menu

Overig / Televisie / Lost

zoeken in:
leatherhead schreef:
Vroeger gezien, best een leuke serie op zich. Vooral de manier waarop er continu bij elke aflevering één bepaald personage centraal stond vond ik wel een meerwaarde hebben. Leuk ook dat er eigenlijk geen één écht hoofdpersonage is. Helaas werd het zo'n beetje met het seizoen minder; een probleem waar wel meer series mee te kampen hebben wat mij betreft. Seizoen 5 was er echt teveel aan.

Geen echt hoofdpersonage? Dan ben je dringend toe de serie opnieuw te kijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Geen echt hoofdpersonage? Dan ben je dringend toe de serie opnieuw te kijken.

Het is alweer een tijdje geleden inderdaad. Kan me herinneren dat Jack het meest in de buurt kwam, maar hij staat me niet meer bij als een écht evident hoofdpersonage. Meerdere afleveringen waarin hij niet eens voorkwam. Zo komt Hurley bijvoorbeeld in meer episodes voor dan Jack.

leatherhead schreef:
(quote)

Het is alweer een tijdje geleden inderdaad. Kan me herinneren dat Jack het meest in de buurt kwam, maar hij staat me niet meer bij als een écht evident hoofdpersonage. Meerdere afleveringen waarin hij niet eens voorkwam. Zo komt Hurley bijvoorbeeld in meer episodes voor dan Jack.

Het gaat niet om wie de meeste minuten maakt, maar waar het verhaal om draait.

Uiteindelijk is Jack zonder twijfel de centrale pion van de serie, gevolgd door een stuk of 4, 5 anderen.

leatherhead schreef:
(quote)

Zo komt Hurley bijvoorbeeld in meer episodes voor dan Jack.

Dat gaat maar om 1 aflevering, waarvan ik geloof dat het de aflevering is waarin hij de lotto wint.
Jack is toch wel het belangrijkste personage naar mijn mening.

Fair enough. Vond het in ieder geval niet zó zonneklaar als bij het gros van de TV-series, wat ik zeker als een plus zag. Temeer ook omdat ik Jack eigenlijk het dufste personage van de hele meute vond. De diverse zijpaadjes die ingeslagen werden kon ik dan ook erg waarderen (die Nikki & Paulo aflvering was bijv. erg leuk).

Gang_Star schreef:
(quote)

Dat gaat maar om 1 aflevering, waarvan ik geloof dat het de aflevering is waarin hij de lotto wint.
Jack is toch wel het belangrijkste personage naar mijn mening.

Dat is toch ''Everybody loves Hugo''? Werkelijk schitterende aflevering. Maar Hurley is dan ook geniaal.

Kijk trouwens eens The Wedding Ringer (2015). Zit een hele toffe Lost grap in.

leatherhead schreef:
Fair enough. Vond het in ieder geval niet zó zonneklaar als bij het gros van de TV-series, wat ik zeker als een plus zag. Temeer ook omdat ik Jack eigenlijk het dufste personage van de hele meute vond. De diverse zijpaadjes die ingeslagen werden kon ik dan ook erg waarderen (die Nikki & Pablo aflvering was bijv. erg leuk).

Dat ben ik zeker met je eens. Jack was een saaie zak hooi. Maar wel de hoofdrolspeler en het centrale figuur van dit hele verhaal.

Als personages had ik veel liever Jin, Sun, Hurley, Locke, Ben, Kate en Sawyer.

Ik vond eigenlijk iedereen minus Charlie, Michael en Waaaaaaaaaaaaalt wel te pruimen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Dat is toch ''Everybody loves Hugo''? Werkelijk schitterende aflevering. Maar Hurley is dan ook geniaal.

Kijk trouwens eens The Wedding Ringer (2015). Zit een hele toffe Lost grap in.

Ik weet het niet helemaal zeker of het die aflevering is, maar ik geloof dat je gelijk hebt.
Die film ga ik zeker nog een keertje kijken, maar dat kan wel een tijdje duren. Hurley was inderdaad een behoorlijke rol overigens, maar ik was persoonlijk meer onder de indruk van personages als bijvoorbeeld Jack, Sawyer en John Locke.

Die Charlie vond ik inderdaad nogal een droeftoeter. Ben, Sawyer en Locke vond ik erg sterk, maar ook enkele kleine rollen die erg de moeite waard waren. Mr. Eko bijvoorbeeld of Martin ''i make good eggs'' Keamy .

leatherhead schreef:
Fair enough. Vond het in ieder geval niet zó zonneklaar als bij het gros van de TV-series, wat ik zeker als een plus zag. Temeer ook omdat ik Jack eigenlijk het dufste personage van de hele meute vond. De diverse zijpaadjes die ingeslagen werden kon ik dan ook erg waarderen (die Nikki & Paulo aflvering was bijv. erg leuk).

Grapje zeker, dat van Nikki en Paulo? Lost is een geweldige serie, maar de Nikki en Paulo aflevering moet bijna wel de minste zijn die er tussen zit.

lilB schreef:
(quote)

Grapje zeker, dat van Nikki en Paulo? Lost is een geweldige serie, maar de Nikki en Paulo aflevering moet bijna wel de minste zijn die er tussen zit.

Nope. Het had misschien weinig van doen met de kern van het verhaal, maar tussen alle poespas door voelde het gewoon erg leuk en fris aan. Grappig episode'tje.

leatherhead schreef:
Die Charlie vond ik inderdaad nogal een droeftoeter. Ben, Sawyer en Locke vond ik erg sterk, maar ook enkele kleine rollen die erg de moeite waard waren. Mr. Eko bijvoorbeeld of Martin ''i make good eggs'' Keamy .

Martin Keamy, de beste antagonist (Ben Linus reken ik hier niet bij) uit LOST. Had veel meer schermtijd en een sterkere verhaallijn mogen krijgen.

Jack en Kate waren saaie personages. Ik zag ze zelden evolueren in tegenstelling tot Sawyer bijvoorbeeld. Charlie was ik ook moe gezien, terwijl Hurley het personage bleef dat je in elke aflevering wilde zien. Geweldige man.

Beste personage was voor mij zonder twijfel Mr. Eko. Geweldig personage, geweldig geacteerd en twee geweldige centrale afleveringen! Ben, Keamy, Sawyer en Locke waren uiteraard ook erg tof, net als Jin.

http://i44.tinypic.com/t0t1ya.gif

Raffael77
weberanja schreef:
Lost beste serie ever.. en Breaking Bad, Mogen van mij wel meer van mij wel meer van die
gemaakt worden!

Voor mij is Lost ook geniaal en Breakin Bad totaal niet maar dat terzijde.

Wat ik knap vind is dat JJ Abrams hele goede scripts schrijft. Ook de keuzes kwa acteurs bij de personages is geniaal gekozen. Alles is in evenwicht en dat kunnen er maar weinig.

Lost: season 5

Helaas is het vijfde seizoen van Lost een wat minder seizoen in een verder geweldige serie. De eerste 4 seizoenen kenmerkten zich allemaal op een andere manier en waren allemaal erg goed, met het eerste en vierde seizoen als uitschieters. Het enige echte dipje was de eerste helft van seizoen 3. Maar met het vijfde seizoen werd een weg ingeslagen die ik niet altijd even leuk vond. De eerste pakweg 6/7 afleveringen zijn saai en vermoeiend met het eiland dat voortdurend door de tijd reist en de Oceanic Six die hun weg terug naar het eiland zoeken. Dit duurde allemaal te lang. Als het tijdreizen nu nog iets had toegevoegd, maar dat deed het helaas niet. Een gemiste kans wmb om de geschiedenis van het eiland wat te verduidelijken. Wanneer het eiland stopt met door de tijd te reizen wordt het verhaal terug wat standvastig, hoewel het hele Dharma-gedoe uiteindelijk ook wel te lang duurde. Uiteindelijk voelt het hele seizoen aan als een nutteloze pauze, alsof het echte verhaal even stop is gezet, en dat is wel jammer. Waar bijvoorbeeld bij het vorige seizoen bijna elke aflevering iets geweldigs had, was dat hier maar bij enkele (the life and Death of Jeremy Bentham, Lafleur en de finale).

Een punt waar Lost altijd heel erg sterk op is geweest, zijn de personages. Je kan er veel over zeggen, maar dat ze geen diepgang hebben of dat je de meeste na 5 seizoenen nog niet kent zouden onterechte commentaren zijn. Toch wist dit seizoen op dat vlak ook minder te bieden. Veel oude personages hebben hun beste tijd gehad en worden eigenlijk steeds minder leuk, terwijl de nieuwere personages niet echt interessant zijn. Jack, Kate, Sayid, Locke.. Allemaal geweldige personages in de eerste seizoenen, maar dat zijn ze nu niet meer. In het geval van Locke niet onbegrijpelijk aangezien je door de finale weet dat de echte Locke dood is vanaf ' the life and Death of Jeremy Bentham'. Personages als Hurley blijven natuurlijk nodig om het wat luchtig te houden (het moment dat hij het script van the empire strikes back zit te schrijven ). Het enige karakter dat dan echt beter wordt is Sawyer. Het interessantste personage uit de serie en dat blijft hij. Hoe hij zich opwerkt tot leider van de groep en zich verantwoordelijk voor hen voelt is een erg mooie ontwikkeling en zijn momentje met Juliet in de finale was behoorlijk emotioneel.
De finale was dan wel weer ijzersterk. Alle verhaallijnen even in de versnelling en eindelijk de introductie (en meteen ook al dood) van Jacob.

Zoals bijna altijd na een seizoen van Lost heb ik geen idee welke kant het op gaat. Alles is mogelijk. Toch ben ik erg benieuwd hoe ze het nu in nog een stuk of 16 afleveringen gaan beëindigen. Er is toch nog erg veel gaande en ik heb ook nog lang niet het gevoel dat er naar een of andere climax toegewerkt wordt. Hopelijk wordt het een bevredigend eindseizoen.

Voor seizoen 5 schommelt het wat tussen 3* en 3.5*, maar ik rond af naar boven.

Die introductie van Jacob.. dat moment herinner ik me nog zo goed. Heerlijk! Ik kon niet wachten op meer eilandgeschiedenis

filmfan0511, eens met zo'n beetje alles wat je zegt
De afleveringen van het constante tijdreizen behoren inderdaad tot de mindere van de serie. Sawyer is sowieso mijn favoriete karakter van de gehele serie, maar in seizoen 5 springt hij er nog meer tussenuit, daar de afleveringen en het plotverloop wat minder zijn.
Eilandgeschiedenis ga je krijgen in seizoen 6, in een beperkte hoeveelheid afleveringen moet hier toch naar een bevredigend einde toegewerkt worden. Of je het beter gaat vinden dan 5 weet ik niet, maar er zal zeker nog het een en ander onthuld worden, ook vóór het slotstuk.
Ben benieuwd naar je review van 6 (nadat je em afgerond hebt).

Toffe review! Opeens was time-travel de hoofdpersoon van de serie, het stelde mij ook teleur. Het leverde wel een paar prachtige momenten op. Faraday die door zijn moeder naar het eiland werd gestuurd terwijl ze wist dat haar jongere versie hem zou doodschieten is mij nog het meeste bij gebleven. Subliem schrijfwerk, terwijl hij stierf wist hij precies hoe de vork in de steel zat en zijn moeder vindt zijn boek.
Ook de aflevering met Rousseau en Jin was 1 van de betere van de serie.
Maar toch een minder seizoen, seizoen 1, 3 en 4 blijven voor mij de beste.

Curly1985 schreef:
Toffe review! Opeens was time-travel de hoofdpersoon van de serie, het stelde mij ook teleur. Het leverde wel een paar prachtige momenten op. Faraday die door zijn moeder naar het eiland werd gestuurd terwijl ze wist dat haar jongere versie hem zou doodschieten is mij nog het meeste bij gebleven. Subliem schrijfwerk, terwijl hij stierf wist hij precies hoe de vork in de steel zat en zijn moeder vindt zijn boek.

Yep, the Variable was dat zeker? Een van de sterkere dingen die ze met het tijdreisconcept hebben uitgevoerd. Zo'n twistmomenten hadden er best vaker in gemogen.

Lost: season 6

Wel, dat was het dan. Het zesde seizoen zit erop en daarmee is deze fantastische serie ook voor mij afgelopen. Ik heb er enorm van genoten, ondanks af en toe eens wat mindere stukjes zoals in het vorige seizoen. Seizoen 5 was eigenlijk het eerste seizoen dat me niet volledig meehad; het plot en de personages was/waren aanzienlijk minder. Ik vreesde dan ook dat deze lijn zich zou voortzetten in seizoen 6, maar gelukkig had ik al vlug door dat de makers na de 'tussenstop' die het vijfde seizoen eigenlijk is, het verhaal terug op de rails hadden en er eindelijk werd toegewerkt naar een climax. Het tijdreizen wordt gelukkig achterwege gelaten. En wat komt daarvoor in de plaats? De flash-side-ways. Ik was hier eerst nogal sceptisch over en het kon me ook niet meteen bekoren. Ik vond ze wel leuk/vermakelijk, maar niet echt bijzonder. Pas wanneer de personages elkaar en hun gezamenlijke verleden op het eiland beginnen te herinneren worden deze pas pakkend en al zeker wanneer in de finale onthuld wordt dat ze eigenlijk het leven na de dood voorstellen. Het verhaal op het eiland vond ik toch wel sterk, op misschien de eerste 5 afleveringen na. De Tempel voelt uiteindelijk toch wel meer aan als een opstop/omweg, dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Maar vanaf aflevering 6/7 worden de verschillende pionnen wat klaargezet en merk je echt dat er toegewerkt wordt naar iets. Zeker de tweede helft van het seizoen is erg sterk met een paar uitmuntende afleveringen (Ab Aeterno, Happily ever after, the candidate). Dit alles werkt dan mooi toe naar een finale die vooral op emotioneel en nostalgisch vlak weet uit te blinken. Het echte einde met de stervende Jack die het vliegtuig ziet over vliegen en iedereen samen in de Kerk is emotioneel en de cirkel voelt gewoon rond. Dat er dan nog wat kleine vraagjes (want de belangrijksten zijn toch wel duidelijk) onbeantwoord blijven maakt voor mij dan ook helemaal niets uit. De reacties op het einde zijn toch wel op z'n zachts gezegd gemengd; maar ik vond het echt ideaal en passend.

De personages staan al de hele serie centraal; je kent hen en leeft met hen mee. Toch kende seizoen 5 op dit vlak ook even een dipje (uitzonderingen daargelaten). Gelukkig herpakt het laatste seizoen zich hiermee en kunnen de meeste personages allemaal nog eens een keer schitteren. De weg die ze met Sayid insloegen, daar ben ik geen fan van (hoewel zijn uiteindelijke redemption wel mooi is), maar bv de reünie en dood van Sun en Jin, Jacks ontwikkeling naar 'Man of Faith', Desmond die terugkeert en een sleutelrol gaat spelen en Bens redemption zijn allemaal geweldige dingen, en dan vergeet ik nog veel zaken. En dan eindelijk ook wat eilandgeschiedenis, waar ik al lang op zat te wachten. Het achtergrondverhaal van Richard en de geschiedenis van the man in black en Jacob zijn dingen waar je als kijker erg benieuwd naar bent, en ik ben blij dat seizoen 6 deze zaken wat uitgediept heeft. Ook erg leuk is het feit dat erg veel personages die al lang zijn verdwenen uit de serie terug een rolletje/cameo spelen, in de flash-sideways/afterlive dan. Wel jammer dat Mr Eko niet eens even om de hoek komt kijken. Een veelbelovend personage, maar zijn verhaallijn/rol wordt begin seizoen 3 heel ruw afgekapt, waarna er niets meer over hem gezegd wordt. En dan nu niet eens een cameo.. Zelfde geldt voor Walt, hoewel dit wel begrijpelijk is door de leeftijd van de acteur.

Seizoen 6 weet Lost op een krachtige manier af te sluiten, met een goed verhaal maar bovenal de personages, waar je erg mee bent gaan meeleven gedurende zes seizoenen, die toch allemaal nog even een moment krijgen en een mooi einde krijgen. Sawyer, Locke, Desmond, Hurley, Jin,.. Niet meteen personages die ik vlug zal vergeten, net zoals al de rest natuurlijk. Ik heb er van genoten en ik ben er heel zeker van dat ik de hele serie nog eens een keer ga kijken.

Seizoen 6 krijgt een welverdiende 4*, en dat is naar onder afgerond ook het totaalcijfer dat ik aan de hele serie geef.

filmfan0511

Uitstekende reviews, vond ze prettig om te lezen. Ben het ook helemaal met je eens wat betreft de finale. Die was voor mij ook pakkend en emotioneel en bracht dit verhaal op een bevredigende wijze tot een einde. Misschien dat er wel meerdere eindes mogelijk waren, maar dit einde beviel prima.

Vond het best lastig de serie weer los te laten na 6 seizoenen, maar het werd wel tijd.

Ik heb net weer de hele serie gezien. Het wat onbestemde gevoel dat ik de eerste had was volkomen weg. De serie is helemaal niet zo'n raadsel, de storyline is feitelijk vrij simpel, als je begrijpt wat er gebeurt. Ik heb de eerste beelden van de pilot naast de laatste beelden van The End gezet en dan valt alles op zijn plaats. Lost begint met een closeup van Jack's oog die hij opent. Het laatste shot van The End is als hij zijn ogen weer sluit. Alles daartussen, de hele serie, is Jack's leven dat nog eenmaal aan zijn geestesoog voorbij trekt. In alle variaties, wat was gebeurd, wat had kunnen gebeuren, wat nooit gebeurde, gepresenteerd in verschillende dimensies als flashbacks, -forwards en -sideways. Lost is Jack's strijd om in het reine te komen met zijn leven tijdens die laatste seconden van zijn leven. The End is zijn verlossing. Zoals zijn vader zegt: 'a way of letting go'.
Ik heb veel series gezien, maar deze hoort met recht in de top 5 aller tijden.

I respectfully disagree.

Jack was zeker het hoofdpersonage, maar er gebeurde genoeg waar hij geen rol in speelde. We hebben in seizoen 3 zelfs een paar afleveringen zonder hem moeten doen.

Curly1985 schreef:
I respectfully disagree.

Jack was zeker het hoofdpersonage, maar er gebeurde genoeg waar hij geen rol in speelde. We hebben in seizoen 3 zelfs een paar afleveringen zonder hem moeten doen.

Jack kan toch ook 'dromen' over situaties waar hij zelf geen directe rol in speelt?

Het zijn verhalen in zijn hoofd. Over hoe de wereld er uit had kunnen zien en over zijn rol daarin. Om te laten zien dat hij wel uit het goede hout was gesneden. Uiteindelijk zegt zijn denkbeeldige vader aan het eind dat hij alles moet loslaten. Ook het eiland dat staat voor het leven dat hij krampachtig vasthoudt. Die verhalen verklaren ook de rare dingen die er gebeuren. Het is niet echt, het zit alleen in zijn hoofd.

Ik heb net de serie afgesloten. In een paar maanden tijd alle 6 seizoenen doorleeft. Heb er erg van genoten. Maar wat een onbevredigend eind. En wat een vragen blijven er over. Toen kwam ik een artikel tegen van de makers van Lost. Wat bleek? Ze deden maar wat. Je leest het goed. Ze deden maar wat. Met het eind van de serie in mijn achterhoofd met de vele onbeantwoorde vragen. Zoals, wat was Linus nou eigenlijk aan het doen? De ijsberen? De hatch met die knop? Dat Dharma gebeuren, wat was hun doel? Van dat parallel gebeuren in S06 snapte ik ook niet veel. Ineens hadden ze herinneringen. Ineens zaten ze met elkaar in een soort van kerk. Zowel de overlevenden en de doden. Of waren ze toch allemaal dood? Zijn er een aantal 2 maal dood gegaan? Waarom was de explosieve Artz en bijvoorbeeld niet bij? Wat was de truc van Desmond die als een soort van guru door S06 sloop? Etc, ect. Veel te veel onbeantwoorde vragen.
Mijn conclusie: Top serie! Waardeloos eind!
http://www.volkskrant.nl/televisie/schrijver-lost-serie-geeft-toe-we-deden-maar-wat~a3830513/

Curly1985 schreef:
I respectfully disagree.

Een aflevering zonder Jack vond ik niet zo erg. Wat een saaie knakker was dat. Zo'n mister "regelt het allemaal wel".
Sawyer daarentegen was tof. Met al die nicknames. "Hey, Kenny Rogers. What are you trying to do"

Ik kwam vanmiddag onderstaand artikel tegen op Facebook. Een leuk stukje over de finale die ze eigenlijk wilde doen maar waar geen budget voor was.

http://www.superguide.nl/nieuws/het-originele-einde-van-de-serie-lost-is-onthuld-news-20497

In de laatste alinea van het stukje stuit ik, niet voor het eerst, op een onjuistheid over de finale. Namelijk dat mensen concludeerde dat iedereen al die tijd al dood waren en alles op het eiland dus blijkbaar nooit had plaats gevonden.

In onderstaand filmpje moet Damon Lindelof zich ook verdedigen tegen deze onjuiste opvatting die een hoop mensen maakte na de finale.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=FvnNF-NWmc4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Jammer dat zoveel mensen de finale verkeerd hebben begrepen en dus onterecht extra teleurgesteld waren.
Ik vond het complete laatste seizoen behoorlijk slap maar Lost heeft met voorgaande seizoenen zo een toffe impact op mij gehad dat het voor mij nog steeds een van de beste series is die ik heb gezien.

PS. Even een random Lost-muziekje

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Rh4auhWLDE0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Weet iemand wie op dit moment de rechten heeft van de serie Lost? Hoop dat deze snel weer op Netflix komt.

Is deze serie ergens On Demand te kijken? KPN? Ziggo? Videoland?

Iemand die dit weet?

Hij zou volgens deze site op Hulu moeten staan, maar ik heb geen Hulu account, dus ik kan dit niet bevestigen:

The complete 'Lost' on Hulu - Stream On Demand - streamondemandathome.com

sharon!
Ooit is begonnen met deze serie maar nooit verder gekomen dan seizoen 3. Nu toch maar weer is oppakken.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:35 uur

geplaatst: vandaag om 09:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.