Manny (2014)

Verenigde Staten / Filipijnen
Documentaire / Drama

geregisseerd door Leon Gast en Ryan Moore
met de stem van Liam Neeson, Mark Wahlberg en Manny Pacquiao

Een man overwint de grootste onoverkomelijkheden om één van de meest geliefde en gerespecteerde atleten aller tijden te worden. Van een uitgehongerde tiener die vecht om zijn familie te voeden, tot een congreslid dat zich onvermoeibaar inzet om het leven van zijn volk te verbeteren. Dit is de documentaire over het keiharde leven en vele triomfen en beproevingen van de Fillipijnse bokssensatie Manny Pacquiao.

Eerlijk gezegd had ik niet eerder van Manny Pacquiao gehoord, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn desinteresse in de bokssport, want de man heeft acht wereldtitels gewonnen in acht verschillende gewichtsklassen. Deze documentaire ging vooral in op de motieven van de charismatische hoofdpersoon waarom hij, ondanks de lichamelijke en geestelijke tol, voor zijn sport gekozen had. Natuurlijk liet de film ook de belangrijkste wedstrijden zien. Na zijn sportloopbaan heeft hij, om zijn volk te inspireren, gekozen voor een carrière in de politiek.

avatar van Insignificance
Manny Pacquiao's wikipedia pagina, maar dan met beeld en geluid. Een docu die vlotjes een overzicht geeft van zijn leven in en buiten de ring. Een brave, want veel aandacht voor zijn religieuze kant, terwijl zijn gokken en ontrouw slechts terloops worden genoemd. Maar misschien is dat al heel wat. Het is er per slot van rekening eentje die The Mexicutioner in het zonnetje wil zetten. En dat lukt uiteraard wel.

Informatief voor iemand die weinig tot niets van de held weet, want dat is-ie, boksfanaten zullen er niet zo gek veel aan hebben, vermoed ik. Met een dikke Amerikaanse stempel. Geen idee waarom Wahlberg zich hiermee bemoeit, Neeson is gelukkig niet al te veel aanwezig als verteller. Wel een beetje wollig af en toe, iets dat ook geldt voor Manny zelf. Die dominee act sprak me nou niet zo aan.

Het acteren en zingen is dan wel weer leuk. Sowieso lijkt het verder wel een grappig ventje. Brede grijns ook als hij opkomt. Het kijkje op de Filipijnen is ook niet onaardig. Dan blijkt hoe groot Pac-Man eigenlijk is. Het hele land staat stil. Een redelijke docu, al had Gast met zijn When We Were Kings interessanter materiaal te bieden. Maar wellicht komt dat nog. Toch, Mayweather? Het wordt nu echt wel eens tijd.

Als boksfan volg ik al een tijdje de fenomenale carrière van Pacquiao. De man is een absoluut boksfenomeen zoals in de documentaire duidelijk wordt. Helaas is de documentaire naar mijn mening wat onevenwichtig en ontbreekt wat jeu. Pacquiao lijkt over te komen als iemand met ADHD met alle activiteiten die hij doet/deed naast de sport: gokken, vrouwen, zingen, politiek, religie, etc.. De link met religie is intussen een opvallende: grootheden op boksgebied als George Foreman, Nigel Benn en legende Cassius Clay zijn wat voorbeelden die allemaal zich met religie bezig hielden tijdens of na hun carrière.

Even goed, deze documentaire toont de historie van Pacquiao, van kindertijd tot bloeiende carrière. Zijdelings wordt melding gemaakt van alle schobbejakken die geld verdienen aan Pacman, dat had wel wat meer tijd en aandacht verdient. Of de vele extra activiteiten (vrouwen, geld, gokken) die wel benoemd worden maar meer omdat het nu eenmaal al bekend is. Dat maakt het een vlakke documentaire met een feitelijke, visuele opsomming van (wat) hoogte- en dieptepunten. En inderdaad Insignificance: het wordt wel eens tijd: Pacman/Mayweather. Maar op het moment van schrijven zitten we er dichterbij dan ooit...fingers crossed!

avatar van Insignificance
Absoluut, D-pulse, het gonst van de geruchten. Al ligt Floyd daar niet bepaald wakker van: Instagram

#FightNotMadeYet

Absolute aanrader voor de boks liefhebber.

avatar van carlak
@gauke Hoezo na zijn carriere. Manny staat in mei a.s. weer in de ring voor de wereldtitel tegen Mayweather

carlak schreef:

Ja sorry, heb ik inmiddels ook gelezen.