Antboy (2013)

Denemarken
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Ask Hasselbalch
met Oscar Dietz, Nicolas Bro en Samuel Ting Graf

De 12-jarige Pelle wordt per ongeluk gebeten door een mier waardoor hij onvoorspelbare superkrachten krijgt. Met de hulp van zijn vriend, de stripboekennerd Wilhelm, creëert Pelle een geheime identiteit als lokale misdaadbestrijder. Wanneer 'The Flea' ten tonele verschijnt moet Antboy de uitdaging aangaan om de superschurk te bestrijden.

avatar van Phantasm
Leuk idee voor een jeugdfilm, kijkt lekker weg.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Volwassen factoren.

De korte speelduur werkt absoluut in het voordeel van deze jeugdfilm over een jonge superheld a la Spiderman. Toch is vooral het ontbreken van voldoende humor en andere aantrekkelijke factoren voor volwassenen hetgeen wat de film belemmert. De kleintjes zullen tevreden zijn, maar het hip gebrachte verhaaltje weet het niveau van het aardige begin niet vast te houden en had wel wat meer fun mogen hebben. Qua toon wordt er sowieso wat af geschommeld.

Redelijk.

avatar van Cleanshot
Behoorlijk but en lachwekkend

avatar van Shinobi
De kinderversie van 'Spider-Man'?

Althans dat was het eerste waar ik aan moest denken bij het lezen van het plot, maar ik begrijp dat de film gebaseerd is op een Deense strip.

Het geheel wordt prima opgebouwd met de gebruikelijke ingrediënten die bij een superheldenfilm horen; krachten verkrijgen, het ontdekken daarvan, heldendaden verrichten enz. Hierbij zit er wat leuke humor in verwerkt en Oscar Dietz zet - in zijn debuut - een aardige rol neer als de protagonist.

Helaas is 'Antboy' qua toon enigszins inconsistent te noemen, zoals eerder is aangegeven. Hierdoor wordt het op momenten net iets te serieus, terwijl het gebruik van humor een welkome afwisseling zou zijn geweest. Desondanks wordt er wel inventief omgesprongen met het in beeld brengen van enkele gevechten. Daarbij zijn de animaties een geslaagde toevoeging, waardoor de film toch ietwat van een stripboekgevoel meekrijgt.

Al met al best een vermakelijke superheldenfilm, ondanks wat tekortkomingen. Bovendien kijkt het door de korte speelduur prettig weg. Overigens las ik dat er een deel twee op komst is, ik ben benieuwd.

2,5 Sterren.

avatar van Fikret8
Shinobi schreef:
De kinderversie van 'Spider-Man'?

Gewaagde uitspraak. Een spin en een mier zijn twee verschillende diersoorten.

avatar van tattoobob
Fikret8 schreef:

Gewaagde uitspraak. Een spin en een mier zijn twee verschillende diersoorten.

Toch is het verhaal zo goed als hetzelfde.

avatar van tattoobob
Voor de 4 en 5 jarige is dit best grappig om te zien...wel inderdaad heel veel raakvlakken met Spiderman.
Visueel best grappig maar ook daar best veel jatwerk.
Acteerwerk is middelmatig maar dat maakt weinig uit voor de kids.