The Singing Detective (2003)

Drama / Komedie

geregisseerd door Keith Gordon
met Robert Downey Jr., Robin Wright en Mel Gibson

Misdaadschrijver Dan Dark belandt in het ziekenhuis. Al ijlend probeert hij te achterhalen wie hij is en hoe hij in deze vreselijke toestand terecht is gekomen. Als zijn toestand kritiek wordt, wordt hij overgedragen aan de excentrieke psycholoog Dr. Gibbons. Aanvankelijk wil Dan niet over zijn pijnlijke verleden praten. Toch wordt hij langzamerhand opener en zijn geest komt uit zijn schuilplaats. Maar niets is zoals het lijkt ...

avatar van wackyboy
Pfff, valt niet mee om iets over een remake van iets legendarisch te zeggen. Indertijd heb ik flarden van de orginele tv serie gezien, te weinig om de genialiteit ervan te ervaren.
Ik vond deze, Amerikaanse, verfilming ervan in ieder geval behoorlijk vermoeiend. Het idee dat hij zijn verleden verwerkt door het schrijven van zijn verhalen was me wel duidelijk en dat zijn catharsis bij shrink Mel Gibson uiteindelijk zijn genezing inzette was me ook allemaal erg duidelijk. Toch vond ik het erg vermoeiend om feiten en fictie uit elkaar te houden en precies bij te houden wat er nu precies aan de hand was. De liedjes waren wel aardig, maar kan me voorstellen dat dit in het orgineel een stuk beter gedaan is.
Ik heb wel af en toe erg moeten lachen om de vuilbekkende Robert Downey Jr. De scene met de zuster die hem eens lekker komt insmeren is erg grappig, zeker het zien waard.
Verder moet het verhaaltje hierboven toch maar eens aangepast worden, want het moet uit de film toch wel duidelijk zijn dat dit geen jeugdpuistjes zijn, want dan was hij met een flesje Clearasil misschien wel geholpen geweest.

avatar van xangadix
Psoriasis, acne... what's the difference...

avatar van Regan_Robbie24
hij is wel geinig, heb em ook 4.5* gegeven,
vanwege dat het mooi was, en dat
David Dorfman er ook weer even in schitterd,
maar de echte heb 'k niet gezien, is die ook leuk?
want 'k heb geen zin in nog zo'n rare detective
film, doe mij maar zoiets als The Ring (2002) of Poltergeist
of Uptown Girls of The Exorcist of Hide And Seek of Carrie (1976)
en o, ja, sommige stukskes mochten ze weglaten van mij,
dat vrijen vooral.

avatar van film88888
Een erg aparte, maar best lollige film. De film heeft actie humor, en drama echt knap waerkje van Gordon. Het verhaal was best goed, en de cast was schitterend. Alleen vind ik dat de film nog beter kan. Het zeer rare, en ingewikkeld einde, en de gangsters dat naar hem komen, ok mischien ben ik beetje te realistisch voor dit genre film, maar toch heeft de film me kunnen bekoren. Robert Downey Jr speelt zeer goed, en een bijna niet herkennende Mel Gibson was ook best goed (hij heeft de film ook geproduced) Holems had een kleine rol, maar de persoon die ik toch het best van al vind is wel Adrian Brody als een grappige, en sullige gangster. Een 3,0

avatar van Rmie
Tja deze film is een slap aftreksel van de geweldige BBC serie.

Niet kijken... zonde van je tijd... bah..bah bah...

halve ster voor de moeite...

dragje
Lijkt mij inderdaad helemaal niets. De originele versie van de BBC krijgt van mij 5*, die serie laat zich eenvoudig omschrijven als een meesterwerk.

Niet zo verwonderlijk, want als het script door Dennis Potter wordt geschreven weet je dat je "gold" in handen hebt. Helaas veel te vroeg gestorven.

Mijn avatar is dan ook een ode aan hem en aan deze serie.

avatar van DVD-T
Gewoon leuk niet meer niet minder,had veel beter gekund.Wel lekkere muziek gebruikt echt van dat 50'/60's jukebox muziek en ook leuke rollen van Gibson en Brody.

avatar van thomzi50
Bijzonder vreemde film. De film had in principe veel: humor, tempo en originaliteit. Toch was het soms allemaal wat warrig om het warrig zijn, weinig spectaculair en vooral vreemd. Dat laatste is op zich geen minpunt, maar in dit geval leek het soms nergens op uit te draaien. Toch genoeg leuke dingen gezien; een uniek filmpje is het absoluut. 3*

avatar van M.Goodkat
Bijzondere film

avatar van Donkerwoud
De film die je slecht zou moeten vinden, omdat...tsja, daar heb ik nooit een bevredigend antwoord op mogen krijgen. Het schijnt dat de originele serie zoveel beter is dat je dan meteen ziet waarom er hier een potje van is gemaakt. Maar aangezien ik het oorspronkelijke materiaal nooit heb gezien, zie ik alleen een lekker absurdistische komedie met leuke rollen van grote sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Aparte film die wel goeie elementen heeft (filmstructuur, leuke muziek, zwarte humor, ...) maar er niet helemaal in slaagt om een goeie shake daarvan te maken. Veel mooie filmbeelden, maar niet goed uitgewerkt dus. Het verhaal zelfs is weinig boeiend, zodat het echt wel moet hebben van de humor en de dromerige scènes. Robert Downey Jr en Mel Gibson acteren best wel goed, al hebben ze betere films. Een middelmatige film. Een goeie middelmatige film, maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van Prrrauline
Leuke film die glansrijk cult had kunnen zijn (voldoende aanknopingspunten), maar helaas niet zo uitpakt. Het blijft wat op de vlakte.

Fantastische rol van Mel Gibson en Robert Downey Jr kan ik het altijd prima mee vinden. Snap de negatieve reacties niet zo, heb echt genoten.

avatar van IcU
IcU
Erg matige film met een bijzonder leuke cast. Helaas. Het zingen werd irritant en Downey kon niet lekker los gaan doordat hij te veel zijn Freddy Kreuger make up op heeft. Helaas konden de grappige dialogen en de onherkenbare Gibson de film met welgeteld 1 grappige situatie (Het insmeren en geen stijve willen krijgen ) de bij vlagen saaie film niet redden. Mijn aandacht was dan ook moeilijk bij het scherm te houden.

Film met drie gezichten.

De ziekenhuisscenes zijn gewoon leuk. (Braaf) vuilbekkende Downey, een aardig leuke Mel Gibson (stel je voor) en ook nog aardig gefilmd bij momenten. Het leuke gezicht van de film.

De liedjes liggen mij een stuk minder maar worden wel komisch gebruikt. Brody die ongegeneerd "waf waf" zit mee te lippen is gewoon hilarisch. Verder lekker fake wat het effect alleen maar vergroot. Aardig gezicht, maar niet echt mijn ding.

Compleet onboeiend is het noir stuk waar Downey een soort van
Humphrey Bogart probeert neer te zetten, vreselijk domme oneliners inclusief. Hou hier gewoon echt niet van, enkel Brody was nog leuk als bad guy. De rest, samen met de flashbacks, hadden volledig geschrapt mogen worden. Ze zorgen voor vertraging en een wat lompe serieux.

Ken de originele serie niet, lijkt me op het eerste zich ook niet echt beter, maar vond dit nog best een fijn filmpje. Jammer dat bijna een derde geschrapt had mogen worden, de rest was lollig en best apart.

avatar van zinulzki
Erg flauwe remake van de oorspronkelijke tv-serie. Dennis Potter's verhaal leent zich absoluut niet tot een langspeelfilm.

avatar van Flieber
Nutteloze remake waarin alles wat geweldig was in de miniserie ingeruild is voor totale matigheid.

Haalt het niet bij het de BBC-versie. (zie http://www.moviemeter.nl/film/27590)

Mlooie plaatjes, geen intensiteit.

De taalspelletjes houden het nog wel levendig, toch had je het net zo goed kunnen lezen.

Het lijkt me ook moeilijk. Je kunt niet hetzelfde doen, maar om er iets anders van maken dat net zo goed is moet je wel van hele goede huize komen.

Waarom eigenlijk een remake maken?