• 8.300.788 stemmen

Series 7: The Contenders (2001)

Mockumentary / Drama | 87 minuten

Genre: Mockumentary / Drama

Geregisseerd door: Daniel Minahan

Met onder meer: Brooke Smith, Marylouise Burke en Glenn Fitzgerald

Plot Series 7: The Contenders

"Real People in Real Danger!"

Zes willekeurige Amerikanen worden uitgekozen om mee te doen aan een reality-tv programma waar voor de deelnemers het motto "moord of wordt vermoord" geldt. De regerend kampioen, Dawn Lagarto, is acht maanden zwanger. Zij zal haar vrijheid terugwinnen als ze de zevende serie programma's weet te overleven.

image

avatar van dttom

dttom

Het idee is erg goed en het wordt echt serieus gebracht. Er zitten leuke stukken in en ik heb me zeker vermaakt, maar ik miste toch iets. Ik vond het niet saai maar ook niet echt fantastisch. Ik weet het niet echt.

avatar van rzasa

rzasa

Deze film wil ik graag nog eens zien. Als die net zo goed is als de soundtrack van Girls against Boys zit het wel snor.

avatar van Sjan

Sjan

Tis een aardige film, maar ik had de hele tijd het idee dat het veel beter uitgevoerd kon worden. Volgens mij proberen de makers iets serieus aan te kaarten (dat het wellicht in de toekomst echt voor zal gaan komen, van dit soort programma's dan), maar ze brengen het vaak met humor, waardoor ik niet echt wist wat ze nu precies wilden zeggen. Verder is het wel goed als een echte tv-uitzending (zoiets als Big Brother) in beeld gebracht en ook nog eens redelijk geacteerd (volgens mij is de hoofdrolspeelster dat meisje in de put van Silence of the Lambs). Al met al een aardige film. 3*

avatar van rzasa

rzasa

Nu eindelijk gezien, en heb me zeker vermaakt. De film is hoogst origineel te noemen, de muziek is goed en het verhaal te onwaarschijnlijk om verontrustend te heten. En dat laatste is nu juist de makke van deze film. 3,5 *

PS Zou graag het genre komedie/drama veranderd zien in actie/drama. Genoeg grappige momenten hoor, daar niet van, maar Die Hard is toch ook geen komedie?

avatar van Mike Lopez

Mike Lopez

Ik en mijn vriendin hebben vandaag die film gekeken bij cinenova en het was zo gekke en rare film, maar we hebben genoten. We zijn beetje in de war. Is dit echt gebeurd of namaak? Dat willen wij wel eens weten. Het is zo vreemde film haha

mike&monica

avatar van xangadix

xangadix

Het is echt gebeurd. Alle scenes zijn geheel authentiek.

avatar van Justice4All

Justice4All

Geen ruk aan, 0,5*

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

xangadix schreef:

Het is echt gebeurd. Alle scenes zijn geheel authentiek.

Grapjas.

avatar van El Duderino

El Duderino

Mmh, komt vanavond op Nederland 2 (23.20). Ben nu toch heel nieuwsgierig geworden. Destijds ben ik de film namelijk nooit in de videotheek tegen gekomen.

avatar van gotti

gotti

Lijkt me wel geestig. Vanavond maar eens kijken.

jasmyn

Ja zal ik ook maar eens een poging doen

jasmyn

Is t nu echt of nep ? of ben ik nu zo,n dombo )

Ben namelijk nu een kwartiertje aan t kijken en ik weet niet wat ik ervan moet denken hihi !

Ik ben een dombo Gheghe

avatar van Hagele

Hagele

Sjan schreef:

Yep: Brooke Smith .... Catherine Martin (imdb.com)

JP

het schijnt dus wel echt te zijn...

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Mensen die zich afvragen of dit echt of nep is moeten we maar net zo serieus nemen als de film zelf. Ik kan een hoop onvriendelijke dingen gaan zeggen over de meeste van bovenstaande sprekers, maar laat ik me maar inhouden....

Een kritische noot richting reality tv kan wat mij betreft geen kwaad, maar dat het allemaal op deze manier moet gaat er bij mij niet zo in. Ik ben al niet zo'n liefhebber van films met absurdistisch geweld en als de vermeende humor dan ook nog eens niet leuk is kan ik maar een ding zeggen: not my cup of tea. 1*

avatar van teunz

teunz

dttom schreef:

...ik miste toch iets. Ik vond het niet saai maar ook niet echt fantastisch. Ik weet het niet echt.

Ik ben het helemaal met dttom eens. Ik weet ook niet precies wat ik mis, maar ik kan niet geloven dat mensen denken dat dit echt gebeurd is. 3*

JP

maar ik hoorde dat het ECHT echt was!

avatar van Clueless Dork

Clueless Dork

Denk gewoon even na man.

:evil

even stangen is altijd leuk. Wilde even meespelen toen ik die reactie van Jasmyn las...

JP

Vond de film best vermakelijk overigens (niet veel meer dan dat ook), maar vond van die 6 Contenders die Brooke Smith af en toe zwak acteren. 3 sterren voor het originele idee, er had denk ik meer in gezeten...

avatar van Rujar

Rujar

De film is orgineel dat is ook enig wat je op de been houd tijdens het kijken van de film. Verder is alles gewoon zeer en zeer slecht.....

Een grote twijfel tussen 1,5 en 2 ster.

Nah toch maar 1,5*

avatar van Wolverine

Wolverine

avatar van gotti

gotti

Wat een negativiteit. Vond hem erg sterk. Over het algemeen doet z'n cast goed z'n best, de typische "Expeditie Robinson"-achtige opbouw is erg geestig, met als hoogtepunt de reconstructie van die scène in de bioscoop.

avatar van davidov

davidov

Wolverine schreef:

avatar van kittyklitty

kittyklitty

Ik had moeite om niet weg te zappen. Erg overdreven allemaal. 1*

avatar van predator

predator

idee is goed, uitvoering slecht. Ik vond er geen bal aan.

avatar van Flipman

Flipman

Wolverine schreef:

Hoop dat John de Mol niet gekeken heeft.

Ik hoop van wel, weet ie ook gelijk wat we met hem van plan zijn als ie 't waagt om Nickelodeon van ons af te nemen!

avatar van djelle

djelle

1 Grote aanklacht/satire op al de reality-shows en andere sensatieprogramma's dat we altijd maar meer en meer door onze strot geduwd krijgen. Prachtig gedaan! Het is één van de scherpste trouwens dat ik al gezien heb. De waanzinnige, hallucinante doemsituatie stelt op een schockerende maar to-the-point ontnuchterende manier de immoralisende invloed van de steeds aggresievere, privacydodende commerciële media aan de tand.

Natuurlijk gaat het om een fictieve uitvergroting maar dat ondersteunt perfect de opzet. En dan hebben we terzelfdertijd ook nog eens ons (ziekelijk) vermaak. Mocht de regisseur zijn inspiratie gehaald hebben uit Battle Royale, zou ik het overigens heel logisch vinden. Naast de sterke media-kritiek heb ik tussen haakjes nog veel andere knappe belichtingen gezien trouwens. (O.a. i.v.m. "de mens" met al zijn typische (menselijke) reacties en kleine kantjes)

Drie voorbeelden van enkele geniale stukken die erin zaten:
*De "zachtmoedige verpleegster": een herkenbare valse(hypoctiete) persoonlijkheid. Een zo gelovig en "goed" mogelijk individu. Overdreven referensies naar God (Typisch Amerikaans), Het zal allemaal wel met een bedoeling zijn, bidden en zonden biechten (sommige zaken zag zij echter niet echt als zonden!), anderen veroordelen (zonder enige vorm van begrip soms), denken dat ze iemand uit zijn/haar lijden verlost omdat ze een slecht/mislukt leven leiden t.o.v. haar: zij verdient het meest om te overleven zogezegd (ze probeerde ook zo telkens met dergelijke uitlegjes haar geweten te sussen) enz...

*De verschillende gezinssituaties werden ook open en bloot tentoon gesteld, en zelfs een show rond gebouwd. (Zoals dit nu eigenlijk al gebeurt) We krijgen meteen ook een verkeerd beeld want in feite is het maar een glimp uit hun leven, slechts enkele feiten uit hun leven worden besproken en uitgezonden, uit de context gerukt enz... De onbeschofte houding van de media zoals ik al zei die elk persoonlijk detail of privacymoment moet tentoonstellen in functie van de kijkcijfers.
Allemaal prachtig en vlijmscherp geschetst...

*Sommige reacties van mensen die de show volgden (stel je voor): "Ik ben echt een fan van Dawn!", "ik vind Dawn niet leuk" etc... Iemand vroeg zelfs een handtekening! Alsof niemand beseft dat dit eigenlijk echt is. Dat het immoreel, schandalig en verwerpelijk misddadig dat dergelijke programma's bestaan! Nee, ze genieten ervan als weer een sesatievolle realityshow... Wederom een sterk en heel treurig voorbeeld van het gevolg van de immoraliserende media. Hetzij uitvergroot, maar het komt hier perfect tot zijn recht als snijdende aanklacht.

En dit is slechts een klein staaltje waarom ik deze film zo briljant vond.

Dus, sorry mensen, ik vind dit een uiterst vermakelijke en knappe film!
Alleen jammer van het einde. Dat konden ze beter gedaan hebben... 4*

avatar van Flipman

Flipman

Cool, heel cool, heel cool!! Geweldige parodie op de Realityshow, op een geweldige manier in beeld gebracht. Alles is ook zo lekker overdreven opgezet, net als in die realityshows, perfect gewoon!

Ook al die aankondigingen en terugblikken en vooruitblikken en zo, aan alles is gedacht. Dit is een aanrader voor mensen die net als ik iets tegen realityshows hebben. Alhoewel, voor die mensen lijkt deze film er misschien wel iets teveel op, omdat het er ook zo op lijkt.

Verder ben ik het enorm eens met de mening van Djelle hierboven, ik was ook al van plan een wat langer stukje te schrijven, maar dan zeg ik zo veel dubbel !

Ik wilde deze film eigenlijk zien omdat ie een beetje lijkt op Battle Royale, inderdaad. Een vriend van me had 'm laatst op TV gezien en zei dat ie heel cool was en ik kocht 'm gisteren op een vlooienmarkt. Drie vijftig, op DVD, koopje!!!

Ja, kortom: een geslaagde en kritische satire!