• 17.827 nieuwsartikelen
  • 183.818 films
  • 12.736 series
  • 35.174 seizoenen
  • 658.875 acteurs
  • 200.902 gebruikers
  • 9.505.183 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal)

zoeken in:

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Enige oplossing lijkt mij om de rondes minder zwaar of minder lang te maken of wat rsutdagen meer? Voor de kijker misschien wat saaier, maar de renners hebben dan misschien minder snel hulpmiddelen nodig om het vol te houden. Ik vind de wielersport geweldig, maar zo verdwijnt het plezier wel steeds meer bij mij. Kun je een winnaar nog serieus nemen? Schone renners die bijvoorbeeld 10e worden en 9 renners voor zich hebben die gebruikt hebben vind ik erg kut voor die schone renner. Hele ronde let je op de top 5 en de 10e plek is leuk voor de statistiek van zo'n renner, terwijl deze achteraf juist alle aandacht had moeten krijgen gedurende een ronde. Iemand die 10e eindigt krijgt na een ronde minder(e) aanbiedingen dan iemand uit de top 5 bijvoorbeeld. Hele sport wordt zo verpest.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben in elk geval afgehaakt met kijken. Wielrennen is naar mijn mening de laatste jaren de meest trieste en ongeloofwaardige sport geworden met al die dopingperikelen.

Het idee van Lefgozer om doping te verplichten gaat me iets te ver, maar legaliseren lijkt me wel een goede oplossing. Die controles halen blijkbaar toch niets uit.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Lefgozer schreef:

Jij vindt het leuker om je bij iedere etappe af te vragen of de winnaar wel of niet van de doping heeft gesnoept? Ik als niet-wielerfan zal in ieder geval nooit meer een etappe kijken met dit gezeik steeds, en zo zijn er velen met mij.

Ah, niet-wielerfan.

Dat verklaard dus al een hoop.

Er zitten nog wel wat rotte appels tussen (maarja wat wil je met de mensen die nu nog rondlopen in het peloton zoals Lijnders etc), maar we hebben nu zoiets genaamd bloed-paspoort...

Die waardes mogen schommelen, en daar kan dus doping ook debet aan hebben. Maar aangezien renners door dat paspoort nooit meer bovengemiddeld (dus boven hun eigen doen) presteren, heeft doping een minimaal effect: je kunt immers geen bergen EPO slikken aangezien je dan opeens een flinke afwijking hebt.

Daarnaast heb ik genoeg rapporten gelezen over bijvoorbeeld de Watt percentages van renners als Basso om te constateren dat daar weinig vreemds gebeurd. Ik geloof dat het merendeel van het peloton nu echt clean is.

@Nomak: legaliseren is gewoon verplicht maken toch? Ik neem aan dat er dan weinig renners zijn die toch hun vak zullen beoefenen tegen allerlei slikkers en dan zelf niets nemen. Je kunt er toch niet van winnen.

Daarnaast: doping is niet zo makkelijk als jij denkt. Het werkt namelijk voor verschillende mensen heel anders. Renners reageren op elke soort doping heel anders, omdat iedereen verschillende hematocriet waarden hebben. Daarnaast, doping is geen middel. Je hebt EPO, je hebt stereoïden etc etc. Er valt dan geen pijl meer op te trekken.

Daarnaast is het commercieel een doodsteek, want dan zou écht niemand meer kijken.

Vaughters heeft dat laatst al eens zeer goed uitgelegd:

One of the rationalizations made for doping is that if everyone’s doing it, it’s a level playing field. People use that to argue that doping should be legal. Should it? Would that actually make a level field?

No. There are a few arguments on that. I’ll start with physiological and we’ll go to psychological. Physiologically, let’s go with oxygen vector doping. Humans have a variety of natural red blood cell counts. Some people have a hematocrit of 36 naturally, some people have a 52. Me, in an untrained state, riding 100k a week, I’m more%u2014I’m like 53.

You needed a TUE [therapuetic use exemption%u2014a certificate the UCI uses to allow something that would otherwise result in a positive test or health flag] to compete once they put in the [maximum hematocrit] 50-percent rule, right? Yeah, I submitted blood records back to my pediatric days. But for EPO, the person who’s at 36, whether there’s a 50 percent limit or not is irrelevant because the biggest improvement is in the low end, that thin blood range. That person, when they’re out training every day, their body is starved for oxygen and becomes extremely efficient at pulling oxygen from not very much hemoglobin. So you dump a big amount of red cells in that person who’s already very efficient and whoa! Are they going to go fast. Conversely you take a person at 47 and do the same thing. And let’s go to 60, say the limit isn’t 50 but that the limit is that you don’t stroke out and die. That person is not going to experience anywhere close to the difference. So people say, ‘Yeah, but that’s equalizing it out.’ But imagine the guys at 36 and 47 have exactly the same VO2 at threshold and they are neck-and-neck competitors their whole life, and one chooses to dope and the other says, ‘Well then I’ll dope too.’ Then one guy is going to go a lot faster and the other guy will go a little faster. And so you have guys that train the same, are very disciplined athletes and physiologically the same but one has a quirk that’s very adaptable to the drug du jour, then all of a sudden your race winner is determined not by who’s the best, some kind of Darwinian selection of who is the strongest and fittest, but whose physiology happened to be compatible with the drug, or to having 50 things in him.

Testosterone, it’s the same thing. Even broader, talking oxygen vector doping in general, it’s the same. If you have one rider who has small muscles and one who has very big muscles, the rider with big muscles can produce a lot of torque and power, but he can’t sustain it because the muscles don’t get enough oxygen. The guy with small muscles, he can’t produce as much torque but he can ride a long time. If EPO is detectable and steroids aren’t, the little skinny guy might make greater gains by doping than the big muscular guy. But if EPO is undetectable and steroids are, the little guy is screwed. So whatever is going on, you never end up where it’s a level playing field%u2014it’s just whatever your physiology happens to be adapted to. So you make everything legal; you can do whatever. There’s only so many drugs invented, so the winner is whose physiology is most adaptable to having 50 things in them. It never ends up that who the best athlete is wins if you just let everyone do it.

Second, what about people who, even if it is legal, have health or moral concerns about it. So you say, ‘Hey guys, this is legal.’ And someone asks, “Wait, what are the long-term health consequences?’ ‘Well you could grow a horn out of your head, but if you want to do this, you have to dope.’ So you eliminate a lot of talented athletes who don’t want to do that. Because if you do make everything legal, believe me, some people are going to push things way beyond where they are now. So some people will say no to what is essentially suicide. So is the winner then the best athlete? No, it’s the guy who’s willing to risk his health more than anyone else. So how do you ever end up with parity in the playing field on that route? It’s not that my holier-than-thou position leads me to believe that pureness is the way forward; it’s that logic leads me to that conclusion. If you’re looking to find the best athlete who can win because he works the hardest and is the most talented and has good tactics and all that, then the path of opening the sport to doping is not a plausible one to end up at that objective.

Interview Transcript: Jonathan Vaughters Talks More About His Doping | Bicycling Magazine

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Pitakaas schreef:

@Nomak: legaliseren is gewoon verplicht maken toch? Ik neem aan dat er dan weinig renners zijn die toch hun vak zullen beoefenen tegen allerlei slikkers en dan zelf niets nemen. Je kunt er toch niet van winnen.

Minstens 95% van het peleton doet nu toch ook niet mee om te winnen, met of zonder doping.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Dan blijven de andere argumenten alsnog staan.

Of heb je dat stuk van Vaughters uberhaupt niet gelezen? Mag je ook gewoon zeggen hoor.

2008 is gewoon een zeer goed jaar geweest dankzij het bloedpaspoort.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Beroepssporten zijn een beroep. Trek de lijn gewoon door.

Iedereen onder ons die bij zijn baas gaat klagen over hoofdpijn, rugpijn, misselijkeid, enz... zal als antwoord krijgen neem een pilletje man. Controleer iedere werknemer bij het beeïndigen van zijn dagtaak en meer dan de helft zou voor twee jaar 'geschorst' zijn en zijn beroep niet meer mogen uitoefenen. Werkloosheid zo opgelost.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Is toch wel een verschil met kwaadmoedig rode bloedcellen in je lichaam stoppen, ergens op een verlaten weg in Zuid-Frankrijk op de grond van de tourbus, met als doel om met vals spel een wielerwedstrijd te winnen....

IJH15

• 84 berichten
  • 122 stemmen

@ Moviemafketel

DAar zit het probleem niet. Je neemt doping om als eerste over de finish te komen, niet óm de finish te bereiken. Als je het lichter maakt verandert er werkelijk helemaal niets.

Trouwens, wat jij zegt, 'voor de kijker misschien wat saaier'

Als ik mag kiezen tussen spektakel met doping en een saaie, slappe bedoening zonder weet ik wel wat ik zal kiezen ...

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Kijken jullie dan uberhaupt wel sport?

Of zijn jullie er dan wel van overtuigd dat op de Olympische Spelen iedereen schoon is? Dat baseball een sport is met eerlijke sporters? Of ons allerheilige voetbal geen plek is voor dopingzondaars?

Als je zo gaat denken, zet dan gewoon je TV uit bij elk sportevenement. Want in wielrenner wordt echt niet meer gebruikt dan in andere sporten.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Buenas noches, Vuelta-vrienden. Na enkele topaankopen vorig jaar werd BMC wel het FC Barcelona van het wielrennen genoemd, en hoewel de resultaten dit seizoen zeer schamel waren wist Gilbert de thuiswedstrijd vandaag dan toch te winnen, overigens z’n eerste zege sinds hij bij Omega-Pharma weg is. In het algemeen klassement sprokkelde leider Rodriguez op knappe wijze kostbare seconden dankzij de heuvels van het Olympisch park. Inmiddels zijn vriend en vijand het er wel over eens dat dit de meest aantrekkelijke grote ronde is sinds de vorige grote ronde. Ook Paap vermaakt zich opperbest deze Vuelta; hij had de champagne van gisteren nog maar net opgeslobberd maar mocht direct een tweede fles ontkurken:

1. Paap – 66 punten

2. De Willies – 57 punten

3. Finisterra – 54 punten

4. smurfinnekes – 52 punten

5. Sir Tinus – 35 punten

De rode trui is onveranderd in het bezit van Finisterra, en wie zijn goed ontwikkelde musculi pectoralis majoris door het leiderstricot ziet schemeren weet dat dit nog wel enkele dagen zo zal blijven:

1. Finisterra – 533 punten

2. Paap – 465 punten

3. De Willies – 451 punten

4. AHWA – 414 punten

5. eRCee – 371 punten

De subleage zit in de lift en steeg naar de 13e positie. Morgen mogen de coureurs genieten van een welverdiende rustdag, wellicht vinden ze tijd voor een schietgebedje binnenin de prachtige Sagrada Familia. De dag erna voert de route ons over relatief vlakke wegen, hoewel er in het begin van de etappe kansen liggen voor het formeren van een mooie vluchtgroep. ¡hasta pasado mañana!

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Aha, dan zal het vandaag de Spanjaard 'día de descanso' zijn die eens wint.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Die ja.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Pfff, wat een amateurs bij Sky. Hoelang gaan ze de sprints nog voorbereiden voor John Degenkolb?

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

eRCee schreef:

Pfff, wat een amateurs bij Sky.

Ja he, nog geen deuk in een pakje boter gereden dit jaar..

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Damn, ik had Meersman aanvankelijk ook in m'n pool. Zonde, want die levert toch aardig wat punten op zo.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Ik ben blj dat ik voor Degenkolb gekozen heb. Anders kon ik zure penen eten.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Pitakaas schreef:

Ja he, nog geen deuk in een pakje boter gereden dit jaar..

Dat kan wel zijn, maar tactisch rammelt het soms toch wel, zeker deze Vuelta. Ze roken belangrijke pionnen op en ook Froome zelf moet extra inspanningen doen om Ben Swift aan een 9e plek te helpen in de sprint. Ronduit dom als je het mij vraagt.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Buenas noches, Vuelta-verslaafden. Vandaag weer eens een vlakke etappe, en het peloton leek te hebben besloten om in eendrachtige samenwerking John Degenkolb naar de finish te loodsen. Oelewappers zijn het, allemaal. John haalde flink uit met zijn degen en maakte het voor de vierde maal voortreffelijk af. Team Argos zag het met genoegen gebeuren en ook Finisterra wreef in zijn knuistjes; sprinten staat gelijk aan winnen voor deze man:

1. Finisterra – 92 punten

2. De Willies – 79 punten

3. AHWA – 51 punten

4. Speedy23 – 41 punten

5. Paap – 38 punten

In de subleage is Finisterra nu maar liefst 100 punten los, en de leiderstrui zit hem strak gegoten om de gebronsde schouders. De concurrentie zal al haast een list moeten verzinnen om zijn kluns uit de koers te krijgen (punaises op de weg, hond laten oversteken, iemand?), of anders zich moeten overgeven aan de tentoongespreide suprematie:

1. Finisterra – 625 punten (3e overall)

2. De Willies – 525 punten

3. Paap – 503 punten

4. AHWA – 465 punten

5. eRCee – 403 punten

De subleage blijft steken op de gevaarlijke 13e plek, en draagt het rugnummer dus nog steeds ondersteboven. Morgen gaan we een potje tijdrijden, en gelukkig voor de Joaquins en Alejandro’s van deze wereld zit er een bergje van 3e categorie in het 40 kilometer lange parcours. Zal het klassement opgeschudt worden? We weten het morgen, dus mij rest niets anders dan te zeggen dan: ¡hasta mañana!

Uzza_Sparta

• 1195 berichten
  • 2138 stemmen

en vanavond begint de Paralympic Games, maar helaas weinig te zien op de TV hier in NL

wat ik wel net achter ben gekomen was dat de eerste keer was ook in Londen, in 1948, en dat de allereerste internationaal ontmoeting (toen bekend als de International Wheelchair Games) was tussen GB en Nederland.

The first organized athletic event for disabled athletes that coincided with the Olympic Games took place on the day of the opening of the 1948 Summer Olympics in London, United Kingdom. Dr. Ludwig Guttmann of Stoke Mandeville Hospital, who had been helped to flee Nazi Germany by the Council for Assisting Refugee Academics (CARA) in 1939, hosted a sports competition for British World War II veteran patients with spinal cord injuries. The first games were called the 1948 International Wheelchair Games, and were intended to coincide with the 1948 Olympics. Dr. Guttman's aim was to create an elite sports competition for people with disabilities that would be equivalent to the Olympic Games. The games were held again at the same location in 1952, and Dutch veterans took part alongside the British, making it the first international competition of its kind. These early competitions, also known as the Stoke Mandeville Games, have been described as the precursors of the Paralympic Games.

IWAS World Games - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Man man man, het zit Contador niet mee. De beste in de tijdrit van alle klassementsmannen, maar nog geklopt worden door f*cking Kessiakoff, en vervolgens de rode trui mislopen op 1 seconde.

Valverde en Rodriguez rijden een uitstekende tijdrit, Gesink was redelijk maar verliest wat tijd op beide concurrenten, terwijl de verwachting was dat hij wellicht wat zou kunnen inlopen.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Uzza_Sparta schreef:

en vanavond begint de Paralympic Games, maar helaas weinig te zien op de TV hier in NL

Op het onlangs opgerichte derde Vlaamse net 'Ketnet/OP12' wordt de openingsceremonie rechtstreeks uitgezonden vanaf 21u30.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Dat kan wel zijn, maar tactisch rammelt het soms toch wel, zeker deze Vuelta. Ze roken belangrijke pionnen op en ook Froome zelf moet extra inspanningen doen om Ben Swift aan een 9e plek te helpen in de sprint. Ronduit dom als je het mij vraagt.

Om eerlijk te zijn was het treintje van Argos ook niet al te best

Maar had wel meer van Swift verwacht ja.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Wat Argos vooral heel slim en goed doet is het pas uitspelen van je mannen in de laatste 1,5 kilometer. Daar kan Sky wat van leren.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Buenas noches, Vuelta-vereerders. “Puta de madre” moet Contador gedacht hebben toen Rodriguez als laatste man in de tijdrit vandaag de streep passeerde, en op 1 seconde de leiderstrui behield. Nog steeds geen prijs voor de eerzuchtige Spanjaard die doorgaans zo trigger-happy is, en dat na 11 dagen koers in Spanje. In het klassement deed Bertje wel goede zaken; hij wipte over Froome en nam wat afstand van de nooit uit te vlakken Valverde. Gesink zag toe hoe het olijke viertal verder bij hem wegreed; het consolideren van de vijfde plek lijkt inmiddels het hoogst haalbare voor de Condor van Varsseveld. In onze subleage zijn dagzeges het hoogst haalbare, en citybird heeft dat begrepen. Hij speelde als enige de winnaar Kessiakoff, en mocht derhalve de zoenen van de lokale Spaanse schonen in ontvangst nemen:

1. citybird – 83 punten

2. eRCee – 71 punten

3. Sir Tinus – 70 punten

4. McSavah – 67 punten

5. K!p@Kurry – 62 punten

Wat de algemene rangschikking betreft kunnen we kort zijn; Finisterra heerst en torst het gewicht van de rode leiderstrui onveranderd op de ongewoon brede schouders.

1. Finisterra – 673 punten

2. De Willies – 573 punten

3. Paap – 552 punten

4. AHWA – 524 punten

5. eRCee – 474 punten

De subleage consolideert z’n 13e stek, en verhip als het niet waar is, nog nimmer vermeldde ik de drager van 'La linterna rojo'. Een omissie die ik hierbij wil rechtzetten, want ere wie ere toekomt: Fox McCloud staat al dagenlang stijf onderaan in onze poule. (Dat komt ervan als je zes Nederlanders in je team opneemt, Foxie!)

Morgen kijken we uit naar de Mirador de Ezaro, een stijl ding van 2 kilometer aan het einde van een verder vlakke etappe. ¡hasta mañana!

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4810 stemmen

Heerlijke aankomst weer, geweldig arendsnest. Vind dit één van de beste rondes van de laatste jaren eigenlijk.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Ja, zo hoort een ronde te zijn. Voor ieder wat wils, veel aankomsten bergop, maar ook veel sprints. En altijd vuurwerk van de klassementsrenners in plaats van de Tour de Verdediging.

maxcomthrilla

• 15588 berichten
  • 2882 stemmen

Die Degenkolb is veruit de beste sprinter in de Vuelta, maar hij moet nog maar afwachten of hij de groene trui gaat binnenhalen.

Het parcours van de Vuelta is veel spectaculairder dan die van de Tour de France.

Onderhond

• 87715 berichten
  • 13155 stemmen

En toch mis ik échte bergritten. Leuk al die aankomsten bovenop, maar veelal gewoon vlakke etappes met een late bult. Echt epische ritten zijn het niet.

eRCee

• 13459 berichten
  • 1985 stemmen

Buenas noches, amigos. La Vuelta voerde ons vandaag door het melancholische Galicie, met de Costa da Morte immer aan de linkerkant van de beugels en eindigend op de verschrikkelijke klim naar de Mirador de Ezaro, waar verkeersbordjes een hellingspercentage van 30% aangeven. Dat Rodriguez zou winnen stond tevoren al vast, maar zagen we daar op de vierde plek de Condor van Varsseveld aan komen harken? Jazeker, in majestueuze vlucht klom hij zelfs voorbij Froome en finishte knap op korte afstand van de drie Spanjaarden. In de subpoule een zware strijd om de dagzege vandaag; Paap en eRCee eindigden precies gelijk, zelfs de finishfoto kon geen uitsluitsel geven. De reglementen leren ons dat in zo’n geval het jurybesluit eraan te pas moet komen, en na ampel beraad besloot de jury om eRCee aan te wijzen als dagwinnaar. Over deze uitslag kan niet worden gecorrespondeerd, dus laat die kurken maar knallen!

1. eRCee – 92 punten

2. Paap – 92 punten

3. Sir Tinus – 84 punten

4. AHWA – 78 punten

5. McSavah – 78 punten

We koersten vandaag in de richting van Finis Terra, het einde van de wereld, maar ondanks dat dit vertrouwd terrein zou moeten zijn voor onze klassementsleider kon hij zich vandaag niet meten met de besten. Wel zal ook morgen het rode leiderstricot hem om het geblokte lichaam schuren, de voorsprong is immers nog steeds comfortabel te noemen.

1. Finisterra – 740 punten

2. Paap – 644 punten

3. De Willies – 642 punten

4. AHWA – 597 punten

5. eRCee – 566 punten

De subleage steeg weer een plekje en draagt nu het veilige nummer 12 op de rug.

Morgen een weinig spannend parcours, de start in Santiago de Compostella is wellicht het meest vermeldenswaardig. Degenkolb voor zijn vijfde of zal het nu toch eens voor de vluchters zijn? We weten weldra meer; ¡hasta mañana!

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Oef, mazzeltje dat ik Tsonga niet als geheim wapen heb gekozen. Verrassend uitgeschakeld. Nu maar hopen dat GW Cilic wel tot de vierde ronde komt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.