The Funhouse (1981)

Alternatieve titels: 'n Afgrijselijk Gebeuren | Carnival of Terror

Horror

geregisseerd door Tobe Hooper
met Elizabeth Berridge, Cooper Huckabee en Largo Woodruff

Vier jonge mensen gaan samen naar een mysterieuze kermis en besluiten bij wijze van grap een nachtje in het spookhuis te overnachten. Maar als ze getuige worden van een gruwelijke moord en het spookhuis willen verlaten, kunnen ze de uitgang niet meer vinden ...

avatar van jeroentjuhhhhh
BlueJudaskiss schreef:
Blogje geschreven over The Funhouse omdat ik er nog steeds heel blij van ben:
Komt dat zien!
Leuk stuk!

Zal m'n collectie eens head-first induiken om nog ''zoiets'' (lastig, lastig...) te vinden.

avatar van PEN15
Ben het hier met Theunissen eens en ben blij dat er één iemand is die het durft te zeggen. Ik ben een beetje een griezelfilmstrandjutter, speurende of er tussen al dat wrakhout van de jaren tachtig nog iets van goud tussen zit. Elke keer weer krijg ik de deksel op de neus en vind ik niks dan rottend hout.

De meest griezelfilms, zeker uit die tijd, proberen volgens de vaakgehanteerde formule de kijker te overwinnen met iets bizars vanuit de startblokken, deze film begint met helemáál niets behalve een slecht in beeld gebrachte douchescene. Daarna duurt het bijna een uur voordat, volgens de omschrijving op MM, die """""GRUWELIJKE"""" moord plaats vindt, och vang me op. Dat monster van frankensteinmasker zag er nog enger uit dan van die zogenaamde mutant en raar ook dat dat masker evenzo groot leek. Deed me incluis dat belachelijke overacting van die man denken aan die maskerdragers van Basket Case II&III.

Oooooverigens, waarom Hooper hier te lezen en bij andere films op MM ook het naar mijn menig zeer matige Body Bags 1993 toegeschreven krijgt is ongefundeerd. Het is gedeeltelijk geregisseerd met John Carpenter, die het op zijn beurt weer samenschreef en produceerde met Dan Angel, dus hoezoooo?

avatar van Daan258
Mwah, het veel beter gekund.
Jammer dat er bijna het eerste uur niks gebeurd, daarnaast krijg je wel een aantal leuke en creepy poppen te zien en is de sfeer ook best wel aanwezig. Maar na het eerste uur komt de film pas eigenlijk een beetje los wat ook dan uiteindelijk een beetje teleurstellend is.
Weinig kills, weinig bloed, matig acteerwerk. Alleen de sfeer was wel oké.
Maar al met al matig filmpje.

avatar van EW101
Een heerlijke horrorfilm! De film begint goed met veel verwijzingen naar het horrorgenre in het algemeen en enkele films. Zo zie je de typische waarzegster zoals ook in The Wolf Man (1941) , de doemspreker(/ster) en veel mooie posters.
De setting op de kermis is erg kleurrijk met de vele lichtjes ,attracties en andere details. Zoals het hoort, krijg je ook het gevoel op de kermis aanwezig te zijn. Ook erg fijn dat je elk hoekje van het spookhuis, van privéruimtes tot machinerie te zien krijgt.

De moorden zelf zijn best tam, maar worden wel goed uitgewerkt. De film blinkt dan ook uit in het verloop van de moorden en hoe wordt omgegaan met de lijken. (die Richie die in het karretje blijft zitten ?) Ook een mooi moment hoe een schrikeffect gebruikt wordt als afleiding.
De regisseur weet ook wat het publiek wilt (of ik in ieder geval) en geeft dat dan ook.
Het monster in de film mag er ook zeker zijn en is mooi gemaakt.

avatar van Daan258
Vanmiddag bekeken om alvast een beetje in een soort van Halloween sfeertje te komen.
Na ongeveer een half uurtje kijken kwam ik erachter dat ik de film als is eerder gezien had en kwam alles weer terug. En wist ik dat de film mij de eerste keer niet wist te boeien.
Heb hem uiteindelijk wel afgekeken maar ook dit keer vond ik het toch allemaal zeer teleurstellend en heb ik me niet kunnen vermaken met dit werkje.
Ga er zelfs een half * af halen.
Helaas een beetje zonde van de tijd.

avatar van alexspyforever
Chainsaw schreef:
Tussen de eerste twee Texas Chainsaw Massacre films in maakte Tobe Hooper onder andere The Funhouse, een film die op veel vlakken erg lijkt op zijn grote succes. Maar de film opent eerst als hommage aan twee andere welbekende horrorfilms, Halloween en Psycho. Wellicht ook meteen het leukste deel van de hele film, want na de opening gebeurt er een uur lang helemaal niets. We mogen kijken naar vier inwisselbare tieners, die op de kermis rondlopen en allerlei attracties bezoeken. En we zien ze die attracties bezoeken. En nog eentje. En nog eentje. Oh, en nog eentje dan maar. Ondertussen loopt het kleine broertje van de hoofdrolspeelster ook ergens op de kermis rond, maar dat uitstapje van het plot wordt al helemaal niets mee gedaan. En pas na 60 minuten durft de film pas de eerste stappen te zetten en gaat er daadwerkelijk iets gebeuren.

Met tergend lange shots van karakters die zich heel langzaam voortbewegen in het donker probeert Hooper schijnbaar spanning op te wekken, maar het wekt vooral slaap op. Gelukkig komt er af en toe nog wel een toffe scène voorbij, als het moment dat drie van de jongeren het lichaam van hun vriend in een karretje voorbij zien komen, maar het merendeel werkt niet; tegenover elk amusant moment of shot staan vijf oervervelende minuten. Gelukkig gaat de film aan het einde nog een beetje leven, maar verder is The Funhouse vooral een matige en nogal saaie variant op Hooper' eigen Texas Chainsaw. Met een paar tieners, een onderdanig monster dat zich verbergt achter een masker en Kevin Conway in de rol van Jim Siedow als familielid met de touwtjes in handen. En hoewel veel minder dan de Chainsaw films van Hooper, The Funhouse is zeker niet het slechtste wat deze man op het doek heeft laten projecteren.

Vooruit, een hele kleine 2,5 sterren.

Kom ik ben een beetje lui en sluit me gewoon bij deze review aan. Alleen ben ik niet zo gul met mijn sterren.

avatar van Gerlof1378
Echt een 13 in een dozijn film, de cast was totaal onbekend alleen Tobe Hooper is bekend. Ik vond het verhaal erg traag en het duurt ook lang voor de film spannender word best wel jammer maar afijn je kan ook niet alles hebben. Tobe maakte een jaar later 1 van mijn favoriete horror film, Poltergeist is samen met The Texas Chainsaw Massacre zijn beste films maar ik zeg oordeel zelf wat je van deze vind.

Ik ben dol op decors van carnivale achtige pretparken die een creepy ondertoon hebben. Voor mij is dat dan ook een groot pluspunt aan deze film. Het spookhuis waar je niet levend uit komt....
Op het kermisterrein is het 1 gesjeesde bende en dan heb ik het nog niet eens over een bloeddorstige freak of nature die er natuurlijk rondwaart....
Tijdens de openingsscène een imitatie van de klassieke douchescene uit Hitchcocks Psycho.

keimpeS
Voor de zoveelste keer gezien en hij blijft geweldig, ik ben wel een redelijke Hooper fan aan het worden haha.

avatar van Collins
Ik ben dol op kermis. Ik bedoel dan niet de kermis van nu. Ik bedoel niet de kermis van gekmakend geschetter, blinkende neonverlichting en snelle kicks. Ik bedoel daarmee de ouderwetse landelijke boerenkermis die de achtergrond vormt in deze film. Een fantastisch decor, zo’n kermis. Een kermis waar schimmige figuren schimmige waren aanprijzen. Een kermis waar je je kunt vergapen aan een tweekoppige koe of aan een afzichtelijke embryo met minieme humanoïde trekjes. Een kermis waar de waarzegster dieper in de fles kijkt dan in de glazen bol. Een kermis waar derderangs strippers hun kunsten vertonen in een tweederangs tent voor een publiek van dronken en schreeuwerig dorpsvolk, terwijl de gluurders van het dorp aan de achterkant van de tent door zelfgemaakte scheuren in het tentdoek watertandend meegluren. En natuurlijk een kermis waarin een ouderwets spookhuis het sferische centrum is en in deze film heel toepasselijk de aanstichter van de horror.
Het is een magnifiek decor, dat in de film heel aandachtig en zonder veel haast wordt geïntroduceerd. Een groot deel van de film bestaat uit stom geslenter van de personages over de kermis, maar is tegelijkertijd een onderdompeling in deze vreemde wereld. Er gebeurt niet veel meer, dan dat de filmpersonages zich zichtbaar verbazen, vermaken en zich bewust worden van de scheiding tussen de wereld van de kermis en hun eigen dagelijkse bestaan. Prettig kabbelend gaat het voort. Met horror heeft het niet veel te maken. Wel met sfeerschepping. Onbehagen en een naar voorgevoel steken de kop op. En hoewel niet heel spannend en langzaam voortkabbelend zonder veel ontwikkeling in het verhaal, vond ik het een aangenaam stuk film. Er gebeurt weliswaar weinig noemenswaardigs, maar de atmosferische beleving is groots.
Uiteraard duurt de sfeervolle slenterpartij niet eeuwig. Na een tijdje gaat het verhaal in een hogere versnelling. Er gebeuren zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en de horror doet zijn intrede.
Het gebeurt allemaal in het spookhuis natuurlijk. Zoals het hoort. De duistere setting van het spookhuis levert enkele fijne kills, helaas wat voorspelbare jump scares en een smerig creatuur op. Best ok allemaal. De kills zijn het leukst. Het creatuur valt in beginsel een beetje tegen, want is overdreven vunzig en achterlijk op een theatrale manier. Niet heel indrukwekkend, maar na een gewenningsperiode wordt ie verrassenderwijs toch wel leuker en leuker.
De kermissfeer die zo goed en indringend wordt weergegeven tot halverwege de film is bij de komst van de horror bijna geheel verdwenen. Dat is jammer, maar de horror die in het tweede deel van de film de sfeer wegduwt, is het aankijken zeker waard en spannend genoeg. Een goeie ruil dus.
Leuk dit.

avatar van Filmkriebel
Klassiek, voorspelbaar, maar toch goed. Niet zoveel toe te voegen aan Collins zijn betoog. The Funhouse verdient het zeker om gezien te zijn. De introscène zet al onmiddellijk de toon, wat volgt is pure sfeer. De kermis wordt getransformeerd van een leuke attractie naar een lugubere omgeving. De freaky koeien, de misvormde foetus , de waarzegster en uiteindelijk het knap ontworpen monster (Rick Baker) dompelen zowel jongeren als de filmliefhebber onder in horror. De laatste twintig minuten is het schreeuwen, moorden en griezelen... Wel knap hoe het allemaal beetje bij beetje opgebouwd wordt. Dikke 3*

avatar van umbra
Heel traag allemaal, na 1u10min had ik nog steeds weinig boeiends gezien n beleefd, irriterende karakters ook. Met de setting kon nochtans iets vet gecreëerd worden, maar deze film vertikt het om te klimmen doorheen de tijd en voelt als een langdurige flatliner, met hier en daar een stuiptrekking. Misschien dat ik dit als kind nog kon appreciëren, maar nu kan ik hier werkelijk niets mee. Zwak!

Oude Hooper.

Heb er niet zo heel veel mee, vind Hooper als regisseur niet meteen veel toevoegen. Maar deze film leek me wel een keertje grappig, zeker als soort van voorloper op de recente "extreme haunts" hype. Achteraf gezien kan je je daar best niet teveel aan spiegelen.

Want dit is echt pure 80s kitsch. Niks extreme haunts, wel een klassieke spookrit attractie, met wat lampjes en brak geanimeerde poppen. En dat is eigenlijk ook maar bijzaak, want uiteindelijk gaat het om een gemuteerde en z'n hillbilly papa die de boel uitbaten.

De effecten zijn echt enorm slecht, acteerwerk is ondermaats, personages zijn vervelend en de kills echt wel mager. Rest een redelijk intro op de kermis, maar da's dan net het stuk waar je eigenlijk niet voor gaat zitten bij een film als deze. Hooper maakt er echt een potje van, duurt gelukkig niet te lang maar het laatste half uur begon toch aardig te slepen.

Voor de echte liever van het 80s werk, de rest ka het gerust bij de recente films houden.

avatar van joolstein
Een deel van de reden dat kermissen de perfecte setting zijn voor horrorfilm is doordat deze ook werken met snelle schrik en tegelijkertijd je plezier laten hebben. Deze film heeft een indrukwekkende set omdat regisseur Tobe Hooper tijdens het filmen een echt carnaval tot zijn beschikking had. Zo met de locatie, als een tiener-kwartet besluit om de nacht door te brengen in het spookhuis van een kermis, zit het zeker goed. Met de slasher-trend op volle kracht, past deze film verder geheel binnen de formule-richtlijnen van dat slasher-genre. De personages zijn bekende standaard slachtoffers. Je weet aan het begin al wie uiteindelijk de Final Girl gaat worden. Leuk was de opening met de humoristische knipoog naar 'Psycho' (en heel wat meer vrouwelijk naakt) en er was een hommage een Universal monster. Wel was er maar weinig bloed en de moorden zelf waren buiten beeld. Toch waren de monster-speciale effecten wel goed gedaan. Dit was dan ook niemand minder dan Rick Baker, die ook aan An American Werewolf In London heeft gewerkt. Opmerking daarbij is dat de tweekoppige koe die is te zien geen SFX was. Van alle films die begin jaren tachtig probeerden mee te meeliften op de slasher-rage was deze zo slecht nog niet. De decors en verlichting in de film zijn erg goed. Deze film is verder zeer degelijk gemaakt en had een sfeer die me wat deed denken aan die van de oudere horrorfilms uit de jaren '50. Ja hier had ik zeker een vermakelijke tijd mee!

avatar van Woland
Ik vond 'm verbazend leuk, eigenlijk. Een fijne old-school horror die plaatsvindt op een kermis, en dat is een leuke locatie voor een avondje horror als twee stelletjes besluiten te overnachten in het spookhuis en vervolgens blijkt dat de carnies er nogal moorddadig van aard zijn, in het bijzonder een misvormde zoon. Het is weliswaar wat traag, maar ik heb me eigenlijk geen moment verveeld, en ook de hoofd-slechterik was best wel vermakelijk. Qua gore stelt dit allemaal bar weinig voor, maar qua sfeer en jaren '80 ervaring is dit een prima filmpje.

avatar van jipt
Ook deze is wat langzaam in de opbouw maar uiteindelijk erg sterk. Goed geregisseerd en mooie cinematografie. Fijn dat Hooper zijn films vaak geloofwaardig en serieus zijn. Ik begin onderhand fan van hem te worden. 4*

avatar van Noodless
Raar dat de effecten hier redelijk wat negatief commentaar krijgen, maar zo slecht waren die überhaupt niet. Ja, de kills zagen er redelijk braafjes uit, sommigen zelfs buiten beeld, maar het uitzicht van het monster en vooral de dieren met afwijkingen was toch goed gedaan. Ook bijvoorbeeld het gedrocht in het omhulsel zag er best akelig uit. Het grote pluspunt van de film is wel de setting natuurlijk. Er valt heel wat te beleven op de kermis en het wordt allemaal vlot en boeiend naar de kijker gebracht. Je wordt helemaal ingedompeld in de wereld van attracties die hoogte en snelheid garanderen, een spookhuis vol griezeligheden, engerds die ronddwalen, een nare waarzegster...zelfs een striptent Voldoende entertainment zou ik zeggen. Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar dat weet je ook wel met dit soort slashers. De film weet op gebied van personages en spanning nergens te verrassen, maar als geheel voldoende onderhoudend. 6/10