Mister Johnson (1990)

geregisseerd door Bruce Beresford
met Maynard Eziashi, Pierce Brosnan en Edward Woodward

Johnson is een zwarte man die eruit ziet als een echte Britse officier. Wat hij echter niet beseft, is dat zijn uiterlijk en gedrag niet overeenstemmen met zijn sociale positie. Dit heeft tot gevolg dat hij ruzie krijgt met imperialisten.

avatar van Filmkriebel
De beschaafde zwarte

Alleen op Criterion mag je rekenen om zo'n vergeten films uit te brengen. Eerlijk waar, ik had hier nog nooit van gehoord. Drama over een man die tussen zijn traditionele Afrikaanse cultuur en de opgedrongen waarden van de blanke beschaving geen gulden middenweg kan vinden. Hij wordt een oncontroleerbaar projectiel waardoor de deugden van het koloniaal systeem in vraag gesteld worden. Ironisch genoeg draagt hij ook de kiemen in zich van alles wat verfoeilijk is aan de blanke beschaving.

Mister Johnson mag dan vaak komisch lijken maar een komedie is de film allerminst. Hij wordt verstoten door zijn volk en voor de Britten zal hij altijd een lakei blijven, hoe sterk hij ook beweert een Brit te zijn. Eén van de verdiensten van de film is dat het on location in Nigeria is gefilmd wat ronduit geweldige beelden oplevert. Brosnan speelt de lokale "administrator". Tegen het eind zit je met een zure nasmaak in je mond. Geen film met een grote impact maar het stemt toch wel even tot nadenken.