menu

Overig / Televisie / Twin Peaks

zoeken in:
Ik kijk ook nog. Elke week een uur het nieuwe werk van David Lynch bekijken is een soort verslaving geworden. Dat worden zware weken als Twin Peaks straks is afgelopen. Ik denk niet ik ooit elke week naar zo'n serie uitkeek als nu. Maar ik snap wel dat mensen bij dit derde seizoen afhaken, dit seizoen verschilt wel van eerdere seizoen. Ik kan er toch van genieten. Die scene met alleen die stem van Phillip Jeffries was bijvoorbeeld fenomenaal. Zo zijn er iedere week van die heerlijke scenes die me waarschijnlijk heel lang bijblijven.

Nee, ik kijk al lang niet meer, ik droom dat ik wekelijks een portie Lynch van bijna een uur krijg opgediend om de resterende zes dagen te achterhalen hoe "de steel in de vork zit. - ) "

MAGISCH! Wat een aflevering. Ik word GEK!

Wat heeft Lynch Cooper's ontwaken perfect aangepakt. "You are awake.", "One hundred percent." Letterlijk een brok in m'n keel op dat moment

Brok in je keel? Ik moest huilen, lachen, klappen en stampte met mijn voetjes van blijdschap. En dat alles tegelijkertijd! Echt geniaal om ons hier zo lang op te laten wachten. En volgende week krijgen we een hele afleveing op speelfilmlengte met Cooper in Twin Peaks. Dit was allemaal enkel voorspel! Man, hoe gaat Lynch in godsnaam de enorme verwachtingen waarmaken? Ik ben zooooo benieuwd!

Geweldige aflevering inderdaad! Veel surrealisme, geweldige humor (die shoot-out! en Jerry natuurlijk), momenten die emotioneel zijn zonder cheesy te worden (Diane's verkrachting), en dan pakken ze Cooper's ontwakening ook nog eens perfect aan, om vervolgens af te sluiten met de ontwakening / bewustwording (?) van Audrey. Dit is alles wat ik van Twin Peaks verwacht en meer. Wat heb ik zin in de finale.

Heerlijk hoe Lynch blijft spelen met verwachtingen van iedereen die de koffie&kersentaartgezelligheid van classic Twin Peaks verwachtte. Audrey's Dance is gewoon een letterlijk aangekondigde performance, inclusief meewiegend publiek. Geniaal!

Wat een episode, teveel memorabele momenten om op te noemen. Zo zin in de laatste dubbel-aflevering.

En dan, eindelijk, daar was ie, de enige echte ... jawel Edward Louis Severson III. Met het nummer "Out of sand." Uiteraard valt zijn verschijning niet toevallig samen met het bezoek van deze ster:

https://pbs.twimg.com/card_img/900680910135107584/-zx4mp9s?format=jpg&name=600x314

...

Staat dit straks compleet op Videoland?

Richardus schreef:
Staat dit straks compleet op Videoland?

Lijkt me van wel. Hoop zelf vooral op een blu ray waarop de film als 18 uur film wordt gepresenteerd zonder intro's en eindcredits over het beeld.

Wat een aflevering. Van Lynch goes Tarantino (sorta..) tot heerlijke nostalgie, naast Fallin' ook nog eens deze klassieker:

chevy93 schreef:
Wat een aflevering. Van Lynch goes Tarantino (sorta..) tot heerlijke nostalgie, naast Fallin' ook nog eens deze klassieker:

(embed)

Lynch ging al veel eerder Tarantino. Zie ook de vorige aflevering met de french fries en ketchup discussie. Die eindigde zelfs met I love you (Honeybunny)

Maar Lynch was natuurlijk zelf al eerder met z'n extreme geweldexplosies en de schijnbaar irrelevante dialogen. Dus eigenlijk doet Lynch gewoon Lynch.

Ik had het vooral over de shoot-out; dat was wel vrij eigenzinnig voor deze show. En ook niet iets wat ik in een eerdere Lynch-film van hem gezien heb.

chevy93 schreef:
Ik had het vooral over de shoot-out; dat was wel vrij eigenzinnig voor deze show. En ook niet iets wat ik in een eerdere Lynch-film van hem gezien heb.

Zet Wild at Heart nog maar eens op dan...

Deed enorm aan Tarantino denken. Kan ook geen toeval zijn, met Roth en Leigh edit: ik las enkel de laatste twee berichten in eerste instantie, dus ja, het is al gezegd t lijken me ook haast kleine eerbetoontjes aan grote regisseurs. In een eerdere aflevering hadden we al een soort Clockwork Orange (met R Horne), en ook Finchers Se7en is al gepasseerd.

Ben de serie nu aan het herzien in opmaat naar de finale. Dat bevalt misschien nog wel meer dan de eerste kijkbeurt. Zoveel geweldige scenes, zoveel muntjes vallen op hun plaats, zoveel vraagtekens blijven staan. Wat een immens meesterwerk is dit!

Alles gezien, nu op naar de finale. Ik kan me bijna niet herinneren dat ik zoiets goeds heb gezien als de opbouw die Lynch ons voorschotelt. Wat is dit grandioos. Geweldig. Diane haar verhaal. De terugkeer van Cooper, perfect.. tranen in m'n ogen (dat schitterende karakter is er weer!), even later weer lachend en gierend van enthousiasme over wat nog komen gaat. En dan Audrey. Dit mysterie van Lynch is meer dan het wachten waard geweest. Ik kan niet wachten op de laatste dubbele aflevering.

Net aflevering 8 gezien. Denk je het derde seizoen van Twin Peaks te kijken, krijg je van die lelijke Eraserhead-/Inland empire-achtige pulp. Kan iemand me even waarschuwen als me nog zo'n dodelijk saaie aflevering te wachten staat?

Slechte smaak. Maar nee, sindsdien is er niet meer zo'n abstracte / surrealistische aflevering geweest. Vooral het middenstuk is naar verhouding vrij conventioneel (wel erg langzaam). De laatste afleveringen zijn weer wat surrealistischer (en het tempo gaat weer omhoog), maar niet zo extreem als in de achtste aflevering, en die afleveringen integreren het surrealisme beter in het plot: het dient een duidelijk doel.

Apollinisch schreef:
Net aflevering 8 gezien. Denk je het derde seizoen van Twin Peaks te kijken, krijg je van die lelijke Eraserhead-/Inland empire-achtige pulp. Kan iemand me even waarschuwen als me nog zo'n dodelijk saaie aflevering te wachten staat?

Hahahahahaha!

By far het beste van dit seizoen. Als het geen serie-episode was zou ik bijna overwegen over Lynch' magnum opus te spreken.

Episode 16.. wat was dit fenomenaal!

Beste Twin Peaks aflevering ooit? Ja zelfs beter dan 8 en Lost Souls (s2.07). There, I said it! Benieuwd of de finale dit nog kan toppen.

Zeer genoten van 15 en 16! Call Gordon Cole ! Audrey's dansje was ook erg leuk. Hoe gaat dit aflopen ?

Zo hé, wat ben ik gespannen voor de finale. Zeer benieuwd wat Lynch nog voor ons in petto heeft.

tbouwh schreef:
By far het beste van dit seizoen. Als het geen serie-episode was zou ik bijna overwegen over Lynch' magnum opus te spreken.

Lynch ziet het zelf als een lange film. Het volgt ook helemaal niet het format van een serie. Wordt enkel is delen uitgezonden.

synec schreef:
Episode 16.. wat was dit fenomenaal!

Beste Twin Peaks aflevering ooit? Ja zelfs beter dan 8 en Lost Souls (s2.07). There, I said it! Benieuwd of de finale dit nog kan toppen.

Heb afgelopen drie dagen alle afleveringen herzien, zodat ik klaar ben voor morgen. Maar afkelering 8 steekt er toch met kop en schouders bovenuit.

Basto schreef:
(quote)

Lynch ziet het zelf als een lange film. Het volgt ook helemaal niet het format van een serie. Wordt enkel is delen uitgezonden.
klopt, maar ik had het nu wel heel specifiek over dit deel. Als er één episode afwijkt van de rest is het daarnaast 8 wel

Basto schreef:

Heb afgelopen drie dagen alle afleveringen herzien, zodat ik klaar ben voor morgen. Maar afkelering 8 steekt er toch met kop en schouders bovenuit.

Aflevering 8 was zeker een apart pareltje, en ik zou dat zelfs één van de beste dingen noemen dat Lynch ooit heeft gemaakt. Maar zoals hierboven ook gezegd, wijkt het bijna af van de serie en kun je zelfs losstaand bekijken. Voor zover we over een 'Twin Peaksy' aflevering spreken, heeft deze 16 me veel meer voeldoening gegeven. Was zowat alles wat ik van Lynch en twin peaks verwacht en meer!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:55 uur

geplaatst: vandaag om 02:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.