En Du Elsker (2014)

Alternatieve titel: Someone You Love

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Pernille Fischer Christensen
met Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm en Sofus Rønnov

De wereldberoemde singer-songwriter Thomas Jacob woont in Los Angeles. Hij is een succesvolle man die veel schepen achter zich heeft verbrand. Na jaren afwezigheid keer hij terug naar Denemarken om een nieuw album op te nemen. Daar duikt zijn dochter Julie op die van hem vervreemd was, met zijn 11-jarige kleinzoon Noa. Hij wordt al snel gedwongen zich over de jongen te ontfermen, zeer tegen zijn zin. Tegen alle verwachtingen in komen ze nader tot elkaar via de muziek. Maar rampspoed komt op Thomas' pad en hij beseft dat hij een keuze moet maken die zijn leven voorgoed zal veranderen.

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (Wild Bunch)

Een stemmig, sfeervol, emotioneel en enigszins clichématig familiedrama met de ingrediënten: (niet) betrokken zijn, afstand houden, angst, verlies, groot verdriet, het ontdekken van liefde en de weg terugvinden. Door de persoon van de singer-songwriter moest ik onwillekeurig aan Leonard Cohen denken en de personage van de kleinzoon was roerend. Zowel de soundtrack als het camerawerk waren prachtig en de cast speelde uiterst solide. Ik denk wel dat dit een productie is die je helemaal niets vindt of waar je in mee gesleurd wordt en ik behoor tot de laatste categorie.

avatar van SpinPSB
gauke schreef:

Helemaal mee eens, beter kun je het niet verwoorden! Ik werd gelukkig mee gesleurd...

Redelijke film waarin een zanger opgezadeld wordt met zijn kleinzoon als diens moeder naar een ontwenningskliniek moet. Een zwaarmoedig drama met een fijn, rustig tempo. Helaas vond ik de personages niet overal goed uit de verf komen, dit ondanks prima acteerwerk. Een kleine 3.0 sterren.