The Train Robbers (1973)

Verenigde Staten / Mexico
Western

geregisseerd door Burt Kennedy
met John Wayne, Ann-Margret en Rod Taylor

Mrs. Lowe (Ann-Margret) is de aantrekkelijke weduwe van een gesneuvelde treinrover. Ze weet waar haar man de buit (een goudschat) van zijn laatste overval heeft verborgen. Ze vraagt Lane (John Wayne) en zijn kameraden om haar te helpen het goud te halen. Tijdens hun tocht worden ze echter achtervolgd door een grote groep bandieten die ook uit is op de buit.

avatar van Pacino88
Leuke western, helaas wat weinig shoot outs. Voor een film met een plot als deze, had dat toch meer effect gehad. Net nadat ik het einde erg sentinmenteel vond worden, kwam er een leuke twist, die deze film toch een halfje extra liet verdienen.

avatar van aslan
herkende ik hier het deuntje van 'the A-team'?

avatar van Jan met de pet
western zonder veel actie.......mooie natuur opnamen........leuk om een keer te bekijken.........maar er zijn heel wat betere westerns van John Wayne........3.0

Ik vind dit dan weer één van de betere Wayne-westerns.
Het lijkt meer een reisverhaal dat rustig voortkabbelt onder het genot van prachtige opnames van diverse landschappen, donder en regen, zandstormen, een waterval met een meertje en een stralende zon... je zou bijna vergeten dat het een western betreft.
Wayne en zijn gezelschap vechten ondertussen wat vriendschappelijke woordgevechten onder elkaar uit. Iedereen is sympathiek en het is van "ouwe jongens onder elkaar". Het komt er mee weg omdat het inderdaad sympathiek aanvoelt (goed ingevulde rollen van het reisgezelschap van Wayne).
Na een uur is het gedaan met de rust en is het tijd voor wat actie.
Na een eind-spektakel komt nog een aardige twist.
Puur en fijn entertainment.
Een hele dikke 3,5*.

MovieFreakk
John wayne op zijn slechts 0,5 voor deze bagger.

avatar van Dogie_Hogan
MovieFreakk schreef:
John wayne op zijn slechts 0,5 voor deze bagger.
Ai, deze zin zie ik bij steeds meer films met John Wayne staan...

Laat maar eens weten in welke film je John Wayne wel kunt waarderen; een overleden acteur demoniseren lijkt mij niet zo zinvol en deze extreme reakties gaat ook ten koste van de filmscores op MM.

avatar van Metalfist
If anyone tries to cross that river before we're out of sight - baptize 'em

Mijn voorraad John Wayne films blijft maar groter worden precies. Elke keer dat ik denk dat ik praktisch alles dat op regio 2 is uitgebracht al heb of op zijn minst heb gezien, vind ik weer eens een nieuwe film. The Train Robbers was een van de recentste aankopen en aangezien ik The War Wagon een erg vermakelijk filmpje vond, verwachtte ik hier hetzelfde van.

Vooral omdat ik wel zin had in een luchtige film. Het is nu niet dat het oeuvre van Wayne bol staat van de duistere personages, maar regisseur Burt Kennedy slaagt er altijd wel in om een komische tint aan zijn films mee te geven. In The Train Robbers doet hij dat voornamelijk via de muziek en dat is niet meteen een geslaagde keuze. Het klinkt allemaal nogal slapstickachtig, maar lijkt vooral slecht gemonteerd te zijn. Er is een scène waar Wayne en co worden achtervolgd door een aantal gangsters en de soundtrack wisselt af tussen een vrolijk melodietje (bij Wayne) en een opzwepend nummer (bij de gangsters) en die overgang is niet altijd even goed. Beetje zonde, want voor de rest is hier weinig op aan te merken. Ietwat traag af en toe, maar de openingsscène is heerlijk sfeervol en het is vooral het einde waar Kennedy nog punten mee weet te scoren. Ik dacht dat dit echt op zijn typisch Wayne ging eindigen dat hij het goud aan de weduwe met het kind ging schenken, maar dat het een kinderloze prostituee ging zijn die hen in de luren heeft gelegd had ik niet verwacht. Leuke twist in ieder geval.

De rol van Lane is een kolfje naar de hand van John Wayne. Hij was weliswaar al wel wat op zijn retour, hij zou hierna nog maar 5 films maken, maar hij was het overduidelijk nog altijd niet verleerd. Wayne amuseert zich op de set en de scènes tussen de drie vrienden zijn gewoon erg leuk. Zo'n typische guys amongst guys vibe en de bijrollen van Rod Taylor en Ben Johnson mogen er zijn. Het hoge macho gehalte wordt hier onderuit geschopt door Ann-Margret (of je zou kunnen zeggen dat het nog net wat hoger komt te liggen) en ook zij is een aangename toevoeging aan het geheel. Leuk ook om Ricardo Montalban (Khan!) nog eens ergens tegen te komen. Kleine bijrol, maar wel een toffe rol.

Ik zocht een simpele en vermakelijke film en met The Train Robbers is er overduidelijk aan die wens voldaan. Wayne blijft altijd leuk om naar te kijken en hij wordt hier gesteund door een degelijke cast. Ik begin meer en meer overtuigd te geraken van het werk van Kennedy (hij staat nu op 2x 3.5*) en dit nodigt wel uit voor meer.

avatar van mr rumson
Op zich vond ik dit best een interessante western omdat zowat alles aan deze western minimaal is .
Zo zie je in deze western geen typisch western stadje maar hooguit een paar gebouwen .
Ook staat deze western niet bol van de vele figuranten hier zijn het er slechts een handje vol met in de achtervolging een groepje mannen die we zo nu en dan in beeld voorbij zien galopperen.
Meest opvallend aan deze western is voor mij wel de opening die aardig wat weg heeft van Once upon a time in the west.
Want ook hier zien we iemand wachten op de trein en het enige wat we op dat moment horen is de wind die voorbij raast en het gepiep van een naam bordje of het gekraak van een paar schommelstoelen.
Het verhaaltje zelf is ook minimaal we zien een groepje onder leiding van Wayne die op zoek is naar een kist met goud . Ze worden hierin achtervolgd door een grotere groep die ook uit zijn op het goud.
Dit alles is zeer mooi in beeld gebracht er word dan ook dankbaar gebruik gemaakt van het toch wel uiteenlopend landschap . Op het ene moment zitten ze dan ook in een soort oase geheel met waterval waarna ze niet veel later weer in een woestijn zitten compleet met een zandstorm om nog maar te zwijgen van de hevige onweersbui.
De acteurs doen het niet onaardig en komen voor mij geloofwaardig over.
Met de actie is ook niks mis mee al is het wel een tijdje wachten voordat er echt iets gebeurt.
Het einde is zonder meer verrassend te noemen en geven de film voor mij wat meerwaarde mee.
Al met al een prettige sfeervolle western om naar te kijken .

avatar van brabusRUS
Erg leuk. Niet helemaal wat ik had verwacht, maar pakte wel leuk uit. Nooit gedacht dat het om verlaten trein midden in de woestijn ging. De actie scenes zijn inderdaad beperkt, maar dat maakt de film niet saai. Integendeel. Juist een leuke, rustige 'roadmovie western': kampvuurtjes, mooie woestijnbeelden etc.

avatar van cor1946
Heerlijk zou oude western met old John Wayne. Ik heb er wat gezien maar deze is mij ontglipt in de jaren 70. Dit was altijd vaste prik. In de bioscoop Rex in Rotterdam elke woensdag middag voor 50 cent naar een western of wat anders.

avatar van Phantasm
Western waar wel erg weinig in gebeurt, voor de liefhebber.

Redelijke film over een groep mannen die op zoek gaan naar een buit van een treinoverval van een paar jaar eerder. Een vrij typische western die op zich niet veel om het lijf heeft, maar wel gemakkelijk wegkijkt. Meer dan genoeg prachtige plaatjes van het Mexicaanse landschap, een fijne cast en een paar aardige actie-scenes. De opening is bijna een regelrechte kopie van de opening van Once Upon a Time in the West.