- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Twin Peaks
Twin Peaks
eRCee
-
- 13380 berichten
- 1933 stemmen
Inderdaad een unieke ervaring: seizoen 3 op zichzelf, maar ook de hele Twin Peaks franchise (inclusief de film), en uiteindelijk het complete Lynch-oeuvre. Want met dit laatste seizoen plaatst hij (welbewust) een kroon op zijn werk. Veel elementen uit zijn films komen terug, en alleen al de casting van Laura Dern en Naomi Watts in cruciale rollen (terwijl veel van de oorspronkelijke TP helden louter als vulling worden gebruikt) spreekt boekdelen. Dat er op een gegeven moment sprake zou zijn van het afhaken van Lynch als regisseur is echt te belachelijk om over te praten: zonder Lynch kan Twin Peaks niet bestaan, punt uit.
Onverdeeld positief ben ik overigens niet, want ik vind dat Lynch er (net als in seizoen 2) regelmatig over gaat met z'n mysterie elementen. Aflevering 8 was voor mij bijvoorbeeld een dieptepunt. Aflevering 9, 16 en 17 vond ik dan weer geweldig. Naast de onvergelijkbare sfeer heeft seizoen 3 als grote pluspunten het feest der herkenning, het geluid, de muzikale intermezzo's en de humor. Heb me echt regelmatig bescheurd van het lachen. Sowieso vond ik alle scenes met Lynch zelf goud.
Al met al wel een zeer bevredigende kijkervaring, totaal niet te vergelijken met wat er verder op serie gebied bestaat en het gat van 25 jaar maakt het zelfs extra speciaal. Memorabele momenten zijn er genoeg en de hele setting van Twin Peaks plus het personage Dale Cooper zijn werkelijk iconisch.
Basto
-
- 10458 berichten
- 6961 stemmen
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12204 stemmen
Eindelijk maar eens met seizoen 1 begonnen. De pilot is niet meteen overdonderend moet ik zeggen. Gelukkig is er de fijne muziek van Badalamenti, maar hoop toch dat het allemaal wat leuker wordt.
Uiteindelijk is de film het doel, zullen daarna wel kijken op we s3 er ook nog bijnemen.
Leland Palmer
-
- 23759 berichten
- 4769 stemmen
Uiteindelijk is de film het doel, zullen daarna wel kijken op we s3 er ook nog bijnemen.
DiDa
-
- 3577 berichten
- 2627 stemmen
Ik vond seizoen 3 ook geweldig. Alleen het 2e gedeelte van seizoen 2 is even doorbijten, maar wel doen hoor!!
filmfan0511
-
- 991 berichten
- 1025 stemmen
Ik heb Twin Peaks al enkele maanden geleden afgerond, maar het blijft toch rondspoken in m'n hoofd. Fantastische serie simpelweg (zowel de originele run als The Return) en in z'n geheel het magnum opus van David Lynch. De eerste twee seizoenen hebben zo'n heerlijke sfeer, die zowel rustgevend, duister, bevreemdend en nostalgisch aanvoelt. Uniek. Van de vele, vele excentrieke, sympathieke of duistere personages zijn Cooper (duh), Audrey en Ben Horne m'n favorieten. Maar bijna elk personage heeft wel iets bijzonders.
Het recentere seizoen 3 is dan natuurlijk totaal anders, maar heeft z'n eigen sterktes en kwaliteiten. Heel veel absurde humor (de Mitchum broers, Dougie!), heel veel coole mythologie, absurdisme en surrealisme ten top en qua muziek en beeld het mooiste wat Lynch ooit gemaakt heeft. Ik zou eigenlijk heel moeilijk kunnen kiezen tussen seizoen 1/2 en seizoen 3, en dat hoeft uiteindelijk ook niet; het complementeert elkaar. Misschien een vreemde mening, maar de voorlaatste afl. van The Return had wat mij betreft wel beter gepast als het einde dan de daadwerkelijke laatste aflevering.
De tweede helft van seizoen 2 is erg doorbijten; daar wordt het echt even een oninteressante soap die geen focus meer heeft. Finale van seizoen 2 is dan wel weer schitterend. Maar ach bon, ik zou er over kunnen blijven praten; zo'n unieke, wonderlijke serie. Gaat ongetwijfeld meerdere malen de herziening in de komende jaren.