Henry V (1989)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Derek Jacobi en Paul Scofield

Koning Henry V van Engeland wordt beledigd door de koning van Frankrijk. Naar aanleiding hiervan leidt Henry zijn legers richting Frankrijk voor een oorlog. Onderweg moet de jonge koning om zien te gaan met het dalende moraal van zijn troepen en zijn eigen twijfelingen.

avatar van baspls

Nee nog niet, maar ik ben wel benieuwt opzich. De score is niet echt bemoedigend maar de recensies zijn positief. Is het een meer gangbare verfilming of weer vrij theatraal?

avatar van cucciolo
baspls schreef:
Heb maar een stukje ervan gezien. Denk dat ie op zich wel realistisch is gemaakt, maar het hoogdravende Shakespeare taalgebruik is wel in ere gehouden.

avatar van kissyfur
Degelijke verfilming. Gelet op de speelduur zal er vast tekst gesneuveld zijn, maar dat zorgt er weer wel voor dat het goed te volgen is - als de Nederlandse ondertiteling meedraait. Het hoofdthema, dat een koning het zwaarder heeft dan een bedelaar door zijn vele verantwoordelijkheden, maar dat uiteindelijk iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen zieleheil, kwam bij mij in ieder geval goed door.

Hoe goed Branagh ook zijn mag... Emma Thompson speelt “m eruit. Wat een natuurlijke lach! Verder een hele hoop bekende gezichten, waaronder een piepjonge Christian Bale. Judi Dench doet het goed, maar Brian Blessed als de Duke of Exeter is sinds Blackadder niet meer serieus te nemen.

Voor wat betreft historische accuratesse: dat was Shakespeare’s bedoeling ook nooit geweest. Nooit een heldenepos besmeuren met dingen als oorlogsmisdaden, de moraal of de waarheid.
De verfilming probeert meestal realistisch te zijn, maar kan soms toch niet de toneelachtergrond verbloemen. De belegering van Harfleur, de rondgang in een mantel ‘s nachts, dat is meer toneel dan film. Ik heb me er niet aan gestoord.

Goed om gezien te hebben in een goede verfilming. Maar weer niet indringend genoeg om echt indruk te maken. O, en een half puntje aftrek voor de muziek die net iets te vaak sentimenteel en cliché was.

avatar van clubsport
Het zal dan allemaal wel heel erg poëtisch zijn , ik heb er niet zoveel mee en had de grootste moeite om hem uit te zitten .