- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #9
Het grote voetbaltopic #9
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Gaat om de centen niet of het wel/niet belangrijk is om je te ontwikkelen.
Je hebt een baan als directeur en je krijgt 500000 per jaar, je kan als vakkenvuller aan de slag voor 2500000 per jaar.
Wat doe je?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Bijna alle spelers die de laatste jaren Nederland hebben verlaten voor het buitenland en daar geslaagd zijn of bezig zijn met slagen zijn jongens die hier enkele jaren speelden en belangrijk waren.
Suarez, Vertonghen, Eriksen, Bony, Strootman, Mertens, Van Dijk etc. Een Tadic en wie weet Pelle gaan dit misschien volgen.
De spelers die ik net noemde, die jong vertrokken zijn zonder wat te hebben gepresteerd (Castaignos, Ebecilio, Van Aanholt, Rekik, Bruma etc etc) zijn nu gewoon weer terug omdat ze niet die basis hadden die andere namen wel hadden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4518 stemmen
Je hebt een baan als directeur en je krijgt 500000 per jaar, ja kan als vakkenvuller aan de slag voor 2500000 per jaar.
Ligt eraan of dat vakkenvuller 4 jaar duurt en je daarna alsnog directeur wordt, en dat de directeur na vier jaar vakkenvuller wordt en dat nog 10 jaar kan blijven doen. Dat tweede dan dus. Al begrijp ik iemand als Büttner wel, als je weet dat je niet de beste van de wereld bent, maar zo een aanbieding krijgt. Want die wist ook wel dat hij nooit vakkenvuller zou worden.
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Ligt eraan of dat vakkenvuller 4 jaar duurt en je daarna alsnog directeur wordt, en dat de directeur na vier jaar vakkenvuller wordt en dat nog 10 jaar kan blijven doen. Dat tweede dan dus. Al begrijp ik iemand als Büttner wel, als je weet dat je niet de beste van de wereld bent, maar zo een aanbieding krijgt. Want die wist ook wel dat hij nooit vakkenvuller zou worden.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Buttner heeft groot gelijk gehad dat hij Man Utd koos. Die kans krijgt hij gezien zijn ''kwaliteiten'' nooit meer. Hij speelde al een paar jaar in Nederland en was geen toptalent. Nu is hij toch mooi landskampioen van Engeland geworden. Maar ook hij zal natuurlijk nooit doorbreken in Engeland. Dat wordt hierna Aston Villa, daarna een divisie lager en dan eindigt hij weer ergens bij FC Twente ofzo.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Je hebt een baan als directeur en je krijgt 500000 per jaar, je kan als vakkenvuller aan de slag voor 2500000 per jaar.
Wat doe je?
De discussie ging hierboven over de ontwikkeling, niet de centjes.
Ik kan je garanderen dat als ik een miljoen verdiende bij Ajax, en mezelf nog niet beschouwde als een van de betere in de Eredivisie dat ik niet zou vertrekken op mijn twintigste.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4518 stemmen
Precies, dat zeg ik. Met wat pech nog een jaartje en wordt dan weer rustig directeur. Maar hij kan ongetwijfeld niet beter, dus ik begrijp hem volledig. Maar er zijn er genoeg die veel meer potentie hebben, dan zou ik even wachten om jaren later jarenlang te cashen (en als voetballer gelukt te zijn).
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Ik kan je garanderen dat als ik een miljoen verdiende bij Ajax, en mezelf nog niet beschouwde als een van de betere in de Eredivisie dat ik niet zou vertrekken op mijn twintigste.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ah, dat bepaal jij? Ik ben het met Materny eens. Als ik zou worden gezien als toptalent en ik zou al bij een nationale topclub spelen en flink verdienen, dan had ik ook een Eriksen route genomen en niet een Castaignos route. Uiteindelijk moet je in je eerste jaren investeren in je loopbaan en dan pas het grote geld proberen te vangen. Als je tenminste een toptalent bent. Dat pakweg Lorenzo Ebecilio nu in Azerbeidzjan speelt kan ik wel snappen. Die is niet goed en zal het niet worden. Die moet gewoon in een paar jaar flink geld pakken.
stfuympos
-
- 13360 berichten
- 731 stemmen
Precies, dat zeg ik. Met wat pech nog een jaartje en wordt dan weer rustig directeur. Maar hij kan ongetwijfeld niet beter, dus ik begrijp hem volledig. Maar er zijn er genoeg die veel meer potentie hebben, dan zou ik even wachten om jaren later jarenlang te cashen (en als voetballer gelukt te zijn).
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nu is de stap uit de Eredivisie naar de hoge top ook nog groot,
Dat is nou net het probleem. Ook de reden waarom je bij Oranje nu ook het probleem is dat ze geen kwalitatieve opvolgers hebben en ze het nu maar met vele mindere goden moeten doen. Een tussenstap is dan ook meer dan prima, want de stap is idd te groot maar dat je hier snel weg moet wezen is voor mij duidelijk.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4518 stemmen
Dus jij bent ook zo iemand die liever achter de kassa gaat zitten en vier jaar lang jaarlijks 20.000 bruto vangt, dan studeren dat elk jaar weer dik 300 netto kost? Immers, dat kost meer.
Kom nou, lang niet iedereen is zo gek. Enkel mensen die snel willen cashen en zo een jongen instrueren. Of types als Drenthe, maar gezien zijn instelling en levensstijl zou dat nooit wat worden. We moeten niet doen alsof voetballers volledig achterlijk zijn en enkel het snelle grote geld zien. Op den duur wel, maar er zijn er genoeg van 18 die nog wel enigszins rationeel denken en weten dat investeren vanzelf meer kan opleveren.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Noem mij eens drie spelers op in de afgelopen vijf jaar, die vertrokken zijn onder de 20 en het gered hebben als basisspeler bij een Europese (sub)topper. De Barazites, Johns, Kastanjes, Rekiks, Bruma's, Bouys dachten het bij Man City, Juventus of Inter gemaakt te hebben, maar komen niet veel later met hangende pootjes terug of verpieteren in de Serie-B.
Drie namen, mijn beste NW. Meer vraag ik niet.
Dat is vaak nou net het probleem, ze zijn niet talentvol genoeg, en dat heeft alles met ons voetbalmilieu te maken. De stap is nu ook te groot omdat de Eredivisie steeds slechter wordt. Een tussenstap is bij veel spelers idd een must, maar dat is de eredivisie niet.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dat is vaak nou net het probleem, ze zijn niet talentvol genoeg, en dat heeft alles met ons voetbalmilieu te maken. De stap is nu ook te groot omdat de Eredivisie steeds slechter wordt. Een tussenstap is bij veel spelers idd een must, maar dat is de eredivisie niet.
Ze zijn wel talentvol, maar nog niet klaar voor een vertrek. De Eredivisie heeft de afgelopen 5 jaar meer dan zat toptalenten naar het buitenland laten gaan. Maar alleen de jongens die hier een paar jaar uitgeblonken hebben slaagden in de topcompetities. Niet de Castaignossen en Bruma's die veel te snel weg waren en nu weer terug zijn omdat ze erachter kwamen dat ze niet goed genoeg waren op dat moment. Wat wij allemaal allang wisten destijds.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Dat is wat kort door de bocht. Was Rekik niet een van de grootste verdedigende talenten die Varkenoord ooit gezien had, toen hij vertrok naar City? Talent was niet zijn probleem, maar ergens is het wel fout gegaan als men hem uitleent aan PSV. PSV, dat is immers ervaring opdoen in de verguisde Eredivisie? Had hij net zo goed kunnen blijven om die ervaring op te doen.
En ja, hij zegt nu wel in interviews dat hij zoveel leerde op de trainingen tegen Agueo en Balotelli. Ben benieuwd wat hij over zes jaar zegt, wanneer men hem vraagt waar het fout is gegaan.
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4518 stemmen
Even de top van Europa bekeken (basis UEFA-ranking), hoe veel basisspelers uit eigen jeugd er spelen (ik ga dan uit van 25 wedstrijden in een seizoen):
1. Real Madrid (1, Cassillas al maak ik hiervoor dus nog een uitzondering)
2. FC Barcelona (8, en dan tel ik een aantal mee die een omweg hebben gehad, en welgeteld 1,5 in de laatste 5 jaar erbij toen ze echt op hun top zaten)
3. FC Bayern München (4 à 5, sinds laatste 5 jaar op hoog niveau niemand meer erbij)
4. Chelsea FC (1, Terry)
5. Manchester United (2 gemiddeld, niemand die door de 25 wedstrijden speelde)
6. SL Benfica (0, voor zover ik kan zien)
7. Atlético Madrid (2, voor zover ik kan zien)
8. Valencia CF (3)
9. Arsenal FC (1, 2 net aan geen 25)
10. FC Porto (0)
15. Borussia Dortmund (2,5 gemiddeld, en dan tel ik Reus nog mee)
17. Paris Saint-Germain (1, en 1 tot 23 wedstrijden)
22. Manchester City (0)
Dan loopt een Hummels van Bayern nog rond, of een Götze van BVB (die dus niet in het overzicht zitten), maar dat zijn ook geen schokkende aantallen.
Kortom, naar de jeugdopleiding van een grote club garandeert daar ook geen basisplaats en hoog inkomen (zeker niet op de langere termijn). Zeker niet voor Nederlanders die gewoon one of the many zijn.
Als ik veel zin en tijd heb kijk ik ook nog wel even naar spelers onder de 21 die zijn aangetrokken en een basisplaats genieten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
De talentencompetitie van Nederland, de A1, krijgt een beslissingswedstrijd tussen Ajax en PSV voor wie er kampioen wordt. Ajax had met een zege de titel vandaag gehad, maar speelde 2-2 tegen Groningen. Nog erger is dat Ajax op 1-0 en 2-1 voor heeft gestaan. PSV won met 6-0 van Twente. Nu dus een beslissingswedstrijdje. Zonde. Maar wel weer spannend.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Eriksen is ondertussen speler van het jaar geworden bij The Spurs. Die was volgens sommige hier niet goed genoeg of te laat vertrokken etc. Vermaelen, Vertonghen, Eriksen en Suarez bewijzen dat er niets mis is met een paar jaartjes in Nederland voetballen. Zij kunnen allemaal een moeiteloze overstap maken. Alle jochies die voor hun 18e gingen hebben het vooralsnog niet gered en dat zijn er ondertussen tientallen.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Sommigen wisten zeker dat Eriksen het al zou laten zien bij Real Madrid. 2 jaar geleden al. Ik noem geen namen. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Eriksen kan ook makkelijk bij een Barca, Real of Bayern mee qua voetballend niveau. Fysiek zou hij misschien wat mannelijker moeten worden, maar voetballend is hij gewoon geweldig. En zijn vrije trappen en steekpasses zijn wel serieuze wapens. Ik steek er mijn handen voor in het vuur dat Tottenham qua niveau niet zijn eindstation gaat worden.
depri83
-
- 6804 berichten
- 1490 stemmen
In een Tottenham dat uitermate beroerd draaide trouwens waarbij zelfs Europees voetbal op de tocht staat.
Vermaelen en Vertonghen draaien (om diverse redenen) trouwens een abominabel seizoen.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Ik laat me niet meer zien op het Spurs forum.... Fijn dat die jongen mijn gelijk heeft bewezen, dat was op zestien jarige leeftijd al overduidelijk.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
In een Tottenham dat uitermate beroerd draaide trouwens waarbij zelfs Europees voetbal op de tocht staat.
Vermaelen en Vertonghen draaien (om diverse redenen) trouwens een abominabel seizoen.
Vertonghen zat meer in de lappenmand dan wat anders. Vermaelen heb ik niet meer gevolgd sinds zijn vertrek, kwam nooit over als een Ajacied in hart en nieren zoals Jantje.
Dat hij en Chris maar snel naar Barca vertrekken. Opa Xavi kan bijna met pensioen, en die verdediging van de Catalanen ontbeert lengte, kwaliteit en opbouwend vermogen (al blijft dat Sergio zijn taak). Marcherano, Barta, Puyol (op zijn leeftijd); allemaal weinig bijzonders achterin.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Eriksen kan ook makkelijk bij een Barca, Real of Bayern mee qua voetballend niveau.
Zou daar niet in de basis staan. En zeker 2 jaar geleden niet.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vermaelen begon zeer goed bij Arsenal, maar is de laatste pakweg 2 jaar wel diep weggezakt ja. Blessures en ik vind hem ook niet zo heel bijzonder als speler. Vertonghen herpakt zich wel weer. Ik denk dat hij ook baalt dat Spurs die stap maar niet zetten naar een vaste top 4 bespeler. Bij Ajax was hij Cl voetbal en spelen om de titel gewend. Bij Tottenham gaat het hem niet worden. Mooie springplank naar een nog betere club. Als echte topspeler moet je ook niet te lang bij Tottenham blijven hangen. Heeft Bale ook wel gesnapt.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik zeg ook niet de basis, maar op den duur wel. Die jongen is een prima opvolger voor Xavi. Had hij eigenlijk vorige zomer heen moeten gaan, 2 jaar een iets minder dominante rol accepteren (maar wel regelmatig spelen, want Xavi speelt geen 55 potjes meer per jaar) om daarna daar de grote man te worden. Denk dat Messi zo iemand graag in zijn rug heeft, krijgt hij nog eens een mooie steekpass, ook na de periode Xavi.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Het gaat mij erom dat jij 2 jaar geleden al vond dat hij prima mee kon bij clubs als Real. Hoe hij het nu doet is veel beter; stapje voor stapje. Een tweede Xavi gaat hij niet worden, maar wie weet kan hij vrij dichtbij komen.
Over Vertonghen. Hij moet er mede voor zorgen dat de Spurs een top 4 club van Engeland wordt. Dit is sowieso zijn top.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Het gaat mij erom dat jij 2 jaar geleden al vond dat hij prima mee kon bij clubs als Real. Hoe hij het nu doet is veel beter; stapje voor stapje. Een tweede Xavi gaat hij niet worden, maar wie weet kan hij vrij dichtbij komen.
Dat vind ik nog altijd. Hij heeft en had het ook al om voor een Barcelona te kunnen spelen. Maar ik heb toch nooit gezegd dat hij daar dan vanaf dag 1 de grote ster zou zijn? Dat kost tijd. Ik vind hem echt een geweldige speler, zoveel techniek en flair. Dat Ajax zo stroperig speelde dit seizoen lag ook grotendeels aan zijn vertrek. Hij was voetballend geweldig en dwong ook veel kansen, goals en assists erbij af. Ik hoop dat hij volgend jaar niet meegaat in dat houthakkersniveau van Tottenham. Voor hem zou de Boer daar heen echt een geweldige optie zijn.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Jaja. Ik denk dat het meer een gevalletje is van 'je weet pas wat je zal doen als je zelf in die situatie komt'. Hangt ook sterk af van uit welk milieu je komt. Ikzelf heb het nooit ruim gehad, net als veel van die gasten die vroeg naar het buitenland gaan, en dan lijkt het me verdomde lastig om nee te zeggen tegen het grote geld. Zo'n ventje kan zijn hele familie onderhouden. Ga je dat grote geld dan weigeren terwijl er bijvoorbeeld altijd een kans inzit dat je een blessure oploopt en misschien nooit meer in de voetballerij aan de bak komt?
Oh, ik had het verkeerd gelezen. Dacht dat je doelde op spelers à la Drenthe. Als je toch al een miljoen per jaar verdient en het niet als een gek uitgeeft kan je wel in jezelf investeren inderdaad.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Bijna alle spelers die de laatste jaren Nederland hebben verlaten voor het buitenland en daar geslaagd zijn of bezig zijn met slagen zijn jongens die hier enkele jaren speelden en belangrijk waren.
Suarez, Vertonghen, Eriksen, Bony, Strootman, Mertens, Van Dijk etc. Een Tadic en wie weet Pelle gaan dit misschien volgen.
Je noemt alleen de succesgevallen. Ik kan bijvoorbeeld ook een Bryan Ruiz noemen die hier de sterren van de hemel speelde en vervolgens mikpunt van spot was bij Fulham. Of een Jozy Altidore die nog geen deuk in een pakje boter schiet bij Sunderland. En is Pellè nou echt zo goed of kan je met een beetje body gewoon elke MML-verdediger wegzetten? Zelfs bij Tadic heb ik mijn twijfels, als je ziet hoeveel tijd en ruimte hij hier krijgt om zijn acties uit te voeren.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.