• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.030 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.002 acteurs
  • 198.995 gebruikers
  • 9.371.326 stemmen

mini-series (/serials) op de site

zoeken in:

Goodfella

• 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Met 10 tot 15 minuten heb je alle reclames en videoclips er wel uitgefilterd, jij stelt het meteen wel erg drastisch natuurlijk.

Maar goed, laten we deze discussie nog maar even bewaren.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

cornelis schreef:

Koffiedik kijken.

Niet meer of minder dan jouw waarschuwing.

Ik denk dat ik behalve kritiek op de vage IMDB-criteria leveren in ieder geval ook een aantal suggesties voor concretere, onafhankelijk toetsbare criteria heb gedaan.

Juist die toetsbaarheid is een probleem bij jouw voorstellen. Uitgangspunt moet zijn dat een crewlid eenvoudig kan bepalen of een film/serie wel of niet op de site mag zonder de film/serie eerst gezien hebben. Als ik even terugblader zie ik dat je als voorbeelden afleveringlengte, het onderscheid tussen series en serials en video/dvd-uitgave hebt genoemd. Op dat series/serials-onderscheid ben ik daarvan al eerder ingegaan: tussen de twee uitersten zit een enorm grijs gebied wat het onderscheid vergemoeilijkt, en veel methoden om het onderscheid te maken zonder de serie eerst zelf gezien te hebben zijn er niet (IMDb maakt het onderscheid niet).

Die afleveringlengte is een ander probleem. Bij verschillende omroepen kan dat nog wel eens varieren, waardoor onduidelijk wordt welke lengte nu precies maatgevend is. Gaat het om de lengte bij eerste uitzending (inclusief of exclusief reclames?), of wordt de eis al behaald als een willekeurige uitzending? Nu zouden we desnoods nog wel enige nadere eisen kunnen formuleren om die verschillen af te vangen, maar dan zitten we nog altijd met de toetsbaarheid. De afleveringlengte is namelijk met name bij miniseries veel te vaak helemaal niet bekend. Bij dvd's is vaak te totale lengte wel bekend, maar het aantal afleveringen niet, en bij tv-uitzendingen vaak het aantal afleveringen wel, maar de lengte zonder reclameblokken niet. Soms valt dat tegen elkaar weg, maar vaak genoeg niet. Bij serials is het probleem groter dan bij series, omdat bij de laatste op een dvd de afleveringscheidingen meestal intact blijven - voor het onderscheid tussen miniseries en tv-series (de twijfelgevallen zijn dan altijd serials) is dit dus zeker niet geschikt, en voor het onderscheid tussen serials en series lijkt het me geen zinnig criterium (maar het was natuurlijk maar een voorbeeld).

Video/dvd-release ten slotte is inderdaad over het algemeen vrij eenvoudig te toetsen (zeker aangezien bij tv-werk een video/dvd-hoes meestal het makkelijkst een goed plaatje oplevert). Het lijkt me echter geen zinnig criterium (niet op video/dvd gereleasede miniseries zouden wat mij betreft net zo goed op de site moeten kunnen), en dat is dus steeds de wisselwerking die je hebt tussen zinnigheid (accuratie van de benadering) en toetsbaarheid. De IMDb-methode is daarin bijna optimaal toetsbaar, terwijl de accuratie beperkt is. Van video/dvd-release is de toetsbaarheid bijna gelijk aan die van de IMDb-methode, maar de accuratie is veel kleiner (tenzij je een andere achterliggende gedachte wilt benaderen). Bij de andere methodes die je noemt is juist de toetsbaarheid een probleem, terwijl de accuratie groter kan zijn. Dat is een afweging die je moet maken natuurlijk, maar daarin geven wij (de crewleden) over het algemeen een voorkeur aan een grotere toetsbaarheid ten koste van wat accuratie, omdat dat ons werk een stuk vergemakkelijkt. Voor de toevoegers is dat ook het beste, want hoe groter de toetsbaarheid, hoe meer duidelijkeid er is. Dat er af en toe een film op de site komt die volgens de achterliggende gedachte niet helemaal zou horen (of andersom) is immers niet zo'n probleem, zolang maar duidelijk is wat wel en wat niet op de site mag.

en ik blijf benieuwd welke argumenten een toevoeger moet aanvoeren om een IMDB-fout te omzeilen en op basis van welke criteria een titel dus alsnog op MM te krijgen is.

Daar valt niet zoveel algemeens over te zeggen. Als iemand meent dat IMDb fout zit, dan meent hij dat op grond van bepaalde feiten of veronderstellingen - en dat is dan direct de basis voor zijn argumentatie. Als er geen feiten of veronderstellingen zijn, dan is er ook geen reden om IMDb's aanmerking in twijfel te trekken, en dus ook geen reden om ueberhaupt aan een motivatie te beginnen. Ik zou me in praktijk bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat iemand met een (betrouwbare) gedetailleerde plotomschrijving aankomt waaruit duidelijk blijkt dat het om een miniserie gaat en niet om een tv-serie (opbouw naar het einde en dergelijke), maar dat geldt dus alleen als die plotbeschrijving in de eerste plaats de reden was om aan te nemen dat IMDb fout zit. In dat soort gevallen is het wellicht voor alle partijen makkelijker om eerst een correctie bij IMDb in te sturen, al is het nadeel daar dat je geen feedback krigjt. Het gaat hier dus expliciet alleen om gevallen waarin IMDb fout zit, niet om gevallen die tengevolge van de inaccuraatheid van de benadering in een andere categorie vallen.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

(quote)

Niet meer of minder dan jouw waarschuwing.

Een waarheid als een koe.

Juist die toetsbaarheid is een probleem bij jouw voorstellen.

Goed, series/serial vervalt, of voordeel van de twijfel laten gelden.

Maar: Gemiddelde lengte per aflevering?

Als geheel seizoen verschenen op DVD?

Wat is daar moeilijk aan te toetsen?

Die afleveringlengte is een ander probleem. Bij verschillende omroepen kan dat nog wel eens varieren,

Maar toch niet onder 33 minuten? Dat is juist het hele punt.

Bij dvd's is vaak te totale lengte wel bekend, maar het aantal afleveringen niet,

Als het aantal afleveringen bij een DVD-release niet te achterhalen is, dan is het gewoon met zekerheid een serial.

en bij tv-uitzendingen vaak het aantal afleveringen wel, maar de lengte zonder reclameblokken niet.

Vraag is hoe ernstig dat is.

Soms valt dat tegen elkaar weg, maar vaak genoeg niet. Bij serials is het probleem groter dan bij series, omdat bij de laatste op een dvd de afleveringscheidingen meestal intact blijven

Daarmee is dus meteen duidelijk dat het een serial is, of ben ik nou gek?

- voor het onderscheid tussen miniseries en tv-series (de twijfelgevallen zijn dan altijd serials) is dit dus zeker niet geschikt, en voor het onderscheid tussen serials en series lijkt het me geen zinnig criterium (maar het was natuurlijk maar een voorbeeld).

Die lengtes interesseren me niet of nauwelijks. Heb die 33 minuten gesuggereerd om sitcoms en soaps eenvoudig te filteren.

Video/dvd-release ten slotte is inderdaad over het algemeen vrij eenvoudig te toetsen (zeker aangezien bij tv-werk een video/dvd-hoes meestal het makkelijkst een goed plaatje oplevert).

Het is wel heel nuttig, zoals ik al eerder uitlegde.

Het lijkt me echter geen zinnig criterium (niet op video/dvd gereleasede miniseries zouden wat mij betreft net zo goed op de site moeten kunnen),

Datzelfde geldt voor sommige series die al dan niet terecht op IMDB geen miniserie heten, natuurlijk. Dit probleem is met jouw oospronkelijke voorstel ook niet getackeld.

De IMDb-methode is daarin bijna optimaal toetsbaar,

Met een stevig foutgarantie. Maar dat doet er dus niet toe?

zolang maar duidelijk is wat wel en wat niet op de site mag.

Ik ben heel benieuwd hoe het mijn toevoegingen vergaat.

Oud Geld toevoegen kon niet (19 afleveringen waren teveel voor aanmelding. Bassie & Adriaan en de Plaageest (6 afleveringen, totaal 140min) aanmelden lukte wel, maar ik ben benieuwd of die door de ballotage komt, en waarom die wel of niet toegelaten gaat worden.

(quote)

Daar valt niet zoveel algemeens over te zeggen.

En laat dat nou de kern zijn van waar ik op wees.

In dat soort gevallen is het wellicht voor alle partijen makkelijker om eerst een correctie bij IMDb in te sturen,

Dat kan je toch niet menen?

Voor de toevoeger is dat helemaal niet makkelijker, het is veel meer werk en er gaat onnoemelijk veel tijd overheen, zeker als je geen regelmatige contribuant van IMDB bent. Het kost mij al weken om mijn eigen credits op IMDB te bewerken, waarvan nog niet de helft doorkomt, ondanks mijn zorgvuldigheid en overduidelijke inside informatie daarover.

P.S.: accuratie? Je bedoelt accuratesse neem ik aan?

Mag ik verder ter discussie stellen of het wel zinvol is om die lengtes en het aantal afleveringen te vermelden?

(Totale) lengte, akkoord, dat doen we voor films ook. Maar je geeft zelf al aan dat het aantal afleveringen per uitzending kan verschillen, dus dat is dan toch toetsbaar noch zinvol?

En is ook niet van belang wat nuttig/handig is?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ik zie voor Queto een grote carriere als ambtenaar in het verschiet...

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Wouter schreef:

Ik zie voor Queto een grote carriere als ambtenaar in het verschiet...

Haha, ik wilde net zeggen. Kort en bondig zijn twee woorden die niet op Queto Yurlunyur slaan .

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Maar laten we dankbaar zijn dat er tenminste iemand is die zo uitvoerig en gedetailleerd wil uitleggen hoe het zit.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3229 stemmen

Als het dan ook nog te volgen zou zijn....

stinissen (crew films & series)

• 23437 berichten
  • 76922 stemmen

Misschien is het wel een goed idee om gewoon alles series toe te laten........

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12839 stemmen

Of ze allemaal te weigeren ....

stinissen (crew films & series)

• 23437 berichten
  • 76922 stemmen

Waarom heeft toch niemand last van.....

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Of ze allemaal te weigeren ....
Da's een beter idee ja.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12839 stemmen

stinissen schreef:

Waarom heeft toch niemand last van.....

Volgens dit criterium kan je ook reclamespots en videoclips op de site gooien. 't Gaat hier toch om films, en de filmische kwaliteiten van een reeks (en zelfs miniserie) zijn dikwijls zo miniem dat ze hier niet thuishoren wat mij betreft.

Als ik zie dat Queer as Folk en zelfs Bassie en Adriaan (als joke, maar toch) toegevoegd worden, dan kan ik enkel constateren dat ik binnekort door een heleboel extra onzinnige updates zal moeten ploegen.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

kos schreef:

Maar laten we dankbaar zijn dat er tenminste iemand is die zo uitvoerig en gedetailleerd wil uitleggen hoe het zit.

Het is echter zo inconsistent als de pest, ook al worden wel steeds allemaal ridicule regeltjes uitgelegd. Heb af en toe het idee in een verhaal van Kafka te zitten.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Volgens dit criterium kan je ook reclamespots en videoclips op de site gooien.

Niet als je een lengteminimum aanhoudt.

't Gaat hier toch om films, en de filmische kwaliteiten van een reeks (en zelfs miniserie) zijn dikwijls zo miniem dat ze hier niet thuishoren wat mij betreft.

Kwaliteit is geen norm. Anders zouden er een boel films hier in de problemen komen.

Justice4All

• 2152 berichten
  • 457 stemmen

Ik vind dat 1 seizoen een limiet moet zijn voor een miniserie. Maar dat is mijn mening.

Of een dozijn

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Hoe lang kan het eigenlijk maximaal duren voor je toevoeging is bekeken en dus geaccepteerd of geweigerd is ? Ik heb vrijdagavond 'De Legende van de Bokkerijders' ingestuurd, maar tot op heden nog niks gehoord.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Er is een stormloop aan toevoegingen geweest, dus nog even geduld. Er staan tientallen toevoegingen in de wacht.

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Waarom een minimaal aantal minuten? Bij een korte film staat short op IMDB, dus die kun je per definitie weren. Er zijn echter ook hele oude films (ook historische) die er nu niet op mogen door die tijdslimiet. Ik vind dat jammer. (Niet dat ik er zoveel gezien heb )

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Justice4All schreef:

Ik vind dat 1 seizoen een limiet moet zijn voor een miniserie.

En als er alsnog een tweede seizoen komt, moet alles eraf? (val ik nogmaals in herhaling)

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Even iets anders. Komt er ook een top 50 van het genre miniserie of niet?

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Ja, en een alternatieve. En een tip 20.

En misschien zelfs wel zo'n plusjes-en-minnetjes-ding.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Wat overigens te doen met series die later een film werden? Pompi de Robodol? Als die als serie erop gaat, moet de film er dan af?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ja, natuurlijk. Geen dubbele entrees en het origineel gaat voor. Zoveel is duidelijk.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

En de berichten bij die film dan?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Gewoon verplaatsen naar de serie.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Jordy schreef:

Haha, daar kun je niets aan aflezen hoor, aan het feit dat die maar tot 16 gaat... dacht in mijn kinderlijke onschuld dat dat wel genoeg zou zijn onder alle omstandigheden

24, Oud Geld....

Kan dat niet gewoon een nummerveld worden ipv een selector? (Snap wel dat dat niet meteen vannacht gebeurd is, hoor... ).

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Of je wacht even tot deze discussie gesloten is.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Snap sowieso niet wat er zo interessant is aan het aantal afleveringen. Waarom vermelden?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Wouter schreef:

Ja, natuurlijk. Geen dubbele entrees en het origineel gaat voor. Zoveel is duidelijk.

Leuk toch he, die betrokkenheid van iedereen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.