- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Ik hoop vooral dat ze Helsen nog een keer uitnodigen voor de presentatie. Daar zaten er toen toch een paar vreemd te kijken in het publiek 
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Was donderdag voor mij sprake van de grootste Nederlandse Olympische verrassingen, de 4 X 400 meter mannen was wel de grootste Nederlandse stunt!
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Over de verkiezing sportman, sportvrouw en sportploeg het jaar:
Ik weet niet hoe of het in België gaat, maar in Nederland worden deze, ieder jaar door de sporters zelf, op het sportgala in december gekozen.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Ik weet niet of iemand het herkend, maar elke keer als ik Jan Willem van Schip zie rijden (ook op wk's en ek's), krijg ik medelijden. Wanneer het goed gaat lijkt hij te gaan nadenken en vloeien alle krachten uit zijn lijf.......
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Wat een schitterende en spannende volleybalfinale mannen vandaag!
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
En Sifan Hassan: geen woorden voor!!!!! Wat onvoorstelbaar knap!!!!!!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik hoop vooral dat ze Helsen nog een keer uitnodigen voor de presentatie. Daar zaten er toen toch een paar vreemd te kijken in het publiek
Eddy Demarez zullen ze zeker niet meer vragen voorlopig... Wat een stomkop.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Nederland won dit jaar 7 atletiekmedailles. In alle spelen na het Fanny Blankers-Koen jaar 1948, dus van 1952 tot 2016 waren dat er bij elkaar 6.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Zowel Belgie als Nederland komen op zijn minst dicht bij een medaille op de marathon. Na 38 km lopen ze beide in de top 5. Deze spelen zijn een aaneenschakeling van onverwachte gebeurtenissen.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Zilver en Brons en vriendschap op de finish. Schitterende sport.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
En het was gezien alle uitvallers (waaronder grote namen) loodzwaar. Een graad of 29.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
En nog twee keer brons op de fiets. Lavreysen komt qua kleuren naast Hassan en gaat niet over haar heen en de voormalige Britse goudhaan Kenny blijkt nog niet compleet over. En ook Wild haalt tegen het einde van haar loopbaan nog een medaille op. De laatste finales worden nu gespeeld. De plakken voor Nederland zijn echt op nu. Einde Olympische spelen. Even afkicken wel. Zaterdag Vuelta. 10 goud, 12 zilver en 14 brons. Wellicht zevende in de spiegel, we strijden met Italië en Duitsland en Frankrijk om die plek. Veel grotere landen. Het record goud blijft in 2000 maar het aantal medailles is maar liefst elf hoger dan in het oude recordjaar
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Wauw we persen er nog eens 3 medailles uit. Mooie Olympische spelen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Brons in de marathon toch 1 discipline waar België historisch beter is dan Nederland 
En 7 medailles in totaal was geleden van 1948!
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Na de discussies over topsport in België en Nederland eerder deze week kan de finale van de marathon eigenlijk niet illustratiever zijn. Een Belg die eigenlijk weer veroordeeld lijkt tot de 4de plek, maar dan door aanmoedigingen van een Nederlandse concullega alsnog derde wordt. Je kan het zelf niet verzinnen.
Op zich een mooi verhaal natuurlijk, maar die Keniaan daar moet zich toch ook wel aardig genaaid voelen. Zeker in een individuele sport zie je dit toch niet zo vaak. Verder wel een mooi figuur, die Abdi.
Aansluitend daarbij werd ook dit artikel gepubliceerd vandaag: Het Nederlandse succes verklaard: "Goeie faciliteiten, veel geld en keuzes maken"
Dat laatste heb ik toch ook wel. Niet elke medaille is evenveel waard, ongeacht de kleur.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Veel dank aan (de vriendschap van) Nageeye. Erg mooi hoe die pakweg de laatste 5 km Abdi opzweepte! Ook mooi hoe Naert (knap 10e) mee gelukkig was voor Abdi! Fijne afsluiter van een geslaagde OS!
En dan die live call met Mo Farah, schitterende televisie! 
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Hij noemt ook Papendal. Bestaat al heel lang maar de functie ervan is meer en meer uitgebreid. Volgens mij een essentiële sleutel in de puzzel. Een idee uit 1959 omdat er mensen ontevreden waren over de sportmogelijkheden. Het was in 1971 af. En er zijn nog drie andere CTO's. Plekken waar je topsport met studie kunt combineren. Waar jonge topsporters ook kunnen wonen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Vooral keuzes maken ja. Er is zeker aardig wat geld beschikbaar, maar in vergelijking met andere landen valt dat best wel tegen. De faciliteiten zijn wel top, met Papendal en natuurlijk dat waanzinnige zwembad in Eindhoven. Succesvolle sporten krijgen meer geld, minder succesvolle sporten worden gekort. Voor zwemmen wordt het nu bijvoorbeeld billen knijpen, maar zeker tot Parijs krijgen zij nog hetzelfde geldbedrag. Maar dat veel sporters (ook succesvolle) nog hun eigen succes moeten financieren zou niet mogen.
Over breedtesport zijn wel terechte zorgen, maar dat geldt niet alleen in Nederland. Dat is een wereldwijd probleem. Jongeren hebben zoveel andere interesses, en het is aantrekkelijk om lekker te gamen op een regenachtige dag dan naar buiten te gaan. In Amerika is het probleem ook groot, maar daar heb je nog altijd het High School/Universiteit geraamte waardoor er altijd topatleten zullen worden afgeleverd. Het is het land met het grootste aantal mensen met obesitas, maar het is ook het grootste sportland ter wereld. Het competitieve gedeelte is daar ook veel groter. In Nederland mogen er straks al geen winnaars en verliezers meer worden uitgeroepen, want dat is pedagogisch onverantwoord ofzo. Daar moet je in de VS mee aankomen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
India heeft zijn succesvolste OS ooit achter de rug. Zeven medailles. 1,3 miljard inwoners. Dan gaat er wat mis...
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
India heeft zijn succesvolste OS ooit achter de rug. Zeven medailles. 1,3 miljard inwoners. Dan gaat er wat mis...
Illustreert met name dat het om geld en infrastructuur gaat. Het talent is er ongetwijfeld wel.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Illustreert met name dat het om geld en infrastructuur gaat. Het talent is er ongetwijfeld wel.
Ja ok, maar heeft een land als Brazilië het dan zoveel beter voor elkaar dan India? Qua infrastructuur ook lastig en qua geld zal het elkaar toch niet zoveel ontlopen?
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
We zijn op het laatst nog even de Duitsers voorbijgestreefd in het medailleklassement. Fantastisch volk, leuke mensen, maar het voelt toch net even wat lekkerder dan zeg maar Zuid-Korea voorbijstreven.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ja ok, maar heeft een land als Brazilië het dan zoveel beter voor elkaar dan India? Qua infrastructuur ook lastig en qua geld zal het elkaar toch niet zoveel ontlopen?
BNP per hoofd ligt in Brazilie ongeveer 4x hoger dan India. Maar nog los daarvan: het gaat er uiteindelijk om hoeveel je er als land voor over hebt. Wij hebben in Nederland besloten te investeren in medailles. Met belastinggeld. Dat is prima, ik sta erachter, maar dat geld kan je dan niet besteden aan zorg of een bibliotheek enz. Ik kan me voorstellen dat ze in India hun prioriteiten anders stellen. Daarom vind ik die trots op de medaillespiegel altijd een beetje wringen. Een land als China gebruikt sport gewoon in een wedstrijdje verplassen met de VS. Moeten ze zelf weten, maar het vergroot mijn respect voor China niet en ook denk ik niet dat daar meer sporttalent bestaat dan elders.
De prestaties van individuele sporters, die er (ook als ze optimaal gefaciliteerd worden) alles aan moeten doen om zelf aan de top te komen, zegt mij veel meer.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
BNP per hoofd ligt in Brazilie ongeveer 4x hoger dan India. Maar nog los daarvan: het gaat er uiteindelijk om hoeveel je er als land voor over hebt. Wij hebben in Nederland besloten te investeren in medailles. Met belastinggeld. Dat is prima, ik sta erachter, maar dat geld kan je dan niet besteden aan zorg of een bibliotheek enz. Ik kan me voorstellen dat ze in India hun prioriteiten anders stellen. Daarom vind ik die trots op de medaillespiegel altijd een beetje wringen. Een land als China gebruikt sport gewoon in een wedstrijdje verplassen met de VS. Moeten ze zelf weten, maar het vergroot mijn respect voor China niet en ook denk ik niet dat daar meer sporttalent bestaat dan elders.
De prestaties van individuele sporters, die er (ook als ze optimaal gefaciliteerd worden) alles aan moeten doen om zelf aan de top te komen, zegt mij veel meer.
Ja ok, hoewel de kloof rijk/arm in India natuurlijk wel verschrikkelijk groot is. Misschien zijn de zeven medailles wel behaald door personen met aardig wat geld op de bank. Van een Chinese turnster die door de Staat wordt gefinancierd vind ik het dan net zo goed als ze een medaille haalt.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Plus Brazilie organiseerde vijf jaar geleden de spelen nog, dat zorgt ook altijd voor een impuls. Zowel in financiering als in stemming, Maar als India qua rijkdom en ontstaan van een middenklasse China achterna gaat (en de algemene gedachte is dat dat gaat gebeuren) staat dat land binnen een decennium of drie in de top 5 van de medaillespiegel. Vroeger was de strijd tussen China en de VS er een tussen de Sovjet Unie en de VS met China in een bijrolletje. Als ze al meededen. Voor 1984 deden ze niet mee (behalve in 1952)
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Plus Brazilie organiseerde vijf jaar geleden de spelen nog, dat zorgt ook altijd voor een impuls. Zowel in financiering als in stemming, Maar als India qua rijkdom en ontstaan van een middenklasse China achterna gaat (en de algemene gedachte is dat dat gaat gebeuren) staat dat land binnen een decennium of drie in de top 5 van de medaillespiegel. Vroeger was de strijd tussen China en de VS er een tussen de Sovjet Unie en de VS met China in een bijrolletje.
Zeker, hoewel er dan wel wat gedaan moet worden aan de gelijkheid van man en vrouw in het land. Want met alleen mannen ga je het niet redden. De Indiase hockeydames is een goed begin.
Justus18
-
- 691 berichten
- 79 stemmen
Maar als India qua rijkdom en ontstaan van een middenklasse China achterna gaat (en de algemene gedachte is dat dat gaat gebeuren) staat dat land binnen een decennium of drie in de top 5 van de medaillespiegel.
Ik sluit niet uit dat dat gaat gebeuren. Het beginnetje is er. Er zal dan wel ook een cultuuromslag moeten plaatsvinden. Cricket is er de belangrijkste bijzaak in het leven en in elk gehucht is er een cricketveldje. Daarna komt heel lang niks en dan pas hockey. Ik heb de indruk dat ze het allemaal niet zo boeit.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Plus je moet dan wel investeren in sporten waar veel medailles in te behalen zijn. Zwemmen, (baan)wielrennen, atletiek (vooral de loopnummers), turnen. Ik zie India daar niet zo 1, 2, 3 grootmachten in worden.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Dat dachten ze in 1980 ook van het toen nooit deelnemende China.
-
- 22407 berichten
- 5071 stemmen
Ook wel een mooie bonus als je een medaille op de marathon wint is je uitreiking op de slotceremonie,
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.