The Watcher (2000)

Thriller

geregisseerd door Joe Charbanic
met James Spader, Keanu Reeves en Marisa Tomei

Een detective zit achter een seriemoordenaar (Reeves) aan. Hij geeft de hoop op de moordenaar ooit nog te pakken, en verhuist naar een andere stad. Na een tijdje stuurt de moordenaar hem echter foto's van nieuwe slachtoffers. Eén daarvan is de psychiater van de detective.

avatar van Lurtz
Praat iedereen hier elkaar gewoon na? Zó slecht is deze film nou ook weer niet.

Meneer Bungel
Lennert schreef:
Waarom er 'horror' hierboven staat aangegeven is me een raadsel, want meer dan een thriller kon ik er toch niet van maken.
Ik heb gepoogd een verandering door te voeren, even afwachten. Dit is idd geen horror, van geen kanten.

avatar van APPEL68
Kon 'm niet. Zag 'm gister op TV en dat was een aangename verassing.
Een leuke film om een avond mee door te brengen.

yorgos.dalman
Pijnlijk slecht en cliché. James Spader maakt het verschil.

avatar van sinterklaas
Keanu Reeves heeft zo nog wel eens zijn momentjes: de ene keer speelt ie in onvergetelijke films als The Matrix en Constantine en de andere keer poept ie er wel eens een lui leeglopertje eruit. Zo was dat bij The Wachter ook het geval dat ook een cliche film was. Maar desalnietemin heb ik me wel op me saaie zondagavond kunnen vermaken met deze film. Reeves is dit keer een gestoorde psycho en James Spader mag erachteraan. Ik had eerlijk gezegt ook wat meer schokkends verwacht (iets in de trent van Se7en ofzo) maar dat viel hierin ook wel reuze mee.

Verder een stomvermakelijk filmpje. Niks meer, niks minder.

avatar van Veni Vidi Film
Zonde van de tijd!

NKS
Ik vind hem goed. Sfeer en soundtrack zijn OK, Spader bovengemiddeld als agent-aan-de-grond. Keanu was een beetje een mis-casting, maar alleen om zijn spel en stem, zijn looks horen precies bij het karakter.

Geen slechte film als je het mij vraagt, vermaakt je echt wel op een doordeweekse avond
3.5 pt

avatar van clockwork72
Naahhhh vond het niet zo'n goeie film..

avatar van DragQueen
Een weinig verheffende thriller. Waarvan het verhaal wel enige potentie heeft. Maar de uitwerking blijkt gewoon wat te zwak. Reeves heeft nog een paar aardige momenten, maar acteert over het algemeen redelijk inspiratieloos. Spader brengt het er aardig vanaf verder. 2,5 ster.

avatar van Annik
Éen van mijn all time favorite films, deze kun je me iedere dag voorschotelen. Keanu Reeves als sluwe en sexie seriemoordenaar, om van te smullen als je he mij vraagt.

avatar van steefke
Gisteren deze film op tv gezien. Was aangenaam verrast. Het is niet 'alweer een seriemoordenaar film'. De inhoud heeft me blijven boeien. Ook het spannende effect is niet weg te slaan. Met Keanu Reeves als seriemoordenaar, mogen ze nog films maken.

avatar van Friday the 13 th
Spannende seriemoordenaar fillm!

Bij de beginscène dacht ik: dit wordt niets. Een dansende Keanu Reeves op opgepimpte actiemuziek - neen dat was er zwaar over.

Gelukkig bewandelt de film hierna wel het juiste pad. Het idee met de foto's is goed gevonden en je hoopt steeds mee dat ze de meisjes op tijd vinden.

Het laatste doelwit van de seriemoordenaar is erg voorspelbaar. Maar het was zeker een leuke film!

avatar van K. V.
Tja, 'k vond het nogal een standaard film. Het acteerwerk wist me ook niet super te overtuigen, het kwam nogal b-filmachtig over. Verder verveelde de film niet en wist het wel te boeien.

avatar van Roger Thornhill
Veel negatieve kritiek hier, maar ik kan dit toch echt geen slechte film vinden. Prima rol van James Spader, eerst apatisch, daarna gedecideerd, allebei even overtuigend, en ook Keanu Reeves doet het goed, met als hoogtepunt de scène in de lift en daarna in de gang, wanneer de kijker meer weet dan Spader, hetgeen een mooi beklemmend sfeertje creëert. Daarnaast een niet onaardig plot (met die fascinerende zoektocht naar de betekenis van details op de uitvergrote foto van het meisje in de fotozaak) en een aardige explosieve climax. Misschien allemaal niet veel nieuws en tamelijk voorspelbaar, maar toch negentig minuten lang met veel plezier gekeken.

avatar van clubsport
James spader speelt een aardige rol verder stijgt deze thriller niet echt boven de middelmaat uit .
de race tegen de klok in het begin om de vrouwen op tijd te vinden brengt nog wat spanning maar het is niet genoeg om de film boven de middelmaat te laten uitstijgen .

Ik moest tussendoor als vergelijking aan Taking lives denken en daar was het plot toch 10 keer beter

avatar van Left4Dead
James Spader en Keanu Reeves, twee namen die grote beloftes meedroegen maar voor mij nooit hebben ingelost. Toch doen ze het hier allebeide erg goed en weet de regisseur hun goed te gebruiken. Daarnaast een prima rol voor Marisa Tomei en goed om Ernie Hudson weer eens te zien.

Een beetje een jaren 90 verhaal, een dans tussen een serialkiller en een opgebrande getormenteerde cop met daartussen een psychiater. It takes two to tango. Clubsport hierboven mij gaf al een vergelijking met Taking Lives en de sfeer is idd. wel te vergelijken. Ook die film vind ik prima te pruimen overigens, dus als deze je pakt is dat ook een aanrader.

2.47** met 593 stemmen op het moment van schrijven voor deze prent. Dat is wat mij betreft totaal uit verband gerukt want de film heeft best goede punten en kijkt prima makkelijk weg. Het plagen van de killer en de frustrerende zoektocht naar de vrouw op de foto waren simpelweg boeiend te noemen.

Daarnaast Roads van Portishead gebruiken is natuurlijk al bijna een volle punt waard maar de rest van de muziek is gewoon ook zeer mooi om aan te horen. Rob Zombie heeft twee nummers voor de film in petto en John Barry is onmiskenbaar.

De soundtrack is prima te noemen want ook de effecten staan er prima op. Moet hem nog wel op Bluray zien te krijgen. Regie en camerawerk zijn voldoende en het script plus verhaal doen volwassen aan. Al met al kan ik weer concluderen dat mijn 3.5** die ik eerdeer heb uitgedeeld precies de goede waardering geeft.

Prima vermaak dat lekker wegkijkt.

De productie zag eruit als een of andere langgerekte muziekvideoclip (later heb ik begrepen dat de regisseur juist daarin bedreven was) en met een sterker draaiboek had het nog een interessante film kunnen zijn. Maar het kat en muis spel tussen een FBI-agent en een gestoorde seriemoordenaar was een clichématige thriller, zonder inspiratie. De dialogen kwamen (bij regelmaat) lachwekkend over. Van de cast leek Keanu Reeves die enige die zich in zijn rol thuis voelde.

avatar van Tiany
Ondertussen geleerd geen rekening meer te houden met de scores.
2,46* voor deze film vonden we erg laag, maar de beschrijving van de film klonk interessant, dus...... kijken maar, en hij beviel ons best.

avatar van iGeijnious
Ik vind de film alleen al leuk omdat Spader erin zit. Wat kan hij leuk acteren...

avatar van misterdhdh
Zeer matig filmpje. Niet zo lang geleden bekeken en weer er al niet zoveel meer over, filmpje heeft dus niet zoveel indruk op mij nagelaten. Het verhaal is standaard en allemaal redelijk eenvoudig en saai uitgewerkt. Film kon mij nooit echt boeien en ook het acteerwerk vond ik niet overtuigend. Het einde is ook matig en de special effects zijn gewoon lachwekkend op een bepaald moment. Ook spannend wordt The Watcher nooit. Alles was matig aan deze film, zeker niet zo slecht maar er echt van genoten heb ik ook niet. Te saai en weinig sterke scenes en matig acteerwerk. Weinig sfeervol en we hebben dit toch allemaal al eens 10 keer beter gezien in andere films.
Krappe:
2.5/5