• 16.142 nieuwsartikelen
  • 179.471 films
  • 12.319 series
  • 34.179 seizoenen
  • 650.406 acteurs
  • 199.439 gebruikers
  • 9.403.581 stemmen

Het grote voetbaltopic #3

zoeken in:

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

rep_robert schreef:

Het gaat er wat dat betreft niet eens meer om of hij actief mee verdedigt of niet. Hij staat daar in eerste instantie om te verdedigen, dus hij neemt gewoon deel aan het spel.

Het verschil met een aanvaller is me volkomen onduidelijk. Die staat daar toch ook in eerste instantie 'om aan te vallen'? Maar dan hebben we het opeens over 'actief' of 'hinderlijk'.

En ja vroeger was buitenspel gewoon buitenspel. Spelregelverandering rond '94, Nederland had een harde leerschool met die dekselse Romario en Bebeto...

Knisper

• 13042 berichten
  • 1280 stemmen

Het zou wat mij betreft voor de duidelijk ook beter zijn om hinderlijk en niet hinderlijk buitenspel af te schaffen. Gewoon achter de verdediging blijven, waar je ook staat. Nu leidt het te vaak tot verwarring.

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4100 stemmen

otherfool schreef:

(quote)

Het verschil met een aanvaller is me volkomen onduidelijk. Die staat daar toch ook in eerste instantie 'om aan te vallen'? Maar dan hebben we het opeens over 'actief' of 'hinderlijk'.

En ja vroeger was buitenspel gewoon buitenspel. Spelregelverandering rond '94, Nederland had een harde leerschool met die dekselse Romario en Bebeto...

Nee, de doorgekopte pass is simpelweg niet op degene die de corner neemt. Buitenspel geldt alleen voor degene naar wie de bal gaat en dat heeft dus ook niks met actief of hinderlijk te maken. De verdedigende partij moet dus beter opletten, omdat zij als gehele linie voor de buitenspel val moeten zorgen en niet alleen de verdedigende speler die bij de aanvaller in de buurt is. Die speler van Twente heft gewoon simpelweg het buitenspel op.

Zoals ik eerder al zei, stel er wordt een pass gegeven op de linksbuiten van de ene partij en de linksback van de tegenpartij heft het buitenspel op aan de andere kant vh veld. Dan is het toch ook geen buitenspel, ondanks dat ze mijlenver van elkaar af staan? Ik vind dit toch wel een zelfde soort geval.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Even opletten reppie, ik ken de regels heus wel; het gaat me er dan ook uiteraard niet om of Vertonghen volgens die regels buitenspel stond (dat stond-ie duidelijk niet), maar meer of die regel eigenlijk wel hout snijdt. Of liever gezegd; of verdedigers ook niet-hinderlijk (preciezer; niet ter zake doend) het buitenspel op kunnen heffen (even buiten dit voorbeeld).

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4100 stemmen

Denk dat het lastig is, hoe moet je de buitenspel regel toepassen wanneer je een aantal verdedigers niet meer mee moet tellen indien zijn niet zodanig bij het spel betrokken zijn. Alleen aanvallend gezien is de regel veranderd, maar wat mij betreft is de laatste verdediger ook gewoon de laatste verdediger. Ongeacht waar hij staat. Daar moeten we ook niet dingen in gaan veranderen, dan is het einde zoek.

Verdedigers staan er om te verdedigen, dan moeten ze in dit soort "lastige" gevallen gewoon opletten en een speler niet uit het oog verliezen. Verdedigen is nou eenmaal lastiger dan aanvalllen.

happie

• 6254 berichten
  • 426 stemmen

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4100 stemmen

Had A&L al gepost

%%%%%%

• 2543 berichten
  • 1234 stemmen

Ik hoop trouwens dat Adam Maher voor oranje gaat kiezen,maar ik vrees van niet..

Zou een mooie toekomstige ''nummer 10'' kunnen worden voor Oranje. Daar ben ik van overtuigd !

timbo_

• 13116 berichten
  • 3881 stemmen

rep_robert schreef:

Denk dat het lastig is, hoe moet je de buitenspel regel toepassen wanneer je een aantal verdedigers niet meer mee moet tellen indien zijn niet zodanig bij het spel betrokken zijn. Alleen aanvallend gezien is de regel veranderd, maar wat mij betreft is de laatste verdediger ook gewoon de laatste verdediger. Ongeacht waar hij staat. Daar moeten we ook niet dingen in gaan veranderen, dan is het einde zoek.

Verdedigers staan er om te verdedigen, dan moeten ze in dit soort "lastige" gevallen gewoon opletten en een speler niet uit het oog verliezen. Verdedigen is nou eenmaal lastiger dan aanvalllen.

Zou technisch ook wel een geinige regel zijn. Want dan loop je gewoon bij een lange bal een compleet andere richting op onder het mom van maar ik deed niet mee aan het spel.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3881 stemmen

Naomi Watts schreef:

Van een nuchtere Hollander kan ik best begrijpen dat ze het niet snappen. Ik vind het geweldig en is dan ook verre van theatraal.

26 seconden goal roepen en dat is niet theatraal? Wat dan nog wel.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3881 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ben ik ook niet altijd een liefhebber van. Irriteerde me bij Ajax ook vaak aan die vervelende dansjes die er niet uitzagen in de tijd van Pienaar en co. Maar ze hebben tenminste dan wat gepresteerd. Maar om nu 25 seconden goaaaal te schreeuwen, kom zeg...

Afgelopen week begon bij de plaatselijke vereniging ineens een spelertje van de C ook al zo belachelijk te doen na een goal. Beetje gemaakt allemaal.

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4100 stemmen

Probleem is vaak ook dat ze het bij alle clubs doen waar ze commentaar voor geven. Als ze in Brazilie Ajax laten zien roept ie ook 15 seconden "gol". Dat ze "gol" roepen vind ik ook niet erg en hoort bij de cultuur, maar ze maken er af en toe wel een overdreven gimmick van zeg.

timbo_

• 13116 berichten
  • 3881 stemmen

Dat Van Gelder gek wordt bij de 2-1 tegen Argentinie maakt moment inderdaad alleen maar mooier. Mocht hij het ook gaan doen bij de 6-0 tegen Malta dan wordt het een gimmick en theatraal gedoe. In Zuid-Amerika en nog wat andere landen is dat jammer genoeg al heel lang een neppe bedoeling.

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4100 stemmen

Hopen op herhaling(tegen beter weten in)

NOS Sport - Ajax geeft Real voetballes in 1995

mikoz

• 11297 berichten
  • 867 stemmen

Om even terug te komen op een discussie die hierboven werd gevoerd over buitenspelval en wat gister ook in studio voetbal werd aangehaald :

Afschaffen die hap uit protest tegen het uitblijven van camerabeelden.

Buitenspelval hoort bij voetbal maar het is gewoon onmogelijk voor de arbitrage om het altijd goed te zien.

Voetbal is de grootste sport ter wereld maar heeft de meest amutaristische waarborg op de regels van alle sporten die ik ooit gezien heb... dan maar een simpelere vorm van voetbal ontwikkelen tot dat er eindelijk eens een nieuwe wind gaat waaien bij de fifa en knvb.

The Oceanic Six

• 60513 berichten
  • 4107 stemmen

Even over de buitenspel goal nog:

(afbeelding)

Hier bestaat toch geen twijfel over? Die Tiendalli loopt zelfs weer naar de 16 om zich in het spel daar te betrekken. En daarnaast is het buiten dat gewoon 2 meter buitenspel. Volgens de regels is het buitenspel en moet je gewoon affluiten. Enorm kut dat Ajax dit weer overkomt, nog wel tegen een concurrent.

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

Het is zowiezo dramatisch gesteld met de Nederlandse arbitrage....

Respekked

• 6286 berichten
  • 1231 stemmen

The Oceanic Six schreef:

En daarnaast is het buiten dat gewoon 2 meter buitenspel. Volgens de regels is het buitenspel en moet je gewoon affluiten.

The Oceanic Six

• 60513 berichten
  • 4107 stemmen

Ja, ik verwoordde het wat slecht. Het was ruim 2 meter geen buitenspel. Dus het spel niet affluiten.

VHS1975

• 348 berichten
  • 70 stemmen

depri83 schreef:

(quote)

Inderdaad, gewoon juichen als René van de Kerkhof. 2 Armen omhoog en rennen maar!

ik dacht meer aan Ove Kindvall

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Even over de buitenspel goal nog:

(afbeelding)

Hier bestaat toch geen twijfel over? Die Tiendalli loopt zelfs weer naar de 16 om zich in het spel daar te betrekken. En daarnaast is het buiten dat gewoon 2 meter buitenspel. Volgens de regels is het buitenspel en moet je gewoon affluiten. Enorm kut dat Ajax dit weer overkomt, nog wel tegen een concurrent.

Triest inderdaad, maar volgende week overkomt het Twente. Ik kan me nog een gestolen bekerfinale herinneren tegen Fc-Utrecht, 2 meter buitenspel van onze grote vriend Wamberto in de laatste minuut. Dat is toch een mooie prijs die eigenlijk niet in onze kast hoort te staan.

depri83

• 6813 berichten
  • 1491 stemmen

VHS1975 schreef:

(quote)

ik dacht meer aan Ove Kindvall

Wat?

Hier kan toch niemand overheen!

YouTube - Nederland - West Duitsland WK 1978

The Oceanic Six

• 60513 berichten
  • 4107 stemmen

Materny schreef:

(quote)

Triest inderdaad, maar volgende week overkomt het Twente. Ik kan me nog een gestolen bekerfinale herinneren tegen Fc-Utrecht, 2 meter buitenspel van onze grote vriend Wamberto in de laatste minuut. Dat is toch een mooie prijs die eigenlijk niet in onze kast hoort te staan.

Verschil was dat daar een hele groep omheen liep. Die 2 van zaterdag stonden vrij bij de cornervlag.

VHS1975

• 348 berichten
  • 70 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ja, ik verwoordde het wat slecht. Het was ruim 2 meter geen buitenspel. Dus het spel niet affluiten.

Volgens mij moet de laatste man VOOR de keeper staan. En dat staat hij niet.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Verschil was dat daar een hele groep omheen liep. Die 2 van zaterdag stonden vrij bij de cornervlag.

Vreemdste is nog dat een grens altijd op 1 lijn moet staan met de laatste verdediger. Nu doet hij dat ook prima, en nog steekt hij z'n vlag omhoog......

schram101

• 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Iedereen weer klaar voor VI?

Bakkie koffie, bolusje erbij. ik ben er klaar voor.

Edit. barbara

The Oceanic Six

• 60513 berichten
  • 4107 stemmen

Babsje is tegenwoordig kind aan huis bij VI...

rep_robert

• 27523 berichten
  • 4100 stemmen

Wannabe kritiekjes van Barbara

VHS1975

• 348 berichten
  • 70 stemmen

otherfool schreef:

en dan te bedenken dat WIJ zelf de buitenspel hadden "uitgevonden"

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.