Macbeth (2015)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Justin Kurzel
met Michael Fassbender, Marion Cotillard en Elizabeth Debicki

De elfde eeuw, Schotland. Een ambitieuze Schotse heer, genaamd Macbeth (Michael Fassbender), weet met behulp van zijn echtgenote (Marion Cotillard) en drie heksen de troon te veroveren door de huidige koning te doden. Wanneer hij vervolgens wordt overmand door schuldgevoel en angst, verandert hij langzaam in een tirannieke heerser die steeds meer mensen doodt.

avatar van Verhoeven
Klopt. Maar voor iemand die in het zuiden van Limburg woont ziet het er nog steeds slecht uit.

avatar van John Milton
Als voormalig Groninger weet ik hoe het is

avatar van Nicholas
Voor de duidelijkheid, ik ben geen Shakespeare kenner.

In principe is Macbeth een vrij simpel verhaal, maar omdat het geheel niet in traditionele wijze wordt verteld, moet je wel goed je aandacht er bij houden. Doe je dat, dan pik je het grootste gedeelte wel op, maar er zijn ook aardig wat benamingen en woorden waar een woordenboekje fijn bij was geweest.

Lang heb ik uitgekeken naar deze film. De trailer maakte gigantisch veel indruk op me, maar het duurde nogal lang voordat ik op een legale wijze de film kon zien. Gisteren was het dus zo ver.

VIsueel is Macbeth, zoals de trailer al doet vermoeden, prachtig. Het verhaal is, zoals gezegd, vrij simpel. Tegelijkertijd gaat het hier om een toneelstuk, waardoor je m.i. op bepaalde vlakken niet hetzelfde oordeel mag/kunt vellen als bij een willekeurige blockbuster. Sommige (re)acties zijn niet logisch en het geheel wordt in een razend tempo verteld, waardoor het enigszins schort aan een degelijke karakterontwikkeling. Mede hierdoor maakte de film minder indruk op me dan ik van tevoren had verwacht.
Het acteerwerk is vrij goed. Ik vond Cotillard de uitblinker totdat ze opeens naar de achtergrond verdwijnt en er daarna zelfs een einde aan maakt. Groot pluspunt voor de muziek overigens. De begeleiding bij de proloog was indrukwekkend.

Misschien in de toekomst nog eens bekijken en dan eens zien hoe ik er na een tweede kijkbeurt over denk.

avatar van sowhat
Tjonge, dacht dat dit een toffe film ging worden, leek qua genre wat op Braveheart als ik de trailer bekeek, dus had er hoge verwachtingen van. Ik heb een kwartier naar deze film gekeken en dan was het genoeg. Zoveel slowmotions die werkelijk gwn te traag zijn... Het taalgebruik is op zijn Shakespeares maar in zo'n film hoeft dat voor mij écht niet. Jammer.

avatar van John Milton
Shakespeare taalgebruik in een Shakespeare verfilming, zijn ze nou helemaal gek geworden?
Een kwartier gekeken en dan een 0,5* uitdelen....

Daar moet ik toch wel even van zuchten...

Bélon
Fijn dat Kinepolis deze alsnog in de bios uitbrengt. 's Avonds nog wel op het grootste scherm in Cinerama: die kans laat ik niet glippen

avatar van John Milton
Dat wordt genieten, Bélon. Losstaand van wat je van de film zelf vinden gaat, zijn alleen de visuals al genoeg reden voor het bioscoopbezoek!

Bélon
John Milton schreef:
Zwaar, maar prachtig. Ik heb Macbeth sinds de middelbare school niet meer gelezen, maar er destijds zeker van genoten. Kurzel trekt de lijn van Branagh (Henry V) door een nog iets eigentijdsere manier van filmen, waarbij al het rauwe en modderige van Branaghs aanpak behouden blijft. De Schotse landschappen en Middeleeuwse taferelen worden door de fenomenale cinematograaf Adam Arkapaw op een soms bijna buitenaards mooie manier vastgelegd. Denk Slow-motion, kleurenfilters en een doordringende score van Kurzels broer Jed, met het behoud van Shakespeare's woorden. for't', de gebruikelijke manier van spreken zijn. Dat vereist (ook voor mij) een wat actievere manier van luisteren omdat je af en toe niet met de woorden bekend bent, maar het is zeker te doen.

Zeker zware kost maar ook indrukwekkend, zeker op groot scherm; ik wist niet dat Macbeth zo'n tragedie met de grote T is. (Of het ligt -mede- aan deze versie, zie onder). Ik kwam behoorlijk overdonderd de bios uit en dat heb ik niet al te vaak. Cotillard was voor mij de beste speler hier: zó doortrapt zie je ze zelden.

Het enige wat ik nadelig vond was de Nederlandse ondertiteling, ik had liever Engels gehad: ik kan niet tegelijkertijd én het Engels (met accent) volgen, én de Nederlandse ondertiteling lezen én de evt. foute Nederlandse vertaling in mijn hoofd corrigeren. Maar goed dat wist ik van tevoren.

Mensen die een actiefilm denken te krijgen en/of een vrolijke film moeten deze vooral mijden! (verklaart misschien het lage gemiddelde hier).

John Milton schreef:
Wellicht later dit jaar Polanski's versie ook even kijken om een vergelijking te maken.

Daar ben ik ook benieuwd naar, maar nog meer naar deze versie Macbeth (1948) met Orson Welles.

Een geslaagde en toegankelijke verfilming van Shakespeare’s MacBeth. Niet alleen is de film mooi vormgegeven, zodat allereerst het oog kan genieten, maar de film heeft een goede balans gevonden tussen Shakespeare’s moeilijke poëzie en een spannende film. Het probleem met Shakespeare is voor mij althans dat het bijzondere taalgebruik niet alleen vervreemdend werkt in een drama/film zoals ook het zingen in een musical vervreemdend is (‘wie praat er nou zo in het echte leven?’) maar dat het ook zo poëtisch is dat je alleen maar bezig kunt zijn met de geuite woorden. Je zit als het ware half te genieten van de mooie beeldspraken en half de betekenis ervan nog aan het ontcijferen om uberhaupt te begrijpen wat er wordt gezegd en wat er gebeurt. Door deze gedwongen concentratie op de woorden zakken het verhaal en de diepere betekenissen zo makkelijk geheel weg naar de achtergrond. Wat deze filmversie goed doet is dat èn het taalgebruik nog best natuurlijk overkomt èn dat de film geen aaneenschakeling is van cryptische zinnen maar dat het ruimte geeft aan het verhaal en de belangrijkste thema’s zodat dit de eerste verfilming is van MacBeth die me het verhaal in wist te trekken, zodat het ook nog spannend werd, terwijl ik tegelijkertijd van de prachtige zinnen kon genieten.

Fijn.

Ik was niet meteen bekend met het verhaal van Macbeth. Ooit wel eens wat bewerkingen gezien (Throne of Blood onder andere) maar da's toch niet meteen hetzelfde. Met Shakespeare zelf heb ik niet zoveel, maar ik kan het best hebben wanneer moderne bewerkingen met oude teksten gebracht worden (Luhrman's Romeo + Juliet of Coriolanus bevielen beiden).

Enige schrik die ik had was dat dit iets te dicht bij Braveheart of soortgelijke onzin zou liggen, gelukkig is dat niet het geval. Deze Macbeth is veeleer een Valhalla Rising met extra dialoog. En laat dat nu net m'n favoriete Refn zijn.

Toch maakt de dialoog het af en toe wat trager dan nodig. Sommige scenes worden erg lang uitgesponnen. De film wint daarin wat aan gewicht, maar dat maakte het wat mij betreft niet meteen beter. Zo is er het misgelopen diner en de nasleep van de moord op de koning waar het best nog iets vlotter had gekund.

Gelukkig is het visueel absoluut genieten (al stoorde me het in de bios een klein beetje dat de structuur van de het doek soms zichbaar was tijdens de érg lichte scenes) met prachtige slomos, geweldig kleurgebruik en mooie cadrages. De taal voegt zeker wat toe (maar aangeraden te kijken met ondertitels) en ook de soundtrack is meer dan op niveau. Lekker ambient/drone-achtige muziek die het allemaal nog wat indrukwekkender maakt.

Verhaal is uiteindelijk redelijk simpel maar dat zijn de meeste van Shakespeare's verhalen wel, vertolkingen zijn gelukkig erg goed. Op Fassbinder en Cotillard valt niks aan te merken, maar ook Considine en vooral Sean Harris vond ik geweldige rollen neerzetten.

't Is jammer dat ik af en toe wat moeite had met het tempo van de film, het enige andere probleem is dat de film leidt aan het 2046-syndroom, waar bepaalde scenes zó knap verfilmd zijn dat de rest van de film er soms iets te schril bij afsteekt. Met name de eindscene me het brandende bos geeft aan dat het in z'n geheel gezien nog best wat mooier had gekund.

Fijn om in de bios te zien, een dikke 3.5*

avatar van Verhoeven
I-N-D-R-U-K-W-E-K-K-E-N-D!

avatar van Thomas83
Wauw. Wat een onverwacht schitterende film. Ik heb me nooit zo aangetrokken gevoelen tot Shakespeare eigenlijk, en misschien helpt het dat dit mijn eerste Macbeth-verfilming is en ik niet als een purist naar de film kijk en niet doorheb wat er allemaal wel is weggelaten, maar ik vind dit toch wel een erg sterke film. Wat ik vooral niet had verwacht is dat de film in visueel opzicht zo zou overdonderen. Weergaloos gebruik van kleuren, prachtig camerawerk (zelfs met de hand), montage. Kostuums, make-up en locaties die ook amper te overtreffen zijn volgens mij.

Zelfs dat gebruik van extreme slow motion ziet er adembenemend mooi uit. Dit is wel wat anders dan die stripboekenkitsch uit 300. De veldslag aan het begin deed me een beetje denken aan schilderijen van gewelddadige taferelen vanuit meer duistere tijden. Ook de score is echt prachtig. Het zou misschien eentonig moeten worden maar doet veel voor de sfeer, die heerlijk dik over de film heen ligt. Ik vond de film ondanks het trage tempo ook nooit saai. Zo'n film moet ook een beetje sudderen om er maximaal van te kunnen genieten.

Ik kan niet zeggen dat ik elke dialoog woord voor woord kan volgen, maar met Engelse ondertiteling erbij is het goed te doen allemaal. De dialogen zijn natuurlijk ook prachtig en hielden me ook meer gefocust eigenlijk. En anders kun je altijd nog genieten van de visuele pracht van de film. Een van de mooiste films die ik heb gezien op dit vlak. En de cast is ook best om van te smullen. Vooral Fassbender, Cotillard. Considine en Harris zijn super. 4.0*.

avatar van joolstein
Deze verfilming van William Shakespeares Macbeth door Justin Kurzel is er één waar je vingers bij aflikt. Macbeth is Shakespeares kortste en tevens bloedigste tragedie en vertelt het verhaal van de moedige Schotse generaal Macbeth (Michael Fassbender) die van drie heksen de voorspelling te horen krijgt dat hij op een dag koning van Schotland zal worden. Natuurlijk is hij ambitieus en tevens aangezet door zijn vrouw (Marion Cotillard) doodt Macbeth koning Duncan (David Thewlis) en neemt bezit van de troon. Echter overmand door angst en schuldgevoel en nog meer doden vooral om zichzelf te beschermen van ontmaskering, wordt hij een tirannieke heerser. Het bloedbad leidt Macbeth en zijn meedogenloze vrouw uiteindelijk naar krankzinnigheid en ten slotte ook de dood. Fassbender en Cotillard spelen hun rollen fantastische, hij als een man die tot op het bot toe wordt verscheurd door schuld, zij als de koude feeks die haar man aanzet tot de moord. Maar ook de rest van de cast is formidabel. Vooral Paddy Considine als de verdoemde Banquo geef prima tegenspel voor Fassbender. Visueel is het werkelijk waar overrompeld! De beelden van Schotland en Engeland zijn weergaloos. En zelfs het kleur gebruik staat in teken van het verhaal. Alles, kleuren, camerawerk, Kostuums, locaties, geluid, maar dan ook alles is in harmonie om van deze film een lust voor het oog te maken.

Redelijke film over een generaal die na een veldslag een toekomstig koningschap wordt voorspeld. De originele tekst van Shakespeare is intact gehouden en dit vergt wel enige inspanning om goed te begrijpen. Hierdoor kwam ik niet overal goed in het verhaal die hier soms nogal traag en soms juist wat gehaast verteld wordt. De film ziet er wel mooi uit, en zeker niet alleen vanwege het prachtige Schotse landschap.

avatar van Alastor
Ah, sinds vandaag op Netflix (en daarmee op mijn kijklijst).

avatar van tommykonijn
Keurige verfilming van het toneelstuk van William Shakespeare. Ik heb het stuk zelf gelezen en had aansluitend deze filmversie uitgekozen als vergelijkingsmateriaal. Het is na het bekijken van de film meestal lastig om nog voor de geest te halen hoe jij het verhaal voor je zag tijdens het lezen, maar ik weet zeker dat Justin Kurzel heel dicht in de buurt komt. De verfilming is immers tamelijk letterlijk. Niet alleen slaagt Kurzel erin de thema's goed naar voren te laten komen, maar hij weet ook de neerslachtige sfeer perfect te benaderen. Schitterende filmlocaties, kostuums en het camerawerk vallen in positieve zin op. Het acteerwerk valt eveneens te prijzen. Michael Fassbender is indrukwekkend als het titelpersonage en Marion Cotillard vult hem zeer goed aan in een overtuigende vertolking van Lady Macbeth. Ook onder meer Paddy Considine, Sean Harris en David Thewlis leveren goed werk af. Het is gewaagd dat de film de originele teksten van Shakespeare gebruikt, maar ik juich het toe. Het onderstreept alleen maar met hoeveel respect, zorgvuldigheid en liefde deze productie gemaakt is.

avatar van IH88
“They say blood will have blood.”

Sterke film. Macbeth is hard en grimmig, maar de film ziet er ook waanzinnig mooi uit. Aan de Shakespeariaanse dialogen moet je even wennen, maar dan word je ook beloont met een film waarbij de regie, cinematografie en het acteerwerk van het hoogste niveau is. Fassbender en Cottilard zijn geweldig, en natuurlijk ook perfect gecast in dit soort rollen. Bloederige poëzie, zo zou je Macbeth wel kunnen omschrijven.

avatar van mrklm
Visueel vaak overweldigende verfilming van het verhaal van MacBeth zwelgt wat teveel in somberheid en wisselt momenten van visuele originaliteit af met staaltjes overacteren. De gestileerde setting vormt een interessant contrast met de superieure versie die Roman Polanski in 1971 maakte, maar de intense vertolkingen maken het geheel zo nu en dan wat langdradig. Dit is zeker één van de meest filmische versies van deze Shakespeare-tragedie. De inhoudelijke benadering is echter weinig verrassend.

avatar van mjk87
De vrouw van Macbeth was zeer ambitieus, zij wilde namelijk koningin worden, net als haar moeder. Die wilde ook koningin worden. Aldus Herman Finkers is zijn meesterlijke sketch over Macbeth (dan bedoel ik wel de theaterversie, die is superieur aan de animatie).
Zo lollig als Finkers' versie had ik niet verwacht, maar zo donker, somber en serieus als deze is dan weer het andere uiterste. Trage beelden, veel holle mooifilmerij met al die slowmo's, veel kitscherige beelden (mooi vond ik de film nauwelijks) en een enorm frustrerende serieux, geen glimlachje kon er af. De film was me ook al snel kwijt. Ik kan goed begrijpen als mensen dit schitterend vinden, maar ik had er echt niets mee. Dat men dan ook nog eens de theatertaal van Shakespeare bezigt maakt het er niet beter op. In Luhrman's versie paste het, deze film maakt het enkel nog killer en afstandelijker, want oproepen van emoties lukt met zulk taalgebruik niet. Het laagste cijfer zal ik er niet voor geven, maar dit is simpelweg mijn film niet. 1,0*.

avatar van Warp
Poëtische film met een duistere en sombere sfeer. Begin onderhand Fassbender steeds meer en meer te waarderen. Hier zet hij de rol van Macbeth ook goed neer. Visueel was het erg mooi en bij vlagen zelfs prachtig. De dialogen waren wel lastig te volgen maar met wat inspanning lukte het wel. Heb de UK blu-Ray gezien, dus Engels ondertiteling, vraag me af of hij misschien iets makkelijk geweest zou zijn met Nederlandse.