Big Game (2014)

Finland / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jalmari Helander
met Samuel L. Jackson, Onni Tommila en Ray Stevenson

Wanneer Air Force One wordt neergeschoten door terroristen, strandt de president in de wildernis. De enige persoon die hem kan redden is een 13-jarige jongen genaamd Oskari. Oskari is in de bossen aan het jagen om zijn volwassenheid te bewijzen aan zijn verwanten. In plaats daarvan stuit hij op de machtigste man ter wereld. Met de terroristen op hun hielen moet het onwaarschijnlijke duo samenwerken om te ontsnappen.

avatar van Baggerman
Spil schreef:
Als je dan al een film maakt die qua verhaal nergens op slaat zou het wel geinig zijn als de makers zich wat verdiepen in de omgeving waar hij zou moeten afspelen. In dit geval betreft het Finland. De hoogste berg van Finland is net 1300 meter hoog. De bergen die je door de gehele film ziet zijn VEUL hoger.

Volgens mij wordt er nergens gesuggereerd dat dit zich afspeelt in Finland?

avatar van missl
Flauwe kinderfilm.

avatar van feyenoord126

Duidelijk verhaal

avatar van Shadowed
Mwa.

Uiteindelijk toch wel een film die zijn vrij lage gemiddelde best verdient. Het is een fijn met enkele budgettaire beperkingen maar desondanks slaagt Helander er wel in deze film er knapper uit te laten zien dan een berg Hollywood producties met 5x zoveel budget.

Tommila doet het als jochie prima, maar jammer dat het best een saai ventje is. Al dat serieuze gedoe had van mij een stuk luchtiger gemogen, waardoor de luchtigheid van L. Jackson totaal botst met het gedrag van Tommila en niet heel grappig daarmee is.

Actie is soms spetterend en goed gelukt. Vliegtuigcrash en de eind explosie zijn goede hoogtepunten. Maar hier en daar valt de CGI wel wat door de mand, zoals verwacht met een budget van slechts 8,5 miljoen. Maar voor een groot deel valt het best mee.

Acteerwerk is best prima, L. Jackson doet het best goed en de kleine Tommila, ondanks zijn beperkte rol, is best leuk als jochie. Jammer dat de film voor een actiefilm best saai is, terwijl er non-stop thriller aanwezig is na de crash. En dat is dan wel jammer.

Stevenson als schurk is ook leuk, heeft ook wel charme, alleen is het de verkeerde schurkenrol die hij krijgt. Rest is ok. Film die ondanks een aantal spetterende momenten best saai is helaas, en dat komt omdat de film vaak niet luchtig genoeg is om nog te kunnen boeien.

Dat het wat kinderachtig en ongeloofwaardig is kan je verwachtten, maar hier zitten er soms ook nog wat slordigheden daardoor in ja. Maar dat mag gewoon, alleen daarom is het dus wel onbegrijpelijk dat de film zichzelf dan nog zo serieus lijkt te willen nemen.

avatar van FunkStarr
Matige film die nooit echt van de grond afkomt en allerlei onlogische gebeurtenissen. Jackson probeert nog wel te vermaken maar deze film trekt echt op niets. Gelukkig is het ook weer niet zo slecht dat het echt niet om aan te gluren is maar verre van voldoende.

Dit is een film ,die de gek steekt met stoere mannen. Het is dus geen avonturenfilm. Finse mannen, die met pijl en boog gaan jagen. Leuke onzin. Sinds het stenen tijdperk heeft geen Fin ooit nog met pijl en boog gejaagd. Maar ook de beveiliger van de president die zijn schotwond koestert als een trofee. Stoere jongen. Dan de president die in een ruimte capsule wordt gered met maar een schoen.
De communicatie tussen president en jongen gaat met 2 bekertjes. Lachwekkend.
Dan is de jongen plotseling ook stoer, want hij is op een missie in zijn bos.
En de grote terreurdeskundige is een oude man, die een broodje eet bij het overleg.
Alle stoere mannen worden voor gek gezet.
Het is over the top en daardoor lachwekkend. Denk niet dat het een serieuze helden film is.

avatar van pierre18
Als actie film niet geslaagd en als parodie al helemaal niet. Vol van idioot Amerikaans gebral met slechte teksten, het is geeneens leuk of interessant.

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Nog net oké, vooral omdat het niet meer wil zijn dan het ooit zou kunnen zijn. Samuel L. Jackson mag zijn ding doen in een ongebruikelijke combo met een Fins jongetje in een ongebruikelijke setting met de Finse bossen. Verder redelijk B-filmachtig, zeker qua CGI doet Big Game erg jaren 90 aan.
Ook goed om de speelduur beperkt te houden. Na 1u18 begonnen de credits van het scherm te rollen en da's prima. Een langere speelduur zou totaal geen toegevoegde waarde gehad hebben.

avatar van Fisico
Wou deze toch even meepikken omdat hij blijkbaar Fins is. Een beetje Duits ook blijkbaar omdat de prachtige natuurbeelden naar verluidt opgenomen zijn in de Beierse Alpen. De film doet verder aan als een soort potpourri van mosselen noch vis. Het lijkt een soort mensenjacht met als trofee de op papier de machtigste man op de planeet. Verder een wat vreemde synopsis met een Fins jongetje dat op zoek gaat naar zijn mannelijkheid. Rare combi, dat is zeker.

Film staat bol van de ongeloofwaardigheden. Het is zo absurd dat het zelfs lachwekkend wordt. Avontuurlijk en een jonge held, kan niet misgaan voor meer jeugdige kijkers, ook al vloeit er wat meedogenloos bloed. Jammer dat we geen echt wild konden spotten in de natuur, al was het maar een hert. Staat dat jong daar tevergeefs het geluid van een hert na te doen ...

Had eerlijk gezegd nog een cliffhanger verwacht, maar die kwam er niet. In de plaats krijg je een aftiteling na nog geen 80 minuten. Viel ook dát nog eens tegen. Neen, echt niet goed dit, jammer ...