Le Voleur (1967)

Frankrijk / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Louis Malle
met Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold en Marie Dubois

Parijs, rond 1900. Georges Randal is opgevoed door zijn rijke oom die met zijn testament speelt. Georges hoopt te trouwen met zijn nicht Charlotte, maar zijn oom regelt de rijke buurjongen voor haar. Als een daad van wraak steelt Georges de familie-juwelen van de buurjongen en geniet van de ervaring die een diefstal zo kan hebben.

avatar van brucecampbell
Is deze ergens verkrijgbaar?

avatar van boerenpummel
Komt in september uit op dvd.

Met ned subs?

avatar van boerenpummel
Ja, en de prijs mag er ook best wezen, bij Rodisc slechts €6..

avatar van brucecampbell
Maar de verzending naar Belgie van Rodisc is 15€, wat ik echt wel schandalig vind!
Maar hopelijk zullen ze hem nog ergens anders verkopen.

avatar van Baggerman
Best aardig, maar ik vind dat er wel wat weinig in de film gebeurt, waardoor deze film voor velen saai gevonden zal worden. Alles kabbelt maar zo'n beetje voort.

Belmondo overtuigt in zijn rol als dief die goed gebruik maakt van zijn charme en nette voorkomen. Geinig is de scene waarin hij bijna wordt betrapt door een oude schoolmaat en uiteindelijk daar juist door wordt gered! .

Le voleur geeft een aardig kijkje in vak van de dieven en hoe handig ze gebruik maken van vastgeroeste conventies. Een mooie rol en voorbeeld hiervan is de priester, die altijd boven verdenking staat.

Gek dat deze slechts 1 cijfer naast dat van mij heeft gekregen? Sowieso gek dat Louis Malle's films zo weinig belangstelling krijgen op MM???

avatar van boerenpummel
Inderdaad wel een beetje vreemd, zeker omdat de twee onlangs uitgebrachte Louis Malle dvd boxen qua prijs best de moeite waard zijn. Heb je geen zin in zo'n hele box, dan liggen Le Voleur en Viva Maria (beiden wel wat mindere films van Malle) los voor €6 te koop.

Eerder middelmatig en oppervlakkige - weinig diepgang, geen climaxen - franse film.
Jean-Paul Belmondo in de rol van gentleman-inbreker-bedrieger.
Heel wat personages en bekende acteurs met kleinere rol : Charles Denner, Marlène Joubert, Bernadette Lafont, Françoise Fabian, Jean-Luc Bideau, e.a.

avatar van Mochizuki Rokuro
Charmant en lichtvoetig. Malle is een bijzondere regisseur. In zijn handen verandert dit modale werkje in een aangenaam en fijn tijdverdrijf. Belmondo is geknipt voor de rol en de film ziet er daarnaast ook nog eens verzorgd uit. Dat laatste geldt trouwens niet in de laatste plaats voor Genievieve Bujold: Jonger en stralender dan ooit!!!

avatar van Querelle
Onderhoudende misdaadfilm met komische trekjes die een boeiend tijdsbeeld laat zien, met opkomende anarchisten, chauvinistische politici, verbitterde rijke ouwe mannen en een speciaal kijkje in de keuken gunt van de schone ambacht van het inbreken.
En Jean Paul Belmondo met zijn jongensachtige bravoure en berekenende coolheid is inderdaad geknipt voor de rol.
Interessant is ook dat JP op het eind er mee weg blijft komen en niet het goede pad kiest of gevangen word genomen. In plaats daarvan krijg je een krachtige melancholische scene waarin JP zijn arbeid minutieus voortzet en bedoelt is om de kijker toch een beetje aan het denken te zetten. Alleen jammer dat deze scene zo in toon verschilt met de rest van de film..

Andere minpunten zijn: dat het allemaal net iets te niemendallig overkomt en iets uitgesprokener zou mogen zijn. Ook ziet de film er wat stoffig uit, qua kleur en kwaliteit. Maar dat verhult gelukkig niet dat de art director topwerk heeft geleverd. Erg mooi gedetailleerd tijdsbeeld.

avatar van thunderball
Deze gisteren bekeken op het onvolprezen MGM kanaal.

Vaak genoeg met de dvd in mijn handen gestaan, maar achteraf blij dat ik hem nooit heb aangeschaft.

Deze Franse film, over de lotgevallen van een dief te Parijs omstreeks begin vorige eeuw, kabbelt rustig voort terwijl er nauwelijks wat van emoties of werkelijke spanning te bemerken zijn.

Belmondo lijkt zich -voor zijn doen- zeer timide en emotieloos door de film heen te loodsen, zelfs wanneer hij krijgt te horen dat zijn oom al zijn geld heeft verdonkermaand is er nauwelijks iets van woede te bespeuren.

Alles wordt vrij afstandelijk getoond en als kijker doet het je vrij weinig.

Gelukkig is er dan nog een acteur als Julien Guiomar, als nep priester, die nog wat leven in de brouwerij brengt en een voor mij onherkenbaar jonge Bujold voor het vrouwelijk schoon.

Verder werkt de film totaal niet naar enige vorm van climax toe en is het plotseling uit.

Niet slecht, maar ook geen klassieker of zelfs maar aanrader!

Een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Metalfist
Belmondo in Parijs

Ik heb de neiging om mijn films binnen een bepaalde categorie te sorteren (taal, regisseur of acteur bijvoorbeeld) en dan wanneer ik denk "ik heb nog eens zin in een Louis Malle film" dan moet ik niet al te ver gaan zoeken. Le Voleur was echter ergens verkeerd terecht gekomen (waarschijnlijk omdat mijn DVD de 'The Thief of Paris' titel gebruikt en niet de originele Le Voleur) en ik was alweer vergeten dat ik hem een tijd geleden had gekocht.. Toen ik hem terugvond meteen maar eens opgezet aangezien het toch alweer van 2014 geleden was dat ik me nog eens aan iets van de regisseur had gewaagd.

Ik begin me echter af te vragen of we wel geknipt zijn voor elkaar. Mijn debuut met Ascenseur pour l'Échafaud was er knal op, maar Malle heeft voor het overige nooit dat niveau weten te benaderen. Meestal nog wel vermakelijke films, dat wel, maar Le Voleur is ongetwijfeld het zwakste wat ik tot nu toe van hem heb gezien. Een speelduur van bijna 2 uur en er gebeurt eigenlijk niets. Aan de hand van één gigantische flashback wordt het verhaal van een dief verteld met alle stops die je kunt verwachten. Hoe hij een dief wordt, hoe hij begint samen te werken met anderen, hoe alles lijkt mis te gaan, ... Er zit echter geen spanning in het plot, er is geen vaart, personages komen en gaan en de climax is simpelweg onbestaande. Alles wordt zo enorm lang uitgesponnen en volgens mij had Malle dit verhaal met gemak in anderhalf uur of korter kunnen brengen. De kundigheid van Malle redt dit gelukkig nog iet of wat (vond vooral de scènes waar Georges ergens gaat inbreken nog wel leuk gedaan), maar het mag duidelijk zijn dat dit voor de rest weinig voorstelt.

Gelukkig is daar dan nog Jean-Paul Belmondo. De ondertussen 82-jarige Fransman is geknipt voor dit soort rollen. Op een bepaald moment in de film zegt een vrouw dat ze bij Georges, het personage dat Belmondo speelt, nooit het idee had dat hij een dief was omdat hij er zo verzorgd uitziet. Daar zit dan juist ook de kracht in deze film. Je verwacht niet dat Belmondo een dief is en toch overtuigt hij over de gehele lijn. Sowieso een degelijke cast met onder andere Geneviève Bujold (altijd mooi en altijd degelijk) en Julien Guiomar die als priester/dief nog voor een aantal leuke scènes weet te zorgen.

Kundig gemaakt, dat nog wel, maar voor de rest eigenlijk een saaie film met een nietszeggend einde. Was het een poging van Malle om aan te duiden dat de misdaad saai is? Ik heb geen idee maar het werkt in ieder geval niet. Gelukkig is daar nog Belmondo en een aantal degelijke andere acteurs om de meubelen toch nog een beetje te redden.