- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #3
Het grote voetbaltopic #3
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
The Oceanic Six
-
- 60513 berichten
- 4107 stemmen
Zo'n goal heb ik nog niet gezien:
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8268 stemmen
Een kopbal van eigen helft, dat is wel bijzonder ja. 
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
wow.
The Oceanic Six
-
- 60513 berichten
- 4107 stemmen
Maandag, 26 september 2011 om 11:45
In Zuid-Amerika en in sommige Zuid-Europese landen is het haast traditie dat commentatoren doelpunten vieren met hartstochtelijk gebrul, maar ook in Roemenië houdt men daar wel van. Ilie Dobre, die voor de nationale staatsomroep werkt, heeft sinds kort een wereldrecord op zijn naam staan. De commentator produceerde de langste ‘goooooooal’ ooit gemeten.
Dobre deed al in juli verslag van de Europa League-wedstrijd tussen Gaz Metan en het Finse KUPS en vierde een doelpunt van de Roemeense thuisploeg met een kreet die 26 seconden duurde. Besloten werd om te kijken of dit een wereldrecord was en dat bleek inderdaad het geval te zijn. De langste ‘goooooooal’ ooit stond op naam van een Argentijn, die het negentien seconden vol hield.
Dobre is al sinds 1994 op de Roemeense radio te horen en zegt zijn stem goed te onderhouden, door niet te roken en niet te drinken. “Ik luister ook vaak naar het commentaar bij Braziliaanse, Argentijnse en Spaanse wedstrijden en wist dat ik dit record kon breken”, zei de toch wel vereerde commentator. Naast het radiowerk schrijft Dobre ook sportboeken.
Wat een stakker zeg
Wat stellen sommige commentatoren zich ook enorm aan met dat brullen van goaal.
kos
-
- 46733 berichten
- 8885 stemmen
Ik zeg ook over het algemeen. Het is gewoon erg tegenvallend voor een Zuid Europees land. Uitzonderingen zijn er altijd, maar wat ik van veel clubs zie stelt niet veel voor. Heb je ook nog geluk dat je voor Atletico bent, dan is het iets makkelijker om dit te zeggen
Het is vooral een heel ander soort sfeer.
VHS1975
-
- 348 berichten
- 70 stemmen
(embed)
Wat een stakker zeg
Wat stellen sommige commentatoren zich ook enorm aan met dat brullen van goaal.
ach ja voetballers stellen zich ook vaak aan door op een bepaalde manier te juichen als ze hebben gescoord.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Zeker knap, maar vergeet niet dat het vrij koppen was. Ik doe het hem niet na hoor, daar niet van. 
The Oceanic Six
-
- 60513 berichten
- 4107 stemmen
ach ja voetballers stellen zich ook vaak aan door op een bepaalde manier te juichen als ze hebben gescoord.
Ben ik ook niet altijd een liefhebber van. Irriteerde me bij Ajax ook vaak aan die vervelende dansjes die er niet uitzagen in de tijd van Pienaar en co. Maar ze hebben tenminste dan wat gepresteerd. Maar om nu 25 seconden goaaaal te schreeuwen, kom zeg...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Van een nuchtere Hollander kan ik best begrijpen dat ze het niet snappen. Ik vind het geweldig en is dan ook verre van theatraal.
The Oceanic Six
-
- 60513 berichten
- 4107 stemmen
Ow, prima als ze goaaaaaaaaaaaaaal roepen, maar dat kan na een paar seconden ook weer ophouden. Maar dit is wel extreem.
Ik heb overigens graag commentatoren die emoties laten horen. Van Gelder bij Bergkamp 98 of de CL finale van Ajax vind ik geweldig om te horen.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Van een nuchtere Hollander kan ik best begrijpen dat ze het niet snappen. Ik vind het geweldig en is dan ook verre van theatraal.
Verre van theatraal? Maak je nu een geintje of wat. Dit is hartstikke overdreven.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ligt er vooral aan hoe belangrijk de goal en de wedstrijd is.... Vind wel dat goals over het algemeen erg overdreven gevierd worden. Maar ik irriteer me vooral vaak aan die zogenaamde 'boodschappen' aan iets of iemand op het shirt van zo'n scorende speler wat hij dan laat zien. Maar, ik heb zowiezo zo iets van steek een arm omhoog roep yes en ga weer door met de wedstrijd, juichen doe je achteraf als je wint.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Ow, prima als ze goaaaaaaaaaaaaaal roepen, maar dat kan na een paar seconden ook weer ophouden. Maar dit is wel extreem.
Ik heb overigens graag commentatoren die emoties laten horen. Van Gelder bij Bergkamp 98 of de CL finale van Ajax vind ik geweldig om te horen.
Ja, of van Gelder op het EK of WK, en dat is ook niet nep. Maar bijvoorbeeld die comentator van AC Milan die zich zo aanstelde.... dat is natuurlijk mooie tv maar hartstikke overdreven.
depri83
-
- 6813 berichten
- 1491 stemmen
Ligt er vooral aan hoe belangrijk de goal en de wedstrijd is.... Vind wel dat goals over het algemeen erg overdreven gevierd worden. Maar ik irriteer me vooral vaak aan die zogenaamde 'boodschappen' aan iets of iemand op het shirt van zo'n scorende speler wat hij dan laat zien. Maar, ik heb zowiezo zo iets van steek een arm omhoog roep yes en ga weer door met de wedstrijd, juichen doe je achteraf als je wint.
Inderdaad, gewoon juichen als René van de Kerkhof. 2 Armen omhoog en rennen maar!
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Verre van theatraal? Maak je nu een geintje of wat. Dit is hartstikke overdreven.
Zoals ik al zei, een Nederlander snapt het niet die Zuid-Europeaanse esthetiek.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat is verschillend. Niks lekkerder dan zo'n lange gol. Dat van van Gelder is ook maar nep, puur showmancer.
The Oceanic Six
-
- 60513 berichten
- 4107 stemmen
Zoals ik al zei, een Nederlander snapt het niet die Zuid-Europeaanse esthetiek.
Er zit natuurlijk wel verschil in passie en in aanstellen. Ieder zijn cultuur, prima, maar in elke cultuur worden zaken overdreven of juist nauwelijks getoond.
In de Nederlandse sportcultuur is het vaak bij een goal: Ja, mooie goal van ..... zeg, 1-0.
Zo droog en saai hoeft het van mij ook weer niet.
The Oceanic Six
-
- 60513 berichten
- 4107 stemmen
Dat is verschillend. Niks lekkerder dan zo'n lange gol. Dat van van Gelder is ook maar nep, puur showmancer.
Nee, dat van Van Gelder is juist oprechte blijdschap. Hij weet ook helemaal niet wat hij roept op dat moment. Iemand die 25 seconden goaal roept weet dat wel.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Nee, dat van Van Gelder is juist oprechte blijdschap. Hij weet ook helemaal niet wat hij roept op dat moment. Iemand die 25 seconden goaal roept weet dat wel.
Gelukkig ben ik niet zo naïef. Doet ie natuurlijk puur voor de grootsheid van het archief indien het memorabel wordt. Net als zijn gelul tijdens de WK finale vooraf, zo wil hij straks herinnerd worden in het archief als Nederland gewonnen had.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Er zit natuurlijk wel verschil in passie en in aanstellen. Ieder zijn cultuur, prima, maar in elke cultuur worden zaken overdreven of juist nauwelijks getoond.
In de Nederlandse sportcultuur is het vaak bij een goal: Ja, mooie goal van ..... zeg, 1-0.
Zo droog en saai hoeft het van mij ook weer niet.
Hier wordt het gezien als aan stellen, daar niet. Dat hebben Japanners weer bij onze melodramatiek, terwijl hun weer introvert zijn. Dat noemen wij dan weer gevoelloos. Die verschillen in cultuur zijn er, het is alleen een pest dat veel mensen zich niet kunnen verplaatsen in een verschillende esthetiek.
kos
-
- 46733 berichten
- 8885 stemmen
haha, dat denk ik dan met name bij die 'sfeer in stadion' discussie.
.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Achja die zuid-Amerikaanse cultuur staat erom bekend dat zij zich aanstellen. Of er nou gescoord wordt of als er nou een lichte overtreding wordt gemaakt, aanstellen kunnen zij als de beste.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
haha, dat denk ik dan met name bij die 'sfeer in stadion' discussie.
.
Ook wel een goed voorbeeld ja. Al moet ik zeggen dat ik het bij Barca ook niet te pruimen vindt.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Nee, hè. Weer die vervelende kwal van een vermeulen.
Altijd nog beter dan Tom v/h Hek. Dat is echt een en al drama die vent. Denk wel dat Jan v/ Halst mijn favoriete gast is bij voetbalprogrammas.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Interessant inzicht van Vascago over die goal van Vertonghen. Als de aanvaller bij de cornervlag 'niet meetelt' zijnde niet aan het spel deelnemend, waarom de verdediger op dezelfde plek wel? Een niet op te lossen inconsistentie, of je moet denkelijk het hele 'hinderlijk buitenspel' op de schop gooien.
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
Het is vooral een heel ander soort sfeer.
Anders dan in de andere Zuid Europese competities inderdaad, een veel mindere namelijk. Zoals ik al eerder zei...
Zo'n goal heb ik nog niet gezien:
(embed)
Nooit Pro Evo 2009 gedaan zeker 
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
Interessant inzicht van Vascago over die goal van Vertonghen. Als de aanvaller bij de cornervlag 'niet meetelt' zijnde niet aan het spel deelnemend, waarom de verdediger op dezelfde plek wel? Een niet op te lossen inconsistentie, of je moet denkelijk het hele 'hinderlijk buitenspel' op de schop gooien.
Komt omdat de verdediger wel actief die bal probeert tegen te houden daar. Dat de corner nemer niet buitenspel staat is natuurlijk logisch. De pass is immers niet op hem bedoeld ja, dus dan maakt het helemaal niet meer uit of hij deel neemt aan het spel of niet. Oftewel, irrelevant.
De verdediger probeert wel actief te verdedigen daar(bal tegenhouden) en neemt dus wel deel aan het spel. Laatste linie is laatste linie. Als een bal op de linksbuiten wordt gegeven en de rechtsbuiten heft het buitenspel op is het toch ook geen buitenspel, ondanks dat het de andere kant van het veld is.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Even buiten dit specifieke geval dan (want ik snap je woordenbrij eerlijkheidshalve maar half
); het is gek dat een aanvaller soms 'niet aan het spel deelneemt' en een verdediger wel altijd, zelfs als-ie geblesseerd op de achterlijn ligt, met z'n rug naar de situatie naar zijn moeder op de tribune aan het zwaaien is, of ja zelfs met de niet aan het spel deelnemende aanvaller aan het keuvelen is. Je argument van 'actief verdedigen' of 'bal tegenhouden' vervalt dan.
rep_robert
-
- 27523 berichten
- 4100 stemmen
Het gaat er wat dat betreft niet eens meer om of hij actief mee verdedigt of niet. Hij staat daar in eerste instantie om te verdedigen, dus hij neemt gewoon deel aan het spel. Actief of niet actief meedoen in en rondom de 16 meter heeft er verder weinig mee te maken.
En ja, de buitenspel regel is vaag. Het is toch recentelijk pas gewijzigd dat buitenspel alleen geldt voor de speler naar wie de pass wordt gegeven? Vroeger was het altijd buitenspel toch als een andere aanvallende speler ook achter de laatste verdedigingslinie stond ?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.