- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Zolang die taktiek van één persoon komt is het mij best, maar niet als het vanuit een gehele ploeg gereguleerd wordt. De beste mag winnen, maar omdat die misschien nu net als helper fungeert wordt een heel stuk spanning gewoon uit de koers weggesneden. Doe mij maar de man tegen man gevechten, zijn vaak ook de meest epische overwinningen.
Net hetzelfde met het sprintersgeweld trouwens, de enige reden waarom er af en toe nog eens ééntje uit een ontsnapping wint is omdat het "mag" van het peleton. Hebben de sprinters er zin in dan is het altijd verloren moeite.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Ja potdomme, nou moet m;n kluns geen etappes gaan winnen natuurlijk. 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Punaises, een ontketende Tourminator en de Spaanse LL Cool S die de Nederlandse Rabobank wederom uit de penarie hielp, waarde Tourvolgers, dat is waar we het vandaag mee moesten doen. Vabo had liefst 3 vluchters mee van voren (Sagan, Casar en Insausti) en pakte met verve de dagzege; de rest werd opgehouden en moest minimaal 3 maal van fiets wisselen:
1 Vabo 53
2 Vicks 36
3 jeroen dn urste 30
4 smurfinnekes 27
. Sir Tinus 27
Maillot jaune eRCee nam de afdalingen rustig en aanvallen bleven uit; ook hier gewapende vrede en we kunnen derhalve weinig verschuivingen opmerken in de top van het klassement:
1 eRCee 613
2 VivaLaHop 589
3 McSavah 572
4 otherfool 559
5 De Willies 543
PartyMarty bleef overtuigend in bezit van de lanterne rouge met 257 punten, concurrent Montorsi liep er van weg. De subleague zakte 1 plekje naar 6. Morgen de onvermijdelijke sprintetappe naar Pau, waar al 6 maal een Nederlander won dus wie weet... Hoe dan ook, à demain!
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Terechte actie van Wiggins, wat zijn motieven ook waren.
Vind hem sowieso de laatste dagen wel mooi koersen, als een echte leider.
Maar het valt mij wel op dat hij zelf weinig 'werkt'. Men kan zeggen dat hij daarvoor een team heeft, maar ik wil van een 'leider' ook wel eens iets zien. Alleen maar rekenen op zijn tijdritcapaciteiten en verder zie je er niks van. Daarom vind ik dit ik dit jaar VDB fantastisch. Hij rijdt voor wat hij waard is.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4696 stemmen
Net hetzelfde met het sprintersgeweld trouwens, de enige reden waarom er af en toe nog eens ééntje uit een ontsnapping wint is omdat het "mag" van het peleton. Hebben de sprinters er zin in dan is het altijd verloren moeite.
Dit klopt wel een beetje. Vluchters in vlakke etappes zijn vaak bij voorbaat kansloos. Dat weten ze zelf ook wel maar een dag in de aanval rijden levert dan weer heel wat publiciteit op en ze kunnen een beetje scoren voor één van de nevenklassementen.
Ik ben verder vooral benieuwd wat er zou gebeuren als Wiggins echt moet lossen bij VDB en Nibali ofzo. Ik kan me inbeelden dat Froome eerst nog wel zal kijken naar Wiggins maar als die echt stilstaat, kan ik me niet voorstellen dat Froome bij hem moet blijven. Voor Froome is het dus vooral hopen dat Wiggo eens door het ijs zakt.
Denk dat Froome en Wiggins ook ongeveer even goed zijn: de ene iets beter bergop en de andere tegen de klok. Zonder de 1'30" verlies in de eerste etappe zou ik Froome echter toch iets hoger inschatten. Die is echt in staat om aan het eind van elke col Wiggins op half minuutje te zetten volgens mij. Wiggo gedraagt zich de laatste etappes wel als de patron en dat is best mooi. Maar een leider die al een beetje aan het wankelen gebracht werd door een sterkere ploegmaat, smaakt toch altijd een beetje vreemd.
Tot slot blijft het een beetje spijtig dat deze Tour zo overduidelijk hard in het voordeel van de tijdrijders is. Maar drie aankomsten boven en dan nog niet eens op een HC-col, 100km tegen de tijd en geen boni's te verdienen aan de streep. Die laatste klim vandaag was echt een zelden vertoond ding in de Tour maar dan leggen ze hem op 40km van de streep. Sorry, maar leg de aankomst op de top of er net na en ik zag Wiggo vandaag toch wel een minuutje verliezen. Zo een steile klim ligt hem gewoon niet. Viel ook meteen wat terug toen Evans even de kop nam. Maarja, met nog 40km te gaan en een Sky-trein die zich nadien kan herorganiseren, was aanvallen helaas zinloos.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4696 stemmen
Sagan's opvolger bij Liquigas staat al klaar. Moreno Moser (neef van), nog enkele maanden jonger dan Sagan zelf, won al z'n 2e etappe op Saganiaanse wijze in de Ronde van Polen. Vandaag haalde hij de ontsnapte Henao nog terug op indrukwekkende wijze.
Leuke talenten hebben ze daar. Viviani liet zich ook al opmerken met 2 2e plaatsen achter Swift.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
@ Finisterra -Vergeet niet dat het dit jaar de 99ste Tour is. Voor de statistieken onbelangrijk. Ik denk dat 'ze' voor het eeuwfeest een Tour gaan uitdokteren om duimen en vingers van af te likken.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
@ Finisterra -Vergeet niet dat het dit jaar de 99ste Tour is. Voor de statistieken onbelangrijk. Ik denk dat 'ze' voor het eeuwfeest een Tour gaan uitdokteren om duimen en vingers van af te likken.
Volgend jaar gaat men van start in Corsica.
De eerste rit volgt nog min of meer de kustlijn, maar de 2de en 3de rit nemen binnenland mee. (Staan aardig wat bergjes, kijk maar op street-view!).
4de rit zou een ploegentijdrit in NICE zijn. Dus wss maar 1 individuele tijdrit volgend jaar (Of toch 2 omdat er geen proloog is?)
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Maar het valt mij wel op dat hij zelf weinig 'werkt'. Men kan zeggen dat hij daarvoor een team heeft, maar ik wil van een 'leider' ook wel eens iets zien. Alleen maar rekenen op zijn tijdritcapaciteiten en verder zie je er niks van. Daarom vind ik dit ik dit jaar VDB fantastisch. Hij rijdt voor wat hij waard is.
Laatste twee dagen vond ik hem dus juist wat meer 'werken'. Zaterdag eigenhandig twee vluchters teruggehaald en Bo Hagen gelanceerd in de sprint, gisteren ook op de klim naar voren komen, kwam volgens mij ook als eerste van het peloton over de top.
Maar goed, het is geen Armstrong inderdaad.
Wat de verhouding tussen Wiggins en Froome betreft eens met Finisterra.
Sagan's opvolger bij Liquigas staat al klaar. Moreno Moser (neef van), nog enkele maanden jonger dan Sagan zelf, won al z'n 2e etappe op Saganiaanse wijze in de Ronde van Polen. Vandaag haalde hij de ontsnapte Henao nog terug op indrukwekkende wijze.
Sodeju, dat was niet niks inderdaad, hoe hij nog over Henao heenknalde. 
Joy4ever
-
- 4610 berichten
- 1833 stemmen
Opgave Chavanel.
Dat kan er ook nog wel bij 
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Toch wel jammer aan dat wielrennen. Op zich een pure eenmanssport, die deels verpest wordt door het team-gebeuren. Vandaag nog een artikel rond Sky waar Froome eigenlijk laat blijken dat hij Wiggens kan pakken, blijkbaar mag dat dan niet. Een gele trui halen wordt dan meer zaak van je zwaarste concurrenten op te kopen en die als hulpje te laten meerijden.
Je doet net alsof we hier met een hele unieke situatie te maken hebben. Alsof de grootste concurrenten 'zich maar even laten inkopen' om dan een kanshebber minder te hebben. Buiten dat teams geen oneindige budgetten hebben kun je elders als kopman natuurlijk veel grotere prestaties neerzetten. Het is uberhaupt nog maar de vraag wat Froome buiten Sky zou presteren, niet iedereen is geschikt voor het kopmanschap. Bovendien is het volkomen logisch dat Froome niet 'mocht' die bewuste etappe. Je hebt nota bene de gele trui in je team, en je staat zelf 3e. Je bent tactisch wel enorm onnozel als je dan je klassementsleider eraf gaat rijden, met het risico dat ook andere concurrenten hem lossen. Sta je straks zonder geel. Bovendien kun je Wiggo dan wel wegstrepen, mentaal natuurlijk funest voor een kopman, terwijl je nu 2 pionnen hebt voor het podium.
Wielrennen is trouwens net geen pure eenmanssport, grootste pluspunt juist. Maakt het tactisch oneindig veel interessanter, relevanter om te volgen omdat je het individuele- en ploegenbelang dient.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Grotendeels eens met wat je schrijft, Montorsi. Alleen vind ik dat ze de oortjes stilaan mogen afschaffen. De keuze en tactiek bij de renners leggen, in plaats van bij de ploegleiders.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Tja, ieder zijn plezier, maar een nummertje 2 die in dienst rijdt voor nummertje 1 vind ik funest voor de spanning en het wedstrijdplezier. Voor taktisch interessante sport kan je beter schaken of een wedstrijdje Go bekijken, ik hou meer van de solo artiesten die 150km voor een peleton uitbeuken en op het einde nog 30 seconden overhebben. Vind de wielersport meer geschikt voor epische figuren.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Tja, ieder zijn plezier, maar een nummertje 2 die in dienst rijdt voor nummertje 1 vind ik funest voor de spanning en het wedstrijdplezier. Voor taktisch interessante sport kan je beter schaken of een wedstrijdje Go bekijken, ik hou meer van de solo artiesten die 150km voor een peleton uitbeuken en op het einde nog 30 seconden overhebben. Vind de wielersport meer geschikt voor epische figuren.
Ik wil het allebei, daarom hou ik zo van wielrennen.
Grotendeels eens met wat je schrijft, Montorsi. Alleen vind ik dat ze de oortjes stilaan mogen afschaffen. De keuze en tactiek bij de renners leggen, in plaats van bij de ploegleiders.
Ben niet tegen oortjes. Levert juist veel tactiek op. Ben juist voorstander van open kanalen voor de kijker, juist zeer interessant om te horen wat ploegleiders zeggen tegen hun renners, geeft alleen maar een extra dimensie. Plus dat ik vind dat de wielersport gewoon te gevaarlijk is om zonder oortjes te rijden. Zo'n etappe als gisteren met de punaises, als renners dat weten voorkom je dus dat er vol gekoerst wordt, lijkt me bijzonder nuttig en veiliger.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Jammer genoeg is het meestal vis noch vlees. De gele trui van Wiggins in deze ronde vind ik zonder glans, beetje jammer voor hét wielerevent van het jaar.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Laatste Nederlandse etappewinsten:
1) 2005 (rit 8: Pforzheim - Gérardmer): PIETER WEENING
2) 2003 (rit 17: Dax - Bordeaux): SERVAIS KNAVEN
3) 2002 (rit 16: Les Deux Alpes - La Plagne): MICHAEL BOOGERD
Laatste Vlaamse etappewinsten:
1) 2011 (rit 14: Saint-Gaudens - Plateau de Beille): JELLE VANENDERT
2) 2008 (rit 21: Étampes - Parijs Champs-Élysées): GERT STEEGMANS
3) 2007 (rit 12: Montpellier - Castres): TOM BOONEN
Verder dan 3 ga ik niet, want Boonen won er te veel.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Voor mij zouden de 'oortjes' enkel mogen gebruikt worden in verband met de veiligheid. Die ondingen zijn voor mij een vervalste vorm van tactiek, zorgen voor wedstrijdvervalsing en verhogen de onveiligheid.
Die massale valpartij is volgens verschillende renners de oorzaak van deze 'oortjes'. Stel je voor, een lange, rechte, licht afdalende weg weg op minder dan 30 km vam de streep. En dan 22 sportdirecteurs die roepen om ter hardst tegen hun renners om vooraan post te vatten. Dat is zoeken om ongelukken.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2364 stemmen
Wiggins is de kopman. Mocht hij door het ijs gezakt zijn, had Froome het over mogen nemen. Wiggins rijdt echter een prima Tour, zoals verwacht, en dan is en blijf hij de enige echte kopman. Froome mag het volgend jaar proberen.
Net of Froome met 2 vingers in de neus zou ontsnappen en 2 minuten goed zou maken.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Voor mij zouden de 'oortjes' enkel mogen gebruikt worden in verband met de veiligheid. Die ondingen zijn voor mij een vervalste vorm van tactiek, zorgen voor wedstrijdvervalsing en verhogen de onveiligheid.
Vervalste vorm van tactiek? Waarom dat dan? Mogen renners en ploegleiders dan niet met elkaar communiceren, wat is daar vervalst aan?
Lijkt me onwaarschijnlijk. Dan krijg je dus een situatie dat een ploegleider het voor de koers zegt, alsof renners dan niet zelf al voorin willen zitten. Des te meer natuurlijk als er totaal niet duidelijk is of het een risicovolle situatie is.
Verscheidene koersen gezien zonder oortjes, waarbij er alleen maar voorspelbaarder en saaier gekoerst wordt dan met oortjes, omdat er totaal niet meer geanticipeerd wordt op de situatie. Of renners nou naar de ploegleider gaan praten over de tactiek, of even in hun oortje doen, daar verander je echt de tactiek niet mee.
Ik vind dit altijd een beetje een discussie waarbij het lijkt alsof de tegenstanders van oortjes (Ducrot en co.) nogal nostalgisch worden van de verhalen van kopmannen die gaan aanvallen, om dan een paar kilometer verderop in de bosjes te wachten en achterin het peloton weer aan te sluiten.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Opgave Jerome (Europcar).
+ B. Lancaster 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
+ B. Lancaster
+ Bernaudeau
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
+ Bernaudeau
+ Van Hummel
Aan dit tempo haalt enkel de top 10 Parijs 
Hoetarovitsj zou nu nog alleen achteraan fietsen op meer dan 10 minuten.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Voeckler zal me terug punten opleveren. Fantastisch mannetje. 
maar Van Hummel kost me strafpunten 
Justus18
-
- 695 berichten
- 79 stemmen
Wat jammer dat Dumoulin er op het einde zo compleet doorheen zat.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Wel leuk dat ze de aanvallers hun gang laten gaan. Die sprinters winnen al genoeg.
Een rit als vandaag pleit natuurlijk voor kortere ritten. (150km ipv 200).
Of zoals José De Cauwer al aangaf: misschien terug 2 ritten op 1 dag invoeren? (Volgend jaar bij de 100ste ronde mss overwegen bij wijze van test?) 2 ritten van een kleine 100 km.
Ik zie het wel zitten.
Voorbeeld: Vertrek om 10u, aankomst om 12u30. Vertrek om 15u, aankomst om 17u30.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4696 stemmen
Het is toch al de 6e maal dat vroege vluchters het tot het einde uit zingen in deze Tour. Zelfs 6x in de laatste 8 etappes. Hoewel het merendeel bestond uit (midden)gebergte.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.