• 8.353.307 stemmen

Geregisseerd door: Maximilian Erlenwein

Met onder meer: Jürgen Vogel, Moritz Bleibtreu en Petra Schmidt-Schaller

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Stereo

Erik wil zijn innerlijke rust terugvinden en gaat daarom in een klein stadje een reparatiewerkplaats voor motorfietsen uitbaten. In het begin lijkt alles goed te gaan: de relatie met zijn nieuwe vriendin Julia gaat prima en ook haar dochtertje Linda blijkt gelukkig te zijn. Maar wanneer de mysterieuze Henry in Erik's leven verschijnt en hen steevast achtervolgt, lijkt aan de idylle een einde te zullen komen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Uiterst bizarre en mysterieuze film. Ik kon er maar geen grip op krijgen. Acteerwerk is verders zeer geslaagd.

*2.5

avatar van Brabants

Brabants

• 2026 berichten

Fraaie mysterieuze en donkere Duitse productie, die ondanks de eenvoud vrij aardig weet te verrassen. De eerste helft van de film is het een soort van psychologische thriller en de tweede helft bestaat het meer uit een brute actiefilm. Een twist gaat hiermee gepaard, die op zich niet al te lumineus van aard is. Het is daarentegen wel loffelijk t.g.v. het karakter van de protagonist en zorgt het ervoor dat je als kijker constant geboeid blijft. De setting en cast weten ook te verrassen en al met al is het een prima film en een absolute kijkbeurt waardig. Ik twijfel tussen de 3 en 3.5 sterren en bij twijfel geef ik het voordeel van de twijfel.

gauke

Deze mysterieuze en harde wraak- en gangsterthriller was niet bijster origineel en het ambivalente verhaal wilde maar niet echt prikkelen. De regisseur had zonneklaar gevoel voor een duistere sfeer en ook de timing bij de actiescènes klopte naadloos, maar hij worstelde teveel tussen compromisloos geweld en een oppervlakkig pleidooi voor familiewaarden. De hoofdrollen waren Jürgen Vogel en Moritz Bleibtreu op het lijf geschreven.

Een bijzondere , bizarre en aparte film. Goed genoeg om in een ruk uit te kijken. De verbeelding van een persoonlijkheid gestoorde man is voor mij verassend te noemen. Een aanrader! 3, 5 ster

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Traag op gang komende film met een nogal vaag begin. Einde is behoorlijk bruut en verklaart veel. Maar niet alles. Verrassend boeiend op een gegeven moment.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 1915 berichten

spannende film, met toch ook wel vraagtekens tijdens de film hoe/wat precies.

Deed me een beetje denken aan " The Machinist" maar gelukkig toch ook weer niet helemaal.

avatar van Noodless

Noodless

Een tegenvaller !

Aan de cast ligt het niet, maar het verhaal komt wel erg traag op gang en ook de uiteindelijke confrontatie, hoe hard ook, wist me niet te overtuigen. Ook wanneer je antwoorden krijgt op het wazige verhaal, blijken de handelingen en belevingen van de hoofdpersonages toch niet echt boeiend over te komen. 5/10

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Verrassend goed!

Niet iets wat we nog niet eerder hebben gezien, maar het blijft vermakelijk. Het verhaal blijft jammer genoeg wel wat aan de oppervlakte, waardoor het mysterieuze er toch redelijk snel vanaf is. Blijft verder wel spannend genoeg om te volgen, en het einde was zelfs nog best bijzonder. Prima acteerwerk wel, met name van Bleibtreu.

Geen spektakelstuk, wel onderhoudend. 3*.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Lijkt wel een beetje op de Duitse variant op A History of Violence.

Slecht was hij zeker niet en ik kan toch wel zeggen dat de Duitsers ook altijd wel een prima inbreng weten te brengen op gebied van misdaad. Het is alleen jammer dat ze internationaal zo weinig aandacht krijgen.

Zoals hierboven gezegd is het een soort familie /schizofrenie drama... Jürgen Vogel speelt alvast erg sterk en doet een beetje aanvoelen als de Duitse Bruce Willis (ondanks Willis in Duitsland is geboren) of Jason Statham. Het is een brave huisvader en motormonteur en woont sinds kort met zijn nieuwe vriendin en stiefdochtertje. Hij wordt echter geplaagd door een visioen die hem geen seconde met rust laat. Hier moest ik toch wel een beetje denken aan Fight Club. Het wil allemaal erg boeiend blijven en de duistere sfeer weet je aandacht er wel bij te houden. Dan ook nog een twist waarbij we worden getrakteerd op een grimmig mafiosewereldje en een paar mooie actiescene's... en de daadwerkelijke waarheid van Erik. Georg Friedrich speelde hier uitstekend als pooier...

Ja, erg fijn filmpje.

avatar van perceived

perceived

Inderdaad een fijn filmpje dat meer aandacht en waardering verdient. Voor een kleine productie vind ik het zelfs behoorlijk sterk en goed verzorgd allemaal. Heeft een paar verrassende plotwendingen in petto. Acteerwerk zou soms wat overtuigender kunnen maar is in het algemeen prima te noemen. Soundtrack mag er ook zijn.

Tarkus

Redelijk goede Duitse thriller, met een prima cast.

Het verhaal is soms wat verwarrend, je aandacht erbij houden is dus de boodschap.

maar het is dus best een goede productie, met een prima soundtrack ook.

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Echt een zware kutfilm...

Het gaat de hele film NERGENS over !

Bah bah...

avatar van jippie2010

jippie2010

SmackItUp schreef:

Verrassend goed!

Geen spektakelstuk, wel onderhoudend. 3*.

Ik sluit me hierbij aan!

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1928 berichten

Stereo is een originele psychologische misdaadfilm die de eerste drie kwartier bijzonder sterk is maar daarna langzaam afdwaalt en een aantal keuzes maakt die simpelweg minder interessant zijn. Het acteerwerk blijft echter van hoog niveau

Hoofdrolspeler Jürgen Vogel had ik al eens gezien in Die Welle (Film, 2008) - MovieMeter.nl en ook hier is hij weer erg sterk. Voor de Duitse steracteur Moritz Bleibtreu geldt hetzelfde. Beide mannen hebben genoeg uitstraling om de film te dragen maar de film is net iets te abstract om echt te overtuigen.

Neemt niet weg, dat het een originele en donkere film is met veel sfeer. Voor liefhebbers van een film in de traditie van A History of Violence (Film, 2005) - MovieMeter.nl is deze zeer geschikt om te kijken.

Hij is nog 1 dag te zien op Netflix.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Inderdaad wat een variant op 'A history op violence', maar dan minder uitgewerkt. Allemaal niet super gedaan met al die vlakke karakters, maar al bij al vermakelijk. Korte speelduur is een plus, maar het is pas de laatste 20 minuten dat het losbarst en deze explosie voelt eerder slordig aan.

Stereo krijgt een extra insteek door de hallucinaties die Erik ziet van een vreemde man, wat best prima werkt. Acteerwerk inderdaad meer dan degelijk, zeker van Bleibtreu. Ik lees hier dat het verhaal verwarrend was, mja, het gros van de film zit je je inderdaad af te vragen wat die hallucinaties betekenen en wie die gast is, maar alles lijkt me toch eenvoudig in de plooi te vallen op het einde. We zitten met een getraumatiseerde ex-crimineel die zijn broer en schoonzus (dat was toch die alternatieve dokter met die naalden dacht ik) vermoord zag.

Soit, niet super, niet slecht, maar toch blij deze op het laatste nippertje via Netflix meegenomen te kunnen hebben.