Titus (1999)

Verenigde Staten / Italië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Julie Taymor
met Osheen Jones, Dario D'Ambrosi en Anthony Hopkins

De Romeinse generaal Titus Andronicus keert terug naar Rome na een overwinning op het slagveld. Hij heeft drie gevangenen: Tamora, de koningin van de Goths, en haar zonen. Titus vermoordt Tamora's oudste zoon. De film is een bewerking van Shakespeare's "Titus Andronicus".

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Het heeft echt een hele lange tijd geduurd voordat deze film in de Nederlandse bioscopen is gaan draaien, ik had 'm ruim een jaar eerder al gezien in ieder geval. Wat ik me er van herinner is dat ik het begin echt fantastisch vond, op een geweldige manier worden er allerlei moderne snufjes in de oude Romeinse tijd geplaatst. Bovendien is de film erg mooi gefilmd, en erg sterk geacteerd. Ik vond de film echter steeds saaier en saaier worden. 2 en een halve ster.

kappeuter (moderator)
Deze film komt van een toneelstuk gemaakt door niemand minder dan Shakespeare.
Dat is te merken ook: van jong tot oud spreekt men de ene na de andere poëtische zin uit in Oud-Engels. Daar moet je van houden, ik vond het daardoor erg vermoeiend de dialogen te volgen.
De film komt erg theatraal over en lijkt nog steeds erg op een toneelstuk, maar dan niet voor een decor, maar op echte locaties.
Ik vond de film iets te serieus en had moeite niet naar de fast forward knop te grijpen.
Pluspunten zijn: het is mooi gefilmd, mooie locaties en zeer realistische barbaarse misdaden.

avatar van You_bastard
Nee sorry maar toneelstukken horen in een stadschouwburg thuis en niet op het witte doek.

De grootste baggerfilm van de afgelopen maand ok ok na: The Brotherhood dan want die is hier toch niet op de site te vinden. Heb hem na +/- 20 min uit gezet 1 ster

avatar van Jordy
Jordy (admin)
welke brotherhood is dat? die franse film met mark dacascos? en wanneer kwam ie uit?

Miskoop van het jaar, probeer maar oud engels te volgen zonder ondertitels, veeel te vermoeiend.

Wel goed acteerprestaties en mooie costuums.

Door het taalgebruik is het inderdaad "even inkomen", maar als je er een beetje aan gewend bent (ik in een kwartiertje geloof ik), is het toch een erg coole film en een goed verhaal.

Meesterlijke verfilming met een aaneenschakeling van de ene parel van scène na de andere. Anthony Hopkins speelt één van de meest intense rollen van zijn gehele carrière.

Quotering: * * * * *

avatar van Dopke
Een geweldige, originele bewerking dat in zekere mate doet denken aan Luhrmann's Romeo & Juliet. Ietswat surrealistisch en door het gebruik van oud engels in eerste instantie afstandelijk maar hierdoor een hele intrigerende kijkervaring dat geen enkele seconde verveelt. Aanrader...

****

Wat een film! Wow! De cameravoering, de set, en bovenal de geweldige dialogen (quentin tarantino eat your heart out)!

1 van mijn lievelings verhalen van shakespeare en deze verfilming kon me wel erg bekoren.

de anchronismen in de prent geven alles een originele feel.
het gebruik van originele teksten kan ik enkel toejuichen.
anthony hopkins zet een doorleefde vertolking neer.
de film blijft de lange duur boeien,het enige wat je zou kunnen opmerken is dat het voelbaar is dat titus andronicus een toneelstuk is.
soms is alles een tikje theatraal maar het past ergens wel in de sfeer van de prent.
samen met baz luhrmans romeo and juliette de betere shakespeareverfilming.
3.5 sterren

djelle
Origineel, maar op den duur wordt het afgezaagd. Dit is geen film meer maar 1 lang absurd theaterstukje wat soms moeilijk te volgen is. Dit shakespeareverhaal is bovendien veel te letterlijk verfilmd en totaal uit zijn context gerukt met een verlies aan essentie. Mislukte poging om een interessante film te maken... 0,5

avatar van Querelle
Ik vond alleen Anthony Hopkins en Jessica Lange niet zo geschikt voor hun rollen. Voor de rest vond ik het een mooie en vooral belangrijke film.

Ik vond er werkelijk geen r*k aan. Na een kwartier uitgezet.

Als je van zelfkastijding houdt is deze film een echte aanrader! Zo niet, begin er niet aan dat bespaart een hoop ergernis!

avatar van Verhoeven
Als de toneelstukken van William Shakespeare bewerkt worden voor het grote doek liggen ze me soms (totaal) niet. Ben op moment behoorlijk ver in al die bewerkingen van Shakespeare en de één naar de ander vallen ze me tegen. Soms zijn er positieve gevallen zoals de Hamlet versie van Kenneth Branagh of The Merchant of Venice van Michael Radford maar over het algemeen doen de films me niets

Van Julie Taymor had ik al eens eerder een film gezien namelijk Frida en die viel me ook al behoorlijk tegen. Nou niet zo erg als deze maar toch kon die me op geen moment boeien of fascineren. Nu was het aan de beurt aan Titus, met behoorlijke verwachtingen ging ik de film zien. Nu had ik niet zozeer moeite met het gegeven van het verhaal maar meer met de vorm ervan. Buiten dat, kwam het bij mij nogal pretentieus, gekunsteld, afstandelijk over. En boven alles voelde ik me geen moment dat ik opgenomen werd in het verhaal. Ik kon me met niemand identificeren omdat ze allemaal we iets vreemds over zich hadden. En als niets je kunt pakken duurt het vervolgens eeuwig tot de aftiteling komt. En het eerste wat je dan doet is zuchten, flink zuchten en de film uit je hoofd verbannen. Waarschijnlijk klopte de inhoud wel maar ik kon gewoon niets met de vorm van de film. Dus één van de slechtste Shakespeare verfilmingen die ik gezien heb.

avatar van L-Lyndon
In tegenstelling tot de meesten vond ik dit wel een goede film, oke je ziet overduidelijk dat het oorspronkelijk een toneel is en het oude engels is niet makkelijk.
Maar het is ZO mooi verfilmd, de decors (met anachronismen), belichting , de kleren ..
Het maakt van de film een fantastische 2u durende visuele trip.
Ook de cast was niet slecht ( Alan Cumming als saturninus... geniaal).
Dit is een film die je ofwel geweldig vind ofwel geweldig slecht, en bij mij is vooral het eerste van toepassing.

Uiteraard zal niet iedereen getroffen worden door de schoonheid van deze verbluffende film, wegens te zware dialogen en overdreven theatrale emoties. De regie deed mij enigszins denken aan Romeo en Juliet uit 1996, zij het met meer diepgang. Het was een gewaagde, maar ongetwijfeld geslaagde poging om deze ijzersterke klassieker naar de 21ste eeuw op het witte doek te brengen. Het acteerwerk is verbluffend en de (soms absurde) vormgeving subliem.

Geen topfilm. Vinnd de film in het begin saai en zat niet echt in de film. Tot de laatste 3 kwartier, waarin ik de film wel erg goed vind en de spanning toe neemt.

avatar van AC1
AC1
Eerste kwartier was moeilijk maar daarna vond ik dit geweldig! Het was duidelijk dat het publiek de artist moest volgen en niet andersom.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film begint heel sterk. Oud-Engelse dialogen, moderne settings, visuele pracht. Maar de film duurt te lang en vervalt in een vrij saai en vervelend verhaal. Een film die begint met climax, om dan stilaan weg te drijven. Heel jammer. Met een uur minder film had hier een sterke film uit kunnen komen.

avatar van radboud
Deze film heb ik al een tijdje in huis. Destijds het begin gezien maar was niet in the mood. Dus vandaag opnieuw gekeken, en helemaal uit gezien. Ik ben het met Lyndon (25.01.2009) eens, of je vind hem geweldig, of geweldig slecht. Ik ervaar deze film als een mooie uitgevoerde moderne uitvoering van Shakespeare, gedurfd met het in het hier en nu brengen. dit weer in tegenstelling met Verhoeven. Smaken verschillen, gelukkig. Voor mij dus een vette 4.

Geweldige en gedurfde verfilming van Shakespeare's Titus Andronicus. Een ongebruikelijke mix van o.a. Romeinse oudheid voertuigen uit WO II en andere moderne gebruiksvoorwerpen. De teksten van Shakespeare zijn intact gebleven zoals in Baz Luhrmann's Romeo + Juliet. Visueel erg sterk en ook de acteurs zijn allen erg goed.

Heb de film nog een keer opnieuw bekeken omdat ik volgende week naar een theateruitvoering ga door theatergroep La Fura Dels Baus. Ben benieuwd.

avatar van Crimecassano
scorsese schreef:

ik heb ondertussen de voorstelling gezien en ik vond dat de film in het niets viel met het theaterstuk van la fura dels baus. de film is grotesk

De film is inderdaad grotesk. Maar dat vind ik hier zeker geen probleem. Bovendien was La Fura Dels Baus ook behoorlijk grotesk.

Een smerig en griezelig verhaal over verraad en wraak, zwakte en slechtheid. Hoewel de teksten met wrange zwarte humor, woordelijk zijn overgenomen van Shakespeare, speelt het verhaal zich af in een nachtmerrie-achtige onderwereld. De regisseur heeft het verhaal duidelijk serieus genomen en het is moeilijk om bepaalde gebeurtenissen niet in deze tijd te plaatsen; voor haar is geweld een geëscaleerde staat van opwinding. De opvoering van de cast werkt biologerend en Anthony Hopkins is tegelijk potsierlijk en onuitwisbaar.

Niet geschikt voor popcorn-liefhebbers die een straight actiefilm willen zonder teveel te hoeven opletten zodat ze kunnen blijven appen. Hou je van theaterdialogen en stevige rijkgevulde taal en heb je geen probleem met een filmische vrije insteek (de anachronismen alleen al), dan is ie geweldig. Verder als film-verschijnsel sowieso een kijk waard. Dit is weer eens wat anders namelijk. Voor vrijere filmliefhebber die niet bang is om out-the-box te gaan, met een klassieker nota bene...

avatar van blurp194
Indertijd in de bios gezien. Dat was wel een aparte ervaring.

Op zich heb ik het wel met dit soort anachronistische Shakespeare-bedoening. Mooie teksten, mooie decors - al kloppen ze niet met de tijd van de Bard of Titus Andronicus, het zet het verhaal wel kracht bij. Alan Cumming in zijn nogal nazistisch aandoende lange jas, bijvoorbeeld.

Het verhaal is wel wat aan de hardhandige - en af en toe potsierlijke - kant. Wellicht daardoor dat dit een van Shakespeare's minder bekende werken is. De ene wraak volgt de andere met enorm tempo op - zeker in het begin even goed op blijven letten, anders zie je alleen nog een zinloze slachtpartij in het hele verhaal. En op zich is het dat natuurlijk ook.

Wat wel vaker gebeurt bij dit soort Shakespeare producties is dat de hele cast en crew op een soort hoger plan komt, boven zichzelf uit lijkt te stijgen. Ook hier vooral perfecte acteerprestaties en mooie beelden daarvan. Van Anthony Hopkins verwacht iedereen dat natuurlijk ook, maar de rest doet nauwelijks voor hem onder in deze film. Toch iets te maken met de eer om zo'n rol te mogen spelen, denk ik.

Al met al misschien niet precies een leuke film, maar wel een erg interessante. Filmhistorie.

kevinverwijst
Horror?

avatar van K. V.
Toch wel een opmerkelijke film. Een mix van oud en nieuw en dan ook nog eens de oorspronkelijke teksten. Een beetje zoals Romeo + Juliet. 'k moet wel zeggen dat 'k R + J toch wel interessanter vond qua verhaal, omdat het me meer aansprak.
De cast deed het prima, al was het toch vooral Anthony Hopkins die er uit sprong.
Voor mij mocht de film toch iets korter, maar 'k vond hem toch de moeite om gezien te hebben.

avatar van MRDammann
Een behoorlijk vreemde film die door zijn dialogen in het oud-Engels ook nog lastig te volgen is. Dat is wel jammer, want deze film heeft zijn momenten. Er zitten een paar goede scenes tussen en het verhaal is ook goed. Ook zijn de acteerprestaties zo theatraal dat ik af en toe heb moeten gniffelen op momenten die daar niet echt bedoeld voor waren.

Een film dus met een goed verhaal, aardige momenten, maar die ook erg moeilijk te volgen. Een film waar je van moet houden en ik hoor zeker niet tot die groep.