- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ja dan zit het wielerseizoen er bijna op... Moet zelf ook de winterkledij uit de kast trekken binnenkort.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Maar intussen toch al de vierde rit in de Ronde van Groot-Brittanië gezien (2de van Cavendish) + vandaag de Grote Prijs van Wallonië (Julien Simon voor Greg Van Avermaet en Björn Leukemans).
Tot zondag nog deze Ronde van Groot-Brittanië en nadien de wereldkampioenschappen. We zijn nog een beetje bezig zo. 
rep_robert
-
- 27566 berichten
- 4180 stemmen
Epke vannacht aan de zuiperij en vreterij in Groningen
Gezonde sportersmaaltijd hehe.

Pruim
-
- 1483 berichten
- 723 stemmen
Kolere lockout.
stfuympos
-
- 13369 berichten
- 732 stemmen
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Gisteren een prachtig wereldkampioenschap tijdrijden gezien. Met een fenomenaal Omega - Quick Step als winnaar voor BMC en Orica-Greenedge.
Hoedje af voor Tom Boonen, Kristof Vandewalle, Tony Martin, Sylvain Chavanel, Niki Terpstra en Peter Velits.
1. Omega Pharma-QuickStep 53,2 km/1u03:17 (gem 50,532 km/u)
2. BMC 0:03
3. Orica-GreenEdge 0:47
4. Liquigas 1:04
5. Rabobank 1:08
6. Movistar Team 1:18
7. Katusha Team 1:18
8. RadioShack-Nissan-Trek 1:21
9. Team Sky 1:32
10. Garmin-Sharp
11. Astana 1:44
12. Vacansoleil-DCM 1:48
13. Saxo Bank-Tinkoff Bank 1:48
14. Rusvelo 2:14
15. AG2R-La Mondiale 2:26
16. Euskaltel-Euskadi 2:30
17. Lotto-Belisol 2:32
18. Argos-Shimano 3:01
19. Itera-Katusha 3:09
20. Optum Kelly 3:13
21. Cofidis 3:17
22. FDJ-BigMat 3:23
23. MTN-Qhubeka 3:38
24. Acqua&Sapone 3:54
25. Topsport Vlaanderen-Mercator 3:56
26. CCC Polsat-Polkowice 3:58
27. Adria Mobil 4:10
28. Lampre-ISD 4:18
29. Caja Rural 4:32
30. Rabobank Cont 4:37
31. Team Type 1-Sanofi 5:23
32. Saur-Sojasun 5:24
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Helaas geen regenboogtrui voor ze...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Helaas geen regenboogtrui voor ze...
Neen, maar dit omdat er weinig ploegentijdritten zouden zijn. In plaats daarvan mogen ze nu tot einde volgend jaar een logo dragen op de koerstrui. Het logo wordt wel gedragen door het volledige team én kan niet door een medaillewinnende renner meegenomen worden naar een andere ploeg.
Edit: deze namiddag werelkampioenschap tijdrijden voor de elite heren.
Afspraak op het Vlaamse één.
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Ben benieuwd. Zou mooi zijn als Contador Tony Martin kan kloppen. Het parcours is niet ideaal voor Der Pantzerwagen, maar de concurrentie is relatief zwak.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Ben benieuwd. Zou mooi zijn als Contador Tony Martin kan kloppen. Het parcours is niet ideaal voor Der Pantzerwagen, maar de concurrentie is relatief zwak.
Dit zou mooi zijn voor Contador nà zijn betwiste dopingaffaire.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Hahaha... het zal wel. Contador werd voorbijgestoken door Martin, die meteen zichzelf opvolgt, voor Phinney en Kirijenka
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Neen, maar dit omdat er weinig ploegentijdritten zouden zijn. In plaats daarvan mogen ze nu tot einde volgend jaar een logo dragen op de koerstrui. Het logo wordt wel gedragen door het volledige team én kan niet door een medaillewinnende renner meegenomen worden naar een andere ploeg.
Edit: deze namiddag werelkampioenschap tijdrijden voor de elite heren.
Afspraak op het Vlaamse één.
Dat weet ik ook wel, vind het alleen jammer.
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Hahaha... het zal wel. Contador werd voorbijgestoken door Martin, die meteen zichzelf opvolgt, voor Phinney en Kirijenka
Klopt, nochtans was Contador voor velen een van de grootste uitdagers. Viel wat tegen.
Ik denk wel dat een Cancellara, Wiggins en Froome in topvorm hier Martin voor hadden kunnen blijven.
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Marianne Vos nu al weer fantastisch. Tactisch meesterlijk. Eén aanzet en 90% van het veld direct knock-out. 
(Bij het vrouwenwielrennen vind ik overigens het Belgische commentaar heerlijk:
"Het hele peloton zit 80 km lang te wachten totdat Marianne Vos gaat, en dan gaat ze en dan kan er één renster mee".
)
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Dit kan toch niet mooier. On-waar-schijn-lijk.

lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
2 keer is ze uit haar krammen geschoten en iedereen werd gelost op de Cauberg, de Eddy Merckx van het vrouwenwielrennen. 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Leuk, maar snelheid in vrouwensport blijft natuurlijk altijd inferieur aan snelheid in mannensport. Ik kan er maar zelden van onder de indruk raken. Tenzij je Ye Shiwen heet en sneller bent dan de mannelijke toppers.
otherfool
-
- 18541 berichten
- 3404 stemmen
Ook Shiwen Ye was trager dan de mannen, alleen op de laatste 50 meter niet (toen Lochte het ook een beetje liet varen). Verder is snelheid in de wielerkijksport toch ook helemaal niet van belang, maar de onderlinge verhoudingen. Ter vergelijking: of de Alpe d'Huez in 40 of 50 minuten opgereden wordt kan me echt niet schelen, als er maar strijd geleverd wordt.
Hoe dan ook: Marjanne Vos liet nog maar eens de benen spreken, het was een prachtige finale van een groots sportvrouw, ja ik kreeg er toch weer een brok van in m'n keel.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Wie anders? 
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Leuk, maar snelheid in vrouwensport blijft natuurlijk altijd inferieur aan snelheid in mannensport. Ik kan er maar zelden van onder de indruk raken. Tenzij je Ye Shiwen heet en sneller bent dan de mannelijke toppers.
Haha, faal.
Wielrennen is niet (alleen) een zaak van het hardste kunnen fietsen, zoals zwemmen waar er kurken zitten tussen de sporters. Wielrennen is een teamsport, en een tactische sport, vooral omdat er een groot verschil zit tussen zelf op kop fietsen en in een wiel zitten, waardoor de beste niet altijd wint. Als je de beste bent, je de koers in handen neemt en je tegenstanders kan degraderen (peloton kwam binnen op bijna 5 minuten, in 40 kilometer bij elkaar gefietst), dan is dat gewoon fabelachtig knap.
Het seizoen van Vos:
Wereldkampioen veldrijden. 
Winnaar eindklassement van de Giro Donne. 
Winnaar van de wereldbeker. 
Olympisch kampioen op de weg. 
Wereldkampioen op de weg. 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ja, enorm leuk zo een sport waarin er één uitblinkt en geen tegenstand heeft.
Daarnaast is snelheid gewoon belangrijk, kan je niet ontkennen. Wie het eerst over de streep komt heeft gemiddeld ook het snelst gereden. Verder is er nog steeds een enorm verschil tussen mannen en vrouwensport. Kan je zo tactisch rijden als je wil, zet om het even welke middelmatige mannelijke renner in dat vrouwenpeleton en die rijdt alles kapot.
Maar goed, wielrennen is 
Gelukkig was er vannacht ook MMA en heeft Jon Jones weer eens zijn titel met succes verdedigd.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Verder is er nog steeds een enorm verschil tussen mannen en vrouwensport. Kan je zo tactisch rijden als je wil, zet om het even welke middelmatige mannelijke renner in dat vrouwenpeleton en die rijdt alles kapot.
Vreemde stelling. Da's toch niet meer dan normaal. Mannen zijn van nature uit nu eenmaal fysiek sterker dan vrouwen.
Maar als er één vrouw zoals Vos zo boven de rest uitsteekt dan is dat gewoonweg fenomenaal. De Eddy Merckx van de vrouwen zeg maar. Heb de indruk dat je haar prestaties niet goed genoeg kan plaatsen. Wat maakt het uit dat mannen sneller rijden? In haar discipline is ze gewoon wereldtop.
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Ja, enorm leuk zo een sport waarin er één uitblinkt en geen tegenstand heeft.
Uitblinken is wat anders dan geen tegenstand hebben.
Natuurlijk, het snelste wel ja. Maar het is niet altijd degene die het hardst heeft gereden (in de zin van watt per kilogram bijvoorbeeld) die wint. Als je 5% beter bent dan je tegenstanders en je gaat 10% meer op kop rijden, of andere ploegen gaan samenwerken, dan kan het soms voor de beste al vrijwel onmogelijk zijn om te winnen.
Maar zoals otherfool al terecht aangeeft; het gaat om de strijd in de koers, tussen de renners die er zijn, dat is wat wielrennen mooi maakt. Het gaat niet om een tijd die je realiseert. En dan is het uiterst knap om zo te kunnen domineren als Vos doet. Het is niet alleen het winnen, maar ook de manier waarop; het hele veld van 120 vrouwen je wil op kunnen leggen.
De belgische commentatoren spraken terecht over één van de grootste atletes op dit moment in de wereld.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik zie graag sport om het beste van het beste te zien. Leuk hoor, wereldtop zijn bij de vrouwen, maar mannensport vind ik meestal boeiender. Er zijn trouwens meer vrouwen die wereldtop zijn in hun sport, maar daar wordt niet over gepraat. Ik vraag me af of ze hier wordt opgehemeld omdat ze wereldtop is of puur omdat ze uit Nederland komt. Ben er vrij zeker van dat hier maar weinig aandacht aan besteed wou worden als Vos uit Afghanistan zou komen.
Ik weet ook wel dat ik me met mijn uitspraken niet populair maak in chauvinistisch Nederland.
eRCee
-
- 13459 berichten
- 1985 stemmen
Nou, het is denk ik minder het chauvinisme waaruit mijn ergernis voorkomt dan het feit dat je zure reacties aan het plaatsen bent terwijl je blijkbaar én niks met vrouwensport hebt én niks met wielrennen...
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Integendeel, ik ben wel een liefhebber van vrouwensport, al valt het wielrennen daar niet onder. Mannenwielrennen beperk ik me tot de Tour, al heb ik dit jaar amper iets gezien, met al die dopingperikelen van de laatste jaren vind ik het gewoon niet meer aantrekkelijk.
Vrouwensporten die ik graag zie zijn bijvoorbeeld atletiek, zwemmen, turnen en schoonspringen.
Maar je gaat toch niet ontkennen dat men hier chauvinistisch is. Nog nooit heb ik hier een woord gelezen over Kohei Uchimura & Zou Kai, de beste turners ter wereld. Maar dan wint Epke Zonderland één onderdeel en ineens is iedereen hier blijkbaar fan van het turnen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.