- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #4
Het grote voetbaltopic #4
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Toen dat nieuws uitkwam vorig jaar stond Anita op het middenveld. Als middenvelder kan hij echt wel wat, dan is hij ook een speler a la Clasie. Maar goed, daar speelt hij dit seizoen niet.
Speler a la Clasie? Huh? Wellicht in verdedigend opzicht. Dan houdt het meteen op.
En op zich hoef je niet overlopen te worden als je goed positiespel speelt. Zie Barcelona met hun kleine middenveld. Zeker nationaal moet je dan kunnen domineren.
Barcelona is geen club om jezelf mee te vergelijken. Daar staat het organitorisch zo enorm goed (druk zetten, positioneel, etc.), en daarnaast verliezen Xavi en Iniesta nooit de bal. In omschakeling is Barca meesterlijk.
Vascago
-
- 4798 berichten
- 3595 stemmen
Gefeliciteerd Feyenoord. Terecht. Lekker voor Ajax dat het helemaal afglijdt. Kampioenschap zal weer in het zuiden zijn
Moet je de platte kar niet alvast bestellen? Wat een arrogantie. Je lijkt wel zo'n neus.
IIg gaan wij het jullie niet makkelijk maken denk ik 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Moet je de platte kar niet alvast bestellen? Wat een arrogantie. Je lijkt wel zo'n neus.
Jij leest nu voor het eerst een bericht van een psv-er? Die zijn al jarenlang in absolute hegemonie van het zuiden gaan geloven hoor, het is dat het de laatste jaren even niet wil vlotten 
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Het begint allemaal met een duidelijke visie en logische beslissingen. Mensen op de juiste plek zetten, kiezen voor een bepaalde speelwijze en noem maar op. De Boer deed dit vorig jaar; een voetballer als spil van het middenveld (Anita), vroeg druk zetten en verzorgd voetbal via de vleugels (dat lukte vaak ook al niet, maar men probeerde het in ieder geval). Was de eerste rechtsback geblesseerd, dan kwam de tweede er te staan zonder verder het hele elftal door elkaar te gooien.
Dat is het hem nou juist. De Boer kan mensen niet op de juiste plek zetten, simpelweg omdat er 6 blessures zijn, waarvan 4 verdedigers. Vind jij dan dat De Boer links Blind moet neerzetten en rechts Ligeon? En dan nog Van Rhijn daarnaast, dat lijkt mij een beetje teveel van het goede.
Dit jaar grossiert ie in verkeerde en onbegrijpelijke keuzes. Het begon al in de zomer, door Janssen aan te trekken als VM / als vervanger van De Zeeuw. Achterin vond ie het genoeg met enkel Ooijer en Blind als 'volwaardige' back-ups, terwijl eenieder kon zien dat als een van de vaste vier achterin weg zou vallen, we een groot probleem zouden hebben (want Blind en Ooijer voldoen ook niet). Daarnaast vond ie het niet nodig om op de vleugels nog iets te doen, terwijl Ozbiliz nog geen bal goed geraakt heeft in het eerste, Ebecilio al bewezen had het niveau niet aan te kunnen (vreemd genoeg kreeg ie wel een bizarre contractverlenging), Lukoki er nog niet klaar voor is en Sulejmani eigenlijk ook geen potten kan breken (statistici zullen het tegendeel prediken). Boerrigter was een goedkope gok, en die pakte goed uit. Maar dat het dun bezaaid is op de vleugels, kon ook iedereen voor dit seizoen al zien. De Boer vond het echter prima zo.
Iedereen was blij met Janssen, het is alleen een raadsel waarom hij zijn niveau bij Twente niet haalt. Janssen en Eriksen aanvallend op het middenveld zou normaal gesproken smullen moeten zijn. Ja en dan ga je weer kopen, kopen, kopen nadat je net uit de penarie bent gekomen. Wat je dan juist niet moet doen is tig spelers kopen.
Toen al snel bleek dat Janssen op VM niet rendeerde, hield De Boer er toch stug aan vast, tot ie door blessures gedwongen werd dingen te veranderen. In plaats van zijn eigen logica te volgen, begon ie vervolgens het hele elftal door elkaar te gooien. Anita werd van VM, bankzitter, vervolgens rechtsback, toen linksback en nu weer rechtsback. De Jong was volgens De Boer een middenvelder, maar werd spits. Toen ook hij uitviel, werd middenvelder Lodeiro spits (waarom Bulykin dan halen?). Enoh werd geposteerd als VM (een cruciale positie in de optiek van De Boer), terwijl hij datgene wat De Boer wil - een voetballend Ajax - juist niet beheerst. Ebecilio werd van eerste keus derde keus (Aissati stond een tijdje hoger in de pikorde), maar mag nu weer aankloten.
Dat was inderdaad een fout, Janssen op VM. Bulykin was ook geblesseerd toen Lodeiro in de spits stond. Tja, ik zou ook nooit met Enoh en Ebecilio spelen.
Ook geeft hij zijn spelers overduidelijk de opdracht mee in te zakken tot de middenlijn alvorens druk te zetten, volledig in tegenspraak met zijn mooie praatjes in de media en datgene wat Ajax zou moeten doen (als we ergens zwak in zijn, is het verdedigen). In plaats van te werken aan vastigheden en patronen en het volgen van een visie, is De Boer dit jaar duidelijk het overzicht kwijt en weet ie zelf niet wat ie doet of moet doen. In plaats van te bouwen aan een raamwerk, waarin de namen van de poppetjes minder belangrijk zijn dan het collectieve takenpakket, is het enige wat ie doet schuiven met mensen en ze door het hele elftal slingeren.
En hoe weet jij wat De Boer zegt? Dat vind ik wel heel knap hoor. Vandaag gaf Koeman ook Feyenoord de opdracht om vroeg druk te zetten, maar zoals hij al zei lukte dat op een of andere manier niet in de beginfase.
Ondertussen wint Ajax beduidend minder dan de helft van haar officiële wedstrijden, is het spel niet om aan te zien en is geen enkele speler aantoonbaar beter geworden onder zijn bewind, maar horen we steevast na elke wedstrijd dat we een dominant Ajax hebben gezien, dat vertrouwen geeft voor de rest van het seizoen. De Boer heeft veel Ajacieden lange tijd zand in de ogen kunnen strooien met zijn mooie woorden, maar langzamerhand dringt het besef dat het allemaal behoorlijk slecht en uitzichtloos is bij veel meer supporters en voetballiefhebbers door.
Het gaat niet goed nee, maar nogmaals met zoveel blessures kan je zelfs van Feyenoord verliezen.
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Je mag ook gewoon normaal doen en Ajacied zeggen...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Blind was in elk geval weer janken geblazen.. wie je er ook neerzet, doe Blind in hemelsnaam naar een leuke eerste divisieclub ofzo.
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Echt een raadsel die Blind. Speelde goed bij Groningen, maar nu bij Ajax is hij gewoon helemaal niks.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Je vergeet Clasie.
Wat een geweldenaar. Heeft z'n longen kapot gelopen, zat overal tussen en had in alle drukte het overzicht en de pass. Doet me qua balbehandeling (de snelheid ervan) soms wat denken aan Sneijder. Clasie komt er wel. Gaat Oranje halen.
En gefeliciteerd, Feyenoordcollega's.
Ja die was weer lekker op dreef.
Was hij het ook niet eerste helft die een steekbal langs drie Ajax-vrdedigers stuurde?
de buiging voor Vlaar was inderdaad bedoeld voor zn optreden na afloop gheghe. Mulder ook trouwens sterk gekeept op die achterlijke grobbelaar actie na, hield 2 of 3 keer cruciale ballen tegen. daarna bijna niet veel meer te doen gehad eigenlijk, die goals vielen ook perfect zo vlak voor en na rust
Ohja en volgende week NECuit gewoon weer netjes verliezen tuurlijk 
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Gefeliciteerd met het winnen van de Champions League!
Onee, het gaat om een competitiepotje
Ja bedankt kan je nagaan hoe het na de Uefacup was 
%%%%%%
-
- 2543 berichten
- 1234 stemmen
Weet een Feyenoord supporter trouwens hoe het zit met het nieuwe stadion ?
En blijft in de toekomst de Kuip bestaan als een monument ?
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Was hij het ook niet eerste helft die een steekbal langs drie Ajax-vrdedigers stuurde?
Was een hemelse pass. Clasie is één van de weinige voetballers die zowel verdedigend als aanvallend een enorme bijdrage heeft. Eriksen? Clasie!
Ohja en volgende week NECuit gewoon weer netjes verliezen tuurlijk
Het verschil tussen thuis -en uitwedstrijden is nog steeds bijzonder groot. El Ahmadi is er gelukkig weer bij. Mokotjo mag weg van mij. Die 5 ton is veel te veel van het goede. Vormer en Goosens erbij op het middenveld, en Janmaat op de rechtsbackpositie maken hem overbodig.
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Overigens, @ NW: je vindt Janmaat niks, maar wel beter dan Leerdam?
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Wat een kinderen hier. Genoten vanmiddag, echt genoten.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Weet een Feyenoord supporter trouwens hoe het zit met het nieuwe stadion ?
En blijft in de toekomst de Kuip bestaan als een monument ?
Zijn onderhand 101 plannen de revue gepasseerd, laatste bekende is een plan voor nieuwbouw op grond waar weinig bedrijven uitgekocht hoeven te worden, en een verbouwinng van de Kuip (mijn voorkeur). Gemeenteraad behandelt het ergens binnenkort maar zal wel voor de 101e keer vooruitgeschoven worden, niemand wil de vingers aan branden, en ik vind het voorlopig wel prima, ben er te verknocht aan en nu geen tijd om zoveel miljoenen te lenen. De Kuip mag iig niet gesloopt worden want staat inderdaad op de monumentenlijst.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Was een hemelse pass. Clasie is één van de weinige voetballers die zowel verdedigend als aanvallend een enorme bijdrage heeft. Eriksen? Clasie!
Het verschil tussen thuis -en uitwedstrijden is nog steeds bijzonder groot. El Ahmadi is er gelukkig weer bij. Mokotjo mag weg van mij. Die 5 ton is veel te veel van het goede. Vormer en Goosens erbij op het middenveld, en Janmaat op de rechtsbackpositie maken hem overbodig.
Ja en plus dat NEC aardig op dreef is, ik verwacht er niet veel van.
Mokotjo heeft eigenlijk alleen tegen Roda een goede pot gespeeld, daarna geen al te beste beurten gehad inderdaad. Jammere alleen is dat hij volledig Feyenoord eigendom is en dus veel geld had kunnen opleveren maar ja.... moet-ie het wel laten zien
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Vandaar ook dat Feyenoord zijn optie wil lichten. Maar vandaag vond ik hem echt door de mand zakken de eerste helft. Veel te trage handelingsnelheid, en daarnaast lopend aan de bal ook veel te traag. Zijn salaris ligt veel te hoog om de optie te lichten.
Tegen Roda vond ik hem wel sterk ja, op de backpositie. Vandaag herstelde hij zich ook aardig in de tweede helft.
Was Guidetti maar eigendom. 
13 wedstrijden, 14 doelpunten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Overigens, @ NW: je vindt Janmaat niks, maar wel beter dan Leerdam?
Ja, dat wel, al ben ik wel een fan geworden van Leerdam. Als die zich door ontwikkeld een goede kracht op het middenveld. Vooral fysiek erg sterk.
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Leerdam is een vervelende speler om tegen te voetballen. Geen geweldenaar, maar heeft zich wel ontwikkeld dit seizoen. Lekker om erbij te hebben.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Moeten we weer iemand anders zoeken die we af kunnen zeiken in PM's
.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Vandaar ook dat Feyenoord zijn optie wil lichten. Maar vandaag vond ik hem echt door de mand zakken de eerste helft. Veel te trage handelingsnelheid, en daarnaast lopend aan de bal ook veel te traag. Zijn salaris ligt veel te hoog om de optie te lichten.
Tegen Roda vond ik hem wel sterk ja, op de backpositie. Vandaag herstelde hij zich ook aardig in de tweede helft.
Was Guidetti maar eigendom. 
13 wedstrijden, 14 doelpunten.
Volgens mij middenveld toen, bij debuut in de beker. Nee dan zie ik ook liever Leerdam, een stuk taaier dan wat je zou verwachten met dat war child lichaam
Nicolage Rico
-
- 20222 berichten
- 2366 stemmen
Moeten we weer iemand anders zoeken die we af kunnen zeiken in PM's
.

Dat was voornamelijk vorig seizoen. Dit seizoen is hij verdedigend redelijk.
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Eens zien wat onze Jan allemaal voor analysen op de klassieker loslaat
.
Kai
-
- 5164 berichten
- 1001 stemmen
Oneens. Zelfs met deze karrevracht aan blessures - wat je De Boer ook best mag verwijten - is er meer uit de selectie te halen.
Allereerst fijn zo'n uitgebreide toelichting 
Vind ik moeilijk om te beoordelen. Van Gaal heeft over zijn tijd als bondscoach weleens gezegd dat het uiteindelijk was mislukt, omdat hij te hard trainde. Misschien dat De Boer dit in de winter ook heeft gedaan, maar dat rijmt niet met de figuren van Ebecilio, Janssen en Sulejmani.
Enoh is simpelweg niet goed genoeg, ik kan me voorstellen dat de coach hem wil gebruiken in wedstrijden tegen bijvoorbeeld Real Madrid. Maar normaal gesproken zou Enoh in de eredivisie onbruikbaar moeten zijn.
Janssen past niet bij Ajax en is misschien ook wel 'op'. In ieder geval een speler waar Ajax niet verder op moet gaan bouwen. Hopelijk kunnen we hem in de zomer aan Vitesse slijten.
Enfin, ik ben het met je eens dat het middenveld niet staat. Co Adriaanse zei vorig jaar dat Ajax de beste club van Nederland was omdat het als enige club in staat was om druk te zetten op de helft van de tegenstander. Dit is echter wel bijzonder moeilijk en is niet enkel een kwestie van 'belopen', maar vergt van een voetballer ook dat deze goed moet zijn in de kleine ruimtes en moet beschikken over voldoende inzicht.
Laten we ervan uit gaan dat we altijd met Eriksen spelen. In dat geval zou je Anita als CVM kunnen opstellen, maar is er niemand voor de rechterkant. In deze selectie ken ik niemand die die rol zou kunnen invullen. Heeft Ajax hierop in de zomer onvoldoende geanticipeerd? Misschien wel, Mats Rits is voor de toekomst gehaald en volgens mij weet in Amsterdam niemand wat Serero bij Ajax doet.
Zo zou het moeten zijn, maar de reserve verdedigers zijn niet goed genoeg en missen ervaring. In dat geval had je vandaag gespeeld met:
Ligeon - Van Rhijn - Vertonghen - Blind. Ik kan me voorstellen dat je hier als coach niet aan wil beginnen in De Kuip. De eerder genoemde Adriaanse speelde ooit met een junioren achterhoede in de kuip (Kanu, Pasanen, Sier, De Cler) en Ajax verloor die middag volkomen kansloos.
Janssen was beter op de positie van De Zeeuw dan in zijn huidige rol, maar buiten dat inderdaad een ongelukkige aankoop. Ajax heeft na het vertrek van Jol er veel aan gedaan om het huishoudboekje weer op orde te krijgen en met resultaat. Ajax is samen met FC Twente de gezondste club van de Eredivisie. Het is nog maar een jaar geleden dat Johan Derksen hel en verdommenis predikte over de financiën bij Ajax.
Met Boerrigter, Sigthorsson, Janssen, Bulykin, Rits en Serero heeft Ajax zich met weinig geld kunnen versterken met oog op de toekomst. Alleen de aankoop van Serero kan ik niet begrijpen, de aankoop van Janssen is verkeerd ingeschat. Bulykin is gehaald als pinchhitter en niet zozeer als reserve spits. Maar in een wedstrijd als vandaag had De Boer Bulykin van mij eerder in mogen brengen in dat geval kun je gaan pompen. Maar De Boer houdt op deze momenten vaak vast aan dezelfde speelwijze en kiest daarom voor De Jong/Lodeiro.
Ik geloof best dat De Boer er graag een verdediger of buiterspeler bij had gehad. Hier was echter geen geld voor. Frank de Boer zat opgescheept met de erfenis van Jol en is mijns inziens behoorlijk duidelijk geweest met betrekking tot de richting die hij op wil. Maar er is nog een lange weg te gaan wil Ajax weer een structurele (Nederlandse) topclub zijn.
Hier ben ik het niet met je eens. De Boer heeft op dit moment teveel spelers die niet goed genoeg zijn om in een dergelijk raamwerk te kunnen spelen. Elke week moeten er weer een x aantal junioren of zelfs debutanten meedoen. Eén kun je nog wel opvangen, maar vier spelers die niet in Ajax 1 horen is teveel van het goede. De Boer is momenteel vooral aan het overleven en wacht tot zijn basiself is hersteld. Ajax kan momenteel geen spelers aantrekken en het niveauverschil tussen een basisspeler en een reserve is gewoon te groot.
Hmm het beeld dat De Boer na de wedstrijd steevast zegt dat Ajax dominant is geweest herken ik niet zo. Het heeft Ajax dit jaar wel vaak tegen gezeten in momenten dat het erom ging.
De conclusie dat Ajax bezig is met een slecht seizoen deel ik, maar vooralsnog zie ik geen reden voor paniek. In de jeugd lopen momenteel wél verschillende talenten rond (Bouy, Fisher), het huishoudboekje is op orde en Ajax beschikt over de meest waardevolle selectie van de Eredivisie. Als de hele bestuurscrisis straks over is dan staat er een gezonde club met voldoende potentieel om alle verbeterpunten die jij hebt genoemd (en waar ik het deels mee eens ben) aan te pakken. De Boer is daarvoor een geschikte trainer, maar momenteel, met het huidige materiaal, moet Ajax proberen rust te bewaren, voorronden CL zien te bereiken en de selectie verder door te selecteren.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Felicitaties aan alle Feyenoorders hier op de site.
Erg leuk dat ze weer eens van Ajax gewonnen hebben. Ik heb niets van de wedstrijd gezien, maar al die jankerige reacties van de gloryhunters hier zijn kostelijk om te lezen. Mijn eerste voetbalwedstrijd ooit was overigens ook Feyenoord-Ajax in 2000, die Feyenoord toen won met 3-1. Dus ik weet hoe groot de feestvreugde is in Rotterdam. 
Over mijn clubje zal ik het maar niet hebben, maar aan de andere kant geldt: waar je niets van verwacht, kun je ook niet in teleurgesteld worden. Dat vat NAC goed samen. Als de club niet degradeert is mijn seizoen al goed.
The Oceanic Six
-
- 60515 berichten
- 4107 stemmen
Het is al van vorige week, maar ik zie het stukje nu pas:
De opa van vPersie bij DWDD, nadat vPersie vorige week een shirt droeg met Happy 91th birthday Opa wim 
dewerelddraaitdoor.vara.nl: Wim Ras, opa Robin van Persie - 26-1-2012 - Uitzending Gemist
Leuk stuk zeg, leuke man ook.
mikey
-
- 28999 berichten
- 5148 stemmen
Leuke aankomst van Ajax bij feijenoort zeg.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Felicitaties aan alle Feyenoorders hier op de site.
Erg leuk dat ze weer eens van Ajax gewonnen hebben. Ik heb niets van de wedstrijd gezien, maar al die jankerige reacties van de gloryhunters hier zijn kostelijk om te lezen. Mijn eerste voetbalwedstrijd ooit was overigens ook Feyenoord-Ajax in 2000, die Feyenoord toen won met 3-1. Dus ik weet hoe groot de feestvreugde is in Rotterdam. 
Over mijn clubje zal ik het maar niet hebben, maar aan de andere kant geldt: waar je niets van verwacht, kun je ook niet in teleurgesteld worden. Dat vat NAC goed samen. Als de club niet degradeert is mijn seizoen al goed.
Mooie 'debuutwedstrijd' was dat voor je, de Feyenoord mascotte (kleine mannetjes die de uitslag mogen voorspellen) voorspelde toen ' We rollen ze op met 3-1... En m'n zus is verliefd op Leonardo.'
NAC ziet er niet best uit inderdaad, maar als thuis gewoon de punten blijven pakken komt het goed.
Wat is Van Gelder toch een sneue vent. 8 keer de situatie Guidetti - Vertonghen laten zien haha, en dan die verzuurde Waterreus nog klagen dat spelers praten tegen elkaar in het veld pff
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
@Quido @kai: Mooie lange post en goed beargumenteerd, daarvoor hulde
Kos kan hier nog veel van leren 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Kuch. Iets met een pot en een ketel.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.