tegenop.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Mijn hoogtepunten
De dieptepunten
Wat hebben we nog meer ?
Bij hoogtepunten zondermeer de zilveren estafetteploeg en Abdi Nageeye.
Bij dieptepunten het falen van de 4 x 100 estafettedames voor wat betreft het doorgeven van het stokje. Dat is gewoon trainbaar, dat mag niet.
Justus18
-
- 691 berichten
- 79 stemmen
Hoogtepunten:
1. Nederland zilver 4x400 meter mannen
2. Italië & Qatar goud hoogspringen mannen
3. India goud speerwerpen mannen
4. Nederland brons zevenkamp (in combinatie met België goud en Nederland zilver)
5. Nederland goud keirin vrouwen
SergioMalick
-
- 1230 berichten
- 1833 stemmen
Hoogtepunten:
1. Nederland zilver 4x400 meter mannen
2. Italië & Qatar goud hoogspringen mannen
3. India goud speerwerpen mannen
4. Nederland brons zevenkamp (in combinatie met België goud en Nederland zilver)
5. Nederland goud keirin vrouwen
Dat hoogspringen was ik bijna alweer vergeten, komt bij mij op nr.1.
Justus18
-
- 691 berichten
- 79 stemmen
Dieptepunten zijn er veel geweest. Ik zou die niet willen rangschikken. Om er een paar te noemen: de bokser die driekwartier niet weg wil, het wegsturen van de Witrussische, de val van Van Riesen, de mishandeling van diverse paarden en de diskwalificatie van Büchli. De verantwoordelijk arbiter was later het grootste slachtoffer van de massale valpartij bij het omnium. Dat was dan weer geen dieptepunt en als het verder zonder erg is gebleven eigenlijk meer humoristisch. Een soort Comedy Capers.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Hoogtepunten:
Lage landen boven op de zevenkamp met Thiam als eerste Belgische die een olympische titel verlengt
Nina Derwael bezorgt België eerste olympisch turngoud, ontdekking van nieuw talent Jutta Verkest
Simone Biles haalt ondanks alles nog brons op evenwichtsbalk
Wederopstanding van Dumoulin
Annemiek Van Vleuten pakt goud en zilver na val in Rio
4de medaille al van België in de Olympische Marathon, mooie samenwerking tussen 2 vrienden uit de lage landen
Het enthousiasme en kameraadschap in het skateboarden
Dieptepunten
De pech en fouten van de Belgische baanwielrensters
Paardenmishandeling in de moderne vijfkamp, onverantwoorde sport en niemand kijkt het
De passiviteit in judokampen, ofwel bekeek ik de verkeerde wedstrijden
Taekwondo is volkomen idioot als sport
Het hele gedoe met dat plankje bij MVDP
De nagelbijters:
Brugfinale in het turnen, de finalistes waren net zo gespannen als de supporters
Shoot-outs in Hockeyfinale
De laatste minuut tussen de Belgische en Japanse basketbalvrouwen, dat was echt een groot het is niet mogelijk moment
Splinters
-
- 2620 berichten
- 1391 stemmen
In drie weken tijd meer dan 50 pagina's volgepend in dit topic. Als dat geen hoogtepunt is dan weet ik het ook niet meer.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
En een lijstje van de leukste en niet zo leuke sporten:
Leukste:
3 x 3 Basketbal
Basketbal
Softbal
Atletiek (vooral de loopnummers)
Skateboarding
Artistiek Turnen
Ritmisch Turnen
Artistiek Zwemmen
Karate
Voetbal (dames)
Niet leuk
Taekwondo
Golf
Zeilen
Moderne Vijfkamp
Schieten
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Hoogtepunten voor mij:
-De wederopstanding van Dumoulin
-Sifan Hassan
-Dubbelgoud hoogspringen mannen
-Zilver 4x400 (En sowieso het hele Schippers/Martina-effect in de atletiek)
-Vriendschap bij de marathon
-Het gigantische plezier bij het skateboarden (onderdeel park)
-Nederland vs. Nederland op de baan
Dieptepunten:
-Besmettingen Corona
-plankje Van der Poel
-het amateurisme van de wegwedstrijd vrouwen bij het wielrennen
-De dierenmishandeling van de paarden
-Laurien van Riesen valt het ziekenhuis in
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Alle hoogte- en dieptepunten zijn hierboven al genoemd dus die ga ik niet allemaal weer benoemen. De bronzen medailles van Femke Bol en Sanne van Dijke waren ook wel mooi. Bij Van Dijke vooral door haar voorgeschiedenis met haar broer.
Het goud voor de vier mannelijke roeiers wil ik ook nog even benoemen. Het laat zien dat ouderwets spartaans trainen nog steeds zijn vruchten afwerpt. Periodisering en maatwerk is belangrijk, maar soms over je limiet gaan en je 'scheel trainen' is ook belangrijk om beter te worden.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
En een lijstje van de leukste en niet zo leuke sporten:
Leukste:
3 x 3 Basketbal
Basketbal
Softbal
Atletiek (vooral de loopnummers)
Skateboarding
Artistiek Turnen
Ritmisch Turnen
Artistiek Zwemmen
Karate
Voetbal (dames)
Niet leuk
Taekwondo
Golf
Zeilen
Moderne Vijfkamp
Schieten
Hier kan ik me wel in vinden. Hoewel paardrijden uiteraard bovenaan je 'niet leuk' lijstje hoort te staan. Gevolgd door schermen. Het is leuk dat we goud wonnen, maar windsurfen is net zo k*t om te kijken als zeilen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Leukste sporten zijn te veel om op te noemen. Atletiek, zwemmen, handbal, waterpolo, zwemmen, volleybal, alle wielrenonderdelen, bepaalde turnonderdelen, basketbal etc.
Gek genoeg vind ik voetbal en tennis een stuk minder leuk op de OS dan normaal.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Leukste sporten zijn te veel om op te noemen. Atletiek, zwemmen, handbal, waterpolo, zwemmen, volleybal, alle wielrenonderdelen, bepaalde turnonderdelen, basketbal etc.
Gek genoeg vind ik voetbal en tennis een stuk minder leuk op de OS dan normaal.
Heb ik ook. Dat komt denk ik ook (vooral) omdat voor die sporten de OS duidelijk niet zo belangrijk zijn.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
In 2024 verdwijnen tijdelijke sporten honk- en softbal en karate weer van het programma. Ook heeft gewichtheffen vier sets aan medailles minder. Breakdance (2 evenementen) is nieuw en de klimsport krijgt een uitbreiding met twee sets medailles. Alles bij elkaar gaat het aantal evenementen van 339 naar 329. Voor het eerst in heel lang wordt het dus wat minder.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Het goud voor de vier mannelijke roeiers wil ik ook nog even benoemen. Het laat zien dat ouderwets spartaans trainen nog steeds zijn vruchten afwerpt. Periodisering en maatwerk is belangrijk, maar soms over je limiet gaan en je 'scheel trainen' is ook belangrijk om beter te worden.
Dat doet me meteen aan een, volgens mij nog niet genoemd, dieptepunt denken: die gouden plak van die twee roeisters, die brons werd vanwege een misslag.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Hier kan ik me wel in vinden. Hoewel paardrijden uiteraard bovenaan je 'niet leuk' lijstje hoort te staan. Gevolgd door schermen. Het is leuk dat we goud wonnen, maar windsurfen is net zo k*t om te kijken als zeilen.
Niet leuk bedoel ik eigenlijk zo goed als onkijkbaar en mogen ze gerust van mij vervangen
Paardensport, schermen, zwemmen, baanwielrennen boeien me niet, maar van mij mogen ze blijven. Paardensport mag misschien wel eens met iets nieuws komen, dat olympisch programma is al meer dan 100 jaar hetzelfde. Zwemmen mag van mij ook eens een hindernisrace of zoiets hebben. Schermen tja het lijkt meer op meer op iets futuristisch met die flikkerende lampjes.
Btw windsurfen valt ook onder zeilen, heet RS: X of zoiets. Surfen shortboard (op de golven) dat nu nieuw was vind ik eerlijk gezegd ook niks aan.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
In 2024 verdwijnen tijdelijke sporten honk- en softbal en karate weer van het programma. Ook heeft gewichtheffen vier sets aan medailles minder. Breakdance (2 evenementen) is nieuw en de klimsport krijgt een uitbreiding met twee sets medailles. Alles bij elkaar gaat het aantal evenementen van 339 naar 329. Voor het eerst in heel lang wordt het dus wat minder.
Softbal/Honkbal is niet populair in Frankrijk dus daar kan ik wel inkomen. Het schrappen van het energieke karate na 1 editie vind ik dan weer heel jammer, terwijl het statische taekwondo behouden blijft 
Breakdance tja dat vind ik dan weer totale onzin om dat op te nemen. Sportklimmen heb ik enkel in samenvattingen gezien. Boeit me eigenlijk ook niet.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Wat een mazzel trouwens dat het nou juist Tokio was die deze "pandemie-spelen" in goede banen moest leiden. Je moet er toch niet aan denken dat het Rio zou zijn geweest. Of Parijs.
kos
-
- 46688 berichten
- 8846 stemmen
Schaatsen op de Olympische Winterspelen - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Alleen in NL groot, jaja.
Je bent inderdaad zo iemand die Nederlandse sportprestaties omlaag praat. Ik zie je al jaren niets anders doen joh. Is niet erg, maar ontken het dan niet.
Alleen in NL groot ja. Wat moet ik precies zien in jouw linkje?
Voorts praat ik juist helemaal niet NL sportprestaties omlaag. Geen idee hoe je daar bij komt. Ik heb al talloze malen aangegeven hoezeer de atletiekprestaties dit jaar bvb fabuleus zijn .
Al twijfel ik er niet over dat je toch weer met en stupide riedeltje komt om je ongelijk te ontkennen.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Wat een mazzel trouwens dat het nou juist Tokio was die deze "pandemie-spelen" in goede banen moest leiden. Je moet er toch niet aan denken dat het Rio zou zijn geweest. Of Parijs.
Je zou het denken maar toch hebben de Fransen al twee jaar succesvol een tour georganiseerd met strikte regels. Vooral vorig jaar lag dat zeker niet voor de hand, maar deden ze dat heel goed.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Veel medailles voor Nederland, maar Japan blijft achter met een oplopend aantal besmettingen
Nou, daar valt nog wel wat op af te dwingen. Vraag maar aan de Japanners of ze zo blij zijn met de Spelen. Ik denk dat de Fransen het zeker niet slechter hadden gedaan.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Vraag maar aan de Japanners of ze zo blij zijn met de Spelen.
Volgens mij viel dat best goed mee. Het artikel is vooral sensatiezucht toch?
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5225 stemmen
Veel medailles voor Nederland, maar Japan blijft achter met een oplopend aantal besmettingen
Nou, daar valt nog wel wat op af te dwingen. Vraag maar aan de Japanners of ze zo blij zijn met de Spelen. Ik denk dat de Fransen het zeker niet slechter hadden gedaan.
Uiteraard was er in Japan ook veel kritiek op de Spelen, maar ik denk dat de protesten in Frankrijk massaler en grimmiger zouden zijn geweest. De zeer strenge quarantaineregels waar sommige sporters over klaagden golden ook voor de Japanners zelf. Dat hadden ze in Frankrijk niet gepikt denk ik gezien de massale protesten daar.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Volgens mij viel dat best goed mee. Het artikel is vooral sensatiezucht toch?
5000 besmettingen alleen al in Tokio. Plus een geldverkwisting dat in de miljarden loopt. Is gewoon te controleren en nee, dat valt niet mee. Experts verwachten dat de uitgaven uiteindelijk nog veel hoger liggen staat in het artikel. Om eerlijk te zijn geloof ik dat ook wel. En wat heeft het Japan/Tokio gebracht?
En dat een meerderheid van de Japanners niet achter het doorgaan van de Spelen stond is toch algemeen bekend? Is voor de Spelen al genoeg over bericht. Zeker de mensen buiten Tokio waren tegen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Uiteraard was er in Japan ook veel kritiek op de Spelen, maar ik denk dat de protesten in Frankrijk massaler en grimmiger zouden zijn geweest. De zeer strenge quarantaineregels waar sommige sporters over klaagden golden ook voor de Japanners zelf. Dat hadden ze in Frankrijk niet gepikt denk ik gezien de massale protesten daar.
Mmha, een grote meerderheid van de Fransen staat gewoon achter de maatregelen. Fransen kunnen goed actie voeren en demonstreren, daarom lijkt het zo massaal. Maar dat valt reuze mee. Ik vraag me trouwens af of de quarantaineregels die voor de sporters golden ook voor de Fransen zelf gegolden zouden hebben.
Vergeet niet dat juist nu veel Fransen op vakantie gaan en buitenlanders ontvangen. Toerisme is erg belangrijk in Frankrijk. Macron had echt geen strenge quarantaineregels opgelegd net nu de Fransen op vakantie kunnen of geld kunnen verdienen. Dat was politieke zelfmoord geweest. Ik denk dat sporters gewoon strengere regels hadden gekregen, vooral ook ter bescherming van de sporters zelf. Positieve test- einde OS. Daarnaast, de Tour is toch gehouden zonder strenge quarantaineregels voor iedereen? de OS is dan wel veel groter, maar ook behoorlijk compact.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.