Macbeth (2015)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Justin Kurzel
met Michael Fassbender, Marion Cotillard en Elizabeth Debicki

De elfde eeuw, Schotland. Een ambitieuze Schotse heer, genaamd Macbeth (Michael Fassbender), weet met behulp van zijn echtgenote (Marion Cotillard) en drie heksen de troon te veroveren door de huidige koning te doden. Wanneer hij vervolgens wordt overmand door schuldgevoel en angst, verandert hij langzaam in een tirannieke heerser die steeds meer mensen doodt.

avatar van xgogax
Marion Cotillard & Michael Fassbender !!!

Prachtige poster ...

avatar van Nicholas
Jajajajaja, deze wil ik zien.

HALVE TAMME.
Mijn nieuwsgierigheid is ook gewekt, laat maar komen die handel.

MACBETH - OFFICIAL TEASER TRAILER - YouTube

Teringtyfus, dit ziet er fantastisch uit!

avatar van staralfur
Ik kijk hier zo erg naar uit! Die trailer =

avatar van Daenelia
och. 'k weet al hoe het afloopt.

Yay! Natuurlijk, deze lijkt me een stuk interessanter dan die laatste verfilming. Maar ... ik hou me toch voorbehouden dan Brannagh het misschien toch beter gaat doen. Misschien. Toch.

avatar van Metalfist
Fassbender als MacBeth, nu dat klinkt interessant! Vraag me af of de zoveelste verfilming nog iets extra zou kunnen geven, maar ben benieuwd

avatar van Nicholas
Over een dikke maand volgens mij te zien in GB, maar hier nog geen nieuws. Hoop wel we hem kunnen zien, kijk hier erg naar uit.

avatar van wwelover
Ik ben alles behalve een kenner van Shakespeare maar was erg benieuwd naar deze film. Mede door de cast natuurlijk. En het is mij zeker niet tegengevallen. Het is natuurlijk wel een vrij zware film en het taalgebruik maakt het soms wat lastig, zeker zonder ondertiteling. Het verhaal is natuurlijk dik in orde, al vond ik het soms gewoon wat te traag. Maar dat is meer een kwestie van smaak. Visueel is de film echt beeldschoon. Zelden zulke mooie beelden gezien denk ik. Ook de muziek is erg goed. Maar uiteindelijk zijn het natuurlijk Fassbender en Cotillard die het meest schitteren. Wat is Fassbender toch ongelooflijk goed weer.

avatar van staralfur
All hail Macbeth...

Ik heb aardig wat Shakespeare moeten lezen tijdens mijn school/studietijd, Macbeth heeft me altijd geintrigeerd.

Ik was dan ook erg benieuwd naar deze verfilming, en het viel zeker niet tegen! Wat een prachtige sfeer en acteerprestaties, vooral van Fassbender en Cotillard.

Qua taalgebruik (en gebrek aan ondertiteling) moest ik er even inkomen, maar dat kwam ook door de luid etende en ritselende mensen om me heen. Uiteindelijk heb ik me goed kunnen afsluiten en werd ik meegezogen in dit klassieke verhaal. Het is geen lichte kost, maar wel ontzettend de moeite waard!

avatar van John Milton
Wat de hel? Komt dit hier gewoon niet? Of krijgen we weer á la Under The Skin pas een bioscoop release als hij al maanden op de torrents staat? Iemand die hier meer over weet?

avatar van Verhoeven
Er is inderdaad nog steeds geen distributeur voor de Benelux. Aantal distributeurs hebben wel interesse getoond maar de producent moet er nogal veel voor vragen. Lijkt me trouwens een 'kostuumfilm' die te artistiek is voor de bioscopen en te gewelddadig voor de filmhuizen. Iets met wal en schip. Dan maar duimen voor het IFFR.

avatar van John Milton
Heel teleurstellend. Had deze graag in de bioscoop gezien.

avatar van NYSe
Dat is toch schandalig? Kurzel ken ik helaas (nog) niet, maar Shakespeare, Fassbender, Cotillard en Arkapaw zouden toch al genoeg moeten zijn om iedere distributeur hierom te doen vechten?

avatar van John Milton
Ik had dit ook niet aan zien komen. Helaas is de bespreking in een van mijn vaste podcasts, de \Filmcast, niet helemaal geweldig. Alleen de cinematografie van Arkapaw wordt unaniem geprezen. Ach, ik wil hem alsnog heel graag zien.

avatar van voskat
Komt overmorgen hier in Spanje uit. Gelukkig.

avatar van Pim1993
Niet mijn ding. Shakespeare-liefhebbers zullen er van smullen, de dialogen zijn van hoog niveau en zullen ongetwijfeld perfect in het kunstwerk passen. Ik daarentegen ben meer fan van een benadering die meer simplistisch is. Trage zit, voor mij een hoop gebrabbel. Dat dit de bioscopen bij ons niet haalt verbaast me niets. Niet toegankelijk voor een groot publiek. Maar juist daardoor geniet de film van een unieke charme.

Bijzonder sfeervolle beelden. Prima plot ook, van Shakespeare Het taalgebruik had wat mij betreft wel gemoderniseerd mogen worden. Zo spreken mensen niet. Maar ja, dan hadden de Shakespeareliefhebbers weer commentaar gehad.

avatar van limelight73
John Milton schreef:

Hij staat nu in ieder geval 1080p in de torrents...

avatar van John Milton
Ik weet het. En de ontvangst is bij nader inzien helemaal niet zo denderend, niet wat ik hoopte althans.
Maar toch, ik had hem graag op het grote doek gezien, met Adam Arkapaw achter de camera was dat vast de moeite waard geweest

avatar van james_cameron
Wie zit er te wachten op weer een versie van het welbekende werk van Shakespeare, zou je zeggen. Ik in ieder geval niet, maar door het betrokken talent toch maar gekeken. Het debuut van regisseur Justin Kurzel, Snowtown, vond ik erg sterk en ook hier levert hij goed werk af, maar hij kan niet voorkomen dat de film sporadisch toch wel behoorlijk saai is. De uitstekende cast weet wel raad met de dialogen en dankzij de geweldige fotografie van Adam Arkapaw ziet de film er schitterend uit, maar na afloop kan ik toch niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Daar is het verhaal gewoonweg te abstract en uitgekauwd voor.

lezertje
Het taalgebruik had wat mij betreft wel gemoderniseerd mogen worden. Zo spreken mensen niet. Maar ja, dan hadden de Shakespeareliefhebbers weer commentaar gehad. [/quote]

Uit ervaring weet ik inmiddels dat je Shakespeare best in eigentijds Nederlands kan hertalen. je bereikt er een groter publiek mee en maakt het minder elitair (en dat mag kunst natuurlijk nooit zijn). Ik weet dat er in Engeland een project is gestart, waarbij schrijvers de opdracht hebben gekregen om Shakespeare naar hedendaags Engels over te zetten en er kwam uiteraard veel weerstand van een stel Shakespeare-puriteinen. Maar de echte adepten zullen ook tegen elke verfilming zij en voorstanders blij ven van de in historisch context geplaatste toneeluitvoeringen. (Die mensen missen gewoon erg veel moois.)

Met waarschijnlijk niet meer dan 40% van de originele tekst (Schrappen in zijn teksten is volgens velen doodzonde, maar Shakespeare kon gewoon ontzettend langdradig zijn), vertelt regisseur Justin Kurzel het verhaal over de Schotse veldheer die door moord en list de troon denkt te bestijgen. Prachtig verfilmd, ontdaan van elke vorm van glans glitter. Rauw zoals het leven toen, waarschijnlijk, was.

avatar van Pazmaster
Hele zware kost waar geen doorkomen aan is. Het ziet er allemaal prima uit en er wordt goed gespeeld maar doordat er oudengels wordt gesproken in een soort poëtische vorm zijn de dialogen haast niet te volgen, zelfs niet met ondertitels erbij. Ik had liever de film in een hedendaags jasje gezien zodat het wat begrijpelijker wordt maar dat zal wel heiligschennis zijn. Ik kon hier in elk geval niet van genieten, jammer want ik vind Fassbender wel een goede acteur.

avatar van John Milton
Zwaar, maar prachtig. Ik heb Macbeth sinds de middelbare school niet meer gelezen, maar er destijds zeker van genoten. Kurzel trekt de lijn van Branagh (Henry V) door een nog iets eigentijdsere manier van filmen, waarbij al het rauwe en modderige van Branaghs aanpak behouden blijft. De Schotse landschappen en Middeleeuwse taferelen worden door de fenomenale cinematograaf Adam Arkapaw op een soms bijna buitenaards mooie manier vastgelegd. Denk Slow-motion, kleurenfilters en een doordringende score van Kurzels broer Jed, met het behoud van Shakespeare's woorden. Hier en daar wordt zich een vrijheid veroorloofd en er is zeker gesneden, maar ik vind dat bij de verfilming van een boek (zelfs of misschien wel juist van de Bard) een letterlijke adaptatie niet noodzakelijkerwijs ook het beste resultaat oplevert in een visueel medium als film.

Fassbender en Cotillard zijn meesterlijk, maar ook de rest van de cast is uitstekend, en iedereen lijkt daar op zijn plaats in het indrukwekkende landschap. Er is wat heisa gemaakt over de manier van spreken, het Schotse accent en 'gedempte mompelen' zou soms moeilijk verstaanbaar zijn. Met (Engelse) ondertiteling had ik hier totaal geen last van, en het komt op mij een stuk natuurlijker over dan de theatrale manier van spreken waarmee dit soort films soms gepaard gaan. Iemand die in zichzelf loopt te praten doet dat doorgaans ook niet op een volume dat ze het op de achterste rij ook zouden kunnen horen. In het theater werkt dat niet, maar film leent zich daar uitstekend voor.

Uiteraard blijft het Shakespeare, en dat vereist wellicht wat gewenning en/of kennis van die vorm van Engels, wat Pazmaster hierboven nogal tegenstond. Daarentegen mag ik toch aannemen dat de meeste mensen die een 'Macbeth' opzetten wel weten dat het Shakespeare betreft en dus zinnetjes als 'Thou hast it now: King, Cawdor, Glamis, all, As the weird women promised, and I fear Thou play'dst most foully for't', de gebruikelijke manier van spreken zijn. Dat vereist (ook voor mij) een wat actievere manier van luisteren omdat je af en toe niet met de woorden bekend bent, maar het is zeker te doen.

Wie geen affiniteit met Shakespeare heeft kan deze 'Macbeth' ook absoluut beter links laten liggen. Het mag een moderne adaptatie zijn, but the man is still all over it. Gelukkig maar. Wellicht later dit jaar Polanski's versie ook even kijken om een vergelijking te maken.

avatar van Sergio Leone
Mja.

Niet slecht, zeker niet. Bij momenten indrukwekkend, zelfs. Maar vaak ook taai. Zeker het openingsuur is voor mij nogal wennen geweest. Nadien komt een interessanter stuk en dat maakt de film stukken beter.

Michael Fassbender is ook weer steengoed, vooral als hij helemaal los mag gaan tijdens het tweede uur. Naast hem staat ook Marion Cotillard weer te schitteren. Ik heb echt genoten van hoe subtiel zij uiteindelijk weer blijken te zijn.

Maar grootste genot is toch de cinematografie. Wat een genot! Allerlei kleurenfilters, slomo's, ... Noem maar op; het is niet eens bijster origineel allemaal, maar 't is gewoon zo goed gedaan dat het van begin tot eind genieten is. Met ook nog een score die geregeld onder de huid kruipt is Macbeth toch vooral een geslaagde audiovisuele trip.

keimpeS
Je moet er van houden, vooral op de manier hoe er gesproken wordt & eerlijk gezegd moest ik daar even aan wennen. Ik ben niet bekend met het werk van Shakespeare maar van Macbeth had ik zeker weleens gehoord. Het is een mooi verhaal, ook best grof & visueel ziet de film er ook heel mooi uit!
Prima acteerwerk van alle spelers, heb me nergens aan gestoord. Verwacht je een film als Braveheart dan kom je bedrogen uit

avatar van Verhoeven
Vanaf 1 september 2016 is de prachtige Shakespeare-verfilming Macbeth exclusief te zien bij Kinepolis, Utopolis en Wolff Bioscopen. De deelnemende locaties zijn Almere, Breda, Dordrecht, Emmen, Enschede, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Zoetermeer.
Fock. De BR vorige week besteld.

Voor de volledigheid:

Wolff Bioscopen:
Enschede - Cineast
Rotterdam - Cinerama
Utrecht - City

Kinepolis brengt de film in eigen beheer uit.

Verhoeven schreef:
Fock. De BR vorige week besteld.
dat is wel ironisch ja, na al je geduldige gewacht... maar goed, het een hoeft het ander niet uit te sluiten, toch?