• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.957 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.994 acteurs
  • 198.987 gebruikers
  • 9.370.976 stemmen

mini-series (/serials) op de site

zoeken in:

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Dan zet je iets al Buffy er per seizoen op. Handig bij evt. DVD-aanschaf.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Mij lijkt het dat een Mini-Serie iets is waar hoogstens 1 seizoen van is,(de negen dagen van de gier) en een serie iets is waar wellicht meerdere seizoenen van komen(24).

Of een Mini-Serie is een serie met een afgerond verhaal, en een serie heeft geen afgerond verhaal,(waardoor er makkelijk een vervolg op komt).

Zelva

• 2188 berichten
  • 2702 stemmen

Dan nog zijn de verschillen mij te groot.

Eén aflevering is misschien niets, de andere wel redelijk. Moet ik dan maar aan elke aflevering een cijfertje geven en het gemiddelde uitrekenen? En als ik nou één aflevering gemist heb, mag ik dan nog wel stemmen?

Dat gaat met Band of Brothers heel anders. Dat kijk ik echt als een soort film, waar je gewoon langzaam naar het einde toe getrokken wordt. Als jij het heel mooi vindt, laat je mensen niet meekijken vanaf ergens midden in de serie. Net zoals je mensen niet aanraadt om ergens in het midden van The Sixth Sense in te stappen, bijvoorbeeld.

Bij series als Buffy heb je zoiets van: lekker een aflevering kijken. En er is weinig dat je tegenhoudt om je vrienden midden in de serie te laten inspringen.

Het is niet voor niets dat je op IMDb op bijvoorbeeld Buffy ook niet kan stemmen... Video games trouwens ook niet.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

De hele discussie maar even naar het topic van Cor verplaatst, is misschien wat overzichtelijker

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

cornelis schreef:

Hoe is dat te verifiëren? Eindeloos gebakkelei over wat nou 'naar enige waarschijnlijkheid' de productieomstandigheden zouden hebben kunnen zijn.

Ik maakte in mijn bericht een strak onderscheid tussen de zuiver theoretische achterliggende gedachte (dus de defintie van het onderscheid tussen tv-serie en miniserie, die inderdaad alleen direct toepasbaar is als je alle informatie hebt), en de praktische meetmethoden, de opvallende eigenschappen waaruit het onderscheid (bij gebrekkige informatie) eenvoudig kan worden afgeleid. Die meetmethode is dus in principe een benadering van de achterliggende gedachte, met natuurlijk het probleem dat naarmate de benadering accurater wordt, de meetmethode moeilijker wordt, en andersom - maar dat is even de keuze bij het opstellen van het beleid.

Het reële probleem van de crewleden is dat wij meestal een beslissing moeten nemen over een film of serie die we niet zelf gezien hebben; de meetmethode moet dus heel eenvoudig zijn. Daarom juist is IMDb in deze zo handig; als die voor de aanduiding 'mini' kiezen, dan mag het hier op de site, en als die de serie een tv-serie noemen, dan mag het hier niet op de site. Eenvoudig en duidelijk voor alle partijen.

We gaan hier dus nu niet op het forum de achterliggende gedachte bediscussieren (mijn toelichting was sowieso maar een beknopte omschrijving in plaats van een honder procent defintie, maar dat is voor dit doeleinde ook niet zinvol), en we gaan hier ook niet van specifieke titels bediscussieren of ze volgens de achterliggende gedachte nu wel of geen miniserie zijn; IMDb is de meetmethode, en als je meent dat die het bij het verkeerde eind hebben, dan ben je vrij om ofwel daar een correctie in te sturen, ofwel je pleidooi met bronnen naar een van de crewleden te pm'en (of in het toelichting-veld bij je toevoeging te plaatsen).

Is het niet verstandiger alle serials toe te staan? Scheelt een hoop gezeur over wat nou wel en niet mini is. Wat is er erg aan het vermelden van serials? What's the worst that can happen?

An sich is daar helemaal niets ergs aan (vind ik persoonlijk tenminste), maar het lost het probleem niet op. Sterker nog, het zou het probleem alleen maar groter maken. Want dan komen we weer bij het onderscheid serial/series, waartussen ook weer veel twijfelgevallen en mengvormen zijn. IMDb kunnen we daarin niet als meetmethode raadplegen, want die maakt dat onderscheid niet, dus een belissing nemen over een niet geziene serie wordt dan vrijwel onmogelijk.

Er moet nu eenmaal ergens een grens getrokken worden tussen wat er wel en wat er niet op de site mag. Dat onderscheid zou best bij serials/series kunnen liggen, maar dan hebben we geen goede meetmethode meer, en daarom is een onderscheid bij tv-serie/miniserie duidelijker en eenvoudiger. Het onderscheid tv-film/miniserie heeft an sich een even eenvoudige en duidelijke meetmethode (ook een IMDb-onderscheid), maar de inaccuratie van die meetmethode werd te groot. Nog los van de daadwerkelijke fouten op IMDb (die er bij beide zullen zijn), sloot IMDb's meetmethode (die dus doorwerkt in de onze), de 240-minutenregel, niet goed aan bij onze achterliggende gedachte. Hun meetmethode voor het onderscheid tussen miniserie/tv-serie komt daarentegen wel in grote lijnen overeen met onze achterliggende gedachte, en daarom is dit een beter onderscheid. Daarom dus deze beleidsverandering.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Zelva schreef:

Is iemand in staat alle afleveringen van bijvoorbeeld een Buffy te nemen en daar dan een coherent cijfer uit te laten rollen dat representatief is voor de gehele serie?

Ik kan het niet, met Band of Brothers of The Stand wel.

Dit is voor mij persoonlijk ook het enige relevante (hoewel niet kwantificeerbare) criterium.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

feanaro surion schreef:

Mij lijkt het dat een Mini-Serie iets is waar hoogstens 1 seizoen van is,(de negen dagen van de gier) en een serie iets is waar wellicht meerdere seizoenen van komen(24).

Ik val in herhaling, maar de volgende vraag dringt zich dan steeds op:

Wat als er een tweede serie 9 dagen vd Gier komt? Moet die er dan af?

Of een Mini-Serie is een serie met een afgerond verhaal, en een serie heeft geen afgerond verhaal,(waardoor er makkelijk een vervolg op komt).
Dat is dus eenvoudigweg een verkeerde benaming. Het onderscheid tussen series (afgerond verhaal per aflevering) en serials (doorlopend verhaal) is daar al voor. Een miniserie is per definitie een serial. Maar welke serials mogen wel, en welke niet, dat is de vraag.

Overigens, noemden wij in Nederlands een serial vroeger niet gewoon een feuilleton?

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Dustyfan schreef:

Om het hele verhaal voor iedereen helder te houden lijkt me toch het handigst om de aanduiding 'mini-serie' van IMDb aan te houden.

Helder enkel voor die sporadische gevallen waarin die info op IMDB klopt. We leggen ons er dan dus bij neer dat we het even fout doen als IMDB, met dien verstande dat zo'n onterechte classificering dan dus ook nog eens over het al dan niet toelaten van de titel tot de database leidt (wat bij IMDB niet zo is.

Dat dan IMDb fouten maakt waardoor sommige series onterecht op de site staan of sommige mini's onterecht er niet op staan, dat is dan jammer.

IMDB weet zelf niet eens wat ze er mee moeten en waar de grens ligt (maar sluiten niet zomaar iets uit toelating).

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Jordy schreef:

Het probleem, wat mij betreft, is dat we duidelijke richtlijnen moeten stellen.

Precies. Daar gaat het om, anders krijg je bij elke toegevoegde serie/serial/miniserie dezelfde argumenten op basis van nul concrete criteria.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Dustyfan schreef:

En hoe beoordeel ik als liefhebbende en goedbedoelende leek die andere criteria die je noemt? Of moet ik eerst filmwetenschappen gestudeerd hebben voordat ik hier nog een film kan toevoegen?

Mijn hele punt is juist dat dat nou net niet zou moeten. Maar als er criteria worden gehanteerd als 'interessant' of 'doortimmerd scenario' dan is het einde natuurlijk bij voorbaat al zoek.

Als je IMDB aanhoudt, heb je een groot probleem, want die geven zelf aan alle kanten aan dat het een groot grijs gebied is.

Als je stelt dat je IMDB aanhoudt, maar iedereen die het er niet mee eens is mag het motiveren, dan krijg je oeverloos gediscussieer (zoals dit, ik weet het ) over wel of niet, precedenten (als dit niet, dan dat ook niet), etc.

Veel concreter is bijvoorbeeld:

- min lengte per gemiddelde aflevering 33 minuten

- wel serials, geen series

- als geheel (of als comleet seizoen) uitgebracht op video/DVD

De scheidslijn tussen serials en series is vele malen helderder dan het onderscheid tussen miniseries en serials.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Daarom juist is IMDb in deze zo handig; als die voor de aanduiding 'mini' kiezen, dan mag het hier op de site, en als die de serie een tv-serie noemen, dan mag het hier niet op de site. Eenvoudig en duidelijk voor alle partijen.

Armoe troef. Je verlegt het probleem naar een andere site.

En je maakt het volstrekt onduidelijk of je een bepaalde titel wel of niet gaat accepteren, zeker als je expliciet stelt dat de info op IMDB ter discussie staat, en uitnodigt om afwijkingen te motiveren.

In feite moet een user dus eerst zorgen dat de data op IMDB klopt, om vervolgens hier de boel op orde te brengen?

En ik denk toch echt voornamelijk aan de moderatoren als ik het heb over precedenten. Heb je daar echt zin in?

we gaan hier ook niet van specifieke titels bediscussieren of ze volgens de achterliggende gedachte nu wel of geen miniserie zijn

Dat probeer ik niet, alleen zijn de criteria volslagen onduidelijk. Zo blijkt al vroeg in deze discussie.

(quote)

An sich is daar helemaal niets ergs aan (vind ik persoonlijk tenminste), maar het lost het probleem niet op. Sterker nog, het zou het probleem alleen maar groter maken.

Is dat zo? Is dat niet veel makkelijker?

Een miniserie is immer een serial, maar een serial niet immer een miniserie. Maar wat maakt een miniserie nou precies een miniserie? IMDB? Behalve dan als iemand het beter weet? En wanneer is dat dan?

Want dan komen we weer bij het onderscheid serial/series, waartussen ook weer veel twijfelgevallen en mengvormen zijn.

In twijfelgevallen het voordeel van de twijfel, zou ik zeggen.

Kwa stemmen en waardering is het volgens mij veel handiger om sommige (mini)series per seizoen toe te voegen. In een film stem je ook per film, niet per scene of akte, niet over alle vervolgen.

Er moet nu eenmaal ergens een grens getrokken worden

En dus ligt die ....waar dan? Volslagen vaag...

maar dan hebben we geen goede meetmethode meer,

Die heb je met miniseries ook niet. Ja, een andere site die er zelf niet uit komt.

Daarom dus deze beleidsverandering.

Hey man, wat jullie willen. Ik waarschuw enkel voor een kan met wormen.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

kos schreef:

(quote)
Dit is voor mij persoonlijk ook het enige relevante (hoewel niet kwantificeerbare) criterium.

En nóg subjectiever.

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat ik een seizoen van Friends zou kunnen beoordelen. En het kan heel handig zijn voor iemand die wil zien hoe dat seizoen wordt beoordeeld door MM-users. Ivm met aanschaf op DVD bijvoorbeeld.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

cornelis schreef:

En nóg subjectiever.

Klopt, dat gaf ik ook al aan. Maar wel erg logisch.

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat ik een seizoen van Friends zou kunnen beoordelen. En het kan heel handig zijn voor iemand die wil zien hoe dat seizoen wordt beoordeeld door MM-users. Ivm met aanschaf op DVD bijvoorbeeld.

Ik niet. Ik geloof er weinig van dat mensen een Friends seizoen beoordelen naar dat seizoen alleen. Lijkt me heel sterk dat mensen precies weten (of geinteresseerd zijn in) of een bepaalde aflevering uit seizoen 6 of 7 komt. In mijn ogen zijn die afleveringen inwisselbaar met uitzondering van wat kleine doorlopende plotjes.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

kos schreef:

Ik geloof er weinig van dat mensen een Friends seizoen beoordelen naar dat seizoen alleen.

24 dan.

Lijkt me heel sterk dat mensen precies weten (of geinteresseerd zijn in) of een bepaalde aflevering uit seizoen 6 of 7 komt.

Maar iemand die es wat Friends in huis wil halen, wil misschien wel weten welk seizoen te kopen. En gezien het enorme succes van series op DVD, si dat geen gekke feature voor de site.

In mijn ogen zijn die afleveringen inwisselbaar met uitzondering van wat kleine doorlopende plotjes.

Weer subjectief. Prima hoor, maar zeg dan gewoon: er is een groepje mods die bepalen of het erop mag of niet. Je kan proberen ze te overtuigen, maar helder zijn de criteria niet.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

cornelis schreef:

Armoe troef. Je verlegt het probleem naar een andere site.

Naar IMDb om precies te zijn, zoals we voor de meeste informatie hier op de site doen. Net zoals we bijvoorbeeld de spelling van de oorspronkelijke titel, het jaar van release en de speelduur gewoon van IMDb overnemen, zonder dat we daar zelf over hoeven te dimdammen. Misschien is dat zielig, maar het is in elk geval makkelijk en gaat meestal goed (zeker aangezien IMDb dynamisch is en de gegevens daar altijd nog verbeterd kunnen worden zonder dat wij daar zelf achteraan hoeven zitten). Omgekeerd hoeven we ons ook niet aan IMDb op te hangen, dus als we zeker weten dat IMDb een fout maakt, dan willen we best afwijken (maar als er dan toch een bewijs is, dan stuur ik meestal ook direct een correctie bij IMDb in).

En je maakt het volstrekt onduidelijk of je een bepaalde titel wel of niet gaat accepteren, zeker als je expliciet stelt dat de info op IMDB ter discussie staat, en uitnodigt om afwijkingen te motiveren.

Het is juist volstrekt duidelijk of een titel geaccepteerd gaat worden. Als er op IMDb (mini) achter de titel staat, dan wordt de toevoeging goedgekeurd; simpeler kan het bijna niet. Van motivaties voor afwijkingen is er geen stormloop te verwachten; de ervaring wijst uit dat de meeste mensen daar uiteindelijk geen moeite voor willen doen, of dat er onvoldoende informatie bechikbaar is om een betoog op te bouwen. Een enkeling pleit af en toe hartgrondig voor toevoeging van één van zijn of haar favorieten, maar zeker voor het verwijderen van eenmaal toegevoegde series zal er niet zo'n animo zijn.

Een vergelijkbaar beleid (IMDb-tenzij-harde-aanwijzingen) volgen we bijvoorbeeld al heel lang op het punt van korte films (de minimumlengte is 45 minuten). Geeft IMDb een lengte van onder de 45 minuten, dan wordt de toevoeging afgekeurd, tenzij iemand met harde aanwijzingen aankomt dat IMDb fout zit (of dat er tevens een voldoende lange versie bestaat). Zo'n motivatie zou nota bene makkelijker te beargumenteren moeten zijn, maar het aantal daadwerkelijke motivaties voor afwijkingen is minimaal.

De scheidslijn tussen serials en series is vele malen helderder dan het onderscheid tussen miniseries en serials.

Tussen serials en series zijn er een heleboel mengvormen. De twee uiteinden zijn duidelijk genoeg; je hebt Baantjer, helemaal zonder doorlopende lijnen, en Goede Tijden, Slechte Tijden, waarbij (praktisch) alle lijnen doorlopen - maar daartussenin zit een groot grijs gebied. Hoeveel procent van de lijnen moet minimaal doorlopen om nog een serial te mogen heten? En, nog belangrijker, hoe ga je dat meten (zonder eerst de serie in z'n totaliteit te hoeven bekijken)?

Ik waarschuw enkel voor een kan met wormen.

Ik wil niet lullig doen, maar de enige kan met wormen die ik vooralsnog zie, is deze enorme forumdiscussie waar jij een belangrijk deel van uitmaakt.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Dat laatste had ik zelf ook al lang aangegeven, wijsneus. Maar stellen dat ik hier het probleem veroorzaak gaat me wel wat ver. Als je niet lullig wil doen, doe dat dan ook niet, denk ik dan.

Succes verder.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Ach, zo is het niet bedoeld Cor. Je constructieve kritiek wordt zeker wel goed in ogenschouw genomen.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Ik verwijt jou deze discussie ook niet (niets mis met een grondige discussie als dit), ik stelde slechts dat dit (vooralsnog) de enige grote discussie was, in plaats van een voorbode van een (serie van) grote discussies waar jij voor meent te waarschuwen.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12836 stemmen

Om het probleem even uit andere hoek te bekijken ... ik vind vooral de stap naar mini-series enorm vreemd. Niks mis met het aanbod wat te verbreden, maar dan had ik eerder een verlaging van het minimum aantal minuten verwacht (meer kortfilms, omnibussen en dat soort dingen dus). Vind dit nog steeds een gemis op MM, en filmisch heel wat boeiender dan uit hun voegen gebarsten TV-series. Maar da's vooral voor m'n eigen winkel spreken natuurlijk.

Ben het verder wel met Cornelis eens dat IMDb als guideline nemen een zwakte is die best nu opgelost kan worden door zelf met enkele duidelijke richtlijnen te komen.

Bad_Religion

• 624 berichten
  • 628 stemmen

Ben het eens met onderhond. Ik zou eerder denken aan korte films dan aan mini-series op de site. Misschien dat het er nog eens van komt.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Maar het doel was niet om 'het aanbod te verbreden', of om een specifieke film op de site te krijgen; het doel was om het onderscheid tussen wat wel en niet op de site mocht te vereenvoudigen, naar aanleiding van de scheve situaties die IMDb's 240-minutenregel ons gaf.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Wacht even ik zie net dat V (ook wel genaamd V - the miniseries) volgens imdb geen miniserie, maar een televisiefilm is.

Dan is V: The Final Battle http://www.imdb.com/title/tt0086823 (in werkelijkheid gewoon het tweede en afsluitende deel van het verhaal) dus de eerste miniserie en mag het dus weer wél op de site.

Binnenkort komt http://www.imdb.com/title/tt0366112/ uit. Dat mag dan weer níet, als ik het goed begrijp....

Toch...?

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Ik verwijt jou deze discussie ook niet

Akkoord dan.

ik stelde slechts dat dit (vooralsnog) de enige grote discussie was, in plaats van een voorbode van een (serie van) grote discussies waar jij voor meent te waarschuwen.

Koffiedik kijken.

Ik denk dat ik behalve kritiek op de vage IMDB-criteria leveren in ieder geval ook een aantal suggesties voor concretere, onafhankelijk toetsbare criteria heb gedaan.

en ik blijf benieuwd welke argumenten een toevoeger moet aanvoeren om een IMDB-fout te omzeilen en op basis van welke criteria een titel dus alsnog op MM te krijgen is.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Een criterium waarover ik nog niet had gelezen in de discussie is dat een "miniserie" voor toevoeging op MM kennelijk maximaal 16 afleveringen mag tellen (van de toevoegpagina, de voorkeuze gaat niet verder dan 16).

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Haha, daar kun je niets aan aflezen hoor, aan het feit dat die maar tot 16 gaat... dacht in mijn kinderlijke onschuld dat dat wel genoeg zou zijn onder alle omstandigheden

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Ik probeerde Oud Geld toe te voegen (19 afl.)

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Hoe vaak een omroep, een mini, in stukken snijdt, is soms een probleem. Dan zal het wel geen mini zijn.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

FisherKing schreef:

Hoe vaak een omroep, een mini, in stukken snijdt, is soms een probleem.

Oud Geld is niet in stukken gesneden. Zijn altijd 19 afleveringen geweest.

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Wouter schreef:

Wacht even ik zie net dat V (ook wel genaamd V - the miniseries) volgens imdb geen miniserie, maar een televisiefilm is.

Dan is V: The Final Battle http://www.imdb.com/title/tt00... (in werkelijkheid gewoon het tweede en afsluitende deel van het verhaal) dus de eerste miniserie en mag het dus weer wél op de site.

De enige reden dat de eerste V volgens IMDb een tv-fiml zou zijn, en het vervolg (The Final Battle) een miniserie, is die rare 240-minutenregel, die we hiermee dus omzeilen (het onderscheid is immers niet langer relevant).

Binnenkort komt http://www.imdb.com/title/tt03... uit. Dat mag dan weer níet, als ik het goed begrijp....

Dat zou natuurlijk te gek voor woorden zijn. Wat vandaag een miniserie is, is morgen ook nog een miniserie. Wat IMDb volgens mij bedoelt met die opmerking over maximaal één seizoen, is dat een miniserie zelf niet meer dan één seizoen mag bestrijken (dus niet bedoeld voor twee seizoenen). Een enkele miniserie heeft dus maximaal de lengte van één seizoen (klinkt logisch genoeg, anders is er immers niets 'mini' meer aan - ik zou zelfs willen stellen dat een miniserie altijd korter moet zijn dan één seizoen, en niet eens gelijke lengte mag hebben, maar een erg handig criterium is dat niet, omdat de lengte van een seizoen niet vast gedefinieerd is (zeker in het buitenland en in het verleden is zoiets lastig na te gaan).

Dat alles staat een miniserie niet in de weg om een vervolg te krijgen, dat ook weer en miniserie kan zijn, dus ook weer maximaal één seizoen mag duren. Samen duren ze dan weliswaar twee seizoenen, maar dat doet niet terzake. Dat leidt dan wel tot de vraag wanneer een nieuw aantal delen een nieuwe miniserie is en wanneer een extra aantal delen van de bestaande miniserie (die dan dus geen miniserie meer is), maar dat laten we - zielig als jij dat misschien vindt - IMDb uitzoeken (die daar ook geen vaste regels voor heeft maar beslist op een case by case basis). Niet echt ideaal, maar in de meeste gevallen is het verschil denk ik wel duidelijk.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Bad_Religion schreef:

Ben het eens met onderhond. Ik zou eerder denken aan korte films dan aan mini-series op de site. Misschien dat het er nog eens van komt.

Tja allemaal op filmpjes van 2 minuten stemmen, ik zie het nut niet. Dat is als eens eerder gebeurd en terecht ook niet overwogen om er in te houden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.